Hur funkar en sadelutprovning?
Ja som rubriken, om man tar hem en sadelutprovare, hur gör då denne?
Ska man ha en sadel sen innan som h*n ska prova? Om man ska köpa helt ny sadel till hästen, ska man köpa sadel innan utprovaren kommer? Hur ska man isånntfall veta vilken bomvidd osv…?
Vet ni ungefär vilket pris en utprovare ligger på?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Sadelutprovaren brukar ha med sig ett par olika sadlar ut till stallet, är nog bra om du bestämmer innan om du vill ha en begagnad eller ny sadel.
Men han/hon kan även titta om din nuvarande sadel ligger bra på hästen.
MVH Carro
Nej, sadelutprovare har med sig egna sadlar, som du har möljlighet av köpa efteråt dessutom.
Den jag har använt tog några hundralappar för själva utprovningen, men köpte man en sadel ingick det, dvs man betalade bara sadeln samt resa (max 250 kr). Sen kan det nog skilja en del dock, men vad jag vet brukar de flesta inte ta något större utöver sadeln om man köper en.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det är inte alls alla sadelutprovare som har en hel hög med sadlar liggandes hemma. Att dom ska ha en sadel som passar perfekt på just din häst är också otroligt då det finns så många olika varianter (både sadlar och hästryggar).
Så när du ringer så bör du fråga hur den sadelutprovaren vill göra. Vissa har möjlighet att ta med sig, andra inte. Ofta kan sadelutprovaren komma två gånger, en gång först för att se hur hästen ser ut och bedöma vad man ska leta efter och sedan komma en gång till för att prova vilka/vilken av dom sadlar du hittat som kan passa just din häst.
Det kostar inte så mkt med sadelutprovning, några hundralappar och ofta + reseersättning.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Ah hmm okej.. Hade tänkt köpa hööks typ billigaste syntetsadel för vill ha en dressyrsadel men har inte råd med en dyrare + att jag bara har hästen på foder.
Idag sa dock en kompis i stallet att jag kunde få låna hennes dressyrsadel, så jag ska fråga någon i stallet om dom kan kolla om den passar någotsånär först. tror jag.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Du får nog mer för pengarna om du köper en begangnad sadel :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus