Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettermoderatorsajtenridsportifokus
Läst 252 ggr
Lona
2023-09-27 17:12
5

Gamla och nya trådar

Det där med att väcka gamla eller att starta nya trådar kan vara lite klurigt.
Ska man använda sökfunktionen för att inte samma saker skall postas om och om igen eller starta en ny tråd som kanske upprepar vad som tidigare redan har diskuterats?

Som en generell riktlinje här på Hästar & Ridsport så gäller att trådar som det är mer än ett år sedan de var aktiva bara används i undantagsfall. Det kan vara en tråd som tar upp något specifikt och där det redan finns en värdefull diskussion värd att bevara och spinna vidare på.
För det mesta är det bättre att starta en ny tråd och eventuellt hänvisa till en tidigare.
På det viset hålls sajten mer aktuell, de flesta som deltar i trådarna är fortfarande medlemmar och framför allt så kommer tråden upp i flödet på forumet.

Det viktigaste är förstås att ni skriver om det ni funderar på, undrar över eller vill diskutera, inte vilken tråd det hammar i! 🌼

/Lona, Sajtvärd samt övriga medarbetare🐴

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2023-09-27 17:13 av Lona
Pyttelite
2023-11-05 15:01
0

Problemet att göra nya trådar hela tiden är att man tappar sammanhang och vet inte vad man postat.

Det finns inget som stödjer regeln att aldrig använda gamla trådar på iFokus.

Man får till och med en medalj om man gräver.

Numera blandas även artiklar med information som är lika giltig nu som för 10 år sedan, artiklar som tagits fram med stor möda tillsamman med korta notiser.

Du menar att dessa bidrag ska kasseras?

Är det så att ni stirrar er blinda på poängen man får för nya trådar till förmån för att ha ett strukturerat och givande innehåll?

Tror ni att ni kommer att få fler skribenter till sajten med detta synsätt?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Lona
2023-11-10 12:36
3

Jag uppskattar verkligen att du bidrar med så mycket till många av iFokus sajter men det är en regel vi har här på Hästar & ridsport eftersom vi tycker att det funkar bäst så.
Det har inget med poäng eller Medaljer att göra, jag har inte ens gjort den reflektionen (och som du säkerligen vet så får man även medalj för att starta nya trådar och att vara först att svara i en ny tråd).

Vad gäller iFokus regler och vad som är tillåtet eller inte så har varje sajt sina egna regler.

Det är naturligtvis bra att ha en dialog om detta och att folk tycker olika men det är alltså vår åsikt om gamla och nya trådar. Det innebär inte att gamla trådar är "mindre värda".

/Lona, sajtvärd

Pyttelite
2023-11-10 12:47
0

#2: Det finns inga regler för iFokus att man inte får kommentars gamla trådar.

Vill ni att man inte gör detta då är det upp till er att låsa trådarna.

Hur gör ni med artiklar som tagits fram med mycket möda och insatser?

Är dessa nu borta från sajten?

Är det inte då bättre att ta bort allt som är äldre än ett år då?

Vad är det för problem ni försöker lösa förutom att sajten inte får de poäng man får då man startar ett nytt inlägg?

Jag tycker inte att ni bjuder in medlemmar att skriva på sajten men jag antar att det är precis det inte vill - att man ska skriva och läsa både gammalt och nytt alltså.

Inga problem för mig för så länge ni inte låser trådarna kommer jag även att kommentera gammalt.

Om ni föredrar att stänga av mig har jag inga problem med det.

• Redigerat 2023-11-10 12:51 av Pyttelite
TatsuOni
2023-11-10 12:59
2

Jag resonerar precis som du Lona på mina sajter. Visst finns det några få artiklar som kan vara värda att lyfta upp igen.

Men majoriteten utav gamla diskussioner, finns det inget som helst värde i att väcka till liv igen.

Det är i princip alltid bättre att starta en ny tråd, än att gräva upp en antik tråd.

Och om jag som medlem kommer in någonstans och ser en tråd med 30+ inlägg, varav dem flesta är flera år gamla, då backar jag oftast ur utan att läsa.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Pyttelite
2023-11-10 13:43
0

Vad är skönheten att ha en bildtråd per inlägg eller kanske ett 50-tal inlägg om fång?

Att som för denna sajt som har ett par år på nacken och många ambitiösa medlemmar som skrivit mkt bra artiklar och då bara ”dölja” eller förbjuda att dessa aktualiseras igen är väl att trampa på andras insatser.

Förstår inte riktigt vad det är ni vill styra upp mer än att sajten får färre poäng genom att man använder redan existerande trådar och fyller på - för poängen är viktigt för Medarbetare och värdar har jag förstått.

TatsuOni
2023-11-10 13:48
3

#5 För mig handlar det inte om poäng.

Vi tycker olika i den här frågan och alla har rätt att sätta sina egna regler på sina sajter. Här inne gäller Lonas. På dina sajter gäller dina.

Som jag nämnde så finns det några få gamla inlägg som är värda att lyfta enligt mig. Majoriteten är inte det.

