Oseriösa veterinärer
Hej! Vet inte om den här frågan tillhör denna kategori men kör ändå.
Min fråga är hur/var man kan kolla upp veterinärer, om de har certifikat eller är prickade (?).
Har en dålig magkänsla om en väldigt oseriös veterinär och vill gärna veta om hon ens har behörighet.
Ett exempel: Hon genomförde en besiktning på en häst och på protokollet hade hon strykt över namnet (med tippex) på veterinärens namn/adress och skrivit dit sitt eget..
Dessutom har hon skrivit ut lugnande till en privatperson (till dennes häst) och vad jag vet så får inte nån annan än veterinär GE lugnande? Eller är jag helt ute och cyklar?
Nån som vet?
Tack på förhand.

Angående lugnande, så är det rätt att det bara är en veterinär som får injicera lugnande, därimot får alla ge lugnande oralt. Så antagligen var det lugnande i form som ges oralt som hon skrivit ut.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

För att få jobba som veterinär måste du vara utbildad och ha legitimation. Om man har funderingar tror jag det är lättast att kontakta Svenska Veterinärförbundet alt Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård som tar hand om anmälningar. Ang överstrykning kan det ju vara så att hon jobbar för en annan veterinär och använder dennes förtryckta protokoll, kan dock hålla med om att det kanske ser lite konstigt ut.
//Cecilia, vetstud

det är synd att det inte finns någon lista, eller liknande, online så man lätt kan se om en veterinär har blivit anmäld för något.