Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2229 ggr
Zabbio
4

Vad är en bra ridhäst? Tankar.

Kan någon förklara vad en bra ridhäst är, vad som gör en bra ridhäst?

När man frågar någon så brukar svaret bli något i stil med "Vad ska du ha den till?" Och det är ju inte så konstigt, för en bra ridhäst till en hoppryttare har oftast inte samma egenskaper som en bra ridhäst för en dressyrryttare. Exempelvis. Ändå får man ofta höra att en häst är en dålig ridhäst, eller att en hel ras är dåliga ridhästar. Till exempel/ofta travare och olika kallblod men även andra raser och hästar.

Det är märkligt, tycker jag nog. För vad ÄR en bra ridhäst? Innan det är uppklarat kan man ju inte säga att en viss häst eller ras INTE är det, eller? Så låt oss definiera en bra ridhäst.

De ska ha bra gång, det kan vi hålla med om eller hur? Så hur ser en bra gång ut? Stora steg, spänst, shwung, energi! Ja, det låter som en bra gång! Men vänta lite.. är det alltid en bra gång? Om man ska rida uppför en brant kulle, är allt det verkligen bra? Är det det bästa med all den energin och schwunget om man ska rida 50km? Om man ska öppna en grind eller backa genom ett L-formation av bommar? Ok, då säger vi att en bra gång ska vara vägvinnande och spara energi. Men hur passar det ihop med en uppvisning? Kanske en bra gång beror på vad man ska rida?

Vad mer ska en bra ridhäst ha? Bra kroppstyp! Det är ju viktigt att den håller för ridning. Vad ska kroppstypen främja? Höga lyft? Långa steg? En vackert välvd nacke? Fart? Ska den passa för kort, intensivt arbete, eller ska den ha god kondition för långvariga ritter? Kort, stark rygg eller en lite längre och smidigare sida? Beror det även här på vad hästen ska användas till kanske.

Ja men något måste väl alla bra rdhästar ha gemensamt som skiljer dem från dåliga ridhästar av fel typ.. Ligger det i huvudet? En bra ridhäst ska gilla att visa upp sig! Den ska vilja vinna! Och tycka om att göra små detaljer och göra det snyggt! Eller är det bättre att den trivs med att ridas bland andra hästar och släppa förbi andra ekipage utan problem? Ska den föredra att hoppa högt framför att trava på stället? Kanske det viktiga är att den går fram överallt, även där det ser konstigt ut, utan att slösa energi? Eller att fokusera på den där kalven och valla den, tänka själv? Att vänta på ryttarens minsta vink utan att försöka lista ut vad som händer härnäst och kanske ha fel och riskera uppvisningen?

Temperament då? En lugn trygg häst, eller en pigg häst med mycket energi?

Den bästa ridhästen hade troligtvis haft alla de här egenskaperna, men vi får nog inse att väldigt få hästar har det. Och ganska få hästar behöver ha alla egenskaperna, det viktiga är att de har de egenskaper som behövs för att passa den ryttare och det syfte den rids för.

Är det bara vissa saker som är ridning? Kanske det bara är dressyr som är riktig ridning. Eller Hoppning? Western kanske? Man kanske inte rider om man är ute i naturen med sin häst. Vad gör distansryttarna? Är det ridning?

Kanske man borde sluta stämpla hästar som bra eller dåliga ridhästar, och istället fokusera på vilken ridning de är bra till.

Eller körning för den delen.. hur ofta hör man inte att halvblod aldrig klarat sig på en travbana, som om det skulle bevisa att de är dåliga körhästar och att travare är dåliga ridhästar. För inte tävlas halvblod i maratonkörning, och inte används travare till distansritt.. eller? Kanske alla raser är bra till både ridning och körning, och därmed bra ridhästar och körhästar? Det kanske bara är vissa dicipliner de är mindre lämpade för?

Jag hoppas att ni tänker en gång extra innan ni skriver att en häst av en viss ras är en dålig rid eller körhäst, och istället tänker på vilken slags ridning eller körning den skulle kunna passa till. Och kanske ni som känner er kränkta om någon säger något negativt om er hästs ridegenskaper kan inse att just er hästras kanske inte är lämpad för just dressyr eller hoppning, men ändå är en väldigt god ridhäst för den ridningen ni använder den till.  Så att ni inte känner er tvugna att försvara er utan bara kan påpeka att den är bra för en annan typ av ridning.

För inte är det väl så att ni här ute tycker att en del dicipliner inte är riktig ridning? I princip alla hästar kan klara av de lättare formerna av alla dicipliner, men det krävs att hästen har rätt egenskaper för de mer extrema formerna av varje diciplin. Alla hästar kan gå en klubbtävling i dressyr eller ridas ut en timme, men det krävs mer att gå medelsvår i dressyr eller rida ut i tuff terräng ett par dagar…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Thorsson
0

Jag tycker att alla hästar är bra hästar, det är ju som sagt vad man är ute efter, vad det kan bli. Allt osv. Jag själv tycker att travare är utmärkta ridhästar!

