Lillasyster med bruten arm
Tänkte bara berätta vad som hände min elvaåriga lillasyster igår.
Jag, min sambo, min lillebror och våra föräldrar kopplade igår förmiddag på husvagnen och åkte upp till Rättvik och Dalhalla för att titta på Sissel Kyrkjebö.
Jag funderade på morgonen om jag kanske skulle förbjuda minsta lillasystern att rida ut eftersom ingen fanns hemma i närheten. Hon och mellansystern skulle passas av vår låtsasfarmor. Men jag orkade inte ta fajten, jag vet hur tråkigt hon tycker det är att rida på volten, och hon rider ju världens snällaste ponny och ringer alltid och talar om vart hon rider och hur länge hon är borta. Alltså fick hon rida ut ändå.
Så när vi kommer fram till Dalhalla ringer så klart mellansystern och säger att minsta syrran har ramlat av och gjort illa armen. Hon har ridit ponnyn i ett och ett halvt år och bara ramlat av en gång tidigare och det var i början när Dandelion stack hon ponnyn följde efter. Så ganska lång tid utan avflygningar, men självklart händer det när vi är bortresta.
Trodde inte det skulle vara så illa, hon hade ju gått tillbaka med hästen till stallet. Men efter att en granne varit över och tittat på armen bestämdes det att dom skulle åka in till akuten. Skjuts ordnades och de kom in. Efter måååånga timmar konstaterades det att hon hade brutit armbågen. Eller ja, nåt i armbågen. Hon blev gipsad och ska in och opereras på måndag morgon. 
Stackars unge! Gå hem med hästen (hon tyckte inte att hon kunde ringa efter hjälp för hon var tvungen att hålla i hästen samtidigt som hon höll i armen). Dessutom är ju hela resten av hennes sommarlov förstört. Hon som skulle åka på sitt livs första ridläger tillsammans med mittensyrran.. Nä, fy fasiken!
Kan tilläggas att det här är andra sommaren hon går gipsad. För två år sedan var det foten som blev gipsad efter hoppande på studsmatta…
Systern och ponnyn på bilden. Foto av rubhel

Stackars din syrra. Ge henne en kram från mig. Hoppas det går bra med operationen i morgon.
Har haft tur och aldrig brytit något så jag vet inte hur ont det gör. Men jag kan ana. Burr!
nämen stackars tös !! hälsa henne att krya på sig :)

fy, stackare…
stackars :/
/Elin

stackare! Jobbigt o gå med gips nu i sommarn o särskilt nu när det börja komma lite värma :/
Nej, men gud vad jobbigt :/

stackare.

Kan ju hålla er uppdaterade genom att berätta att sjukvården i Sverige är helt värdelös!
Imorse vid sju var hon på plats på sjukhuset tillsammans med mamma för att operera armen. Hade tid till nio, men de hade ingen skjuts senare så de fick sitta och vänta.
Vänta var det. Nu är klockan 15.20 och hon är fortfarande inte opererad. Det kommer tydligen in akutfall hela tiden som går före. Förmodligen kommer hon hon få åka hem och komma tillbaka på onsdag för ett nytt försök.
Kan ju bara spekulera i vad som hinner hända i armen fram till dess. Redan nu har det ju gått två dagar, på onsdag har det gått fyra dagar. Allt som hunnit växa ihop måste de knäcka sönder igen..
Låter kanske som en klyscha, men vad f*n betalar vi för egentligen? En tredjedel av ens inkomst går till skatt och så kan de inte operera en arm i tid?
Tydligen hade det dessutom varit världens problem med att få ditt droppet, narkossköterskor fick komma dit och hjälpa till. Kul om hon ska behöva gå igenom det en gång till!
Jag blir så arg! 

Ja, herregud! Något sånt har jag aldrig varit med om. Tycker det har fungerat rätt så bra i sjukvården dom få gånger jag har varit sjuk eller haft någon nära.
Stackars flicka.
ajaj :( stackarn

fast, man får ju ändå förstå att de prioriterar akuta fall framför en bruten arm. visst är det inte roligt att sitta där… =(

#11 Jo, det är klart. Men borde det inte finnas resurser även för "bara" en bruten arm. Jag ser det nog som mer akut än att vänta i fyra dagar. Eller ännu längre om det inte finns tid att klämma in henne på onsdag heller..

det är dåligt, jag håller med dig. man ska inte få vänta så länge!
Jag blev lite sur när jag fick vänta 4 timmar på att en läkare skulle säga åt mig att allt va ok med min arm och att jag bara skulle hem och vila den. 4 timmar! och det samtalet tog ca 20 sek. Det kändes ganska värdelöst..
jag fick vänta i 1,5 dyngn när jag hade njurbäcks inflamation, får jag det igen hamnar jag troligen på dialys
stackars din syrra hälsa krya på dig

men heter man tex Göran Persson så behöver man inte vänta.

neeeej!!!!! Inte Emma, hon är ju så snäll, neeej!!! nu kan vi ju inte rida på hela sommaren!!!
Stackars Emma, finns de någon möjlighet att få tag på Emma, jag har försökt ringa hennes mobil typ 5 gånger men jag får inte tag på henne….
Annars får du hälsa Emma, att jag hoppas hon tar väl hand om sig !!!!

Clara - hon är nog hemma nu igen.
Hon opererades i natt nångång mellan tolv och fyra.
Men tydligen behöver hon bara gå gipsad i tre veckor. Längre kan man inte gipsa en armbåge för den måste röras för att kunna fungera ordentligt. Och det verkar inte vara någon risk att det "går upp" för skruvarna håller allt på plats.
Så hon kanske hinner bada nån vecka på sommarlovet =) Skönt att det blev avklarat iallafall och att allt gick bra!