Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 22228 ggr
Elshira
1

Rimlig stallhyra?

Det är ju så otroligt olika vad stallplatser kostar över allt, så jag tänkte fråga er vad ni skulle kunna tänka er att betala för stallplats.

Anledningen är att vi går i planerna att bygga en mindre ridanläggning och för att då se om det ens är rimligt att få igen pengarna. Själv har vi eget stall så jag har aldrig någonsin behövt leta stallplats.

Vi bor i en liten ort som heter Alunda vilket ligger ca 4 mil norr om Uppsala. Många flyttar hit hela tiden då de pendlar till uppsala för att jobba. Alunda har ca 2500 invånare, och det finns två inackorderingsstall redan ett nära radhusen ("centrum") och ett några km bort. Båda stallen är fulla, dessutom är det som är närmast gammalt och lite nergått och kanske inte den bästa stallmiljön, men självklart funktionsdugligt.

Men vi har våran mark längst en central väg, och på andra sidan vägen bor halva alundas befolkning minde än 10 min promenad från oss. Väldigt bra läge med andra ord!

Men vad skulle ni anse är en lagom kostnad för hyra i ett nytt stall + ridhus 20 x 60 (inkl hinderpark givetvis) med gångvstånd från de flesta, samt bussar som stannat precis framför stallet från omkringliggande områden varje halvtimme (varje timme nattetid) i denna stil:

• Inackorderings stall med 20-25 boxar med möjlighet att ha även hingstar där för den som vill (dvs boxar och hagar kommer vara utformade så att även hingstar ska kunna gå och stå där).

• Uppvärmd sadelkammare, möjlighet att tvätta täcken osv på plats. Litet kryp in med toalett och någon form av fikarum. Spolspilta givetvis.

• Möjlighet att köpa till hö och halm samt spån direkt från oss. Detta ska inte ingå efter som jag anser att har man en shettis som är renlig ska man inte behöva betala lika mycket som ett halvblod som är skitgris.

• Travbana (rakbana) precis vid stallet, möjlighet att rida på fina grusvägar runtom med mycket lite trafik (i skogsmiljö). Tillgång till enklare terrängbana.

• Ridpaddock 25 x 45 meter (300 meter från stallet).

Vad tycker ni är en rimlig summa för enbart kallhyra?

Vad är en rimlig summa för helinackordering (exklusive foder/strö) med in/uttag, fodring, täckesbyten etc?

Nu är det inga fantasipriser som 500 kr/månad utan ett pris som ni skulle kunna tänka er att betala utan att det smärtar för mycket!

Hakuna matata!

thilda-
0

2.000kr tycker då jag är en lämplig summa om hö + in o utsläpp och lite spån ingår

niare
0

kanske en 1200 i kallhyra och 2000 för hel fast då ingår iaf spånen.

mallan-nog
0

2500 kr är det lägsta jag hört  i detta sammanhang. Närmare 3500kr tror jag är vanligare. Då ingår stallplatsmed ridhus, mat, in- och utsläpp, täckesbyten osv.

Ricko
1

1500:- för enbart kallhyra och 3000:- för helinackordering.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Elshira
0

Ska då även tillägga att bete (för de som vill) går att få ca 4 km härifrån (också det är vårat).

Glömde också att vi dessutom har en roundwalk/volt/rondell också :)

Hakuna matata!

[Angel88]
0

Jag betala 1000kr i månaden i kallhura då ingår halm, sedan släpper jag ut alla hästar på morgonen måndag, tisdag och fredag och insläpp onsdagar. Till stallet tillhör en padock som e upplyst (finns ridhus i skritt av stånd, men det e litet och dyrt).  Övriga dagar delar dom andra på, vi är nu 5 hästar och 5-6 personer varav en mor- dotter häst+ medryttare. Så ska du ha helinacodering med allt ingående så lätt 3000kr om mockning ingår med. 1500kr i kallhyra lätt om allt utom fodret, strö och mockning, ingår.

monsterblom
2

där jag står kostar det 3800.- för inackordering. då ingår halm/torv, hösilage, havre, betfor, in- utsläpp, samt alla fodringar. täcken får man byta själv och på helgerna sköter man mockning hos sin häst. var 7 vecka har man in och utsläpp samt lunchning av hästar. lösdriften kostar 2500.-

vill man ha tillskott eller ngt annat foder till sin häst då förser man det sj.

vi bor ganska långt från stan. nästan två timmar från sthlm centrum med buss, en timme med bil utan trafik. bussförbindelserna är inge bra, varannan timme går den. inget ridhus. men det finns en belyt ridbana med en bra hinderpark och underbara ridvägar!

det är värt varenda krona!

Zaphix
0

Jag betalar 2100 kronor för allt det där.

Men då ingår hösilage, havre/korn/kli/betfor, spån. Finns spolspilta, fikarum, toalett, uppvärmd sadelkammare, förvaringsutrymmen.

Har upplyst paddock i stallet, typ 15 minuters skrittväg till två ridhus, rundbana och en massa bra kör och ridvägar i närheten.

Ingår in- och utsläpp, fyra fodringar per dag och ett täckesbyte. Man har en helgjour en dag var sjätte vecka. Man mockar och gör ordning höpåsar själv.

Min smärtgräns går vid 2500 kronor/månad för helinackordering. Kallhyra vet jag inte alls vad jag skulle kunnat betala.

Stallet ligger förresten rätt centralt, avstånd är jag kass på, men ungefär kilometer ifrån där stadsbussarna går. Nära för att vara ett stall i min stad.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Killen
0

Ca 1500 i kallhyra och 2500 för helinackordering exlusive strö/foder.

kissmekate.blogg.se

Tusen
4

Personligen tycker jag att det folk får betala är otoligt lågt i allmänhet.
Har man byggt ett ridhus, ridbana, stall och köper in hö, strömedel och kraftfoder och lite annat smått och gott samt material till ridbana och hagar så tycker jag att 2500 kr för allt måste innebära en förlust för stallägaren. Ingår dessutom in- och utsläpp, mockning  samt täckesbyten så är det helt omöjligt att få det att gå ihop även om man tar eget hö. För är det ine svart betalning så går dessutom 20% till moms. Det kan omöjligt gå ihop då.Guld i mun

LinaN
0

Idag betalar jag 1600 inkl 10kg hö/dag, utsläpp samtliga dagar, hästarna leds en och en till hagen, insläpp fre o lör. 2 fodringar per dag (förutom den man fodrar själv på eftermiddagen) Täckespåläggning om morgonen. Paddock med belysning 20x40m. Helt okej medridvägar, både med och utan trafik. Möjligheter att rida till 2 ridhus där man kan lösa ridhuskort. Hyfsad busstrafik, en buss i timmen på vardera håll även på helger. boxarna 3*3m

Ska ev flytta till ett stall som har ridhus, terrängbana, travraka, hinderpark, nybyggt stall (visserligen i en gammal befintlig byggnad men det blir helffräscht), där ingår utsläpp alla dagar i veckan samt frukostfodring. Hästarna släpps i korridor ut till hagen. Rullande schema på insläpp och middag/kvällsfodring. Halm och havre ingår. 1800kr/månad. Inga bussar, bil eller bra kondition för cyklking behövs. Boxarana kommer vara 3*4m

Sen har jag ett stall till på gång, kallhyra 1000kr och då ingår 4 fodringar per dag, utsläpp och insläpp samtliga dagar i veckan. Detär nybyggt box 3*4m.  Men som jag räknade på det så med 4 balar torv/månad samt att lösa ridanläggningskort hos stallet ovan (som man ser från detta stallet) så landar det på ca 2000kr/månad inkl mineraler, saltstenar, och annat foder jag köper själv samt hö/silage man köper av stallägaren.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

fridak
0

Ingår mockning i helinackorderingen? Vad blir priserna på foder och strö? Vad har grannstallen för priser?

Jag skulle säga att kring 1500 är rimligt för kallhyra.

2000-2500kr med täckesbyten, fodringar, in- och utsläpp.

Elshira
0

Jag hade som en tanke 2000 kr i kallhyra, 2500 med in/utsläpp samt matning alla dagar i veckan, möjlighet att köpa till mockning för t.ex 300 och täckesbyte för 100 kr/månad.

(Mycket) fint hö kan köpas till för 2 kr/kilo (småbal), halm 0.80-1 kr/kilo eller spån/torv för dem som vill (isf tar vi hem storpall). Det är något som alla får köpa till så mycket de behöver av som sagt.

Vad skulle ni tycka om detta prisupplägg?

Några prisexempel runtomkring är ridskolan 15 min bort 2000 kr/månad i ren kallhyra, in och utsläpp är kolektivt och inget foder eller strö ingår. Ridksolan har gammalt stall men ridhus.

Stallet i närheten av oss tar 2200 kr/månad inkl runt 8 kg hö + någon dl betfor/dag. De har tillgång till travnaba och paddock men inget ridhus. Matning tot jag ingår, men in och utsläpp är kolektivt. Mockning/täckning osv kan inte köpas till. Stallet är gammalt och ganska så nergått. Finns inte så mycket vägar att rida på.

I övrigt så tänker även jag som #10, det kanske fungerar med privata småstallar som har en box till övers, men på ridanläggningar så skulle det aldrig gå ihop! När ett stall dessutom har har så många möjligheter att välja på borde väll även detta gör att det stiger lite i pris?

1500-2000 kr inkl. foder och in/utsläpp låter som rena rånet med tanke på att fodret utgör nästan hälften av pengarna.

Tittar man på andra boxplatser med liknande möjlighet runt 30 min härifrån så går de flest på runt 3500 kr för allt inkl foder osv.

Reflektera!

Hakuna matata!

fridak
0

#13 det tycker jag låter som bra priser.

Indylover
0

Vi betalar nästan 2000 för ett puttelitet ganska fult stall med stor hage, dock ganska dålig, vi har ingen ridbana/ridhus, torv ignår inte, insläpp och kraftfoder ingår, så ja skulle lätt ge nästan 3-4000 för ett sådant stall..

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

Indylover
0

& stallet är inte ens godkänt.

dock sjukt mysigt, skulle inte vilja vara någon annanstans Skrattande

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

Linnea
0

Jag bor i en liten by och har ridskolan 2 km bort. Där ingår hö, spån, morgonfodring. Helgerna delar man på morgonfodring/utsläpp. Stor ridbana + körbana + ridhus och fina ridvägar. Nybyggt stall/ridhus. Uppvärmd sadelkammare, tvättstuga, mycket hinder.

Jag har en ponny och betalar 1400 per månad.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tusen
0

Vi har en del av våra hästar i ett stall där man betalar 500 kr i kallhyra men då får vi också själva fixa gödselhanteringen och det är dyrt. Många gånger glömmer man bort det då man pratar stallhyra. Det gjorde vi. Det brukar ju i allmänhet ingå. Tyvärr inte här.Rynkar på näsan

Hermelina
0

För att svara #0 (har inte läst hela tråden)

Kallhyra: runt 2500. Jag tycker att det är lite högt kanske, men eftersom priserna ligger därikring i de flesta "fina" stall skulle vi ändå betala det. Men ingår inga utsläpp/insläpp och fodring då? Om det inte gör det så skulle jag säga 2000 eftersom insläpp/utsläpp och fodring är värdefullt för de flesta. 

Sen kan man ju sänka om det inte skulle gå.. alternativt höja fast det är ju klart mer uppskattat att sänka stallhyran :P  

Helinackordering: 3500 kanske!

komkoma
0

har en kompis som betalar 3500.- mån för sin häst där den står, Och då ingår inget foder eller strö Förvånad

hehe jag betalar enbart vad mina hästar äter eftersom de bor hos mina föräldrar Flört

Jummie
0

Jag har lite svårt att jämföra eftersom jag bara stått i två stall innan. Båda är i samma storlek (ca 12-15 box), det ena stallet betalade jag kallhyra i på 600 kronor i månaden och då ingick ingenting. Dock delade vi upp och skötte intag/utsläpp/fodring kollektivt för att det skulle fungera. En skottkärra spån betalade vi 20 kronor för! (rena rama rånet enligt mig) Visserligen så KAN det löna sig för mig att stå på kallhyra eftersom jag får spån gratis nu för tiden och får gratis spannmål och kraftfoder för reducerat pris. Men det var iallafall ingen trevlig lösning. Inga ridmöjligheter, hade väl 20 minuters skrittavstånd till närmaste ridhus men var tvungen att korsa en ganska tungt trafikerad väg. Inga superridvägar heller, mycket sten och små bostadsområden omkring..

Stallet jag står i nu ingår allt i, vi har utsläpp och intag en gång i månaden. Det enda jag behöver göra är att fylla vatten, mocka och fylla höpåsarna åt min häst annars. Det trivs jag bra med, och betalar 1900. Fina ridvägar, paddock med belysning.. Vi har ponnyhyra för ponnybox men den kan jag inte svara på vad hyran ligger på..

Vi har ett nybyggt stall i närheten, visserligen intill stora vägen (väldigt tungt trafikerad väg när det är travdagar eller evenemang (sommar i allmänhet) nere i hamnen som ligger i änden på vägen.. Såvitt jag har förstått så ingår ALLT för en kostnad av 4000 kronor per månad, ridhuset är direkt kopplat till stallet osv. Men hästarna går ute 4 timmar om dagen och får ha EN hagkompis (snarare paddockkompis) eller gå ensamma. Ingen hit för min del iallafall.

Så med en hel drös med ganska irrelevant (heter det ens så?) text så tycker jag minsann att du skulle kunna  ta minst 1200 för kallhyra och 2500-3000 kronor i varmhyra beroende lite på vad som ingår.

Och med vidare eftertanke hade jag lätt velat stå i ditt stall! Men det är lite långt från Eskilstuna =)

[Tovab]
0

2300 :- skulle jag betala för det. Har det vid min stallplats nu och då ingår det i princip samma saker.

Eveline
0

2500-3000 kr, minst. Finns det så mycket och bra grejer man kan använda så. Sedan skulle jag kollat vad de andra stallen har för pris. Kanske räkna ut så man inte går förlust om man ska bygga mycket nytt osv.

Där jag har min häst betalar jag 1000 kr/mån. Då ingår allt utom mockning och kraftfoder. Det är ett stall med 10 boxar och stora fina hagar. Upplyst paddock med gummiflis. Dessutom hur trevliga stallägare som helst!

ZipZ
0

**Jag har själv inte min häst på en ridanläggning, men detta tar ridskolan som ligger jäkligt bra till här nere i söder!
**

Full Service

Stor häst 3200 kr/mån
Ponny 2950 kr/mån

I priset ingår;
• Fodring 4ggr/dag
• Mockning (mån-fre)
• Utsläpp (mån-fre)
• Hö eller hösilage
• Havre
• Torv eller halm

Rullande mocknings- och kvällsfodringsshema på helgerna.

Kollektiv

Stor häst 1950 kr/mån
Ponny 1700 kr/mån

I priset ingår;
• Hö eller hösilage
• Havre
• Torv eller halm

Alla fodringar och ut- och insläpp sköts av hästägarna själva.

"All inclusive"

Stor häst 3700 kr/mån
Ponny 3450 kr/mån

Se info. under Full service + lunchfodring och insläpp.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Likeabug
0

Vi har 8 boxar hos oss, varav 7 är "stor häst" och en ponnybox.

Hos oss kostar det ca 1500 :- för B,C,D ponny och 2000:- För stor häst

I pris ingår följande:
-Täckesbyt, morgon & kväll
-Fodring 3-4 ggr/dag
-In/utsläpp
-Hjälp med mockning vid behov

-Hippo Harmoni Müsli
-Betfor
-Vitaminer
-Strö (halm)
-Hösilage

Vi har även en bra paddock med havssand som underlag. Finns tillgång till hindermaterial.
Här finns underbara ridvägar, både till hav och till skog..

Så har vi det :)

teamedward
0

Vi betalar 1500 kr i kallhyra, sen tillkommer manegeavgift på 220 kr (tror jag?) och allt foder samt torv/spån. Alla delar på alla åtaganden såsom fodringar och in-/utsläpp, arbetsuppgifter och arbetsdagar.
Står i ett kollektivstall, ingen ridskola, med 26 boxplatser, manege 20x60, upplyst paddock 30x70, fina ridvägar både i skog och på grusväg, möjlighet till rasthagar både av den större och lite mindre modellen, samt tre stora hagar där det går 3 hästar och uppåt. Bra läge, nära till busshållplats med bra förbindelser, hyfsat nära till hav.
Har både hopp- och dressyrtränare som kommer hit, vilket man iofs också kan se som en nackdel då det är träning alla dagar i veckan utom en.

Fiffilurisen
0

Vi betalar 1250 kr på en liknande anläggning :) dock så har vi inget fikarum och vårt ridhus är mindre. Men allt ingår utom hö, krafft, spån men går att köpa direkt av dem. Men påfyll av vatten, in ut, alla fodringar och täcken ingår i detta priset :D även anläggningskort, det är ett litet stall med 7 hästar :) finns även bete! är mycket nöjd och jag drömmer mardrömmar om att behöva flytta därifrån! men tycker absolut att dina priset låter bra, utanför Uppsala är lite större än utanför Karlskrona, där jag har min :)

ZipZ
0

#27 Låter ju jätte billigt :)

Jag skrev innan om karlshamns ridklubb och där kostar det endel och karlshamn är ju mycket mindre än karlskrona!

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Rita-S
0

Elshira, hur definerar du kallhyra då? Vad inngår?

jag står på en ridanläggning med tredubbel utebana, ridhus och hela kalaset, i kallhyra här inngår en boxplats, vatten, el och hage.
Man får släppa ut och hämta in, man får mocka själv, skaffa foder, strö och kraft själv samt fodra ut själv med alla måltider. Detta går på 700 kronor i månaden hos oss, och möjlighet att köpa grovfoder och strö från anläggningen finns, krona mot krona. Om dom skulle begjärt 2000 för kallhyra hos oss skulle jag stegrat mig. Men frågan är om kallhyra hos dig innehåller mer?

Delinackordering ingår foder (Inte kraftfoder), strö, vatten, el, hage, box, utfodring 3 av 4 måltider och utsläpp inkl att lägga på täcken. Man måste väga upp grovfoder själv, köpa och mäta upp kraftfoder, fodra middag grovfoder och kraft själv, mocka och hämta in. Detta kostar 1900 häst, 1700 ponny.

Helinackordering ingår allt: Box, hage, vatten, el, in/utsläpp inkl täcke på/av/byte, grovfoder, kraftfoder, strö,  uppvägning 4 mål, utfodring 4 mål, kraftfodring 2 mål, mockning +inkörning av strö, och anläggningskort. detta kostar 2700 häst, 2500 ponny.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Kassy
0

Haha själv betalar jag 500 för kallhyra :)

Men då mockar, utfodrar jag och allt annat själv ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

fridak
0

Jag flyttade i onsdags och på nya stället så kostar det 2650kr men då ingår fodringar,utsläpp, hösilage8kg/mån, kraftofder(havre, havrekross, kornkross, betfor, pelleterade mineraler, morötter) halmströ eller torv. på anläggningen finns ridhus(24x72m), 2 ridbanor mindre terrängbana på 8 hinder och ytterliggare några stockar att hoppa på ett fält, sandrakbana. Torkrum finns och tvättmaskin(20kr/tvätt inkl. tvättmedel), spolspilta och toalett. De som köper in eget hö eller eget strö får avdrag på hyran med 200kr/mån.

Kallhyran är på 1500 men då ingår ingenting, den är till om man flyttar innan uppsägningstiden är slut.