Och jag som medlem kommer med betydligt större sannolikhet att engagera mig i en ny tråd, än en som är 5+ år gammal. En riktigt gammal kommer jag troligtvis inte ens att läsa.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Lona
2023-11-10 15:20
3

#5: Pyttelite, tack för dina synpunkter!
Det är tråkigt om du inte känner att du kan följa de regler och rekommendationer som vi har här på sajten.
Jag undviker helst att blocka personer men tänker inte föra en vidare diskussion om det här, vi ser som sagt mer för- än nackdelar med nuvarande regler. Kan du inte respektera detta och samarbeta med Sajtvärd och Medarbetare även om du har en annan åsikt så medför det en månads blockering.

/Lona, sajtvärd

KPD
2024-02-29 14:03
1

Detta ämne har jag också funderat över. Som Sajtvärd för Finland har jag det kanske litet lättare. Vi brukar till exempel uppmärksamma olika dagar. Har någon skrivit en fin artikel med anledning av en speciell dag, lyfter jag gärna fram den tråden ett år senare i stället för att skriva om den.

Annars är jag nog av den uppfattningen, att det är bättre att starta nya trådar. Jag blev själv irriterad på en annan sajt, när sajtvärden där tog bort en tråd jag hade skapat och klistrade in inlägget i en annan tråd, där det enda gemensamma var platsen, inte ämnet.

Skulle någon ha skrivit en fin historik över Flyinge eller Strömsholm, borde den kunna lyftas fram igen och kanske kompletteras, men undrar någon hur det är att studera där, torde en ny tråd vara bättre för aktuell information. Utan att alls ifrågasätta sajtens regler, är det min uppfattning, att förnuftet borde avgöra i varje enskilt fall.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Pyttelite
2024-02-29 14:22
0

#8: Det blir tråkigt när man inte kan bevaka en tråd utan det skapas massor av samma ämnen.

Det är oxå lustigt att man blir hotad att bli avstängd när man uppmärksammar gamla trådar som ursprungligen varit artiklar som är väl värda att läsas men blocka mig gärna inga problem för mig jag skriver hellre på andra hästsajten eller skapar en egen.

Lona
2024-02-29 15:35
1

#8: Det är ju just det, från fall till fall. En tråd som handlar om Flyinge som du nämner kan absolut "fyllas på", andra ämnen kanske mår bättre av att få nya trådar. Nu är det ju dock en ny Sajtvärd här även om jag är kvar som Medarbetare så jag överlåter det till flocken att avgöra. 🙂

Lona
2024-02-29 15:39
1

#9: Du är inte avstängd (uppenbarligen 😉, det är bara vissa nötter på andra sajter som blivit det 😄) men vi har ju lite olika åsikter om gamla trådar - vilket är helt ok.
Som jag skrev i inlägget ovan så är det en ny Sajtvärd här på Hästar & ridsport så jag överlåter till flocken att göra den bedömningen om hon anser att det behövs. 🙂

Draken
2024-03-04 13:26
1

Har läst genom tråden och det är ju lite olika vilka ämnen, och framförallt siter, det handlar om, om man skall fylla på eller starta ny tråd.

#5: En tråd inne på Akvarium eller Reptil t.ex är troligast inte aktuell efter 10 år, det är inte ens säkert att det är aktuellt efter 1 år.. Det kommer alltid nya rön.
Som sitevärd på Akvarium, så brukar jag uppdatera artiklarna och posta som nytt inlägg. Jag tar inte bort dem och skriver helt nytt, utan jag använder den gamla artikeln som bas för uppdateringen.

Ibland kan det vara bra att starta nya trådar i ämnet och låsa de gamla, men man kan ju länka till den gamla tråden i TS. så får man själv välja om man vill gå genom den gamla tråden eller hoppa över.

Jag tycker inte det är att trampa någon på tårna, och det har ingenting med poäng att göra. Det handlar om att hålla siten uppdaterad med nya trådar och ny information. Medlemmarna, åtminstone jag, går heller in och läser en tråd som är ny (are) än en som är 10 år gammal.

#6: Håller med. Det är samma sak inne på mina siter. Jag bryr mig inte om poängen, jag vill att trådarna skall vara aktiva. Sen om det är en eller två trådar eller om det är 10 trådar som är aktiv, spelar ingen roll, bara det är lite aktivitet på siten. DET är viktigt för mig 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-03-04 13:28 av Draken
Pyttelite
2024-03-04 13:57
0

#12: Ursprungligen handlade det om att jag aktualiserade en gammal artikel.

Tidigar la man ner stort arbete vid att göra artiklar och de är väl värda att tas fram på nytt vilket sker på andra iFokussajter med jämna mellanrum.

Det skulle vara intressant varför man inte får lägga till något i en gammal tråd med ett intressant ämne - det är alltid fint att få veta varför men ingen har kunnat berätta mer än att det är så sajten har bestämt.

Nu bryr jag mig inte men om en alldeles ny person fick den behandlingen jag fick skulle jag dra direkt - vid den tiden var heller inte intresset för sajten speciellt stort.

Så skriv gärna varför man inte får aktualisera gamla artiklar eller samla samma ämne under en tråd så även jag förstår.

Själv känns det onödigt att begränsa användare när trafiken ändå är liten.