Vem är skyldig vid ridning
Om någon skadar sig i mitt stall eller när de rider någon av mina hästar (ej någon verksamhet eller så utan endast privat) kan jag bli ersättningsskyldig om de skadar sig?
Jag vet att ingen av dessa skulle begära skadestånd av mig då det enbart är bekanta, men jag tänkte på om deras försäkringsbolag kan kräva något kanske. Men om dessa inte varit bekanta utan endast privata elever t.ex, kan jag bli skyldig till skadestånd då?
Vad jag jag bli skyldig till om någon skadar sig på mina hästar helt enkelt? Typ en bruten arm för att ryttaren ramlar av bara, det behöver ju inte vara något som går "fel" utan det kan ju bara ryttaren som tappar balansen bara.
Jag vet att en lös häst betraktas som vild och att om de t.ex springer på en bil så blir det bilägarens föräkrings problem. Men hur blir det med t.ex en söndertrampad gräsmatta?
Att jag funderar över detta är om jag verkligen ska behöva skaffa drulleförsäkringar på alla hästar (har 6 st). Försäkringar är dyrt och till något sådant som ändå borde hända så sällan (jämfört med att hästen behöver vård) så känns det som jag hellre skulle ta ett lån med vettig ränta istället för försäkring. Att laga en trädgård för ett tiotal tusenlappar kan jag finna mig i, men kan jag bli skyldig en miljon eller två för ev. invalidisering blir det ju mindre kul…
Finns det något jag skulle kunna se till själv för att förhindra något åtminstone vid rindning/hantering, t.ex att barnen verkligen är försäkrade? Det är ju lättare att säga att de enbart får rida häst om de har en försäkring som täcker än att jag ska försäkra alla mina hästar.
Hakuna matata!

#1 Jag vill helst inte ha min häst drulleförsäkrad alls hos något bolag (kommer inte ha någon försäkring över huvud taget på hästarna så fort jag fått ihop en ordentlig buffert själv för att kunna ta mig an en ev. operation). Försäkringar är ju egentligen lån med väldigt hög ränta blandat med lotteri (om man råkar få en sjuk häst eller inte).
Hakuna matata!
I min försäkring hos Agria ingår en gratis olycksfallsförsäkring för människor vilket känns jättetryggt. Jag betalar bara 50kr/månad för hela min försäkring. Har den mest ifall det skulle hända något med hästen som kräver behandling av någon sort, men skulle hästen dö så får jag nästan inga pengar tillbaks, (har den försäkrad på 5000kr)
http://www.agria.se/hast/artikel/agria-incident---en-gratis-olycksfallsforsakring-for-manniskor
#3 Fast å andra sidan är agria betydligt dyrare än sveland som jag har nu, och då agria i.af inte täcker mer än 100 i skador på saker, och knappt 500 000 för personskada (vilket kan bli betydligt mer om personen blir rullstolsbunden) så känns det som att OM det nu händer något så kan man i.af stå där med lång näsa och vara skyldig en stor summa pengar.
Hakuna matata!
Jag har också Agria, som #3, men när jag haft medryttare har jag begärt att de själva har en personförsäkring som täcker ridskador, vilket inte alla personförsäkringar gör. I medryttaröverenskommelsen ingår också att ridning sker på egen risk.
#5 Man kan alltså skriva på ett kontakt som "godkänner" att ridning och vistelse i stallet sker på egen risk och på så vis frånsäga sig ansvaret (för personskador på ryttaren alltså)?
Hakuna matata!
På ridskolor, i badhus och liknande brukar det finnas anslag som säger att vad det nu är "sker på egen risk". Dock tror jag inte man kan friskriva sig om det är fråga om barn utan målsmans uppsikt.
#7 Barnens föräldrar är väl medvetna om att de rider här och jag själv är myndig.
Ja på ridskolor är ju inte alltid föräldrarna där, och de kan ju inte bhöva vara skyldiga till alla skador?
Hakuna matata!
#8 - fast det handlar ju inte om skuld utan om ansvar. Om barnet vistas i stallet på målsmans ansvar så bör ju rimligen målsman ansvara för barnet oavsett om han/hon väljer att vara med och övervaka barnet eller ej. Du kan aldrig ingå ett avtal med en person som inte är myndig så är det en person som är under 18 år så kan du enbart ingå avtal med en vårdnadshavare till barnet. På så sätt kan du lägga över ansvaret för barnet på föräldern. Och har du ingen verksamhet med ansvarsförsäkring för ryttare så kan du i avtalet kräva att barnets vårdnadshavare ansvarar för att barnet har en gällande personförsäkring samt att vårdnadshavaren ansvarar för barnets ridning.
Ett avtal är ett avtal. Visst finns det saker som inte går att avtala bort, men vad gäller ridning och ansvar så bör ju rimligtvis ryttaren ansvara för sin egen säkerhet vid ridningen.
#9 Ja givetvis är ju målsman ansvarig för barn, jag funderade mest om det inte gällde när föräldern inte var dr eller dyligt.
Har de en försäkring och man skriver i kontraktet att de måste det så spelar det ju ändå ingen roll om de inte betalar den t.ex. Jag kan ju inte ringa till försäkringsbolagen varje månad >.<
Men det vore kanske en god idé att låna en bok om hästen och lagen (finns väll någon bok som heter så) och kanske skriva ett kontrakt ev i samrådan med någon jurist som man kan använda sig av som åtminstone gör att man frånsäger sig det som går i form av juridiskt ansvar.
Hakuna matata!
När jag red min gamla halvfodersvärdshäst så ramlade jag av och bröt benet, det fick jag ut på min egen olyckfallförsäkring på. Var inte på någons gård, utan i skogen typ.
Hade inte en tanke på att det kunde gå på hästens försäkring..

