Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 17763 ggr
snailmilla
0

Skendräktigt sto?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

2maj 2010 skickade jag iväg mitt ardennersto på fribetäckning med en ardennerhingst. Hon gick där i nästan 3månader men när veterinären var ute för att konstatera dräktighet via ultraljud sågs hon tom.

Jag tänkte att det var värt ett försök men att det var dags för henne att komma hem.

Sedan dess har ingen brunst vart synlig, och mitt sto har i 8år som jag haft henne brunstat var 4-5vecka. En riktig pissmärr.

I slutet av sommaren fick jag för mig att hon nog tusan var dräktig ändå, då hela hennes beteende har ändrats till ett lugnare och mer harmonisk häst. Veterinär tog ultraljud hemma i stallet men sågs vara tom, däremot tyckte hon att hon verkade och såg skendräktig ut.

Fortfranade ingen brunst och vid den här årstiden brukar mitt sto vara som värst när vårkänslorna kommer. De andra stot brunstar för fullt och svankar med baken.

Magen är nu enorm, men hon är inte tjock utan bara som en stor trumma. Tog ut veterinär igen som stack in handen i baken men kunde inte känna något och sa att hon kanske fått en hormon rubbning. (Tänk nu hur långa armar du behöver för att komma in ordentligt i en jättestor ardennerbak)  

Jag gav upp det hela och trodde att hormonerna spelar ett spratt.

Men så nu över natten har juvret svullnat upp till det dubbla, och löst skinn hänger runt spenarna som är till för att fyllas med mjölk.

Är det någon som har vart med om samma sak?

Jag har för säkerhets skull byggt en jättestor fölbox som hon flyttade in i för en månad sedan. Men om ni skulle sätta er in i min sits så kanske ni skulle förstå att man blir knäpp? Så många nekanden och ändå känner jag att det inte stämmer.

Har vaccinerat henne mot stelkramp och hon får analyserat bra hö, kraft och mineraler precis som vanligt. Samma foderstat som tidigare.

Är det någon av er där ute som fått en överraskning? Eller som blivit tvärlurade?

Kimpa
0

Frågan kom upp även på shetland i fokus för ett litet tag sedan.

http://shetlandsponny.ifokus.se/discussions/4d793bb0c5c6a75fe5000481-skendraktig

QALM
0

Eftersom du låtit vet undersöka henne så noga så är det nog så att dom har rätt, hon är tom. Det är inte ovanligt att ett sto som blivit betäckt blir skendräktig och kroppen förbereder sig för ett föl. Då fyller dom även juvret.

Ta bort kraftfodret till henne!

Det är inte svårare att undersöka en stor häst än en liten. Veterinären känner efter livmodern inte efter ett föl. Hade dom inte känt livmodern ordentligt så hade dom misstänkt dräktighet.

Lorita
0

Hon kan ju ha varit dräcktig men tillbakabildat fostret och då kan det bli så här.

Jag skullet ta ut vet och undersöka så hon inte har en gulkropp som ställer till med besvär och orsakar att det inte blev ett föl.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

QALM
0

Hade det varit en gulkropp så hade vet sett det när han ultraljudade

Lorita
0

#4 du har så rätt

snailmilla
1

Idag har hon fyllt hela juvret .

Det enda som stör mig är att hon inte brunstat sedan agusti, och även fast våren är kommen har hon inte satt igång. Ett skendräktigt sto fortsätter sin brunst vad jag förstått.

Den som lever får se.

Lorita
0

Inte om hon är skendräcktig då går hon alla 11 månderna som om hon var dräcktig, ett sätt att ha mjölk till de andra fölen som föds i flocken till våren.

Fidelia
3

Jag har haft både och. Ett shettissto som var skendräktig blev stor som ett hus, förberedde sig för fölning och mjölken rann. Det kom inget föl och allt gick tillbaka över en natt. Hon visade ingen brunst alls.

Ett russto som när hon gått 3v över tiden blev rektalundersökt av veterinär som konstaterade att hon var tom. Hon fölade 2v senare. En mager enorm unge eftersom jag slutade fodra henne sista 2v efter beskedet att hon var tom.

Enligt veterinären kan det vara kissblåsan han kände vid undersökningen.

QALM
0

Det finns inget tråkigare än att gå och längta efter ett föl och så kommer inget… Jag har gjort det ett antal gånger. Jag vet att stoet är dräktigt men av någon anledning har hon resorberat.

Min veterinär kommer i veckan och kollar tre av mina ston som jag är osäker på. Alla ultraljudas och är konstaterade dräktiga men mycket kan hända.

Jag hoppas du får veta snart så du slipper gå och hoppas

Lycka till!

veruscka
0

berätta om det kommer ngn bebis! Vilken hingst gick hon med? har själv ardenner :)

snailmilla
0

#10 Självklart kommer det upp både bilder och text om de kommer en bebis. Men också om det inte gör det.

Jag har ställt in mig på att det inte blir något föl, dock har jag förberett allt /fölbox/ stelkramps vaccination/ täckprov / hage mm… Så pluppar det ut en "liten" krake är den mer än välkommen.

Hon gick med den otroligt vackra BARRY i Enköping.

Superkul att du har ardenner veruscka , om du vill "prata" ardenner snack så finns jag på mailen =)

Camilla

snailmilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Uppdatering, juvret har börjat fyllas med vätska så vi tog ett mjölkprov idag och det visar mellan 40-60% att fölning kan ske inom 12h.

Hon vill nu inte stå med de andra hästarna i hagen utan drar sig undan och står själv.

Inatt har hon vandrat och gjort ett cirkelspår i boxen.

Här kommer en bild på magen som vuxit på ordentligt sista veckan.

Lorita
0

#12 känner du några sparkar?

veruscka
0

Arkan
0

Oj vad spännande. Hur gåår det :D
"bebis eller inte bebis, det är frågan!

snailmilla
0

# 13 Vågar inte svara på den frågan, omöjligt att säga. Magen rör sig helt klart. Men har det vart samma rörelsemönster tídigare är inget som jag tänkt på. Man kan ju inbilla sig, så jag suger på det svaret ett tag till ;)

# 14+15

Isa börjar gå undan sin flock, hon som annars är ett starkt ledarsto och aldrig lämnar dem ur sitt sikte. Står mest och sover hela dagarna, och ligger ovanligt mycket inne. Hon är helt klart slut i kroppen och megatrött. Är tung i sina rörelser, och släpar benen efter sig. Men annars pigg i sinnet och mycket kärleksfull och myser med mulen.

Detta är bara helt sjukt att om det inte är ett föl, att hon då ändå följer hela dräktighets "Schemat & beteende samt ändrar kroppen" som om hon vore dräktig.

_ Den som lever får se _

kaka1234567
0

gud vad intresangt och se om de blir en fölis eller inte

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[Emma-Rhino]
0

Detta är sannerligen konstigt måste jag säga =) Hoppas allt går bra, hur det än går och att Isa mår bra.

FridaMariedahl
0

Har det hänt något? är nyfiken! Skrattande

snailmilla
0

Hejsan

De är vi många som är! Magen (enbart magen) är nu ENORM! Blodådrorna ligger uttryckta på utsidan av magen, och virvlarna som brukar sitta under har nu töjts upp och sitter på sidorna av magen.

Juvret och bäckenbenet visar inga tecken ännu, men de kan fortfarande va ett par veckor kvar.

Hon har börjat bita sig själv i magen och kliar svansen, vandrar och ibland vill hon inte äta. Så nog är hon dräktig på ett eller annat sätt (om de nu sitter i huvudet).

Ska ge henne 1-2veckor till, annars blir det att ta ut en riktigt bra veterinär och få i ordning på hennes hormoner igen.

Prommenerar med henne i den mån hon orkar och vill, vissa dagar trött, idag var hon pigg när vi tömkörde, men kroppen är otroligt tung.

Forfarande ingen Brunst, alla de andra stona högbrunstar och Isa som alltid var värst står för sig själv och vill bara vara själv.

Självklart uppdaterar jag i vilket fall som helst.

powderpuff
0

Oj vad spänannde. Hoppas de blir en föling trots allt Glad Vill gärna se fler bilder på henne Flört

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[Angel88]
0

Blivit något föl?

Zahara
0

jag hade mitt sto på betäckning ett år, visad dräcktighet vid 45 dagar och jag vart jätte glad! Pållen blev stor som ett hus, satte gigantiska juver och när det började närma sig flyttade jag ut i stallet, svettninga vandring vaxproppar allt kom men inget föl….2 veckor över tiden tog jag ut vet som konstaterade att hon var tom, troligen kastat men sen fortsatte kropp och psyke dräcktigheten, gissa vem som blev ledsen och besviken :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

snailmilla
0

Jag förstår dig, fy sjutton de är inte kul alltså. Min kompis fick ett positivt svar på sitt ultraljud men ingenting hände och det kom aldrig något föl. Så veterinären hade sett fel, hon hade inte ens haft något där inne. Förstå vad hemskt när man har fått ett positivt svar från början.

Jag har ju bara fått negativa svar, men som sagt vår veterinär har missat ett antal gånger. Och föl har pluppat ut här och var som egentligen enligt veerinär inte ens fanns…

Isa är iaf dräktig på ett eller annat sätt (jag är såklart inställd på sken) men mage, psyke och allt visar annat.

Nu blev jag jätte intresserad Zahara, när slutade ditt sto med sitt beteende? När började hon gå ner i vikt, och brunsta? Efter 11 månader eller tog det längre tid?

Isas mage är så stoooooor nu så de är inte sant, Vi förvånas över hur hon ens orkar ta ett par steg i galopp. (Jag ska ta bilder till er som vill)

Visst skulle jag gråta av glädje om det kom ett föl, men just nu vill jag att det bara ska visa sig åt de ena eller andra. Jag går i väntans tider och kan inte göra annat än att mysa och tömköra, prommenera. Att bara vänta på det ena eller andra är inget kul alls.

Som tur är om det kommer ett föl, har hon egen hage, stor fölbox, är vaccinerad, tagit täckprov, sparat en rejäl summa pengar om de skulle hända något. Så jag vet inte, det känns ändå bra att jag förberett allt ifall de skulle pluppa ur en liten filur så är den välkommen.

Synd med ditt sto, blev hon depperimerad? Eller hur gick det sen när de visade sig? De är jag jätte intresserad av att höra. Skulle hjälpa mig så mycket

powderpuff
0

Jag håller tummarna att de blir en bäbis. Jag vill gärna se bilder =)

Zahara
0

när hon gått två veckor över tiden tog jag ut samma vet, han är duktig och jag vet att han inte sett fel på första ul, såg ju själv fostret! Han konstaterade bara att tyvärr här är inget. visade mig själv och var mycket noggran! Det tog nog 2 veckor till innan stoet blev "vanligt" igen. hon visade ingen sorg eller så utan allt bara gick tillbaka som vanligt.

tingade ett föl som var tre veckor, alltså samma födseldatum som mitt stos och tog sedan hem det efter avvämjning som damen sen fostrade som sin egen men det var för att jag skulle ha en påläggskalv :) mitt sto har jag inte behövt göra något med mer än att behandla henne som inte dräcktig.

När du är 100 på att där inte kommer något så gå tillbaka till samma foder samma rutiner som innan så blir det nog bra skulle jag tro. Vet inte om din haft föl innan? Det har mitt sto haft.

Som tur är hade min inga rester i sig så det blev inga komplikationer, händer inget efter tre veckor över tiden rekomenderar jag nog att ta ut en annan veterinär eller om du har nära så åk in på klinik och gör ul på henne, med tanke på hur långt hon har gått OM där är ett föl så ska en bra vet se det direk och gör då inget vaginalt ul om fölet lever om inget är fel! Hoppas allt går bra med ditt sto! Det viktiga är ju att hon blir som vanligt till slut, med eller utan föl! (håller tummarna för med)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Stephanie
0

Nu blev jag ju nyfiken, så jag skriver en liten rad här för att se hur det går Oskyldig

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

snailmilla
0

#26,

Tack så mycket! Jo det lilla jag funnit om hästar som gått skendräktiga i full period 11 månader +, -. Är ungefär samma som du beskriver, dock har jag inte hittat något om vad som händer efter.

Hon har haft 4 föl hos sin tidigare ägare med det var 8 år sedan. Är frisk och mår bra.

Ang foderstaten så går hon på samma, jag har ju bara fått negativa svar, så de är otroligt att magen växer så dant ändå. Hon går på samma foderstat som hon alltid haft, och nu är de betet som dock är halvsnålt änsålänge. Men ändå är magen stor som en balong och hård nedtill med uttryckta blodådror. Det är mystiskt.

Det som lever får se, vi är ju inne i sluttampen nu 4 veckor, ca.

Jag går bara och längtar tills man VET, skulle nästan vara skönt om jag såg att brunsten kom igång. Samtidigt som att jag skulle bli så lycklig om ett föl kom.

Puuhja,

Återkommer

powderpuff
0

För skoj skull kan du väl försöka pendla henne Glad

på 5 hästar och 1 ko har de stämt med vad pendlen visade.

veruscka
0

ta henne till hingst!! Då får du besked om hon e dräktig :D

Birke
0

Lämnar lite hovavtryck :)

mazze
0

Hur går det?

Klasselover
0

Vill följa! :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

snailmilla
0

Uppdatering:

I förrgår var juvret varmt och svullet, hon var ovanligt osocial och ville bara gå för sig själv trött häst.

Igår hade juvret fyllts och det droppade klar/vitgrummlig vätska ur juvret. Hon hade ett helt annat ansiktsutryck och var glansig i ögonen. Fick något som kan vart förvärkar då hon med jämna mellanrum började storflåsa i boxen och blev svettig. Annars "pigg" och glad, och går med än på promenad men de är tungt med stora magen just nu.

Ville språngt stå kvar i boxen och inte gå ut i hagen, så nu får hon sova inne om nätterna.

Vi får se…

snailmilla
0

På bilden ovan ser ni mer av magen, det vore förfärgligt om hon är skendräktig men ändå blivit såhär ENORM, det har vart en smal och musklad nätt ardenner innan.

Har gått så samma foderstat, som alla tidigare år, och betet är ju snålt ännu. Vi har mätt magen och den har vuxit ca 15cm bara i veckan. Den har inte bara sjunkit ned, utan nu står det ut mycket på sidorna längst underst också. Har en dålig bild men bättre än ingenting.

Soldottern
0

Lämnar ett hovavtryck, vill följa och se vad som händer, lycka till hur som helst!

Through the camera, i can do anything, everything is possible.

Cassandra.N - Soldottern.blogg.se

[_annaH]
0

Lämnar ett honavtryck :)

veruscka
0

Men du borde ju känna rörelser….Bara att sitta och kolla på magen en stund så ser man ju om det rör sej..Sista tiden ser man ju tydligt att det buktar ut och trycker man på vissa ställen så känner man hur det rör sej.Det kan man INTE missa!!om man speciellt håller handen under magen mot juvret där brukar man alltid känna fölet nu e det ju så stort :)

Rita-S
1

en kompis till mig har nyss upplevt samma sak med sitt sto. Magen svällde helt otroligt mycket, juvret fylldes när det närmade sig ungefär 11 mnd efter inseminering, och det värsta var att dom såg rörelser med. Hon visade sig vara tom, skendräktig som bara den, och rörelserna var vanliga tarmrörelser. Men som vetten sa, om han inte såg på ultraljud att där inte fanns minsta gnutta hade han trott hon var högdräktig och skulle föla när som helst. Knappast sannoligt att en häst får en Molger. Cool

Så visst kan det bli så att man kan luras. I rena fakta är det stoet som lurar sig själv i sådana fall. Nu får man ju se om din brud luras eller är dräktig. Nyfiken jag med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

laganponny
0

Hur går det??

Em--ma
0

lämnar ett hovavtryck! Måste ju veta hur det blir!Skrattande

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

veruscka
0

man kan inte  missa att det rör sej…Det buktar ut och man känner delar på fölet när det e så stort som det e nu i magen på denna hästen….

cordenia
0

lämnar ett avtryck då jag vill se om det bli något föl =)

Alma-G
0

Vill följa :)

[Catteklina]
0

Måste följa detta!

ZipZ
0

Vill oxå följa!!! Spännande!

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

LaSadie
0

Hittade tråden av en slump och är intresserad utav utgången på det hela. Lycka till vilket som :)

Sandralu
0

Hoppas det blir någonting! :)

Birke
0

Några nyheter?

ebengtssson
0

vill också veta :D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

NSphoto
0

Riktigt spännande, vill gärna följs så jag kan hänga med (:

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Plopp4
0

Hur går det ?

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

sskaniner
0

vill oxå veta hur det går?:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Twixxie
0

Gud vad spännande! :D Hoppas det blir något :)

snailmilla
0

Uppdatering.

Förra veckan var allt som "vanligt" magen blev extermt stor och putade ut rejält på båda sidorna nedtill. Juvret svullnade och fylldes med klar vätska. Isa började bita och vaka över sin mage ovanligt mycket, fick glansiga ögon och såg allmänt elak ut, (hon som annars har bambi ögon). Hon vägrade lämna boxen, så vi gjorde iordning, men inget föl kom.

Gav upp till midsommar, tänkte att äsch, de är nog en extrem skendräktighet.

Har vart borta över helgen (familjen här hemma har sett till henne). Kom hem idag och tog in henne, magen har sjunkit ner djupt det som putade ut på sidorna finns inte kvar, och nu är det som gelemage vid virvlarna på båda sidorna. Magen har tidigare vart superhård. Nu dallrar de riktigt när man tar på magen vid virveln.

Hon är mjukare i bäcknet,

Frågan är nu bara om hon "skendräktigt fölat" och att allt är på väg tillbaks till det normala, eller om det är på gång.

Absolut max 1v kvar sen kan det bara inte vaa något där inne,

Tregly
0

*vill följa tråden*

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

gotlandsruss
0

vill följa *

powderpuff
0

Uppdatera gärna med lite bilder Flört

snailmilla
0

UPPDATERING, BILD TAGEN IDAG.

Här kommer en bild (la på sadeln bara för att ni ska kunna se lättare vilken jätte mage som hänger under).

powderpuff
0

Oj, vad magen har "ramlat ner".Hoppas verkligen de är en bäbis där inne =) Har juvret också ändrat sig något mer?

snailmilla
0

Juvret går bara upp och ner, ena dagen svullet fyllt med klar vätska som droppar, andra dagen normalt. Sen svullet igen med vitgrumlig vätska och dagen efter det helt normalt igen. :( så juvret är inget att säkert på gå. Kollar slidan varje dag med om den skiftat färg till mörkrosa, men den har vart ljus.

Men visst har magen trillat ner ordentligt, kul att du såg det. Men inget föl har kommit. Inte heller någon brunst.

Manda29
0

Hur har det gått? Blir/blev det nåt föl? Glad

[_annaH]
0

Har det blivit ngt föl ännu :)?

nello4ever
0

Har det blitt nåt? :)

Molla
0

Föl?

LaSadie
0

Hur har det gått?

Birke
0

Tror vi alla kan anta att det inte har kommit ett föl.

snailmilla
1

Hejsan!

Haft semester och vart utomlands, för att göra ett långt slut kort =)

När det var dags "beräknad tid och tecken" fyllde hon på juvret, svettades fick lättare koliksymtom. Vi vakade och hade koll den kvällen och på natten gick vi ut och kollade. Men inget föl kom, och nu börjar Isa återgå till det normala. Magen som hon tappat ner och blåst upp på sidorna har både "lyfts" och gått ner, ja det ser ut som att hon fölat. Juvret är helt tillbaks i det normala igen, och hon vill nu gå med de andra hästarna.

Det enda vi väntar på nu är Brunsten! Som fortfarande inte kommit igång. Hon fick ganska snart efter detta lättare fångsymton vilket de kan få efter "fölning" så vi och vet antar att detta var till 100% en riktig skendräktig häst.

Orolig i en dag där när hon trodde själv att det var dags, men sen gick psyket tillbaks till det vanliga.

Så av detta kan vi väl bara lära oss att även om de är ganska ovanligt att de går såhär långt med alla tecken i världen om att ett föl växer där inne, så kan det hända att de blir så starkt Skendräktiga. Har även hört talas om ett sto som la sig ner för att föla men inget kom och hon visade sig vara tom.

Vi är nu iaf igång med en enklare igångsättning och jag har precis kommit hem från en skön skogstur, på en glad och pigg häst. =)

Så det var en liten saga som tyvärr inte slutade så jätte glatt, men det är skönt att det äntligen är över!

Gronstedt
0

Vilken ljuvlig bild Kyss. Synd att ni inte fick en fölis för besväret, bara.

powderpuff
0

Lite tråkigt att de inte blev en bäbis. Hoppas de var en engångsföretelse med fången.

Hoppas inte mitt sto blir skendräktig. Hämtade hem henne ifrån hingsten i MåndagsGlad

Härlig bild på din pålla Kyss

snailmilla
0

#69 Hon är lite av en linslus och bjuder gärna på sig själv. Men något föl bjöd hon inte på :P Men jag är så glad att jag har mitt Sto ändå och hoppas hon finns kvar i många år till.

#70 Visst var det tråkigt, men samtidigt hade jag ju ställt in mig på det, trotts att jag byggt fölbox, hage mm.. Men nu har hon ju en jättebox som hon trivs i och ska få ha kvar. =)

Det är ju inte helt vanligt med skendräktighet, så lycka till med fröt som förhoppningsvis växer i ditt stos mage =)

Det var en intressant resa, men jag är glad att mitt sto är frisk och mår bra!