se upp för sniglar i...

usch, äckligt :/

Ush dom e så äckliga ! Idag när jag å min pojkväns syrra va ute å red så va d skit många sånna på vägarna =S

Någon som fortfarande tycker det är onödigt att vaccinera mot botulism? Kanske dags att tänka på det ni som inte redadan har vaccinerat 

usch och fy. vilken tur att jag planerar på att ge mina vanligt hö denna vinter istället.
tacka vet jag hö!!! det kanske är dax att börja föda upp och äta myskanka istället:O)

Vanligt torrt hö har vi.

jag har alltid vacc mot botulism. tycker det är en billig försäkran att hästen inte blir sjuk…. denna hemska sjukdom med…

vaccinet sägs ju bara fördröja sjukdomen, inte förhindra den. vi har haft trådar om detta tidigare.
vad äkligt, usch=(

Vi har fullt med såna sniglar i hagen och på vägen till stallet och det värsta: när man går i gräset med ice höga kanter kan man få en på sig (har hänt mig 2gånger) öhh! äkligt!

#8 Vaccinering förhindrar sjukdomen och framföralt förmildrar den, jag skulle aldrig drömma om att ha mina hästar ovaccinerade. Får dom riktig botulism, då dör dom vilket jag inte vill att mina ska göra. Det är dumsnålt att inte vaccinera men själklart måste man ju också se till att hö och ensilage är av bra kvalité, nu kan man tyvärr inte se på alla balar direkt hur dom mår. I vintras hittade jag en inplastad katt och balen visade inga täcken på att må dåligt, ganska skönt att ha dom vaccinerade då även om dom inte han få mycket av den balen.
Nu är det bara att hoppas att det blir riktigt torrt när dom slår och plastar vårt hö, vi ska inte slå vårat förrän i början av Augusti och vi kommer att invänta fint väder och är det torrt så är det mindre sniglar i farten. Men vaccinera det kommer jag göra mot allt, mina hästar ska få det bästa skydd dom kan få och skyddas mot onödigt lidande det är min plikt som hästägare.
Även om det har skrivits vissa saker i vissa trådar så behöver det inte vara sant, att man inte ska vaccinera det är en uppfattning som sprids av dom som vill snåla in på den utgiften.

#11. en katt?? fy fan.. hoppas den inte levde när den blev inplastad… =/ får såna sjuka tankar direkt. suck.
har också hört att hästar blivit sjuka av sniglar i ensilaget! Använder vanligt torrt hö!

Nej fy fasen vad otäckt Lorita. Såg du några skador på katten eller tror du att den levde? Var det en unge?

Nej fy fasen vad otäckt Lorita. Såg du några skador på katten eller tror du att den levde? Var det en unge?
Huga, vi kommer antagligen ha hösilage till hösten… Får nog ta och snacka med veterinären, ska ändå dit och vaccinera snart (grundvaccinering hästinfluensa är 4-6v mellan 1a och 2a sprutan va?)

Jag har bara hittat en snok, en ödla i vårt hösilage. På ca 5 vintrar tror jag det är nu.