Medryttarhäst/liknande för nybörjare?
Hej! :)
Jag fyller 18 år i höst och skulle så gärna vilja komma i kontakt med hästar igen.
Jag red på ridskola i 2 år och höll på att få märke 1, men jag slutade kort inpå då jag befann mig i en dålig plats i livet, med mycket social ångest osv.
Jag var med all ödmjukhet inte den bästa ryttaren direkt. Jag kände mig säker i trav och skritt, men inte galopp. Jag "hoppade" låga bommar då och då men det var det mesta jag gjort.
Jag har inte ridit på 3 år nu. Jag sitter hemma mycket om dagarna. Jag har sommarlov och har tid till allt.
Jag är villig att lära mig, är ansvarstagande och ärlig.
Jag är dock i behov av hjälp med att fräscha upp minnet, dvs allmän hästhantering och ytterligare kunskap som man inte får lära sig på min nivå på ridskola (foder, visitering, spolning osv.)
Eventuellt även någon som vill hjälpa mig vidare lite mer i sadeln.
Men om man ska vara realistisk antar jag att de flesta vill ha en mer erfaren ryttare och inte någon man behöver lära upp. Vilket jag givetvis har full förståelse för.
Jag bryr mig egentligen inte om ridningen i sig, jag mår bara generellt mycket bättre i kontakt med hästar. Jag sommarjobbade förra sommaren via kommunen i ett stall och jag saknar redan miljön.
Ridning är bara en bonus, och då är jag mest för lugna uteritter, en skogsmullehäst alltså. En lugn, erfaren och äldre.
Jag undrar alltså om det är möjligt – i min sits – att på något sätt få kontakt med hästar igen? På mitt sommarjobb var det bara i kompensation av pengar och där utförde jag bara stallsysslor.
Ridlektioner hade i och för sig kunnat vara aktuellt igen, men jag blir fortfarande så nervös av tanken att rida med så många i grupp. :/
- Redigerat 2026-06-22 18:50 av bonnlies