Ponnyakuten 2011
Ja nu får vi äntligen börja se de nya avsnitten av ponnyakuten som spelades in på ett ridläger hos hästtränaren Tobbe Larsson i Skåne sommaren 2010.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Älskar ponnyakuten 
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Kollade på första avsnittet idag, på Svt play, de har ju lagt upp avsnittet där i förtid.
Kan bara säga att jag är grymt besviken, här har man suttit och väntat i över ½ år på att få se, och så lägger det ett avsnitt där det bara visar snuttar ifrån den gamla säsongen, och inget om "Hur det gick sen"Eller de nya deltagarna, nä riktigt tråkigt!
Hoppas på att avsnitt 2 blir bättre, mycket bättre.
#2 Håller helt med. Dom kunde ju haft hava detta program med gamla klipp men halva med att preentera dom nya deltagarna.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Är också besviken :(
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Det är ju för att man ska bli sugen för att fortsätta titta och bli lite påmind om hur det var förra året…
Lite reklam och PR. Nästa gång blir det annat!

#5 håller med 
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
åhh vad kul även om första avsnittet vad lite tråkigt
det är synd at dom bara visar gammalt =(
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Jag håller med #2.
Verkligen väntat enda sen inspelningen för att se. Och verkligen LÄNGTAT till den 9/1 för kunna se. Och när avsnitten ÄTNLIGEN kommer ut så sitter man redo med kaffe och kaka för att se och så kommer det BARA klipp från förra säsongen >.< Man har ju sett allt det 10 ggr och man kommer ihåg det.
Var bara SÅ besviken efteråt. Var ju jätteintresserad för den nya säsongen, inte den förra
var oxå lite besviken på första avsnittet!
hade varit roligt o se"vad hände/hur gick det sen"
eftersom jag vet att tex Isabelle vann en westerngren i sm med pongo o 6:a inviduella gymkhana sm!
Ven ni om Avsnitt 2 kommer på söndag, eller kommer de om två veckor? :)
//Ida..
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
det kommer den 16e har jag för mig
#11 det kommer efter första avsnittet på söndag!

kanske ska byta rubriken till 2011, så man inte tror att det är en gammal tråd ifrån förra året ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Klart att man blev besviken men samtidigt blir man ju bara mer sugen på att se nästa avsnitt men kan hålla med om att de iallafall kunde visat lite av det nya eller hur det gick efter ponnyakuten men jag har i alla fall inte några problem med att vänta på nästa avsnitt ;)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Mycket besviken.. Helst hade jag sett hela eller halva första avsnittet med info om hur det gått egentligen, eller möjligtvis halva med hur det har gått och halva med de första deltagarna..
Men det ska bli kul att titta.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Också besviken. Om de skulle visa gamla deltagare hade det ju varit mycket roligare att få se hur det gått för dem.
Tråkigt att det inte ens va med en presentation av de nya.
älskar ponnyakuten !! :)
Jag tycker programet var bra nu. man fick se hur det var förra året, ifall man kanske glömt bort så då får man en liten ''update''
Dock så hade jag gärnat vela se hur det går för dom nu. Fast iof, dom sa ju hur det gick ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Dom #2 sa hade det vart kul om dom visade hur det gick sedan för förra årets deltagare.
Ungefär vilken tid kommer avsnitt 2 ut på svtplay? För visst kommer det ut ikväll?
direkt efter när första avsnittet visats på tv
Vad bra :)
Vilken kanal är det på? ;D
Barnkanalen ^^
Kan säga at det finns extra matrial på Svtplay
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Vilken tid börjar det?
kl 19.00
#26 åh Tack för tipset om extra materialet! :)
Nu finns del två ute på svtplay
/ Emma
det var roligt och mer intressant denna gång, man såg att många problem låg i hantering och bara små rörelser gick allt mkt lättare :)
tyckte seriöst i princip alla fel låg hos ryttaren och inte hos hästen.
Hästarna var bara förvirrade och stressade över att ryttaren försöker ta kontroll med att ''dra ner hästen''
Dom hästarna vet att dom är Störst,snabbast och starkast.
Men när en förvirrad liten unge kommer, och har ingen koll så blir ju hästen förvirrad.
/ Emma
#32 Men i princip beror ju alla fel på människan. Det är för det första vår uppgift att få hästen att bete sig rätt, det kan man aldrig be hästen göra själv. Så blir det fel är det människans sak.
Det är ju det programmet handlar om; att lära barnen att hantera hästarna.
Ja man ser ju att det finns stora hanteringsproblem ute i landet.
Tyckte avsnitt 2 var bra, ska bli spännande att se vilka Tobbe väljer ut! :)
*tassavtryck* Jo det blir intressant. Synd bara att de slösade bort det första avsnittet, vi hade ju kunnat se "avsnitt 3" idag om de inte hade gjort så.
Hittade lite information om de gamla.
Bägge killarna Jakob och Daniel verkar tävla en del.
Olivia har sålt Pikachu.
Wilma har sålt Bailey.
Julia och Jamba verkar hoppa lite smått.
Juliettes Pedro är tyvärr avlivad.
Jossan och Hugo vet jag inget om.
Sist men inte minst om ni vill se hur det går för Isabelle och Pongo
googla isabelle och pongo western och öppna första bloggen som kommer upp.
Olivia har en ny häst som heter Felix, wilma har dennis som hon oxå hade innan hon sålde bailey, Jakob har gått upp på storhäst
#37 fy fan!! Hoppas att Isabelle läser det här!!

#37 Men gud! Vad dåligt det verkar ha gått för de flesta :O
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#37 varför är Pedro avlivad för? 
/ Emma

#41 googlade och hittade hennes blogg, han var tydligen sjuk av något slag.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Redan när avsnitt 1 kom 2011 stod det vilka deltagarna var + Ponnyer + problem. Lite dåligt av Svt då det inte blir spännande :/
Men det här avsnittet var bra & spännande, herregud att det finns så mycket problem ute i landet :O
Cecilia
..
Jag har googlat fram lite om dom :)
Julia & Jamba - hoppar på och har tävlat litegrann på låg nivå
Juliette & Pedro - **Pedro avlivades i höstas pga skada
**Daniel & Lovey och Jacob & Destiny har båda tävlat.
Isabelle & Pongo har tävlat både gymkhana och western och hamnat i blåsväder på nätet pga bilder från en westerntävling.
Wilma & Bailey - Bailey är såld och Wilma har en ny ungponny som hon satsar på att ta sig till ungponnyfinal för femåringar med i år.
Jossan & Hugo - Hugo var ju ridskolehäst och går fortfarande på ridskola. Inte hittat ngt om han fortfarande är lätt att lasta.
Olivia & Pikachu - Pikacho är såld som det verkar och hon har en ny ponny.
han blev avlivad av skada verkar det som ''/
Ehm såg av en slump detta med Isabelle och Pongo.
(Sök på google Isabelle och pongo western)
/ Emma
Pedro fick spatt därför avlivades han för juliette tyckte inte han var värd ett liv o bara gå o skrota ihagen när han älskade att träna och tävla
Herregud vilka bilder, och det är identiferat att det är hon alltså. Blir mållös :O
Det såg ju inte vidare trevligt ut för Pongo, fy f'n.
Har dessutom läst att Isabelle har vunnit en häst i somras på High Chapparall en sk problemhäst. Hur f'n kan man lotta ut en problemhäst till ett barn?! Och vad är det för vuxna runt omkring som låter barnen experimentera själva med djuren.

På första bilden på den där bloggen är bettet inte ens i munnen för hon drar så mycket i det!
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#44 utifrån dom bilderna kan man inte veta vad som hänt… han kan ha blivit rädd för något och skenat så hon inte fick stopp? jag säger inte att hon gör rätt som drar på det viset. men jag har förståelse för att sådant kan hända. finns det inget annat stop så måste man ju göra något. vet inte vad som hände där med isabelle men att kalla henne för ungj*** gör ingenting bättre. tvärtom. finns även fler faktorer att skylla på… hon har förmodligen en tränare… hon har väl föräldrar?
det jag försöker säga är att man inte kan döma någon på grund av ett par bilder utan en beskrivning till. men du kanske vet vad som egentligen hände?
// Alexandra
Jag blir verkligen mörkrädd när jag såg bilderna på Isabelle och Pong (googla Isabelle och pongo western - bilder)…
Det lustiga var ju att på den tävlingen som bilderna kommer ifrån vann hon en häst (Expo) som varit problemhäst men blivit dränad av en duktig kille som också tog med hästen till High Chaparall för en uppvisning om hur kännsliga hästar kunde vara.
Jag hoppas Isabelle vaknar upp ur sin dröm en dag och inser att hästar (precis som tobbe sa förr) inte är leksaker.
Hakuna matata!
jag måste ha skrivit i fel tråd för nu är det bara tre punkter i #44??? =/
// Alexandra
#52 Det är rätt tråd, jag hann också läsa det inlägget innan hon raderade det.
#53 va bra =) då vet jag att jag inte blitt knäpp iaf xD
// Alexandra
#52 och 53: Jag raderade inlägget efter att jag tänkt till lite.
Är fortfarande rasande på henne och omgivningen, men det är inte lönt att skriva som jag gjorde ändå.
På ett sätt önskar jag tvärtom att jag kunde visa henne att man faktiskt kan lyssna och läsa av hästarna, även Pongo. Men tror inte att jag kan lyckas med det.
#55 jag förstår hur du menar. och jag förstår varför du skrev som du skrev. hoppas att du inte tog illa upp för det jag skrev för det var inte riktat mot bara dig. jag fick bara flippet för jag läste på flera andra ställen med folk som bara kritiserar utan att tänka före.
// Alexandra
#56 Nejdå, jag skulle bara tänkt till innan jag tryckte på ''skicka'' :)
Normalt sett dömer jag sällan efter enbart ett par bilder, men man fick ju även ett visst intryck under TV-serien, har kollat på ett par videos från hennes youtube också (många helt ok, men hennes flängiga sätt syns tydligt, och det är helt enkelt inte rätt mot hästarna) och läst runt lite.. kort sagt är jag inte imponerad. Men från det till att ta till skällsord.. tja, det var inget moget inlägg från min sida helt enkelt. Såg inte ditt svar innan jag hade raderat.
Jag tyckte även att man såg ganska tydligt att deras mammor alltid är där. Bara problemet att sitta upp en häst som stod stilla såg ju ut att vara ett problem när man var själv
Man kan läsa om dom nya deltagerna på svt för dom intresserade ^^
Jag tycker det var synd att ponnyn med "hovslagarrädsla" inte kom med, skulle varit intressant att se hur de löste det…
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jag tyckte det var synd att tjejen med Paddy inte kom med, ponnyn som är halvt tokig på framhoppningen men funkar bra på själva hoppbanan.
:/ Det är ju ett ganska unikt problem.
Vissa av problemen ser man egentligen problemen rakt upp och ner.
Det var grunden för alla hästar, inga av dom som var där hade en stadig grund att stå på.
Det är som att bygga ett torn, grunden är det viktigaste är inte grunden stadig så faller ju tornet!
Skulle alla dom där barnet börja med markarbete med hästarna.
Respekten från från hästen till Ryttaren, och hästen skulle veta att
även om jag är snabbare,starkare, och större så är ryttaren min flockledare, och flockledare trotsar man inte.
Så skulle inte ens 1/4 av dom som sökte ha sökt nu. ;)
/ Emma

Verkar till och med som att Julia och Jamba tävlar;) hittade film på youtube

Tråkigt det gått med vissa på ponnyakuten förra året :S Alltså att de sålt hästarna eller avlivat :(
Tyckte avsnitt 2 var 1000 grr roligare än avsnitt 1! Jätte spännande att se hur det går nästa vecka! 
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Lite info om Isabelles ridkunskap: Jag hittade en blogg hon har ihop med några kompisar (om ni vill leta upp bloggen, skriv inge elakt, "har man inget snällt att säga är det bättre att inte säga nåt alls")
Iaf skrev hon om sig själv, hon är hemma lärd, vekar inte ha gått speciellt mycket på ridskola och verkar inte vilja rida dressyr, vilket är väldigt nyttigt när det kommer till lydnaden. Hon har nu 4 hästar 1 ponny som var hennes första, Pongo, 1 shettis som hon fick sin mamma att köpa då den liknade en trick häst hon gillade och 1 skäck som hennes mamma vann åt henne på ett lotteri.
Det läskigaste enligt mig med henne (och kompisarnas) hästhantering är att dem verkar inte focusera på dressyr ock allmän lydanad, men alla hästarna kan typ trix som att stegra vilket dem flesta vet är ett farligt trix som man ska tänka noga igenom minst 3 gånger innan man lär hästen :/

Tycker som #60 att den som var rädd för att bli skodd skulle komma med för det är verkligen ett problem och intressant att se hur det löser sig :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#66 efter som det bara är själva skorna den verkade ha problem med kan man väl ha barfota boots på den tycker jag?
Jag har haft flera hästar som inte gått att sko (eller verka heller för den delen).
Det har varit både unghästar, misshandlade hästar (som t.ex fått sig en spark när dom inte kunde hålla balansen eller liknande) och hästar som blivit sömstuckna t.ex.
Alla löses med samma metod - en stycke gudasnäll hovslagare med en ängels tålamod. Att ta allt i etapper väldigt korta stunder i taget, så att hovslagaren hinner be hästen sätta ner hoven innan den rycker sig loss. Sedan så är godis alltid uppskattat i dessa lägen! Mata med något lite puligt (t.ex lite havre eller liknande i botten som man fyller på hela tiden, då kan hästen inte ta en tugga och "gå där ifrån"). Se till att hovis får ge godis ur handen med.
Det är dock en finhårig bedömning om man ska sätta ner benet eller släppa det när hästen rycker. Är det väldigt lite så håller vi i och berömmer så fort hästen slutar, men som i ponnyakuten så gäller det att i princip bara lyfta upp hoven och sätta ner den igen innan hästen gör det. Och beröm för att hästen tog upp benet - öka succesivt.
I vissa fall så har det varit förknippat med själva "hovslagaren" och då har vi gjort så att jag fått verka hästen under hovis vägledning. På så vis blir hästen lite förvirrad med att den är "den snälla" som gör "det konstiga" men har den bara förtroende så går det bra. Och då brukar det inte vara problem med att hovis gör efter några ggr.
Sedan så se till att hovis inte drar sömmarna neråt efter varje spik. Det är värre att hästen trycker i spikarna när de sätter ner benet än när de tar upp det. Knippsa av och bocka efter varje par spik.
Det är i.af min erfarenhet av hästar som inte går att sko. :)
Hakuna matata!
#67 Barfota boots funkar inte alltid på alla hästar. Oavsett vilket så ligger ju problemet i själva hanteringen, att undvika det med ex. boots hjälper ju inte orsaken :)
--
Jag hittar inget om vilka som kom med eller ej, kan någon direktlänka?
#69 i hennes fall var det ju en häst som flippade när hovslagaren började slå i sömmarna, troligen haft en hemsk upplevelse, och det är ingen lätt sak att jobba med, går ju att ge lugnanade med veterinär och sko, eller hitta en hovslagare som kan, dock tycker jag inte den där hästen bara behöver en "snäll hovslagare"
Jag tror inte allmän hantering är lösningen för henne, och har heller ingen idee hur man skulle kunna träna, det, prova det som #68 säger, men funkar inte det så vete tusan :/
Och har du en häst som är så hemskt rädd att bli skod vore väl boots ändå en bra lösning båda för ryttare och hästen? Finns idag massa olika modelle och typer av boots, så finns ju endel att prova innan man säger "nej det finns ingnen som passar min häst" ;)
#69 klicka här :)
/ Emma
#71 Tack :)
#70 Jovisst, boots kan lösa symptomet med skoning, men det känns ändå som att det allra bästa hade varit att vänja hästen på ett bra och sunt sätt.
#72 jag kallar det inte att lösa symtomen då boots inte löser problemet, man väljer helt enkelt en annan väg, man kan rida sin häst precis som om den vore skodd utan risk att den sliter ner för mycket på hoven och blir ömfotad ;)
#73 Symptom = hur ett problem eller sjukdom visar sig. Tex vill inte bli skodd, eller om man har ont i huvudet.
Problem = orsaken till symptomet. Tex blivit slagen/är rädd för hovslagaren, eller att man inte druckit tillräckligt.
Det bästa är väl alltid att lösa orsaken, inte att dölja/sköta om symptomen. Dvs att vänja hästen vid en bra hovslagare utan att bli stressad/rädd, eller att dricka vatten om det är därför man har huvudvärk.
Går det med boots, så visst. Men jag hade inte slutat träna på att bli skodd, för jag anser att det är ett djupare problem som både häst och ryttare mått bra av att lösa.
På samma sätt dricker jag vatten även efter att jag takit en alvedon mot huvudvärken ;)
Så jo, att sätta på boots löser symptomet.
#74 kan dem kratsa, verka och hantera hovarna på alla andra sätt som kan behövas, utm att just slå på skorna, och hästen reagerar som i klippet, så tror jag att det kan bli ohygligt svårt att vänja hästen vid att skos, jag tror inte det räcker med världens bästa hovslagare liksom.
Kanske knacka med en hammare på hoven varje dag, eller prova dem i #68, men det är ett svårt problem.
Om vi tex säger att min häst är livrädd när man har spö i handen när man sitter på, jag behöver inte rida med spö, det är helt onödigt, varför då tvinga hästen att jag kan rida med spö "bara för att" när jag ändå aldrig kommer göra det?
#75 Vi har en ponny i stallet som blivit sömstucken för tillfället. Hon fick inte panik, men ryckte bort benet precis hela tiden varje slag man slog.
Hovis fick helt enkelt slå ett slag - hålla kvar - slå ett slag - hålla kvar osv. Godis också, lite hårt som är något att tugga och koncentrera sig på.
När vi kom till sista foten kunde hon sätta i en halv till en spik i taget. Det var dock givetvis krångligt efter som man måste ta bort de utstickande sömmarna hela tiden ifall hon skulle kommit lös (ur greppet). Att hon räck verkade bero på att hon blivit åthyttad av tidigare ägare för så fort man slutade slå så blev hon samtidigt rädd.
Det man behövt bevisa för hästen är att det inte kommer göra ont. Och tja, det är bara träning och åter träning samt tid som krävs till det.
Hakuna matata!
#76 men hur gör man då på en häst som när du slagit 2 slag på skon och hästen bara kastar sig och vägrar stå still vilket gör det omöjligt att slå nå mer på skon? och hur gör man sen, den lär ju reagera likadant på varje slag på skon… Eller om man ens får möjligheten att slå på skon igen :/
För den i ponny akuten fick han ju inte ens chansen att slå nå mer på skon, och det är nog ganska fysiskt krävande att orka hålla i en häst som gör så där efter varje slag på skon…
#76 Jag vet inte om du missuppfattade mig, men för säkerhets skull så bar det alltså inte vi som slagit hästen osv. Men vi tror att de innan har använt våld.
Hakuna matata!
#78 jag menade inte slagit hästen, utan slagit 2 slag på sömmen för att slå på skon ;)
#79 Aha jag förstår! Kastar de sig iväg så den inte går att hålla ör.det givetvis farligt att ens slå i spik.
Då får hovis börja med att bara slå blankt på skon för att "immitera" det.
Hakuna matata!
#80 jo det skrev jag #75, att man kan vänja hästen vid att man knackar lite på hoven varje dag med en hammare ;)
Och sen försöka utveckla det, men nej, usch vad många problem ungar verkar ha med sina ponnysar, endel allvarligare än andra :/

Jag har kollat på de två första avsnitten nu och måste säga att med tanke på att det mest är hanteringsproblem som ligger mest i att människorna inte gör rätt tycket jag det är lite sorgligt att vi inte verkar ha bättre hästfolk i Sverige. Eller så kanske det bara är så att de inte svalt stoltheten och bett om hjälp. Eller? För det måste väl finnas nån i närheten som kan lite mer om hästhantering än de där ungarna… Varför säger ingen ifrån?

#82 Ett första steg är ju att erkänna att man har problemet och det ha rju barnen gjort med tanke på att de sökt till ponnyakuten :P
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#83 endel varkar bara vilja vara med i tv tycker jag, dem flesta har dock riktiga problem…

jag har inte sett de första avsnitten än, men min kompis förra ponny är tydligen med. (hon heter Haags här på forumet, finns säkert bilder från hennes tid med hästen på hennes sida). hästen i fråga är ett c-ponnysto, skimmel som heter Anastasia. Ska kolla när jag hinner, spännande :) (men trist såklart att det gått så illa med hästen att de kommit med i programmet…..)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag skojade bara lite, hon heter Haag på forumet och bilder finns på hemsidan som är länkad :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#82 de som söker till ponnyakuten är en väldigt liten del av sveriges hästfolk. sen är det som någon skrev att många söker för att de VILL vara med inte för att de BEHÖVER =) sen är det säkert många som inte söker trots allvarliga problem men dra inte alla över en kant. Det finns väldigt mycket bättre hästhantering i sverige än så. precis som det finns både bättre och sämre i alla hästtäta länder =)
// Alexandra
Jag gillade inte den hovslagaren som var med under uttagningen. Kanske ville han bara pressa fram problemet och visa hur stort det gick att få det. Men jag gillade inte det han sa och det tilvägagångsättet.
Har ju själv en häst osm var livrädd när man tog i benen, än värre var det att yfta på hovarna, verka var det inte tal om (turligt nog så har hon bra benställning så hon har inte så stort behov av att bli verkad).
Man måste arbeta sig igenom ett sådant problem, inte bara hålla kvar och pressa (ja det kan gå om hästen bråkar lite, men när den har en riktig rädsla fungerar inte det lika bra).

#87 Ja det får vi verkligen hoppas :)
#88 Å andra sidan tror jag inte Ronnie (som jag tror att hovslagaren heter, om jag inte minns helt fel) hade världens bakgrundsinformation heller annat än att ponnyn "inte ville" bli verkad. Och då kanske hans sätt var att just bekanta sig med den här ponnyn och sen försöka pressa den en del för att se om den helt enkelt var envis och skulle ge efter då åtminstone jag sett en del hästar (eller, kanske framförallt ponnyer) om protesterar för att sedan lägga av om det inte fungerar. Sen var det ju inte så att han stog flera timmar och höll i den stackars ponnyn heller, den fick ju trots allt åka hem utan skor för att det inte var ett problem dom kunde lösa just på plats, eller hur?
Ang. Ponnyakuten så är jag lika inbiten som ni, jag tror det tilltalar alla åldrar med hästintresse ungefär lika mycket. Däremot måste man tänka att det från början är ett barnprogram = det är riktat till en målgrupp som är mellan 7-15 år ungefär. Det var enligt mig, och många andra, skandal förra säsongen när idoler som Jan Brink och Tobbe Larsson sätter sig och både rider och hanterar hästar i frihetsdressyr från marken utan hjälm. Vad ger det för intryck? Att man är bättre om man inte har hjälm? Att man måste vara snygg i håret när man håller på med hästar? Det är helt sjukt att man försöker lära barn vettig hästhantering och sen struntar totalt i säkerheten genom att man visar proffsen som är så "duktiga" att de inte "behöver" hjälm. Helt otroligt! Vad är det för föredömen för alla hästintresserade barn? Att de sedan visade samma sak igen under säsong 2 första avsnittet visar ju bara att de säkert kommer att vara en hel del ridande utan hjälm i säsong 2 också trots tittarreaktionerna förra säsongen. Jag bryr mig inte det minsta om dem sitter ensamma på sina gårdar och tränar utan hjälm, men vettigt hästfolk borde veta bättre än att visa upp det i ett barnprogram som handlar om säker hästhantering.
#90 Så skulle jag aldrig acceptera att någon "bekantar" sig med min häst. Det var just det tillvägagångsättet som jag inte gillade.
Då är jag bara helt enkelt nyfiken, hur hade du hellre sett att hon närmade sig hästen för första gången? Visst att jag kanske inte hade tryckt fram kinden och örat till en häst jag inte känner, men jag hade ju inte heller föredragit en hovslagare som ger hästen en dask på rumpan och sen rycker upp hoven. Jag antar att det är klippt ganska mycket i hans försök att se vad som är "problemet" för att passa in i sändningstiden också. Men efter den infon han får innan "vi har en liten häst som inte vill bli skodd…..tydligen… (som att det egentligen nog inte finns nåt problem med rädsla osv)" hästen är också "besvärlig" enligt Tobbe. Vad hade du gjort?
Nu försvarar jag inte direkt hovslagaren, alla får ha sin åsikt, jag vill bara ha en lite närmre förklaring på vad just du reagerade starkast på och varför.
#92 Det var inte något fel i att gå fram och kela med hästen innan. Felet ligger i att han utan att känna hästen menar att sådana hästar gäller det att lyfta hoven och hålla tag vad som än händer. Han insåg att hästen har panik men menar endå att det bästa är att hålla hårt tills hästen ger upp.
Visst är det en träningsmetod jag är välkänd med, och jag vet att många gör så och tycker det är bra. Men jag anser inte att det är bra och det är inget jag gillar eller skulle acceptera.
Jag hade velat att när hovslagaren insåg att hästen får panik så släpper man och börjar om från början och tar ett litet steg i taget och jobbar succesivt igenom problemet. Helst skulle ju hovslagaren ha frågat ut ägaren innan för att skaffa sig en ordentlig bakgrundsbild så han slipper göra misstaget, men det kan vara svårt. För mig spelar det ingen roll om hästen får panik pga att den är rädd/tidigare upplevelser eller för att den är ovan. Får hästen panik så vill inte jag att man fortsätter.
Ok :)
Ok :) Jag är nog beredd att hålla med dig. Allt sånt här är så intressant, det finns ju nästan så många teorier om vad som är bäst hästhantering som det finns hästmänniskor. Han är kanske av en något äldre (eller gubbigare hrm hrm.. ) åsikt när det gäller hur hästar ska hanteras. ;)
Ang hovslagaren. Jag tycker inte att man ska lämna över ett problem till hovslagaren, det får man träna på själv. Om det nu är så att hästen är rädd för just hovslagarpersonen är det ju en annan sak. Därför tycker inte jag att killen i avsnittet gjorde fel. Han höll ett tag för att se om ponnyn gav sig. Sen tycker jag att han skulle sagt "det här får ni öva på tills nästa gång".
Sen är det ju svårt att säga om ponnyn får panik eller är envis…
#96 Där kan jag iof hålla med dig, man kan inte begära att det ska vara hovslagarens sak. Men jag tycker endå att han gör fel.
ja det är inte hovslagaren jobb att uppfostra hästen utan ägarens jobb, dock tyckte inte jag hästen såg speciellt rädd ut, hade en shettis som kastade både mig och hovslagaren in i en halmbal, såg nog roligt när vi rullade runt där *S* men han hade så hårda hovar därför tyckte han det var otäckt att bli skodd, men vi fick slå med hovkratsen lite varje dag och nu går han superbra att skos. även min ponny jag hade stegrade sig och allt när man bara skulle ta kraffsa hovarna men det var ju bara övning där med men släppte ju inte när han stegrade sig utan när han landade och han är hovslagrens favorit nu.

Haha jag längtar till 3:e avsnittet, nån mer?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#99 jag med, då får man ju veta vilka som kom med ;)
#100 - Fast det står redan på svts hemsida :P
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#103 finns inte all info om dem där :P
ponnyn med hovslagaren hade inte panik… den var mest dum.
jag har en häst som haft panik för hovslagare. Och när en häst är panikslagen och slåss för sitt liv så ryker både människor och stall kan jag berätta av egen erfarenhet, tyvärr….
#105 Panik kan se ut på väldigt många olika sätt och vara på väldigt olika nivå/grad.
#107 inte den paniken jag menar och har sett. Det är ett tillstånd då hästen är helt blockerad och inte vet vad den gör.
ponnyn på tv testade ju olika saker för att komma fram till vilket som var bäst. Jag är övertygad att om man bara orkar stå och vänta ut den så skulle den ge sig. Om man vet hur man ska göra kan man dessutom provocera fram beteendet också för att lösa det lite snabbare.
steg två blir att få ponnyn bekväm i situationen
#107 Visst, det går alltid att få hästen att ge sig. Man kan ju binda upp benet också.
Frågan är om det inte finns ett bättre sätt som ökar förtroende och bevarar den del av gnistan och viljan hos hästen som man kan ha nöje av, istället för att knäcka den. Det tror jag att det finns. För mig är detabsolut sista utvägen att knäcka hästen. Att hålla på tills den ger sig är sånt som sämre cowboys gör/gjorde när de var tvugna att få en häst som arbetade och lyda utan att tänka, för deras överlevnad. Sånt de försöker göra i filmen Spirit ;) Sånt de gör på rodeo, och den typen av ''träning''; binda fast hästen, slå på den tills den inte reagerar och lite till, slänga up sadel, slå lite mer, hålla fast, sitta upp och sen är hästen inriden..
Att hålla fast benet tills hästen ger sig är precis samma typ av ''träning'', och precis som det finns alternativ till den inridningsmetoden måste det finnas alternativ till den skonings-metoden.
Anser jag.
#108 jag tror #107 tänker mer att hästen har lärt sig "gör jag så här slipper jag detta" det är precis som en häst som vägrar gå och då vänder ryttaren hem, då lär sig hästen att "vägrar jag gå får jag gå hem" sen kommer en ryttare som ska få slut på dem dumheterna fast då beteendet är så invävt i hästens normla beteende, kan den ryttaren få sitta på hästen och vänta ut den i över 1 timme innan hästen änrligen ger med sig och går framåt.
Samma om en häst lär sig att dra/slå lossa benet när man ska kratsa hovarna, då kommer den göra det så fort den inte vill och kommer då någon lite starkare och mer bestämd kommer hästen kämpa mer för att komma loss, kommer då hästen loss så den slipper bli kratsad har den lärt sig det och blir ännu svårare.
Hästar är smarta och har lärt för att lära sig ovanor, 3 gånger, sen vet dem…
#107 Som jag tidigare skrev så kan panik förekomma i olika grad och uttrycka sig på olika sätt. Panik definieras som en plötsligt uppkommen skräck.
#108 Precis min mening!!
#109 Men det finns andra metoder. Tex på hästen som vill hem kan man hoppa av och leda den när den inte vill mer, så kommer den inte hem och man lurar bort problemet. Man kan vänta ut den också, men om den börjar studsa runt, stegra, slänga sig etc så är det en annan sak och då är det smartare att hoppa av, så kan man 'longera' runt den om den blir oregerlig eller otålig, leda osv och hästen märker att den inte kommer hem iaf. Utan att få panik eller skada någon.
Vid kratsning kan man släppa benet om hästen blir nervös och sen plocka upp det direkt igen, till slut inser de att det inte är lönt, men de slipper rädslan och stressen av att sitta fast.
#110 men det är skillnad på panik och en häst som gör allt bara för att komma undan bara för att den "inte vill"inte har lust"
Jag har inte kollat så noga på hästen i filmen så kan inte avgöra hur det är med just den, vilket även är svårt att avgöra på film ;)
#112 Det syns tydligt att den hästen är väldigt uppskärrad och inte alls trivs i situationen. En häst beter sig inte så kraftigt bara för att den ''inte vill'', utan då har de en anledning att inte vilja (enligt dem själva naturligtvis. Vi vet tex att denna sömmen inte gör ont och är smalare, men hästen tror ju fortfarande att det kommer bli ömt och obehagligt)
#109 Vad jag förstod det som så var det inga problem att kratsa, inte heller så farligt att verka, utan det var när man skulle slå i sömmen som problemet uppstod. Jag tror inte att en hovslagare har så många gånger låtit hästen komma undan med att den rycker undan benet och att hovslagaren då gett upp och inte lyckats sko hästen så att den lärt sig detta beteende.
Jag säger som #111 det finns andra sätt än att tvinga sig till lydnad. Hästen är dessutom ett flyktdjur så tvång och fasthållning är inget som gynnar relationen eller beteendet vi vill ha fram.
#112 Varför är det rätt att hålla fast/tvinga en häst som gör så bara för att den inte vill? Det finns fortfarande andra sätt att lösa situationen på. Oavsett om hästen har panik/skräck eller helt enkelt bara har lust att gå där ifrån och inte vara med längre så kan man använda trevliga metoder som gynnar relation, trygghet, tillit och samarbete.
#113 jag har stött på hästar som båda kan små resa sig och stutsa och vifta med benen, eller hoppa runt på 3 ben, "bara för att" dem tex vill inte kratsa hovarna, stå still, borstas, osv. Dock i dessa lägen kollar man ju självklart innan så hästen inte gör det pga smärta. Men en ovana lär sig hästens snabbt.
#114 skulle jag tex ha någon som tog hand om min häst i 2 veckor och sen när jag kom hem och man kunde inte kratsa hovarna för han krånglat sig hos skötaren och på så vis kommit undan skulle jag vissa honom att jag inte tolererar dumheter jag skulle inte slå, jag skulle inte skrika, skulle troligen lyfte upp hoven, och ställa ner den innan han hinner börja krångla och beröm, om han hinner börja krångla, håll i , sen exakt den sekunden han blir still, ner med hoven och beröm.
Har han dock dumheter pga tex en spik tramp och massa vård och smärta är det ju en annan sak. Jag tvingar inte hästen att lyda, men vet jag att den kan, men sen endag bara inte vill, då tillåter jag inte det.
Man måste ha ordning på sin häst annars kan hästen lätt bli farlig.
Så om du ska vänta utanför stallet några minuter innan du kan gå in och din häst inte kan stå still, den trampar i sidled osv, går du då tillbaka med den och släpper den i en hage? eller leder du runt den utanför stallet eller ger den lite hö att tugga på medans ni väntar?

Tycker det var rätt irriterande när hon tjejen som hade en häst som var rädd för spray flaskan. Det var inte något problem direkt, man kan lösa det på många andra sätt! Och Tobbe löste ju det på några minuter
.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#116 Det du beskriver om din egen häst låter väl rätt rimligt. Men hur hade du gjort om din häst, första gången du lyfter hoven, ställt sig på bakbenen, kastat sig runt och hysteriskt försökt ta sig därifrån (så som hästen på filmen)? Hur hade du gjort om en ardenner eller stort halvblod hade betett sig som hästen på filmen?
Visst är det viktigt med lydnad, men det finns flera vägar till dit.
#118 då hade jag ju försökt ta reda på varför, ont, dåligt minne eller ovana, och även bett någon annan lyfta så jag kan studera hästens kroppsspårk och uttryck.
En ouppfostrad ardenner eller stort halvblod kan blir riktigt farligt om dem får lära sig in med ovanor.
Ja men jag anser att känner jag min häst och kan den, men en dag vill hästen testa gränserna, han brukar tex slå med framhoven så man ska tappa den, eller försöka rycka upp bakbenet så man ska tappa den, dock har han vart lite svår kratsad och vi jobbar på det, men då får ju inte han lära sig att han slipper det om han krånglar.
Ett vanligt "problem" är att han vägrar lyfta första hoven, då börjar ju inte jag "dalta" med honom, antingen går vi fram ett steg, och sen lutar jag min vikt emot honom och ber honom lyfta den igen, funkar inte det, petar jag honom i sadelgjords läget, det brukar räcka för att han ska lyfta hoven, och sen går dem andra 3 utan problem, börjar jag "dalta" med försa hoven bara för att han inte har lust, speciellt med godis, då får jag snart "dalta" med alla hovarna.
Han testade för första gånger på 4 år här i vintras att stanna och vägra gå, då gjorde jag som jag alltid gör med hästar som vägrar gå, hoppar av och leder en bit, sen upp igen och provar om dem kan gå då. Men jag börjar inte "dalta" med saker som hästen kan och förstår och när dem bara testar gränserna.
Har jag dock en häst som är livrädd att lyfta ett bakben efter tex en hovböld, då få jag ju "dalta" lite för att få hästens förtroende igen, så att den förstår att det inte kommer göra ont.
Det kluriga med okända hästar är ju att man inte vet om det är en hemsk händelse bakom eller om det är ren ovana :/
#117 ja jag har det problemet jag sprayar på en svamp där hästen ser mig och sen klappar jag hästen med svampen, han blir lite spänd, men lugnar sig ju oftare vi gjorde det ;)
Inget jag direkt skulle ta som ett allvarligt problem :P
#119 Jag anser inte att man ska dalta. Jag daltar aldrig, speciellt inte om det finns ett problem. Men bara för det betyder det inte att jag binder upp/håller fast hästens hov tills den ger upp.
Det är inte svart eller vitt. Det finns flera olika sätt att lösa ett problem.

