Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterövrigtköpa-hästhjälp
Läst 68 ggr
maddie009
2026-03-15 02:41
1

Är det möjligt att skaffa en häst?

Hej! Jag är en tjej på 16/17 år och har ett enormt stor intresse för hästar. Jag har ridit på ridskola när jag var ung, tog en paus, och rider återigen efter att vi flyttat.

Hur som helst! Jag vill så gärna köpa en häst när jag blir äldre, men det känns inte som om de är möjligt. Det som oroar mig mest är kostnaden och att jag inte kommer från en hästintresserad familj. Kan någon relatera? Är det någon som har (haft) samma problem som mig och lyckats skaffa en häst iaf och är lycklig med det?

Att ha en häst kräver mycket tid och pengar. Även om jag satsar på ett väl betalt jobb och har råd, kommer man fortfarande ha tid?

Maleficum
2026-03-15 09:49
2

Jag drömde alltid om att ha egen häst men har insett att jag varken har råd, tid eller ork för det.
Är numera medryttare på en häst (två gånger i veckan plus extra vid behov) och hjälper även till med några andra hästar i stallet vid behov.

Själv känner jag att 2-3 dagar i stallet räcker (min kompis som jobbar och har familj och också är medryttare i samma stall, men på en annan häst, känner samma sak). De gånger jag varit där 4 eller fler dagar i veckan blir det jobbigt och jag har inte riktigt tiden och orken för andra saker jag normalt gör under veckan.

Är några i stallet som inte känner att de riktigt hinner med att vara ute så mycket de skulle önskat och hästen hade behövt och är flera som har medryttare till sina hästar pga det. Och detta är ändå ett "lyxigt" stall där man enbart har ungefär ett fodringspass i månaden (just nu antingen morgon, kväll eller lunch på en helgdag) och allt annat sköts veckodagar av stallägaren.
De flesta stall är kollektivt där man har fler pass i veckan och kan vara flera olika tider under dagen (om man inte ska betala svindyrt för det).

Men visst är det många som klarar av det men det blir väl lite mer som en livsstil än hobby och det kan ju skapa begränsningar för annat man kanske vill göra (om man tex gillar att resa bort eller göra annat på kvällarna än hänga i stallet).

Har fortfarande en viss önskan att ha egen häst men kommer med största sannolikhet aldrig bli och det är riktigt skönt och bekvämt att vara medryttare istället för då får man mest "det roliga" med att ha häst (är ju inte roligt när hästen blir sjuk eller halt eller får andra problem tex). Även om jag helt plötsligt skulle få råd så känner jag att det främst är tiden som sviker. Brukar räkna med ca 3 timmar i stallet (och då går dem på lösdrift så behöver inte mocka box om de inte gör något den stund de står inne när man ska rida) om jag inte ska känna mig stressad, tar lite kortare tid om jag tex longerar istället för att rida och lite mer om jag råkar ha två hästar att rida (eller väntar in någon att rida med), sen resa till och från stallet så där är det beroende på hur långt bort det ligger, jag har tur att det är nära och tar enbart en kvart enkel resa.

En ide för att få känna på lite mer hur det är att ha häst är att försöka bli medryttare (eller hjälpa till mer på ridskolan utöver lektionerna) för det är stor skillnad att "bara" rida lektion på ridskola till att ha fullt ansvar för en "egen" häst (och kunna se och veta vad man ska göra vid eventuella skador och/eller problem som kan ha uppstått).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

maddie009
2026-03-15 11:38
1

#1: Tack för att du svarade! jag har fått sommarjobb hoss mitt stall och det är ju ett bra tillfälle att se hur det "egentligen" är att vara i stallet. Jag tror det mesta arbetet är att mocka, städa, fixa foder och släppa in och ut hästarna från hagen. Jag planerar på att bli medryttare till en häst efter att jag tagit körkortet så att jag enklare kan ta mig ditt. Återigen tack för tipsen <3

Maleficum
2026-03-15 12:27
1

#2: Låter ju jättebra att du fått sommarjobb i stallet! Är verkligen det perfekta tillfället att se hur hästliv verkligen kan vara. För det är ju inte alltid bara skoj och ridning och pyssla med hästen speciellt inte om ens häst får en skada som kräver lång rehab, då kan det bli en hel del tråkigt jobb under lång tid.

Hjälpte själv till att rehaba en häst som fått senskada, tog ett år innan han var i princip helt tillbaka och stor del av den tiden innebar 30 minuters skritt promenad på ridbanan varje dag (han "exploderade" om man försökte promenera utanför ridbanan så för att inte riskera värre skada för honom eller skada sig själv var det bara att traska varv på varv på ridbanan i alla väder (han skada sig på sensommaren så var jobbigaste rehabtiden när vädret var som jobbigast under höst/vinter). Vart lite bättre när han kom så långt att man kunde skritta uppsuttet. Var ett av de tillfällena när jag verkligen kände det var skönt att inte ha egen häst 😉

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu