Skav på ryggen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en häst på foder och hans sadel passar inte honom bra..
Det har funkat helt okej tidigare men nu så har han börjat få skav längst bak vid bossornas slut ungefär. Lite på var sida om ryggraden..
Vet andra hästar som fått lite skav som utvecklats så att de inte kunnat rida med sadel på 1 år!
Så undrar om ni har något tips? T.ex. nån salva eller nåt?
Vill helst inte köpa en ny sadel så jag ska lämna tillbaka honom om typ 2 månader.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Rider förresten så mycket barbacka jag kan men tänkte lite förebyggande
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Min häst fick svåra skav på manken pga. sin sadel. Jag red då endast barbacka och vid lite mer avancerade tillfällen en dressyrsadel med stor bomvid och padd efter rekommendation av proffsryttare. Testa använda någon form av padd eller gelepadd eller liknande under sadeln. Men man ska aldrig rida med en sadel som inte passar eftersom risken för framtida skador kan uppkomma.
//Emma

tack för svaret. Har en pad, tycker du jag ska ha den under eller över schabraket? det kan ju vara schabraket som ger upphov till skav oxå…
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Om du nödvändigtvis måste rida med den sadeln hade jag lagt det över. Om det är schabraket som skaver så komma vad det är som skaver och isf byt till annan modell eller annat tyg. Men att uppsöka en sadelutprovare är mitt tips! Hittar du en likvärdig sadel till den du har nu rent prismässigt som passar din häst bättre kanske du kan få bytt den.
//Emma
Renskinn är toppen!