Hitta sommarbete?
Hur hittar man sommarbete?
Är det vanligt att flytta hästen till sommarbete(sommar hage) men ändå rida den några/fler gånger i veckan?
Hur länge har stallen normalt sina hästar i sommar bete? asså när måsten man flytta dem därifrån?
När är det lag på att hästen ska ha box eller tillgång ligghall?
Undrar en som aldrig haft sin häst på sommarbete och är nyficken ;)

Jag har hittat via kontakter eller annonser.
Har ridit min häst några gånger i veckan när hon varit på bete.
Vanligast verkar vara bete juni till augusti.
Har för mig att det är krav på ligghall från oktober men är inte säker på det.
Man brukar rida hästen under domamren för att inte den ska spö fets banta på vintern sedan de är slitigt då brukar man istället låta den ha vinter villa en månad. Och kanske någon veckanunder sommaren. Men visst kan du roda på sommaren de är allra hälst man ska rida då. När man flyttar in den beror på hurlänge dånfår ha hästen på betet. Men på slutet kanske man behöver stöd fodra
Ligghall krävs under den tid då gräset inte växer. Alltså är det olika över hela Sverige. Ingen speciell månad alltså.
Våra tävlar för fullt under betes säsongen. Och det är nog inte så ovanligt.
Våra går på sommarbete från början av maj till någon gång i oktober. lite beroende av vädret.

släpper mina hästar så fort som möjligt. slutet på april och sedan in i oktober. brukar rida som vanligt, det blir ju lite omständigt med alla grejorna men jag har haft sakerna i ett uthus i ett grannhus till sommarbetet.
Jag har motsatt problem, har bete men inte beteskompisar - måste börja leta efter det snart …
Förra året arbetade jag min häst 4-5 dagar i veckan under betet, hon var flyttade till bete under vecka 26-33 och gick ute på nätterna vid hemmastallet 2 veckor före och efter.

Finns endel som annonserar ut sommarbete, kolla blocket, bukefalos, hastnet, eller kanske skriva en annons själv?
De allra flesta väljer att rida hela sommaren och sedan får hästarna vila på vintern istället.
Betestiden, brukar väl vanligast vara mellan början utav Juni till slutet utav Augusti.
Det är alltid bra om det finns tillgång till ligghall eller möjlighet att ta in hästen på box, även om det inte är ett krav ifall att det blir besvärligt väder.
När vi bodde i stan och hade Japp uppstallad på ridskolan, så flyttade vi honom alltid över sommrarna Juni-Augusti, då det inte fanns något direkt bete på ridskolan. Och vi hittade betet via en lapp som hängde nere på ridskolan. Det var ju dock inte direkt nära, då det låg 2 mil utanför stan, men det var det värt, enorma hagar med massor utav gräs, rena paradiset för hästarna. Det negativa var dock att det inte fanns tillgång till varken ligghall eller box, så det kändes lite jobbigt när det var riktigt dåligt väder och det inte gick att ta in hästarna.
Nu bor vi på gård och hästarna släpps i stora gräshagen i början utav Juni och sedan går dem där tills början utav okt-nov när det är blött i marken och dem börjar trampa upp hagen, då åker dem in i grushagen, med anslutning till liten gräshage, där dem får gå tidig vår för att vänja sig vid gräset.
Mina hästar går dock inte ute dygnet runt sommartid, men är ute mycket från 4-23 cirka.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#6 Eller att det finns träd att gå under och gömma sig från sol och vind. Regn bekymrar knappast hästarna. Det är mer vi som mår dåligt av att de blir blöta.
#8 min polle är lösdrifts häst, står ute vi -25, och snö storm, osv, utan att han bryr sig (står ev inne i vindskyddet om ovädret är länge)
Så lite sommar regn bekymrar honom nog inte ;)
#7 jo i min polles nuvarande sommar hage så finns det inte så mycket bete, hagen är mest en stor skogshage, men det kan ösregna, sen när hästarna kommar ut från skoigen är dem fortfarande torra :D

#7 hästar är individer, precis som oss människor :) Mina hästar skulle inte må bra utav att stå utomhus en längre tid i regn, det är bevisat.. sedan att andra har hästar som kan stå ute i ur och skur är ju skit-skönt för dem då det underlättar att inte jämnt och ständigt behöva ha stenkoll på vädret!
#9 jag tror dem blir vad vi gör dem till. Vi kan göra dem känsligare och tåliga för olika väder, tex om man aldrig någonsin utsättser sin häst för regn (om vi ska vara extrema) bygger inte heller kroppen, pölsen och huden upp nåt vettigt skydd, ställer man sen ut hästne i regn kommer den stå och skacka som ett asp löv ;)
Samma med att ha täcke varje vinter hela hästens liv, sen försöka vänja in hästen att gå utan täcke på vintern, kan ta många år av vänjing innan hästen sätter nog med päls för att klara vintern ;)
Min polle sätter mer och mer päls för varje vinter som går ;P

