Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3847 ggr
Gronstedt
0

Skrämd från vettet

blev jag av min häst idag. Hon har inte blivit riden på en vecka pga. akuta ryggsmärtor, så hon har energi så det räcker och blir över. Först hoppade hon på tå hela tiden vi var ute och gick, sedan galopperade hon som en idiot vid tömkörningen innan hon hade minsta lust att lyssna på mig som bara försökte hänga med i tömmarna och ge stöd, och sedan, när jag hade borstat av några kilo päls och ställt in henne hörde jag brakanden som om hon var på väg genom väggen!

Jag rusade förstås dit och såg bara ett virrvarr av sparkande ben och uppspärrade ögon därinne. Hon hade antingen rullat över eller gjort en sliding stop mot sin granne och halkat omkull, fast låg hon i alla fall och slog och kastade. Jag slet upp dörren men hon lyckades faktiskt sparka sig runt på sidan nästan ett halvt varv och få plats att resa sig, så jag smällde igen dörren och fick i haken så inte benen skulle kunna halka ut i gången. Lite skärrad var hon, men 2 minuter senare letade hon höstrån, tiggde morötter och gosade nos som vanligt.

Såvitt syns nu har hon inga skador och en stallkompis erbjöd arnika som homeopatmedel mot muskeltrauma - men fy 17 vilken skräck! Den där sekunden då man inte vet om det är ett krampanfall eller fyra brutna ben eller vad som hänt … Det är stora gropar i betongväggen efter bakhovarna!

lisette
0

vilken tur att du hann få igen dörren!

undrar vad som hände!

Lorita
0

Jag ser din "lilla" häst framför migCool

Var det du eller hästen som haft ont i ryggen?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

Hon blir ännu större när hon bara har bakfossingarna i marken, kan jag säga Flört. Det är hon som har ont i ryggen, tyvärr, men det är i stort sett bra nu. Omstoppad sadel kommer i morgon, så jag ska börja rida lite försiktigt.

konfys
0

Vad hemskt! Vilken tur att det gick bra!

Hoppas hennes ryggont går över snabbt nu! Håller tummarna Glad

Ricko
0

Fy sjutton! Tur att det gick ganska bra ändå då.. Flört Förstår att du blev livrädd, man får nog panik de sekunderna också..

Passar kanske inte bra nu men.. Tänkte bara när hästen har ont i ryggen.. Märker man det själv då? Hur?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Linnea
0

#5 Vanliga symtom är att hästen blir sur vid sadling eller inte vill stå still, att den bockar onormalt mycket, inte vill gå fram, svår att sitta upp på.

Skynda långsamt så går det fortare.

Gronstedt
0

Hon verkar inte ha fått några men, tack och lov!

#5: Min pålle säger tydligt ifrån, hon blir spänd och vill inte komma i form eller går ur formen när man byter varv. Man kan enkelt kolla genom att trycka försiktigt på musklerna 3-5 cm från ryggraden vid sadelstaden - gör det ont så sänker hästen ryggen eller går undan eller kanske till och med biter eller slår.

mazze
0

#5 Om man visiterar sin häst varje dag över hela kroppen och känner efter så märker man mycket i god tid. Känner man av hästens rygg och den reagerar så är något fel…

kaka1234567
0

De finns gätte många sumptomer

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus