Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: islandshästar
Läst 5702 ggr
Alex
1

Jobb på Island

Jag har fått jobb på en hästgård på Island! :D

Sökte jobbet för några veckor sen eller nåt, har mailat en del med ägaren och idag fick jag veta att jag har fått det. Så jag åker väl nu i juni och blir borta till i höst nån gång troligtvis. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

Bläääääääääääääää..

Anna
1

Åh vad roligt för dig =D

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Maja
0

Jag kommer döööööö!! :'(

Alex
0

Haha det vet jag redan Maja.. Men jag ska försöka smuggla med hingsten hem. ;) Eller ditt musblacka sto om jag hittar henne. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Saela ja!! :D

gejsa
0

Gud var roligt för dig. Lycka till!

Pratar dom svenska? Får du lön och resan betald?

tezzie
0

Grattis… Gud så roligt! Hoppas att du får en underbar sommar på Island :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Alex
0

Tack. :)

Jag antar att de pratar svenska, skriver på svenska i mailen i alla fall. ;) Jag får "handpenning" på ca 1000 kr i månaden, men det är ju inte för att tjäna pengar jag gör det direkt..:P Resan tror jag inte jag får betald, det har vi inte pratat om. Men mamma var snäll och sa förut att hon skulle betala den åt mig. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#8# Nej, det förstår jag att du inte får så mycket betalt. Hihi det är ju att få vara med om detta som är värt något sas. Undrade bara om du fick betalt och även rida där borta osv. Ja, det måste ju vara en upplevelse. Men du, kära inte ner dig i någon kille därborta. Då kommer du aldrig mer hem. *ler*

Snuttan2
0

Kul :) 

Vad ska du få göra för något? Vad för typ av ställe är det?

Alex
0

#9 Haha ska nog inte vara nån risk. ;) Eftersom jag inte har körkort lär jag nog befinna mig på gården större delen av tiden. :P

#10 Ska hjälpa till med in- och tillridning och träning av hästar. De har uppfödning och försäljning mest. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

*snyft* men är glad för din skull Alex… Glad

gejsa
0

#11# Säg inte det. Rätt som det är så träffar du någon snygging där borta. *ler* Du kan väl rida in till stan. haha

gejsa
0

#11# Säg inte det. Rätt som det är så träffar du någon snygging där borta. *ler* Du kan väl rida in till stan. haha

Alex
0

Haha jo det är ju sant. ^^ Rida till krogen har jag hört ska vara populärt därborta..Fundersam

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Du ser!!!! *fniss*

Snuttan2
0

Hur pass svenska var gården du ska till? Tänker även i hästsyn-sätt, vad jag hört kan det bli rätt stor omställning till deras hästsyn, hantering och ridning jmf med den svenska även ju…

bubbelbubbel
0

Gud så kul alex! Jag sa ju att du skulle få det! Och inte kan du väl kära ner dig i nån kille där inte, du har ju redan en ;)

Snuttan2
0

Hon får kära ner sig i en häst istället ;)

joytick
0

Vad roligt, grattis! :D Värsta drömjobbet ju :D

Alex
0

#17 Det blir en spännande överraskning. ;)

Jag får nog jobba på att inte ta med mig nån häst hem tror jag..Oskyldig Förutom Majas Saela då. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[slo]
0

Grattis igen :)

Maja
0

#21 - Jaaa.. Henne måste du ta med dig hem!! ;) Eller Fróstros.. :) Hihi.. *host*betäck ett musblacksto med hingsten*host* :D

lisette
0

grattis alex! vi kommer att sakna dig! =(

lisette
0

fast, 1000:- i månaden är inte speciellt mkt, island är dyrt att leva i/på dessutom. kost o logi får du va?

Alex
0

Ja jag får ju mat och husrum så det är inga problem. :) Utan körkort lär jag väl inte dra iväg och köpa grejer varje dag direkt heller. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AliceL
0

#15 har dom hagar utanför krogarna då eller vad? xD

Alex
0

#27 Ingen aning, får väl ta reda på det. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

davidia
0

grattis!va roligt för dig att få åka iväg.

__iE
0

Vad kul! :D Ha det så kul där borta, du får komma in ibland o skriva hur det går ;)

gejsa
0

#27# Ha, ha dom gör väl som dom gjorde förr. Sätter fast hästen utanför bara.

Snuttan2
0

& så öl-töltar man hem..?

Blä för att folk rider när de druckit…

AliceL
0

#32 *s*

håller med -.-

Alex
1

Är väl inte hela världen om man inte druckit mycket? :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Snuttan2
0

Eftersom ens reaktioner slöas ner å jag är intresserad utav Ridning å inte Åka häst så lider jag rätt rejält av att bara tänka på det…

Jag kanskte tar det här lite alvarligare än det var menat, men det kan även vara för att jag råkat på ett par stall som har bar i ridhuset… = Gör att jag har dåliga erfarenheter och överreagerar efersom jag sett vad som händer/kan hända.

Alex
0

Jo fast vissa rider ju när de är riktigt trötta också, och då är man nog inte heller så alert. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Snuttan2
0

Och jag ser ner på folk som rider när de inte borde övht ;)

Var väldigt tydligt på clinicen jag var på i helgen, där man såg tydlig kultur skillnad.. I sverige är ridning en hobby, och man rider lite för att det är kul och det är ok att lulla runt å inte ha en aning om vad man gör, även på hög nivå… Gubben Oskyldig som clinicen var för kommer ur kultur där ridning är en sport eller en konst och därmed utövas med den respekten och koncentrationen och för att göra hästarna rättvisa och få så bra resultat som möjligt rider man exempelvis inte om man inte klarar av att göra det korrekt den dagen.

Fanns heller inga ursäkter. Var du för trött så är det ditt fel, för det går ut över hästen, och du borde förberett dig bättre eller inte ridit den dagen. Visste du inte bättre om någonting och därför gjorde fel så är det ditt fel, för som ryttare utövar du allt över hästen som blir lidande och du borde därför ha vetat bättre.

:P Oskyldig Vi är jäkla slappa :P

gejsa
0

Jag rider för att det är kul och för att min kropp behöver det. Inte för att tävla eller komma någon vart med hästen. Tror nog också att det är därför som mina hästar håller så bra. Jag rider inte varje dag heller utan mer när jag har lust själv.

Alexandra13
0

Vad kul ^^

Snuttan2
0

Fast du satsar ju inte att rida på någon högre nivå, sitta å jobba på banan osv och kräver väll heller inte samma höga lydnad och kvicka gensvar, utan nöjer dig med vad du ger - att bara få egenom det du vill och att ha roligt & att hästen i sin tur har roligt.
Eftersom du inte förväntar dig lika mkt utav hästen som jag talar om, som de på tävlings/tränings-nivå på det sättet, så behöver du själv heller inte ge lika mkt. Problemet som jag talar om är de som förväntar sig att hästen ska jobba på MSV-GP-nivå eller övht bara arbeta ett pass, och själva inte tänker koncentrera sig och jobba på sig själva, utan förväntar sig att hästen är alert, men det är inte lika viktigt med sig själva :P
Eller när man betalar svindyr världsstjärna för att vara där och träna en, och hästen är på plats, tränaren är där, men ryttarens huvud värkar vara hemma å sover… Det är att inte ta varken tränaren, hästen eller sin ridning på allvar skulle jag säga.

Är ju efter vad för krav man har, desto högre krav du har på hästen, måste du ju värkligen jobba mer själv ockå… 

Och varför rida när man själv inte är motiverad? ;) Ska ju vara kul att rida :) Som jag skrivit femhundra elva ggr här desutom så hjälper man ju inte hästen att muskla sig mer eller hålla bättre genom att sitta varje dag heller, tvärtom. Så för hållbarhet gör du det smarta :)

Emelie-G
0

Gud så roligt, grattis! :D

Cydonia
0

#8 Se upp så det inte är 1000 isländska kronor, för det är inte mycket värt i svenska. xD Nä, nu retas jag bara lite. Grattis till jobbet, och lycka till! :D

miiimi
0

Va roliiiigt!! :D :D

jen
0

vad roligt!

Det är ju så fint på Island.

du får logga in ibland och visa oss bilder Räcka ut tungan

Snuttan2
0

Hur står de isländska pengarna (kronorna?) till de svenska ungefär? Vad heter isländska pengar? :P

jen
0

http://www.valuta.se/

här finns alla valutor..

jen
0

det heter visst kronor där med

RubHel
0

Grattis till jobbet! Låter riktigt roligt och som en bra och värdefull merit att ha senare :)

Cydonia
0

#45 100 svenska kronor är ungefär 10 isländska kronor. ;)

Alex
0

Tack alla. :)

#42 Det är lugnt, hon skrev att jag skulle få 10 000 isländska, som är ungefär 1000 svenska. ;)

#44 Ska försöka ta mig in nån gång. ;) Och så tänkte jag ta en lite noggrann titt på den där mms-tjänsten här..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Murre_Uddiz
0

kul! :)

[slo]
0

Hmm… Du skulle inte kunna ta med en fyllemoppe hem till mig va? (för det är väl det enda man kan använda dom där hårisarna till?) Oskyldig

Alex
0

Hahaha you wish. ;) Sponsra mig med lite pengar så kan jag ta hem en till mig istället, så kanske du kan få låna den som fyllemoppe nån gång om du är snäll. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Hihi jag har precis insett att jag kommer ruinera mina föräldrar..Oskyldig Fast det är ju inte mitt fel att de lovar att betala flygbiljett och lite andra grejer jag behöver..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

oh oooh, vad kostar det ?

Alex
0

Flygbiljetter går faktiskt att komma över för en tusenlapp.. Fast då går de halv 8 på morgonen från Arlanda…Fundersam Men åker jag med SAS kan vi nog ta det på poäng ändå. Men sen så lär jag behöva skor, hjälm, jacka och ridbyxor i alla fall har jag kommit på…Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

kolla upp om du verkligen får ha med dig sånt. jag tror nämligen inte man får det!

Snuttan2
0

Fast det låter ju som om hon tänkt köpa nya ridkläder med flit?

& hur ska de kontrollera det ifrån de vanliga kläderna?

Alex
0

Klart man får ha med kläder, varför skulle man inte få det? :P Sånt som är använt ska tvättas noga och läggas i frysen och grejer. ^^ Sen så kan det hända att de desinfekterar i tullen också. Men man får ha med det i alla fall. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Snuttan2
0

det låter som om de kommer förstöra ens kläder ju FörvånadHemlis

vilket abuse!

Alex
0

Hihi japp. ^^Men hjälm och skor känns sådär lagom lätt att få helt rent, så det blir lättare att skaffa nytt tycker jag..Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Snuttan2
0

Har man typ vanliga stallskor så borde de ju överleva tvättmaskinen, jag kör jämt mina jumpa-dojor i tvättmaskinen, men det är ju annars en anledning till att köpa nytt ju! ;)

Alex
0

Jo, fast känns som att det kan vara rätt bra med varma skor där, är ju inte riktigt samma sommar som här direkt..:P Och jag har fått för mig att sånt kan bli sämre om de tvättas. ^^ Dessutom har de väl vart med ett par år nu i alla fall, så känns bättre att ha nya som jag vet säkert håller värmen..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

E_hjo
0

Så roligt! Grattis! =)

Alex
0

Tack. :)

Hihi flyg från Stockholm till Reykjavik för 1500 spänn, vad sägs om det? ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

scheisse, alla kläderna ! herregud !

å andra sidan är biljetten billig :D

Alex
0

Japp, biljetten var riktigt billig. :P Fast jag behöver inte betala den själv ändå…Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

hehe, du har tur du !

Alex
0

Haha japp.. Eller råkar vara fattig och har föräldrar som väldigt gärna vill att jag ska iväg. ;) Fast kameran får jag betala själv. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

haha, men den har du ju fått pengar till ;)

Alex
0

Jaa lite.. Blir några tusenlappar jag får lägga till själv också. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zigge-3
0

Grattis och lycka till! Jag var på island i marsmånad förra året och firade min 35års dag där! Var på eldhästars gård och red, detta var helt fantastiskt och de har väldigt fin natur men träd verkar vara lyx där! Lycka till och njut tjejen!

Alex
0

Tack tack. :) Har en kompis som åkte dit för några veckor sen, ska jobba på Eldhestar hela sommaren. :) Då kanske du har koll på vart det ligger? :P 5 mil åt nåt håll från Reykjavik visste hon, men var inte säker vilket håll. :P Skulle ju vara lite kul att veta eftersom jag kommer befinna mig 6 mil norr om Reykjavik…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Birdiegumman
0

Oj så spännade. Hoppas du får det bra där!

Maja
0

Hihi.. Arlanda!! Jag kan ju ta mig till Arlanda och hoppa ner i en väska som du får ta med dig.. (A) Hihi.. Det är ju bara 10 min. från mitt hus!! :P

Eve
0

Åh, gud så kul!! Lycka till!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Snuttan2
0

Vad biligt det är att flyga dit! Hade inte trott att det var så biligt…

Alex
0

#76 Varsågod, bara du betalar extraavgiften för övervikt själv. ;) (och nej, jag menar inte att du är överviktig, utan syftar på 20-kilos gränsen, så vi inte får några sura miner här..^^)

#77 Tack. :)

#78 Det är inte så billigt vanligtvis, men finns ett flygbolag som flyger på onsdagar och söndagar som har såna priser.. Annars kostar det mellan 3-10 000 på de flesta andra. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Snuttan2
0

Aha… Tänker att det ändå är biligt, känns som om det är en bit till island att flyga ju, du vet inte hur lång tid det tar?

Alex
0

Tre timmar ungefär. :) Måste säga att jag kände mig lite lagom blond första gången jag kollade.. Stog tiden planet skulle åka och sen skulle det vara framme en timme senare.. "Oj, går det så snabbt!?" var väl min reaktion.. Innan jag kom på att Island ligger två timmar efter tidsmässigt.. Så det tog visst tre timmar. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#79 - Hahahahaha.. ;) Äääääh.. ;P Annars får jag väl komma och hälsa på?! (A)

Alex
0

#82 Klart du får. ;) Så kan du ta över mitt arbete när du är där så jag får vila några dagar..Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zigge-3
0

*74 Jag åkte bil dit och kan inte orientera mig på Island! Vägarna ser ungefär likadana ut! Jag kan iallafall tala om för dig att karlen som har stället pratar svenska och de flesta förstår svenska så att du behöver ej vara orolig för átt ej bli förstådd iaf! Lycka till nu, jag är faktiskt lite avunsjuk på dig för Island var underbart att vara på!

Alex
0

#84 Ja det verkar rätt fint.. Och blåsigt. ;)

Har bokat biljetter idag, åker 12.40 den 13:e, om en vecka. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

ska dom stå där med en skylt på flygplatsen då ? ;) "ALEX"

Alex
0

Hahaha det har jag faktiskt ingen aning om..;P Kanske blir kvar på flygplatsen hela sommaren istället…^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

haha, det är ju möjligt ;)
det är jobbigt att vänta på någon man aldrig sett.
det gjorde vi i amsterdam, haha, jag och johan stog och väntade på ett plan från london…tror jag, england iaf, och det kom en himla massa folk, vi hade inte en aning om hur snubben vi väntade på såg ut, 25 min efter att planet som vi trodde var rätt hade landat, så frågade vi en kille, himlans säger jag, han blev skiträdd tittade förskäckt på oss och svarar att han kom hem från typ turkiet eller nått…eh, fel !
ytterligare en stund senare, då vi sprungit runt mellan olika terminaler, så dök han upp. och såg inte alls ut som jag föreställt mig…:P

Alex
0

Hihi neej sånt kan ju vara lite småjobbigt kanske..^^ Men jag får väl säga att jag är kort och blond och troligtvis lite vilsen så ska det nog gå bra..;) Folk påstår att det är svårt att missa mig..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

det är nog rätt lätt att hitta då ;) men det förvånar mig inte om det är en skylt inblandad ;)

Cilla89
0

Va kul :D När åker du?

[Rebecka]
0

va roligt för dig… Ha så kul..Glad

__iE
0

#91, 13 juni ;)

Alex
0

Haha det här kändes ju härligt.. Köpt en vinterjacka idag…Fundersam Eller ja, så mycket vinter var det väl inte, går att ha sommar och vår också. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Hihi.. :D Lustigt!! ^^ Men jag ska försöööka ta mig till Arlanda och stå där med en vit näsduk och vinka av dig och ropa "Adjö, adjööö".. XD HAHAHA!! Eller "Chip å häj, chip å häääääj!!"

Alex
0

Hahaha chip å häj ska det vara. ;) Ta med Johan också. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Neeeeej, Bengan!! <3 <3

Alex
0

Ta med båda två. ^^ Jag vill träffa din blivande man, eller i alla fall för tillfället blivande man (man vet ju aldrig med dig..) så jag kan avgöra om han är tillräckligt bra för dig eller inte. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

*host*

Jag kan ju ta med alla när jag ändå är på gång.. :D

Alex
0

Hahaha jaaa gör det, så kan jag göra ditt problem enklare, jag väljer åt dig. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Jaaaaaaaaaaaaaaa.. :D

Cydonia
0

Just det, Alex, det glömde jag säga. Om vädret är fint med sol på Island är det fult väder i Sverige, typ regn. Och tvärtom. Bara så du vet att du kan reta oss när solen skiner på Island. Skrattande

Alex
0

Haha vad skoj. ^^ Får jag vara elak och hoppas på att ni får en hemskt ful sommar i Sverige då..? Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cydonia
0

Nää, i alla fall inte vecka 28 och 29… xD

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.