Cilla89a
0

"Kanske man borde sluta stämpla hästar som bra eller dåliga ridhästar, och istället fokusera på vilken ridning de är bra till"

det är ju rätt i sig, men sen är dem ju olika duktiga i vilken typ av ridning det gäller. alla hästar är inte lika bra som briar i dressyr eller hoppar som shutterfly i hoppningen eller travar som Gidde Palema.

det är ju precis som människor, vi är olika bra inom olika disipliner.

vissa föds till att vara mer begåvade inom en viss sak, och så tror jag det är bland hästar med, men sen hänger det väldigt mycket på ryttaren med som rider och utbildar hästen.
jag tror att de flesta hästar kan bli bra ridhästar med bra ryttare, men sen har vissa hästar det där lilla extra som krävs för att nå toppen, skulle nog vilja säga att viljan och ridbarheten är nått av det viktigaste.

kanske lite lulligt skrivet. men jag hästar är hästar, men vissa föds mer begåvade..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zabbio
0

Någon av oss missförstår varandra..

Det känns som om du helt missförstått vad jag menar. Alla hästar kan bli bra ridhästar, men inte nödvändigtvis inom dressyr eller hoppning.

Thorsson
0

#3. Vem menar du nu?

Zabbio
0

Menar till #2 :) Glömde skriva det

Tusen
0

Självklart avlas hästar för olika ändamål men kan ändå fungera hyffsat inom andra användningsområden.
 Jag skulle i.o.f sig hellre ha ett varmblod till hoppning och klassisk körning än ett halvblod på travbanan. Därmed inte sagt att någon av raserna är sämre än den andra.
 Vad jag däremot inte förstår är hur "folk" kan betala mängder med pengar för en viss häst med en speciell stam för att sedan luffsa runt i skogen med den. Jag anser att det är ett oerhört slöseri både på pengar och förmågor. Många gånger skryts det dessutom om denna "fantastiska" häst. Det är inte så att de inte får ha den, inte alls så jag menar utan man kanske innan ett köp ska tänka igenom ordentligt vad man tänker använda hästen till. Det är mer det jag menar.

lisette
0

#6 det har jag med funderat på. totalt vansinne när folk betalar massor pengar för en häst som bara går ute i skogen.

WinterPrince
1

En bra ridhäst för mig, är en häst med egen motor, ambitiös, och åtminstonde försöker göra allt jag ber om.

En bra körhäst, ska ha allt det en bra ridhäst ska ha, plus ett extra stabilt psyke.

Zabbio
1

Vad jag hatar ''bara går i skogen''.. Håller väl med om att man inte behöver köpa en toppstammad hopp eller dressyrhäst för att ha den i skogen för de är inte alltid lämpade till det. Lika lite som ett arabiskt fullblod är lämpat att gå dressyr. Men det krävs en hel del av en skogshäst också, andra saker än av en tävlingshäst.

Lika korkat i så fall att köpa en dyr toppstamad häst för att bara gå klubbtävlingar i dressyr.

Tusen
0

#9 Det är just det jag menar. Att man tänker igenom vad man ska ha hästen till. I.o.f. sig kanske man inte alltid vet hur högt upp i klasserna man kommer om man t.ex köper en dressyrhäst. Men antingen kan väl i så fall vidareutbilda den eller byta ut den om man vill högre upp i klasserna.

Jag tror fenomenet mest finns bland halvblodsfolk men även hos vissa ponnyryttare.

PS. har själv varit halvblodsägare en gång i tiden så det är inte rasen i sig jag har något emot. Underbara individer båda mina halvblodsston.DS

Zabbio
1

#10 ja ok då :P Jag är bara allergisk mot ''bara'' skogshäst..

petronellaa
1

Väldigt många tror att fjordingar är skogsmullar men dom har bevisat att dom kan.

Vet många som bara skrattar åt det , till till ex. tävling.
För mig kan de lika gärna vara en knubbig fjording än en ädel dressyrponny.
För alla hästar är olika, och skulle alla vilja ha dom ädla, vad skulle då hända med travarna som blir över och kallbloden?

Skärpning tycker jag faktiskt, för alla hästar är lika mycket värda.

Zabbio
0

Och om de inte tävlar så kan de inte?

Varför ska ridbarhet tvunget mätas i hur duktg en häst är i tävling?  Är det enbart tävlingar och träningar för tävlingar som kräver något av hästen?

petronellaa
0

#13 nej men det är väldigt många som tror det och de är fel tycker jag.

AnnaLundin
0

En bra ridhäst är en häst som är byggd för och fungerar bra för den typ av ridning som ägaren/ryttaren vill använda den till.

Jag kan garantera att det jag tycker är en riktigt bra ridhäst till mig inte nödvändigtvis är detsamma för många andra ryttare. Och det gäller då såväl rörelsemönster, hoppförmåga, kroppsbyggnad, temperament och säkerligen fler delar än så.

Peppe
2

Tävling är väl inte allt?
Jag vill ha fina och bra hästar, jag tänker så småningom skaffa mig en riktigt flott häst (eller ponny), med stora luftiga gångarter och ett fint yttre och allt det där, endast för mitt eget höga nöjes skull. Inte för att nån ska kunna beundra den på en tävlingsplats, jag vill beundra min egen häst när jag sitter själv i ett ridhus och glider runt på min ädla springare Cool Och är det inte just därför man har häst? för sitt eget nöjes skull

detta riktar sig till de som tycker det är dumt att köpa en flott häst och sen bara rida hemma med den. men har man råd med det så why not? hästen vet ju knappast själv om att den är en superfin häst som skulle kunnat gå GP dressyr om den hamnat hos Jan Brink t ex.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WinterPrince
0

#13… Jag tänker lite som dig där.

Jag är inne på avel och en ras som kanske inte är "topppresterande" men en mycket god allroundhäst som dom flesta individer klarar LA/LA.

Men det har varit väldigt mycket snack om att dom ska värderas efter sina meriter och det ena med det andra.

Men är det så många ponnyryttare som tävlar svåra klasser? Jag är nöjd om jag klarar LA/LA med min häst. Jag har inte högre ambitioner. Och jag tror det finns många som mig som gillar att rida ut, tävla lätta klasser och vara nöjda med det.

Så därför ser jag bra ridhästkvaliteter som bra sammarbetsvilja, inte att den hoppar hus t ex.

Zabbio
0

#16 köp den häst du vill.. det jag stör mig på är att det måste vara en flådig häst med höga benlyft för att få vara en god ridhäst. Höga benlyft är inte alltid bra i alla ridgrenar eler ridsätt. Vill du ha det så visst, nget fel med det, och för de dicipliner/tävlingar det är bra så bör ju hästen ha det. Men en god ridhäst i andra dicipliner kanske ska ha låga, energisparande benlyft, till exempel.

#17 Ja nåt sånt.. det som är bra ridhästkvaliteter för en del hästar är kanske rent av dålga för andra.

En sak till.. just dressyr används ofta för att bedömma om en häst har en bra gång, rör sig rätt och är en bra ridhäst typ.. men folk glömmer att dresyrtävlingar i dagens läge är en bedömningssport som döms efter halvblod (+utländska varmblods raser).. En PRE har otrolig förmåga att samla sig och bära upp ryttaren, men de vinner sällan dressyrtävlingar efterom de inte rör sig som halvblod. Vilket är helt naturligt. Men med det i baktanke.. hur kan man då säga att en ras som inte heller rör sig halvblods aktigt har en dålig gång och är 'dåliga' ridhästar? Ta travaren som ett populärt exempel.. hur många har inte hört att de inte är någa vidare ridhästar eftersom de inte är avlade för ridning? Ändå är de populära inom distansridning.. det borde ju visa att de är bra ridhästar och hållbara? Trots att de inte rör sig som dressyrhästar.

Jag tycker gott att dressyr kan få bedömas som den gör, låt det vara en halvblods-sport. Men varför bedöms ridbarhet tvunget efter dressyrens halvblodsbedömning?

petronellaa
0

kan tilllägga lite OT att jag tycker det är dåligt att man inte får ha säkerhetsväst på högre nivå i dressyr på tävling.. men dom vill ju se ryttarens sits, men ändå säkerheten är ju viktigast..

silvery
0

en häst som tycker ridningen är rolig tycker jag är en bra ridhäst. även om den inte är "gjord" för det kämpar den och gör vad den kan.

för jag menar, en häst som bara vill lulla runt i skogen är väl inte sämre?

nej som jag sa, en häst som tycker det är kul att bli riden är en bra ridhäst =)

MalinLussmann
0

Jag har sett en smidig liten fjording hoppa högre än den MYCKET större hopphästen, det var riktigt kul att se :D

Caroline L
3

Sammarbetsvillig.

Mantissa
0

En bra ridhäst för mig handlar mest om exteriör. Den ska vara nära nog kvadratiskt byggd. En rak benställning och en relativt kort rygg med ett starkt kors. Ha goda kotor och tillräckligt kraftig benstomme mot för kroppsvikt. Den ska ha en förhållandesvis lång hals, ej vara överbyggd och ha tillräckliga vinklar i has och bog. Inga exteriöra fel som försämrar hästens ridbarhet naturligtvis. Samt en god utbildning (ej nödvändigtvis en hög utbildningsgrad, men hästen ska ha lärt sig eftergift och att svara mjukt och positivt på hjälper och inte gå emot)