#120 Jo det är ju ett litet problem men inte så jätte allvarligt så man måste söka till ponnyaktuen ex. 
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#121 och jag binder inte heller upp eller tvångs håller en häst, men jag visar hur jag vill och vad jag vill. Och låter inte en häst jag vet testar gränserna komma undan med det.
**NU FINNS AVSNITT TRE UPPLAGD PÅ SVTPLAY.
**
Klicka här!
/ Emma

#124 WOHO! ÄNTLIGEN!
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Åh nu ska jag kika:)..! Är så spännande!
Super bra avsnitt tycker jag!.. Det var bra problem som kom med.. Tycker det är läskigt det där med hon tjejen som har rosa tröjan, att föräldrarna låter henne rida på den hästen!!! .. Nej markarbete först av en kunnit vuxen säger jag!

Tyckte också om avsnittet! :) Jätte kul! Problemen som kom med var bra och relativt svåra problem, alltså perfekt för Ponnyakuten ;)
#127 Menade du Liza som hade den svarta hästen? :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#128 ja hon menade jag!:) Tyckte det såg livsfarligt ut.. men tuff och modig det verkar hon vara !:)
bra avsnitt =) tycker Nicolai verkar lite lillgammal med sin instoppade tröja ^^ haha näää men asså de var helt rätt de som kom med… men saknar lite hovslagarhästen å den som skenar på framridningen
// Alexandra
Va fint hästarna fick bo i år
.
Skall bli spännande att följa nu,
tyckte det verkade som stora problem med Star
Lastningsproblem och noll kontroll i ridningen.
Hua hade aldrig låtit mina barn sitta på en häst under dom förutsättningarna.
Ja det är roligt nu att det kommer igång.. Men känns som om det har gått 3 avsnitt utan att det hänt mkt mer än att vi fått reda på vilka som ska vara med i programmet och vad dom har för problem. Har för mig dom var snabbare igång förra året? Det som hänt nu på dom här 3 avsnitten klarade dom väl av på första avsnittet förra året? Det ska ju ändå vara lika många avsnitt iår som sist.
#132 nja, jag tror dom går i samma takt som förra året.
Första avsnitten var ju att leta ungar/problem, vilket jag tror tog 1 ½ avsnitt. för dom förklarade allt med Ponny akuten och så. Så tror dom är i jämnfart. kanske att föra året så gick det lite fortare men inte så mycket :)
/ Emma
Förra säsongen hade de ju inte möjlighet att "blicka tillbaka" på samma sätt som de har i år. Det är 13 avsnitt kvar. Jag lovar att ni får se betydligt mer från och med nu… ;)
Det är ju inte enbart ett hästprogram. Det är ett program riktat till barn. Därför måste de lägga in lite sådant här "Titta vad kul vi har det"-delar och lite "Här berättar jag lite om mig".
Dom vet verkligen hur man drar ut på tiden. Ett helt avsnitt BARA när dom kommer till gården O.o
#135 men vadå?, dom sa ju även vilka problem dom har och man fick se hur dom skulle bo.. Nej jag tyckte detta avsnitt var bra..
#135 Håller helt med dig!
Det är inte det att det dom visat inte hör till programmet, utan det är bara det att det tar såååå långt tid innan dom kommer igång med något vettigt. Det börjar kännas lite tjatigt, känns som om dom tar allt flera gånger om.
#137 Håller med. Första säsongen var det casting och dom nya deltagerna på första avsnitten.
En sak jag tycker är ganska tråkigt är själv porblemen dom väljer.
Förra året fans en svårlastad häst (Hugo) och denna säsong har dom 2 svårlastade.
#138 jag reagerade på det med. Speciellt som vi fick se flera intressanta problem under uttagningen som inte kommit med. Men jag förstår också att dom vill ha problem som dom tror att dom kan göra något åt under programmet och det är bra med problem som många har hemma med. Det är ju inte så roligt om dom har så stora problem att vi inte får se hur dom löser det, eller problem som inte går att jobba med under programmet.
Alla ekipage är ju unika och även om det är samma problem så kommer det nog inte se exakt lika dant ut iaf.
varför ska de bara va en gång i veckan, vill se nu ju
Tycker det är hemskt att det brister så mycket i grundläggande hantering för många av dom.
Konstigt att vara ute och tävla innan man har koll på grundhanteringen.

Bara jag som reagerar över att flera av dom här ekipagen redan tävlar på hög nivå?
Jag saknar igenkänningsfaktorn. "Vanliga" barn med "vanliga" ponnys, mer sådana som hon som hade Jamba i förra säsongen (glömt vad hon hette i förnamn). Sådana som kanske inte har möjlighet att få hjälp på hemmaplan för att dom inte har det stödet hemifrån. Sådana tycker jag det är roligare och mer värt att se än t.ex Baltic Cup-deltagare. Dom tycker jag borde ha fått det stödet och hjälpen från sin hemmatränare..

Det blir intressant med den ilskna ridskoleponnyn, vi hade en liknande på ridskolan när jag var liten. Han blev alltid irriterad i spiltan och busade ibland när han reds. Sen såldes han och trivdes super som privathäst och slutade då med krånglet…

För dem som undrar, så kommer det komma en DVD box utav säsong 1 :)
http://www.tobbelarsson.com/shop.php?mer=174
#143 Jag håller med dig där!! Dom som tävlar på så hög nivå, som flera av dom i programmet denna säsong, borde fått hjälp från sin tränare på hemmaplan.
Nu ligger avsnitt 4 ute.
**NU FINNS DET 4 UTE!
/ Emma
Roligt att det börjar komma igång..
#143 kan inget annat än hålla med dig!
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
åh, jag missade förra avsnitet och avsnittet i dag :@ :(
kolla på svtplay ;)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#151 dukan se dom på svtplay
Måste kommentera de nya avsnittet (4an), att barn/ungdomar under 18 år SKA ha säkerhetsväst på sig. Det sänder fel signaler till de som tittar på ponnyakuten!
Det är dock min åsikt om det hela!
#154 jag har också tänkt på det(!) Lisa som rider den svarta… den är ju helt tokig och ändå sitter hon utan väst! tycker det är konstiht att Tobbe och svt sätter större krav på ungarna(!) skrämmande är vad det är
// Alexandra
pojken som lastade hade väst men inte den stängd, ingen nytta då ;)
Håller med dom flesta!
Kan dock tycka att bara hjälm är nödvändigt på marken men både väst + hjälm i sadeln!
/ Emma
Håller med, svt borde föregå med gott exempel och ha det som krav med väst och hjälm.
På ridlägret jag brukat jobba på har barnen alltid hjälm på sig när det är en häst i närheten och de flesta har väst, så jag håller med er om att de borde ha hjälm och väst.
Har man som Lisa har, en häst där risken finns att man åker av, är det bara dumt att inte ha väst?
#160 Ja. Inte nog med att det skyddar, det är otroligt mycket skönare att landa med en väst än vad det är utan!
Hakuna matata!
#161 ja det är ju ingen garanti, har man otur har man, även om man har väst, men västen kanske hjälper den där gångerna det behövs.
En gång ramlade jag av så illa att jag fick en whiplash, hade jag haft väst då hade det kunnat blit värre. Men det hindrar ju inte att jag numera har väst när jag rider busiga/hoppiga hästar ;)
För jag tror att dem oftare hjälper än gör skada ifall man ramlar av ;)
#162 Jag tänkte mer bokstavligen talat - att det blir en mjukare landning 
Hakuna matata!
#163 och landar du på tex sten/stenar kan ju västen jämna ut trycket, annars kan dem ju skada specifika muskler och kotor allvarligt :/
#164 Ja det är klart att de skyddar!
Jag syftade bara som tjejen med den svarta ponnyn. Hon kanske inte skulle göra illa sig utan västen i ett fall, men med västen så kanske man slipper tappa andan helt eller liknande. Det blir ju mycket mjukare fall! ^^
Hakuna matata!

Jag tycker man ska ha väst när man rider men på marken räcker det med en hjälm tycker jag.
Själv har jag inte hjälm eller väst på marken, endast efter ridning så jag ska inte klaga fastän det alltid är bra med hjälm även på marken…
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
tittar alltid på ponnyakuten. men vissa som sökte in hade ju lite för lätta problem t.ex hon som inte kunde spraya sin häst med pälglans? 

#167 Jag vet, irriterande
, det löstes ju på några minuter
, det kan man ju också lösa genom att spraya på en svamp, handduk eller en trasa och sen ta på hästen!
/JOhanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Har en stallvän som sökte till ponnyakuten 2.
Hon hade rättså mycket problem med sin ponny, tex svårfångad i hagen, kickade med bakbena när hon hoppade av efter ett ridpass och slänger av henne ibland, en gång så bröt hon armen.
Så där kan man prata om problem :/

#169 Syntes hon på castingen? :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Yes, en snabbis där hon sa att hon ramlat av och att hon bröt armen, en blond liten tjej, Nadja :)

ungefär vid vilken tid (ex.5.06)?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Inte en aning just nu :P men de kan nog stämma! :)
#143 Håller med!
Alla är så tävlingsfixerande!
När de får frågan vad deras mål är med träningslägret så är det att lösa problemen för att kunna tävla, tävla, tävla. "Jag vill kunna lasta min häst så att jag kan tävla" "Det är tråkigt när han gör så för då kan jag inte tävla i de höga klasserna".
Tycker att man också får anpassa sig efter sin ponny/häst!
Jag själv är inte alls intresserad av att tävla och jag verkar vara ganska ensam om att inte ha som mål att vinna och tävla i höga klasser. Så det är kanske är därför jag reagerar som jag gör pga av att jag inte har ambitioner att tävla med häst.
Kastanjegårdens Kaniner
#166 jag har inte heller hjäm i mark hantering, men jag är ju inte direkt med på någon film som flera 1000 barn och ungdomnar och vuxna ska se ;)
Hade jag dock tex medverkat i en film om hästhantering som ska visas på ridskolor och liknanade skulle jag ju haft hjälm :P
"gör inte som jag gör, utan som jag säger" ;)
#167-168 det är inte alls ett lätt problem, jag kan inte spraya min häst på kroppen, så på sommarne då det är mycket insekter är det inge strunt sak, speciellt då han får ganska mycket insekts bett, sprayar jag direkt på honom börjar han resa sig och kasta sig framåt eller i sidled och blir jätte stressad och orolig, jag kan dock spraya på svamp och strycka på honom, men han kan fortfarande små resa sig. Har försökt träna det i små steg för att vänja honom vid sprayen, men icke :/
Så är det ett lätt problem kan du ju säga hur jag ska lösa det? ;)
Tobbes metod funkar inte :P

#175 Ja men henns häst reste sig inte direkt och kastade sig men det är klart, på sommaren om hästen är som din häst så är det ett större problem..
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#176 hennes hade nog kunnat rest sig om den stått bunden för då kan dem ju inte komma undan :/
Man ja hennes problem var lätt löst :P
#175 Fast i sammanhanget ponnyakuten så är det ett ganska lätt problem. Det är inget problem som gör att man behöver åka på ett problemläger med sin häst i flera veckor för att intensivt jobba på för att kanske kunna komma en bit på väg mot lösningen.
Sedan kan det absolut vara ett stort problem inför just sommaren med alla insekter. Men lägger du upp en träningsplan och jobbar intensivt med problemet så är det snart löst, oavsett hur panikslagen din häst är inför det.
Tobbes intention med programmet verkar vara att få fram sin passion för frihetsdressyr. Det gör att han väljer problem som handlar om relationen häst-ryttare så han får trycka på hur viktigt det är med frihetsdressyr, det blir inte så mkt problem som handlar om inlärning av moment hos hästen.
#178 ja kan inte du lägga upp någon sån plan? jag försökte bara vänja honom vid ljudet ochj göra det till nåt posetivt, men nej det ville han inte, att även vänja honom vid ljudet som en vardags grej gick inte heller, så du får gärna ge mig fler tips på hur jag kan lösa problemet ;)
Jobbade hela sommaren utan framgång :P
#179 eh.. känns som lite fel tid på dygnet för det just nu.. men kanske kan göra det sen en dag om du påminner mig..

Kommer inte avsnitt 5 idag? Har kollat hela dan på Svt Play men nopp, inget avsnitt 5 har kommit
.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

Kommer inte avsnitt 5 idag? Har kollat hela dan på Svt Play men nopp, inget avsnitt 5 har kommit
.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Kommer normalt ut när programmet sänds på TV, det vill säga runt kl 19.00.

Tänk vad många liv som skulle räddas som man diskuterade reflexer på samma sätt.

#183 Konstigt, i innan har jag sätt de nya avsnitten vid 12:00 och 11:00 ..
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#184 diskuterades på vilket sätt? :)
Någon mer som sett avsnitt 5 nu?

#187 Jag har sett det
kissmekate.blogg.se
Jag har också sett det.. Bara jag som reagerar på att dom inte påpekar betslingen på flera hästar? Både Valentina och Bilbo reds på pessoa, och det var dom snabba med att åtgärda förra året (Isabell).
#189 Så snabba var de inte, sen red Isabell lite mindre försiktigt med betten.
Hade definitivt bytt bett på bägge hästana dock.

#189 Rom byggdes inte på en dag
#189 Tycker också det är konstigt att de tillåter pessoa.
Sen vart det korkat att linda grimskaftet runt handen när dom lasttränade.
Jag har sett den nu :)
Gillade victor väldigt mycket faktiskt! Han hade bra kontroll över ridningen o.s.v och han hade lixom hela tiden roligt när han red blev glad när man kollade på honom :D
Dock så svängde han åt alla olika håll när han försökte styra tillbaka henne. Skulle velat sett att han bestämde sig ordentligt vilket håll/tygel skänkel o.s.v han skulle ta/ gå åt. Då skulle det nog gå bättre för nu tog han en gång åt höger sen drog han t vänster. Bättre med en bestämd hand , och håll. Den tygeln man tar i ska hästen gå åt, punkt slut :)
/ Emma

Någon som har länken till avsnitt 5??
/ Emma

Tack:)

varför måste man leta fel när det fins så många rätt????
#197 dom är väll ändå där för att hitta alla ''fel'' ?
/ Emma

#198 om du kommer att undervisa då kommer du lära dig att man tar ett problem i sänder annars blir det kortsluting.
Ingen av ponnyerna har skarpa bett på castingen.
Och ni ska inte tro att barnen själva får bestämma betsling på ponnisarna på ponnyakuten när dom rider för sina tränare där.
dom bytte ju faktist bett i förra säsongen på en häst. och dom har nog olika bett som vi har, vet dom att dom ska träna hoppning slänger dom på ett pessoabett, tror nog dom till en viss del är vana att rida med sina bett.
Varför låta tjejen som inte kan stanna sin häst efter hindren rejsa runt på fasta hinder i full fart. Borde vart bättre att backa av och börja från grunden. Tjejen tyckte ju själv det gick fort, men icke tränaren det är ju roligt när det går fort. Hon fick också det ypperliga tipset att ta tag bättre i hästen när hon vill stanna.
Känns som det är mycket kameler, blommor, trollkarlar och lite häst i år.
#202 kan hålla med dig. Vi är inne på 5.e avsnittet av ponnyakuten nu och ingeting har hänt! Dom har bara visat upp problemen (igen) och man kommer ingenvart, det är bara 7 program kvar och dom har inte ens kommit 1/3 på vägen :3
/ Emma
#203 - Det är ju 16 avsnitt? 11 gånger kvar alltså.
Håller med #202 och #203. Det har hänt en grej och det är att Tobbe har börjat lastträna med jacob och hans ponny, dom kom en liten bit påväg. Men 5e programmet och det är det ända dom åstakommit. Annars har dom bara visat problemet ytterliggare en gång. Förra året var det mer lagom blandning mellan problemträning, prat runt om av och om barnen och avbyte med andra aktiviteter. I år känns det som om det inte händer någonting!
Håller helt med #202 om att den instruktören hade en väldigt konstig taktik! Kände mer att jag var inne på Tobbes spår att rida mer dressyr så hon fick bättre kontroll, för jag tyckte det märktes även mellan "skenandet" att hon hade dålig kontroll. Hon kunde inte någon gång riktigt sjläv bestämma tempot.
#204 oj , fick för mig att det var 12 avsnitt :3
/ Emma
ska ni inte göra en ny tråd snart? :P Den här börjar bli "full" :)

#207 Men samtidigt kan det vara skönt att hålla det här. Vad gör det att tråden är "full"?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
vi har har dålig nätuppkoppling tar det väldigt lång tid för att sidan att ladda upp ;)
asså om en häst springer iväg sådär som den hästen som blev riden i terrängen (kommer inte ihåg namnet), då kan man ju inte dra hårdare! tillslut blir det ju dragkamp och då kommer ju hästen vinna för vill hästen springa iväg gör den ju det :)
Tror att hon och hästen (som skenar efter hinder) hade mått bra av att öva stopp. Skritt först, sen trav, sen galopp. Träna in one rein stopp som nödlösning men ffa öva på att stanna för röst och säte i grunden. Sååååååå svårt är det inte, men det krävs tid. Speciellt om hästen vant sig att springa på.
Tror faktiskt att hästen blir lite kortsluten av dragandet och vikten i sadeln och glömmer att det betyder stopp. Känns inte som en trotsig häst utan mer förvirrad. Sen säger jag inte att det är ryttarens fel, hon har ju kommit för att få hjälp med problemet.
Hittils har taktiken varit att ge och ta (väldigt hårt, men att hon ger efter istället för att segdra är ju egentligen bra!) och det har inte funkat. Sitter man i en grop borde man sluta gräva neråt, dvs hon måste hitta en ny taktik för att få ett nytt resultat. Jag personligen tror att den taktiken är att öva in stopp från sits och röst, lugnt och snällt, i skritt först och bygga på det.
Tycker det verkar vara vettiga barn med i programmet den här gången, verkar snälla och måna om hästarna.
Fascinerande dock att de ändå har stått ut så pass länge med problemen som de har, att fortsätta hoppa med en häst som sticker okontrollerat är lite väl envist dock..
Ännu mer fascinerande är väl att föräldrarna släpper upp barnen på ponnysarna när det ser ut så där, inser de inte hur farligt det kan bli?
Kommer nog bli bra för dom när de kommer till rätta med problemen. Däremot hade det nog varit lämpligt med en tryggare och inte lika osäker häst att tävla med för killen som har skäcken. Tror den hästen hade mått bra av att ha ett lugnt liv där den kan stressa av.
Och killen hade nog fått ut mer av tävlandet med en stabilare ponny.
tycker dom kan börja med hästakuten med :)
en sak som jag irriterar mig SJUKT mycket på är den där Ridskoleponnyn som var agro i boxen.. Fattar inte ridskolan att den hästen mår PISS av att stå på ridskolan, som tobbe sa:
alla hästar trivs inte att ha massor av nya olika människor varje dag.
Sen förstod jag inte varför dom tog med den i Ponnyakuten, man såg ju att den hästen var en helt annan häst när bara hon tog hand om den. Tycker faktiskt att ridskolan ska sälja hästen till en privatägare så är problemet löst!
/ Emma
#214 Dom kanske inte har lyckats sälja den om den beter sig så där just på ridskolan, även om det är för att den inte trivs.
#215 ja kanske det ;) Något jag iallafall lärt mig under alla agro ponnysar jag haft så är det är en häst aggresiv i princip hela tiden så mår den sjuukt dåligt. Inget djur vill vara elak hela tiden 
En arg häst = en osäker och rädd häst ;)
/ Emma

#214 den ridskolan han står på har inga spiltor
#217 jag skrev inte det heller 
/ Emma

#218 vad jag förstått gå han kvar som ridskolehäst idag också
Låser denna. Fortsätt diskutera Ponnyakuten i den nya tråden.