Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1699 ggr
Alex
0

Negativa saker med häst

Snälla, ös över mig allt negativt ni kan komma på med hästägande. Är en häst i stallet till salu som är precis sån häst som jag bara älskar, och det blir ju inte bättre av att folk tycker att jag borde köpa honom för att vi passar så bra tillsammans…

Jag försöker intala mig själv att jag inte ska ha häst, men det går väl sådär halvbra.. Så hjälp mig nu, allt negativt ni kan komma på, tack!^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lina
0

tar mycket tid och kostar mycket pengar.

Rita-S
0

du får mindre fritid, och du kan inte längre bara åka på turer, semester o dyl ;)
Veterinären kan kosta fruktansvärt med pängar med om man har riktig otur.
 (och sen skall Rita stoppa här så hon inte övertygar Akex att köpa häst ändå, för det lyckas nog Alex med själv)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Midlingur
0

Det blir tjafs i inackorderingsstallet och allt är pest.

CBA
0

All lera på hösten och våren…

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lyrik
0

Konstiga stallägare…

bubbelbubbel
0
lisette
0

hästen är jättedålig, har kronisk bronkit, rasp är halt på alla fyra. kostar en massa pengar, du kan inte göra annat än ta hand om hästen..

men det är oxå alldeles alldeles underbart.. ;)

Lauth
0

Om du köper dig en häst kommer du upptäcka att:

1. Alltid vara fattigast alt. helpank
2. Alltid vara hemma hela helgerna pga av 1.
3. Alltid vara smutsig om fingrarna pga 4.
4. Hästen är nästan alltid smutsig när du kommer
5. Socialt liv utanför stallet kan du glömma
6. Socialt liv i stallet är också att glömma för ingen har tid att umgås pga 4.
7.Vetrinärräkningar/försäkringar/transport/träningat blir plötsligt mycket dyrare med egen häst
8.När du verkligen vill rida så är det mörkt/dåligt väder eller värre hästen är halt, då uppkommer 7.
9.Ett enormt habergär efter alla fina saker till din häst detta leder till att du går omkring i nåt du borde ha slängt.
10. Men det är det värt =)

Sara
0

Du måste till stallet även om det är 25 minus ute och du har värsta influensan.

Sara

Lyrik
0

Måånga resor till Granngården för att handla kraftfoder, mineraler, utrustning mm. Även andra hästaffärer, både "ute" och på nätet.

Blir shoppoman…Räcka ut tungan

Jill_Niss
0

Dyyrt, tar upp näst intill all din fritid… men…det är det mest underbara som finns.

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pfft, ni var inte alls tillräckligt övertygande. :P Hemma på helgerna är jag för det mesta redan, skulle ni se mina naglar nu skulle ni svimma, åka åka iväg helt plötsligt kan jag ändå inte pga hund.. Fast i det stallet jag ska ha honom i i så fall är det inga problem med sånt, för där hjälps alla åt när det behövs.. Dessutom är det mycket socialt där.. Och alla är trevliga.. Neej… >.<

Jag försöker komma på alla hans negativa sidor.. Hittils har jag lyckats med att han har extremt svårt för att trampa under sig och är svenskfödd (="bufflig"). Men det är allt..:/

Slänger upp en bild på honom..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sussi
0

#8 Punkt nio känner jag igen mig i Hemlis

Äsch, jag säger köp den, varför int? Om du har pengar och tid så.

Förlåt….

Alex
0

Men Sussi! :P

Just nu har jag ju tid i alla fall, och skulle inte tro att mina föräldrar är omöjliga när det gäller att hjälpa till ekonomiskt (har varit på väg förut). Men det är ju just det vad som händer sen.. Om jag ska flytta hemifrån nån gång, läsa och/eller jobba.. Det är ju då jag kanske inte har tid eller råd riktigt.. Och inte så kul att behöva sälja hästen efter några år kanske..:/

Mvh Alex
Värd för Ridsport

joytick
0

Man måste gå upp tidigigare ibland XD

Alex
0

Inte om den är inackorderad..

Suck.. Bara saras råd som är riktigt avskräckande än så länge..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

ALEX!!

Han är svenskfödd!! Han är stor, han är inte musblack, han är inte ett STO!! DU SKA inte köpa honom.. Lova mig det..

Gurra är min.. ^^

Maja
0

Och.. Du ska ju flytta till Uppsala snart.. ;) Du ska hjälpa mig med älgen.. ;D

Alex
0

Hahaha jag vill inte ha en älg. ;P Och han är brunblack och det är nästan lika bra som musblack.. Och storleken är ju bara positiv! Men han är svenskfödd och vallack, det har du rätt i.. Mycket negativt. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Älgen väääntar.. ;D Skogen är full av dem.. ^^

Brunblack är fint, men inte liiika fint som musblack!! ;)

Han är 146 cm!! Kom igen.. ;) Ska du gå från 135 till 146 sådär? ;) Haha.. Kommer du upp? ^^

Svenskfödd - Näääääääe..

Valack - Uäääääh.. Sto ska det vara….så länge det inte gäller Lisettes Brago!! ;)

Han har svårt för att trampa under sig.. Näääe, Alex.. Överge inte musblackisarna.. ;)

gejsa
0

Den hästen såg tunn ut över rumpan. Verkade inte ha så mycket muskler där. Annars såg den väl fin ut.

Och VAD är det för fel på svenskfödda nu då?

Maja
0

#21 - Det är inget fel på dem sådär, men jag tycker att islandsfödda är mindre "buffliga" eller hur man ska säga.. :) Visst finns det mysiga svenskfödda, men jag gillar mer islandsfödda.. :)

Sedan så måste jag ju komma med orsaker till varför hon inte ska köpa honom.. ^^

Alex
0

#21 Som Juve säger, de är ofta mer "buffliga". I alla fall stämmer det väldigt bra in på alla svenskfödda i mitt stall. Men självklart finns det undantag.. Men de isländska får ju en annan uppväxt, de går ju fritt och får mer respekt för människan från början än vad många svenskfödda får.

Och den där bilden är några år gammal, han är väl bara 6 eller 7 år där. men rumpmuskler går ju alltid att träna upp. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Ja, då har ni inte träffat min Fille det hör jag det. Fast han är svenskfödd.

Alex
0

Nej det har vi inte. ;) Och självklart gäller det inte alla.. Men det är mer regel än undantag, tyvärr..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Tror nog att ni har lite fel där faktist. Vet att det är rykte som går ofta kallas för gräsmatteuppfödning eller något sånt. Men dom jag har träffat som är födda i sverige gör inte så. Grannarnas tex och min tränares uppfödningar, min inackordering, inackorderingens kompis osv osv. Har nästan bara träffat svenskfödda islänningar. Inga som bufflar är springer över en. Det låter precis som om vi inte kan fostra dom bara för att dom är födda i Sverige. Det är en gammal skröna bara.

Alex
0

Nej, gammal skröna skulle jag inte kalla det. Vi har 20 islänningar i stallet nu, varav fyra svenskfödda. Det är stor skillnad på dem och de andra.. Fanns en till förut också, som var likadan. Så det beror nog på uppväxten. Och eventuellt stammen kanske..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Man kan ju inte jämföra med 20 hästar varav bara 4 här svenska. Dom kan ju tex vara fel uppfostrade bara.

Alex
0

Ja, det är ju det jag säger, att det nog beror på det. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

jag menar just dom 4. Eftersom dom inte är så dom som jag nämnde och det är betydligt fler än 4. *ler*

Maja
0

Jag har ju träffat X antal isisar i mina dagar (haha det lär kul^^) och jag skulle väl vilja säga att 85% av de svenskfödda har varit sådär.. Bara några få procent av de islandsfödda har varit så.. :P

Stammen kan ju vara inblandad, som Alex säger.. ;)

gejsa
0

Har ni kollat vad dom har för stam då? Annars gör det så får vi se om det har med det att göra. Tror tyvärr att det är så här: islänningar är så himla populärt just nu och har varit i säkert 10 år. Dom beskrivs som lätta att rida (eftersom dom går turridning) att sköta, är snälla osv osv. Så många som inte kan hästar tex förstagångsköpare köper kanske en billigare svenskfödd unghäst. Och så kan dom inte fostra dom rätt. Och så fort någon träffar en sådan då är ALLA svenskfödda så där.

Det är precis som fjordingar. Alla tycker att dom är envisa, dumma osv osv Mycket som blir fel av alla rykten som går tyvärr.

NinaToy
0

#20# Vad är det nu för fel på valacker?
Jag kan tänka för mig själv att jag inte gillar ston pga alla jag träffat är typ jättesura… Men man kan ju inte dra alla över en kam. Många tycker att valacker är slöa och tråkiga, folk som sett film på Bino kan ju säga att det inte alls stämmer in. :P

Alex
0

Den teorin håller inte heller..:P För de svenskfödda har vart såna sen de kom till stallet. Och då rätt unga, så de lär inte haft många ägare innan nån av dem..;)

Men jag har träffat fler än de fem också, plus hört från andra islandshästägare som både haft och träffat både islandsfödda och svenskfödda som sagt samma sak.

Sen så kan jag ta grannen som exempel.. Jag praktiserade där förra vintern, och då hade hon ett årsgammalt föl från egen uppfödning, plus två nyimporterade 1-åringar. Ena importen var riktigt skygg, andra lite misstänksam och försiktig, men man kunde pyssla med henne och så. Den svenskfödda var riktigt fräck, tog plats och var mer "på" och nafsade även ibland..

Så jag tror det har mycket att göra med att de är mer vana vid människor och testar de mer än vad en islandsfödd, eftersom de inte haft samma kontakt från början och är naturligt mer skygga/försiktiga och så. Dessutom mer signalkänsliga eftersom de växt upp som de har..

En häst som växt upp på mindre yta med ett mindre antal hästar blir väl kanske inte riktigt lika signalkänslig. Så de svenskfödda som kunnat gå på unghästbete som unga, i stora flockar på riktigt stora ytor får väl lite mer samma uppväxt som en islandsfödd i alla fall. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#33 Nej slöa behöver de inte vara. Men de har oftast jämnare humör än ston, ett stos humör kan ju variera extremt mycket från dag till dag.. Det gör inte ofta valackers. Och det är dte jag gillar med ston..;) Men självklart behöver inte valacker vara tråkiga och slöa för det! Det var lite skämtsamt sagt också..;) Gusturs temperament gillar jag väldigt mycket faktiskt, sådär lagom jävlig. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Ja, jag orkar inte tjafsa mer om detta. Tycker bara att det är så himla synd att det går sådana skrönor som inte stämmer enl mig.

Nu skrev du 5 hästar nyss var det 4. *ler*

Alex
0

Jag sa förut att det var fyra i stallet nu, och en förut.. Hon står alltså inte kvar längre. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Skitsamma. Du tycker en sak och jag en annan. Så är det bara. Vill inte hålla på och tjafsa om detta. Du har sagt din mening och jag min. Det jag tycker är synd bara att ryktet om detta gör att så många tror att det är alltid är så.

Maja
0

#33 - Nej, det är absoluuuut inget fel på valacker!! :) Min favorit är själv en valack, men jag vet att Alex vill ha ett sto så jag måste ju komma på alla "negativa" saker med hästen som är till salu.. ;)

#34 - Precis samma grej som jag har varit med om X antal gånger.. Svenskfödda "går på" mer än islandsfödda.. Så har det varit i alla stall jag har varit vid!! :)

gejsa
0

När jag läste min kommentar #38# så tyckte jag att det lät elakt av mig. Men det fattar ni att det inte var meningen va Juve och Axel?

Var och en måste ju få tycka vad dom vill. Utan att man ska bli oense eller hur? Nej, nu ska jag gå och ta in mina hästar. byebye

LinaN
0

Att ha häst är en känslomässig tortyr speciellt när pengarna börjar tryta och hästskötare hoppar av utan förvarning, stallägare som bråkar, stallägare som höjer stallpriserna. Har ma nitne bil så ge dig fan på att granngården/lantmännen komemr ha stängt när du väl fått tag i ngn med bil för att köpa foder, många kalla dagar du står  istalelt och väntar på en hovslagare som itne dyker upp, en vetrinärräkning som heter duga, ditt försäkrignsbolag höjer premierna och din familj börjar undra o mdu ska ha havre till middag.

dina skolresultat komemr bli dåliga så fort det är minsta lilla hosta på hästen för då kommer du oroa dig sönder o samman över att stackaren fått bronkit eller ngt anant ohälsosamt.

Din häst komemr tappa skor til lhöger o vänster, tölten trillar bort och svansen glömmer ni i skogen udner en skogstur, fodret tar slt och ni bir ståendes i en obskyr liten vägkorsning medan en flock rabiessmittade älgar komemr travandes och käkar upp er…..

Är det verkligen värt det?

dessutom är hästar nästan som katter, do mskiter mer än dom äter.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Maja
0

HAHAHAHAHA!! Liiiiiina!!

"..och ni bir ståendes i en obskyr liten vägkorsning medan en flock rabiessmittade älgar komemr travandes och käkar upp er….."

HAHAHAHAHA!! XD

Alex
0

#40 Nej nej, inga problem, jag förstår. ;)

#41 Hahahahahaha klockrent.. Det kanske inte är kul att ha häst ändå..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#43 - Akta dig för älgarna.. De ÄR farliga.. ;D

Anna
0

HAHAHAHAHAHAHAHAH asgarv Lina!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Alex
0

#44 Jag vet..:S

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rita-S
0

jag ser inte problemet med sjukdom och kyla samtidig, du sa ju ni sto i ett stall där alla hjälper alla Alex! :D Då skulle jag nog va mer redd dom rabiessmittade älgar!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Alex
0

Hahaha jo det är sant.. Tusan, nu vart det ju ännu mindre problem. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Anna
0

#48 Köp hästen då Oskyldig

Nej nu var jag elak. Mohaha!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

bubbelbubbel
0

jag tycker den lille killen var fin jag.
och alex, om du vill, för det verkar det som, så tycker jag som sussi, om du sen flyttar och skaffar jobb eller pluggar, så är det nånting du får ta då, och sånt går ju alltid att lösa, dom flesta har det ju faktiskt så…:P

Alex
0

Pfft.. Ni var ju värdelösa på det här. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

tror nog det är värt dom åren med hästen innan du måste flytta och ev sälja den

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

#50 Lille? Han är för tusan 1.46! :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

hehe men han ser lite ut, fast alldeles lagom, NÄR jag skaffar en isis om 100 år, då ska den vara så liten, ;P
inte mindre iaf. haha.
jag vet, vi är värdelösa på sånthär. haha

Maja
0

Alex du kan inte ha häst!! ;D

Hihi.. Hjälper det? ;)

fridak
0

men om du skulle göra ngt som gör att du inte har råd med häst så kan du ju låna ut på foder el liknande för då har du ju fortfarande rätt att bestämma över honom och om du skulle vilja ta hem honom för ngn anledning så löser det sig alltid på ett eller annat vis då.

Rita-S
0

men der ser du Alex! Nu är det bara rabiessmittade älgar kvar!

Alex
0

Hahaha jaa.. Jag får tänka på de rabiessmittade älgarna. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

__iE
0

HAHAHAHHA Lycka till Alex ;) Du verkar ju absolut hata denna hästen (A) xP

Alex
0

Ja fy ja, han är hemsk, jag skulle aldrig gå i närheten av honom..Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

__iE
0

Hahahhaha ;D

Cydonia
0

Om det är en vild häst bryter man ju några ben per år. >.<

Alex
0

Han är inte vild.. Bara lite halvgalen. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mangis
0

Nu går jag emot din önskan helt, men jag hade Mangis när jag pluggade i Uppsala och det gick utmärkt! Vet tillochmed ett kanonfint ny(om)byggt stall i Skuttunge fullt med fina isisar (bl.a. en gammal SM-pålle vid namn Senior (eller Senjor, blev plötsligt väldigt osäker på stavningen) och en jättefin kolsvart snäll hingst). Vet inte varför jag tyckte att det sista var en bra idé att skriva, men det gör kanske inget… Det kan vara din livskamrat som du säger nej till…

Alex
0

Mm.. Jo.. Det är sant..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Alex hur ska du klara av att kliva upp på mornarna???? För visst måste du någon gång om det är din häst. Då blir det till att kliva upp i ottan du som är van att sova halva, hela dagarna. Mycket bättre och billigare med en älg. Och som du säger tänk när du flyttar hemifrån hur ska du ha råd med det???? =)

bubbelbubbel
0

alex, har du kommit nånstans i tankarna ?

Alex
0

#67 Japp tankarna är färdiga. ;) Blir ingen häst. Har planerat flytt till hösten, vet inte vart eller vad jag ska göra, men vet ju inte om jag kommer ha tid med häst då.. Eller råd, framför allt. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

skönt att du har bestämt dig iaf :)

Mulla
0

ja håller med #8 hehe

Lindbygarden
0

#8… Grymt!!!! skrattade högt i drygt 10 minuter och lät absolut inte min sambo läsa!!!!Oskyldig