Gjorde en sk. tattarmätning
Igår gjorde jag en tattarmätning (heter det så) på Mirabil och fick fram att han kommer bli runt 148-150 om jag har tur :o)
Idag blir min lille prins 11 månader…puss på honom
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Oh nästan ett år :) Kul! =) Kan du inte lägga ut en bild på honom, hen e så fin 
enligt Harrys tattarmätning så ska han bli 175.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
O.O
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

hur gör man en tattarmätning..???

scandi,
ta ett balsnöre, håll ena änden vid kotan (framben), mät upp till armbågen. håll fast snöret där och släpp nere vid kotan. sedan viker du upp snöret så den hängande delen hamnar vid manken. den längden sägs vara så stor som hästen kommer att bli. men det är enbart vid vissa tillfällen i hästrens liv som man kan mäta detta sägs det.

Ja men vilka tider?? Någon som vet? De jag efterlyste förut =)

jag läste faktiskt lite på buke. det stod att man inte kunde göra det förrän hästen var ett år. sen att det inte stämde för hästarna är olika byggda osv.
vet inte riktigt vad mer man ska googla på än tattarmätning och beräknad mankhöjd.
även zigienarmätning är ett lika utryck för samma mätning.
Men även om det inte är 100% tillförlitligt ger det iaf en hum om läget.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
CBA det är väl 10 månader han blir? Född 21 maj? 

jo men jag hittade inget på google när jag sökte på ziegenarmätning. hittade inget på din stavning heller lina.

#9 *asgarv* va sjutton det är ju fortfarande bara mars månad ju…jag vet inte varför jag är inne på hela tiden att det är april 
Så JA han blir 10 månader idag *fniss*

de ska vara minst ett år tror jag det var… de småttingar jag vet att det gjorts på har faktiskt hamnat på ca den höjden med +- ngn centimeter..
#12 han e så söt!!!
VA ! allaredan nästan ett år ! känns ju bara som en liten stund sen kan kom ju. :)

#13 +14 Tack så jätte mycket :o)
Han har inte vuxit så mycket under de snart 4 månader som jag har haft honom (knappt 4 cm tror jag det är) så under de två månaderna som är kvar tills han blir 1 år kommer han kanske växa 2 cm till :o)
#15 Jag veeet och busfasoner börjar han få lite oxå ibland, men alltigenom så är han så himla snäll och lugn :o)
Tyckte det var nyss jag fick hem honom !
Awwwww.. Lilla Mirabil har blivit stor!! <3 Suuuperkul!! :D
CBA, tiden går fort när man har roligt :D

#17 Ja han ser inte så fölig ut längre :o)
Jag ska mäta honom snart igen tänkte jag (jag brukar mäta honom en gång i månaden)…sist har jag för mig han var ca 133 i mkh.
#18 Den gör ju det :o)

#12# Dom växer inte så mycket på vintern. Han ser så liten och nätt ut. Jättefin!

0# så söt han är

Såhär står det i Flyinges hingstkatalog som jag fick för någon vecka sedan: Vid 12 månaders ålder har fölet - oavsett ras - vuxit till ca 65-75% av sin vuxenvikt och nått ca 90% av sin slutliga höjd.
#19 - Nej, han ser mer unghäst-aktig ut nu.. :) Sötisen.. :) Det kommer att bli spännande att se hur han blir som vuxen.. ;) Aaaaww.. Jag vill hälsa på er någon dag.. ;) Hihi.. Det är ju bara 2-3 mil härifrån.. :P

#22 Aha så då borde det ju vara ganska lätt att räkna ut hans ungefärliga sluthöjd :o)
#23 Det är bara att koma Juve :o)
Våran lilla maskot Bellman har dock tyvärr flyttat men han har det nog roligare nu när han får gå med jämn stora kusar.