Jag har if som försäkringsbolag till mina hästar och där har jag även tecknat en olycksförsäkring som täcker om något händer när jag håller på med hästen, rider eller om jag ex skulle bli sparkad så jag måste till tandläkare. Den försäkringen kostar mig typ 36kr i månaden.
Ett tips till dig är att du kan tipsa dom att teckna samma ifall det skulle hända något.
Har man ingen försäkring blir man ju ompysslad i alla fall i Sverige. Skadeståndsersättning vid t.ex ett benbrott går på personförsäkringen. Dvs. om kläderna går sönder för att ambulanspersonalen klipper sönder dina ridbyxor eller liknande samt ev invaliditetsersättning och sån´t går på den egna livförsäkringen. Så en medryttare eller liknanade skall alltid se till att ha en egen försäkring.
Skadestånd för att de rider DIN häst tror jag inte är möjligt att begära om du inte tvingat dem att rida en galning till häst.
På ridskolor och vid tävlingar tecknar man ju medlemskap alt licens och då ingår en försäkring.
Jag har Agria och en merförsäkring som heter "Incident" som täcker olycksfall som orsakats av min häst.
Följdfråga; finns det någon försäkring som täcker om någon annan hanterar min häst?
Tänker både på att min hyresvärd sköter in/utsläpp/av/på med täcken osv och på om jag lånar ut min häst till exvis ridning.
Eller det kanske ni har skrivit men jag har inte fattat riktigt ^^
#15: Min hyresvärd har en försäkring som täcker olycksfall och sånt genom företaget, täcker även när vi har helgjourer och sånt.
Så har din hyresvärd ett företag kanske den har en sån försäkring.

en tanke är ju att du begär att de som befinner sig i ditt stall och hanterar dina hästar ska ha en egen försäkring.
#17 Visst är det det, men jag vet ju inte om de kanske säger upp försäkringen eller liknande. Gäller väll främst om någon inte så familjär är här.
Hakuna matata!

nej det kan du klart inte veta. men skriv ett kontrakt att de ska ha egen försäkring, har de inte det så är det ridning på egen risk som gäller och att de inte har några ersättningskrav på dig vid ev olycka.
#18 Det är inte ditt ansvar att hålla koll att dom inte säger upp sin egna försäkring eller låter bli att betala eller dyl. Säger du att det är deras ansvar att se till att vara försäkrad när dom rider hos dig så gäller ju det såklart hela tiden. Är dom sedan inte försäkrade så är det deras egna problem.
Medarbetare på westernridning.ifokus
ridning som inte är på proffissionel nivå täcks av en vanlig olycksföräkrin som de flesta i dag har antingen privat eller via arbetet, skadorna hästen kan göra på annan egendom kan i de flesta fallen täckas av din hemförsäkring, ring och fråga :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus