Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3335 ggr
Mikkan
0

Göra rent en skimmel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj :-)
Jag har då en liten islandsgrabb som en avblekbar skimmel. I ansiktet är han till största del vit, och det innebär ju att han lätt drar på sig smuts ;-) Han är för övrigt en häst som busar väldigt mycket, och jag gissar på att det är blod (från andra hästar) som han har fått i ansiktet. Jag har försökt få bort det genom att borsta och så vidare, men det vill inte ge med sig.

Så är det någon här som har något tips? Bifogat en bild på min häst, och om man kollar ovanför ögonen (ögonskugga X-D) bland annat så ser man han är helt smutsig.

Hoppas någon tar sig tid att svara :-)

bubbelbubbel
0

got dämit vilket söt liten sak :)

du har inte provat med en ryktsten ? funkar ju på gräsfläckar, kanske kan funka, äääh, jag vet inte :)
bara ett litet tips.

Linda
0

-Tycker också att det är jätte svårt faktist men hederlig rykt är nog det bästa iaf;)

Kiara
0

Barnolja och en skottesvamp funkar på min tiger i alla fall Flört

jen
0

fukta pälsen och strö potatismjöl.då sugs det upp,

hälsn Jen som har fn en gulskimmelGenerad

normalt en flugskimmelOskyldig

CBA
0

Hur får man en vit svans att bli riktigt vit igen ?

Nasses svans är lite gulbrun av allt brunstande och det går inte att få svansen helt kritvit igen….

Jag vill att den ska vara VIT när jag tävlar i western då grenen jag kommer tävla i kan en vinnande placering hänga på hur välpolerad hästen är !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linda
0

#5 Skimmel schampo från hööks är super bra, tvätta två gånger och avsluta med glans sprej.

CBA
0

Blir svansen riktigt bländvit då ?

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linda
0

ja om den är vit på riktigt från början så..

Fick nyss rådet om ättika i oxå i första tvätten.

Wanilj
0

klorin? Näää fy!!! Skämtade bara!!! Potatismjöl känner jag också igen… men svansar…hmmm…. ska klura lite…. det ska finnas ngt bra knep…

Faxlin
0

potatismjöl känner jag också igen, det fungerar på kroppen. Men på svansen, jag rekomenderar nog också Hööks schampo.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jag har prövat med potatismjöl på Sorro. Det hände ingenting. Han blev inte ett dugg renare.

Kiara
0

#11 prova med att gnida in babyolja det funkar och sen ryktar man som vanligt. Potatismjöl funkar inte på Ametist men babyolja gör det.

emsems
0

har ju åxå en vit rackare. liet jobbigt att hålla rent, men när ma haft en vill an allrtid ah skimmlar! jag borstar och badar.

Lina
0

det var en tjej som tvättade sin häst med klorin och dagen efter hade inte kusen någon päls kvarFörvånad jag vet inte hur mycket av detta som är sant.. men jag avråder dig från att använda klorin

Grånsåpa ska funka…

// Lina

Kiara
0

#14 NakenhästFundersamHur gick det med hästen, var det ren klorin och sköljde dom ordentligt

….på sommaren är det ju inga problem då tvättar man ju hästen, det är nu på vintern när man ibland har en gul häst med svarta prickarRäcka ut tungangula anlag är ju inte ens tillåtetHemlis

lisette
0

cba - grönspåa eller yes och sedan jättemkt balsam…

Wanilj
0

Jag skrev ju att jag bara skämtade…Generad Hur kan man bada hästen i klorin????? Det är ju farligt!!!!!

lisette
0

det är lika farligt att dricka kolrin. ändå gör robert gustafsson det… ;)

Lina
0

jag vet inte hur det gick, jag har hört det genom en kompis,kompis… men jag har sätt hästen efter det och då har den sett glad ut..Glad

bebbe
0

#15 tar du bara barnolja, eller andvänder du potatismjöl ovan på det? Låter du olja torka riktigt innan du borstar av det?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Kiara
0

Man gnuggar in oljan i pälsen olja är smuttslösande, klister på glas och plast kan man ta bort med oljaFlört

Sen så kan jag torka med en trasa, pälsen blir lite fet och det skyddar mot mer smuts. Inget potatismjöl har jag använt men jag kan tänka mig att använd lite potatismjöl om man tycker pälsen är för fet, för potatismjölet drar till sig fettSkrattande

Men just nu så är mina tigrar gula med svarta prickar, dom har ledigt fram till måndag, då jag tänkte börja jobba dom igen. Få se hur det nu blir med det, för jobbar jag med hästar så vill jag vara med dom till hundra procent och just nu har jag mina tankar på annat hållGråter

bebbe
0

Tack för tipset, nu skall jag köpa hem barnolja och testa.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst