Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: stallet
Läst 5875 ggr
idaavictoriaa
0

Brandvarnare

Idag kommer våra brandvarnare till stallet.

Brandvarnaren sitter i stallet. Om det börjar brinna så går ett larm inne i huset. På så sätt hör vi inne i huset direkt när brandvarnaren känner rök. Då hinner man förhoppningsvis ut innan det är försent!

Väldigt smart tycker jag. Tror att dom kostade runt 1700:- Inte så farligt för hästarnas säkerhet!

viktoria91
0

Funkar bra om man är hemma, är man iväg kan det ändå vaar försent då det tar bara ca 3-4 minuter innan ett helt hus kan vara övertänt.

idaavictoriaa
0

som jag skrev, förhoppningsvis! Man kan aldrig säkra sig helt mot bränder, men detta minskar ju risken iallafall!

Lorita
0

vi har en brandvarnare i huset som är kopplad till inbrottlarmet, är vi inte hemma (dom ringer först) kommer brandkåren.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Em--ma
0

Vi hade en brandvarnare i stallet vilket inte funkade den slog på minst 5 gånger i Veckan p.g.a Dammet i stallet = torv, och när man sopar efter sig. Så vi har gett upp den iden. För att brandlarmet var kopplaat till en i stallets mobiltelefon och ringde när larmet gick. Men då var dom tvunga att åka till stallet mitt i natten och stänga av det :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

idaavictoriaa
0

Okej, ja det blir ju även jobbigt för hästarna om den ska "tjuvlarma" hela tiden. Men vi får väl testa, det kanske inte blir så hos oss. Men annars får man väl reklamera de. Om den nu fungerar som den ska så känns det tryggt iallafall :)

Busangardens
0

Lånar tråden lite men kan man inte installera sprinklers i taket i stallet också?

idaavictoriaa
0

Det tror jag säkert att man kan!

lisette
0

#6 funkar nog på sommaren, men det kan ju börja brinna på vintern med och det är måånga som har problem med frusna rör på vintern.

jag har själv funderat på det där med brandvarnare, dock måste det vara en som är tyst ute i stallet och då kopplad till bostaden/väktare.

Rita-S
0

Fast vill man lyxa till det med sprinklers kan man lägga värmekabel innuti rören i så fall om man har kallt stall. det kostar ju att ha på elen för sådan hela tiden men har man råd och möjlighet så..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Busangardens
0

#9 Beror också på hur varmt det är i stallet. Ett väl isolerat stall som håller 14 grader som vi strävar efter är det inga problem med. Sen finns det olika sprinklersystem också, sådana som går på el vid bränder eller mekaniska. Mekaniska är de bästa om det börjar brinna och elen har gott. Finns fler sätt att brandsäkra stall på. Våran plan är också att separera hö förvaringen och stallet med en tegelvägg, på så sätt tar det längre tid för branden därifrån att sprida sig till stallet om höt skulle ta eld. Mekaniska boxdörrar som servas varje år som går upp per automatik och släpper ut hästarna vid brand samt nödutgång med anslutning till en hage som ligger långt ifrån stallet dit hästarna kan springa vid brand.

Det är min man som har hand om bygget så han har tagit fram miljontals allternativ han vill ha på stallet. Kommer kosta en hel del men för säkerheten är det värt det.Flört

lisette
0

#10 nej visst är det så, men som tex i mitt stall är det bara några grader varmare inne än ute. är det tex -15 ute så är runt -10 i stallet.

om ni bygger nytt, har ni kontaktat de försäkringsbolagen som har hand om säker gård? jag har för mig att de även rekommenderar gipsväggar för att elden inte ska sprida sig så snabbt.

Busangardens
0

#11 Just nu bygger vi ingenting än utan ritar, disskuterar och planerar fortfarande. Men när vi väl kommer till stadiet (dröjer tills dess) så kommer vi givetvis gör det, även höra med brankåren vad som vanligast tar eld i ett stall (annat än höt vill säga). Flört

Busangardens
0

Vi bygger stallet samtidigt som vi kommer bygga upp våran villa, fixa åkrar osv och det är några år tills dess.

lisette
0

oh ni är det på det roliga stadiet nu med andra ord. =)

Busangardens
0

#14 Ja, planeringen. Sen vill man ju också att alla planer ska gå. Skrattande

Sorry TS, nu stal jag din tråd lite för mycket.Skäms

WinterPrince
0

Busangarden

Inskaffa boken Att bygga häststall av Mikael Ventorp om ni inte redan gjort det. Det är otroligt mycket saker som man inte tänker på som man måste tänka på.

Busangardens
0

#16 Tack för tipset. Har en bok om häststalls bygge redan men jag ska skaffa den du nämner också så man verkligen gör rätt.Glad