#10 det finns 1000 sådanahära diskussioner, och jag är fast besluten att jag känner mina hästar bäst, och därför vet jag att dem inte skulle må bra av att stå ute när det blåser och regnar, sedan får folk säga vad dem vill om det :)
Brimad har shivering och skulle må ur-uselt om han skulle stå ute i regn och blåst utan täcke och bli kall om korset..
Japp har aldrig varit bortskämd, 10 år på ridskola och aldrig haft ett täcke, vilket han skulle behövt då han vid dåligt väder skakade som ett asplöv, stod på helspänn i hagen, blev så stel att han såg halt ut på ridlektionerna. Han vart rätt tacksam efter att vi köpt honom och lät honom ha täcke vid dåligt väder..
Majoriteten utav hästarna kan säkert gå ute i ur och skur utan att dem bryr sig om det, men det är inte ALLA hästar som kan, det måste man komma ihåg..
#11 klart det finns individer, en som ska ha gått på lösdrift hela vintern, satte ur uselt med vinter päls och fixade inte kylan, sen en som aldrig gått på lösdrift, satte dålgit med vinter päls men frös aldrig.
Men tänkte då du skrev att det vore bra om man tog in dem vid dåligt väder. Dem felsta och friska hästar bör väl tåla dåligt sommar väder? en skog kan ju duga bra som skydd och om det inte öser ner en hel dag kan dem klara sig bra utan också.

#12 det kan alltid vara bra med tillgång till box om man har hästen på sommarbete, ett dygn med i hållande regn, fine, men blir det flera veckor med i hållande dåligt väder, kan det vara skönt att ta in hästen så den kan få torka..
sedan kan det ju finnas andra anledningar till att man behöver ta in hästen, om den skadar sig exempelvis.
När vi hade Japp på sommarbete innan vi flyttade till gård, hade vi inte tillgång till box, vilket nu i efterhand var ett stort minus..
#13 Är det väldigt väldigt varmt ute kan det vara skönt för dem att komma in en stund då också :)

#14 det med :D men jag undvek att skirva det, för jag hade väl blivit total sågad för jag tar in hästarna när det är för varmt med ;)

Mitt sto brukar gå på bete från maj till september ur. Hon älskar att gå på bete och brukar bli håglös när hon blir uppstallad. Hon har aldrig besvärats särskilt mycket av insekter eller väder. Förra året var enda året på alla jag haft henne som hon behövde stödfodras på betet, men då hade hon fyllt 20 och hade föl vid sidan.
#15 Förstår det, jag skulle göra det med min häst om man märkte att han tyckte det var jobbigt eftersom han har exemtäcke på sig också så blir det extra varmt för honom. Han får ju vara inne på nätterna ibland också på sommaren pga exemen, men annars vill jag ha honom ute jämt eftersom han faktiskt går på lösdrift :)
#15 det finns mängder med anledningar att ta in hästen på sommaren, den kanske inte får ro att äta tillräckligt ute och behöver äte i lugn och ro, kanske behöver extra foder, skadad, värme, storm, regn, osv, osv.
Men det bör höra till ovanligheterna att man ska tvingas ta in en frisk häst på sommaren om man har en bra hage! Jag tycker det är fel att folk anser det som en självklarthet att hästen tycker illa om vädret, för ägaren gör det? Vi förmännskligar hästen för mycket, vi tycker si eller så om vädret och då ska vi göra si elelr så med hästen. Jag tycker man kan kolla på hästen, BEHÖVER hästen verkligen att vi ska höra si eller så eller?
Min häst kanske är ovanlgit tålig, men när jag tycker det är ruggigt, kallt eller äckligt väder kommer han glatt emot mig för lite kel och verkar inte ens märka av att det är däligt väder…
En sommar hage med vindskydd eller en bra skog/dunge så kommer min polle iaf klara sig fin fint ;)
Enkelt kan man säga att du får ha hästarna på bete så länge det växer gräs. Och under tiden då det inte växer gräs krävs det ligghall.
Jag ser inga problem med att rida en häst som står på bete, man kan mata dom med foder för det. ;)
#19 Varför mata en häst på bete? Den få allt den behöver i matväg av betet. Även vitaminer och det mesta av mineralerna. Den ev bristen kan åtgärdas med minaerlbalja eller liknande.
#20: För att den inte håller vikten utan kraftfoder.
#20 rättelse på #21 dem kanske inte håller vikten ;)
Min polle håller lätt vikten på bara hö, om det är dåligt med gräs får vi väl stöd fodra med hö :)
Ev ger jag protein tillskott då han har svårt att bygga muskler…
#22: Vad menar du med att "rätta" mitt inlägg
? Enda anledningen till att extrafodra en häst på bete är vad jag förstår att den inte håller vikten (eller inte går upp i vikt, om den är underviktig).
#23 ja men det lätt lite som om du mena att dem flesta hästar har svårt att hålla hullet ;)
Så ville bara "rätta" vad jag tror du menade ;)
#24:Ok, då e jag me! Jag menade förstås inte att alla tappar vikt, men om de gör det bör man stödfodra, speciellt om man arbetar hästen. Min fick normal kraftfodergiva hela förra betesperioden.
#25 ja vissa kan säkert behöva extra kraft foder för att orka också :)
#10 Säger som #26 vissa kan säkert behöva för att orka. Det brors ju alldelles på vad man har hästen till och hur hårt man arbetar den.
Jag sa inte att man skulle mata, jag sa att kan kunde mata ;)
#20 Det berors ju alldelles på hur man använder hästen och hur hårt. Jag säger som talarna ovan, att vissa kan stödfodras.
Jag sa inte att man skulle, utan att man kunde ;)

"vår" sommarhage är granne med vår tomt. Och jag tror hästarna går på sommarbete från juni till september och ev. oktober, bror på temperatur och väder.
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."