Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 128 ggr
Draken
2

Börja på ridskola igen 😍

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen, efter snart 4 år har jag nått mitt mål. Jag har gått ner 75 kg och är nu under 90. Så jag kan börja rida igen.

Ikväll kl. 20 30 har jag min första lekition på ridskolan. Har inte suttit på hästryggen på 25 år pga övervikt, så jag börjar från början i en startgrupp.

Jag är i princip uppvuxen på hästryggen och jag har haft egen häst i min uppväxt. Har även kört travhästar. Så ridläraren tyckte det var fel att jag skulle börja i en nybörjargrupp. Bättre då att börja med grunderna bland andra som också har ridit tidigare och som inte har suttit upp på några år av olika anledningar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maleficum
2

🥳
En stor bedrift och en superbelöning för det.

Hoppas allt går bra ikväll och att du (och resten i ridgruppen) får det roligt och trevligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
0

#1: Tack 😊

Jag är riktigt stolt över mig själv, och det skäms jag inte för att skryta om heller 😉😁

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
1

#2: Det ska du verkligen inte skämmas för! Är helt klart en bedrift man är värd att skryta om.

Draken
0

#3: 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Herveaux
0

#0: Wow, grattis! 🥳

// Harley

Draken
1

#5: Tack 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Vixxen
0

Åh!
Jag skulle gärna vilja börja igen, men tror inte jag klarar det med mina ben.

• Redigerat 2026-08-20 16:26 av Vixxen
Draken
0

#7: Så ledsen för din skull 😔

Jag är så glad att jag faktiskt kan sitta upp igen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Vixxen
0

#8: Lyckliga du!
Problemet för mig är att ta sig upp i sadeln med ben som inte vill det jag vill.

Draken
1

Vilken känsla med hästen under sig. Jag njöt i fulla drag, trots att vi bara skrittade runt och gick genom hur man styr hästen vid olika vändningar, halt o.l.
Maken kom och tog lite bilder. Det kommer längre fram 😁

#9: Jag har också svårt att sitta upp på "normalt" vis. jag måste använda en pall pga. knäoperationen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2026-08-21 09:18 av Draken
Maleficum
1

#10: Låter härligt!
Skritt kan vara så otroligt underskattat både för häst och ryttare.

Draken
1

#11: Ja absolut. Vissa säger att det är så tråkigt att skritta, men jag tycker det är ganska skönt och avslappnande 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Vixxen
1

#10: Ja, känslan av en varm varelse under dig som man kan göra så mycket roligt med!

Jag har ridit i över 30 år, men 2015 var jag tvungen att göra avbrott av olika orsaker och sen har jag aldrig kunnat testa något mer.
Vill så gärna , men det känns oöverstigligt tyvärr.

Draken
1

#13: Jag trodde också att jag aldrig skulle kunna sitta upp igen, men nu är jag på hästryggen igen 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Vixxen
0

#14: Grattis!

Draken
0

#15: Tack 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Eddie.

En rejäl kille som jag rider just nu. En riktigt skogsmulle 🥰

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Herveaux
0

#17: Snutt! 😍

// Harley

Maleficum
0

#17: Vilken snygging! Ser maffig och härlig ut!

Vixxen
0

Hur är han att rida?

Draken
1

#18: Ja eller hur 😍

#19: Han är riktigt maffig 🥰

#20: Han är väl intye den mest alerta på stallet, han är ganska lat och gillar helst att strosa runt och lukta på blommorna, men det går att få bra fart på honom när man väl har kommit på hur man får igång honom 😉 Han är, faktiskt otroligt nog, väldigt mjuk i steget både i skritt och trav 🙂

20260820_205037.jpg
Äldsta dottern red honom de tre första lektionerna, och hon gillade inte att rida honom. Han var alldeles för lat sa hon 😉 Men hon är ganska kort, så hon hade lite svårigheter eftersom han är bred som en ladgårdsdörr över ryggen och ganska skänkeldöv 🫣

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
1

#21: Något jag märkt med de flesta "lata" hästar är att den bästa metoden att få lite fart i dem är att vara en cheerleader (även om man kan känna sig lite fånig).

Hade en lång period när jag red ridskolans "lataste" häst (de flesta ogillade henne för hon stängde bara av om man tjata på henne med skänkel eller spö). Det var under en period när min kropp var helt utmattad så hade inte ens orken och styrkan att sitta och skänkla heller, så började uppmuntra med glad röst istället och peppa och så fort hon öka steget det minsta så kliade jag i manken och berömde/lät glad. Det resultera i att hon öka farten bara jag kliade på henne och ridläraren helt plötsligt fick säga till att "det går för fort" under en av våra hopplektioner 🤣.

Har sedan dess testat det på andra "sega" hästar och det brukar hjälpa betydligt mer än att tjata med skänkeln (fast är kanske inte så konstigt, vem gillar tjat? och vem gillar inte att bli berömd och peppad?).

Draken
1

Han svarar väldigt bra på beröm upptäckte jag 😉

Däremot gillar han inte att man drar honom i munnen, så jag tror det kan vara en del av orsaken att han inte vill gå framåt. Jag släppte på tygeln och kittlade honom med ena skänkeln på samma höjd och sida som man håller piskan. Mer behövdes inte 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Vixxen
1

#21: Du får testa mer med positiv förstärkning som Maleficum skriver!

• Redigerat 2026-09-23 09:18 av Vixxen
Draken
0

#24: Kör redan med det 😉

Skall rida honom iaf två lektioner till innan hästbyte.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
1

#23: Låter ju som du börjar hitta knapparna. Hoppas det blir ännu bättre nästa lektion! Är trevligt när man får rida samma flera gånger så man hinner lära känna dem lite (och dem hinner lära känna en också).

Tycker det är den bästa känslan när men hittar rätt och man märker att hästen både förstår och gillar samarbetet och blir nyfiken på vad man ska hitta på tillsammans.

Draken
1

Eddie är jättebra. Men det finns en hä'st jag väldigt gärna vill rida och det är Cristo. Har ingen bild på honom nu, men guuud vilken snygg kille. Han kan dock vara lite svårhanterlig, så han kanske inte får gå i våran grupp då det är mest nybörjare.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis