Blir galen. Vad är rätt?
Nu vill jag höra med er vad gäller linda benen på en häst. Ska man linda innåt eller utåt?
Det är nämligen så att jag har en kille i min ridgrupp som säger att när man lindar en häst och sitter på höger sida om hästen så ska du börja linda från vänster till höger, alltså innifrån och ut. Jag säger sitter du på höger sida om hästen så ska du linda från höger till vänster, alltså utifrån och in. Hoppas ni förstod hur jag mena.
Han blev förskräckligt irriterad på mig och sa att jag har totalt fel. (notera sen också att han är en sådan person som går runt till alla gruppmedlemmar och säger si och så ska du göra, där och där gör du fel, en riktig besserwisse.) Jag blev så less på honom att jag total ignorera honom resten av dagen och gick på min kunskap inte hans.
Jag förstod inte alls hur du menade… (A) Men jag lindar (och sätter på skydd) så att "flärparna" eller slutet på lindan "pekar bakåt".
Dvs slutet på lindan ligger på framsidan av benet och går sedan till utsidan av benet (och därmed bakåt).
Hakuna matata!
#1 Vet inte hur jag ska förklara. Men det han och jag tjaffsade om var ett par sånna här senskydd. Han lindade dem så att det bruna satt framtill på hästen medan jag hela tiden sa till honom att de ska sitta åt andra hållet men ack så förbannad han blev och jag blev allt klassad som inkompetent.
#2 Senskydd är ju till för att skydda senorna - och de sitter ju på baksidan av benen =)
Hakuna matata!
#3 Jo jag vet men han sa att de ska sitta på framsidan och det var där vi blev oense. Han lärde ut detta till en annan person och jag blanda mig i när jag såg att han hade totalt fel men det var då han blev irriterad på mig och börja hävda att han minsan har egna hästar så jag ska inte komma och säga något. Han må vara 20 år äldre än mig men… ja.

Ska inte själva spännerna eller ja, karborren sitta utåt? Sen ska dom ju sitta med stängda delen baktill och ligga och vila på den knölen (jag är urdålig på hästens delar) som finns strax ovanför hoven. Förklara för han att sitter dom med öppna delen bak vid hovskägget så tappar dom totalt funktionen och dom sitter inte heller på utan risken finns att dom flyttar sig och det kan ju skada hästen och dom klämmer på ett ställe som inte det bör klämmas på. Rätta mig om jag har helt fel eller missuppfattat något :-)
//Emma
#5 Det var det jag menade. Men han menade dock på, högersida - motsols, vänster sida-medsols medan jag sa till honom att man lindar så som du skrev. Och sedan sa han att senskyddets bruna hölje ska sitta på framsidan av benet medan jag sa baksidan.
Snacka om att jag blev sjukt irriterad på honom.

#6 tillverkaren sätter reklamen/texten utåt

Har inte läst tråden.
Tänk att du simmar under hästen och linda som du rör armarna när du simmar=)

du har redan fått höra hur senskyddet ska sitta. vad har ridläraren sagt när skyddet satt helt fel?

#10 Jag vet inte. Vet inte äns om hon såg det. Ridläraren är inte där när vi fixar hästarna utan är enbart där när vi ska träna hästarna.

#12 hon borde ju definitivt se det när ni rider.
#13 Jo men jag vet inte om hon gjorde det. Var fullt upptagen med den häst jag red.

Jag brukar linda från samma håll på båda sidor, men det ska man inte göra va? Jag kan typ inte linda olika, blir helt konstigt för mig då.. Jag är väll dålig på sånt :P
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#9 *tummen upp* 

Man ska alltid linda bakåt på utsidan av benet, om de går upp fladdrar de då på utsidan. Så som #9 beskrev var ett bra komihågtips :D
#15 Du får träna på att linda rätt, det kan bli farligt annars om du rider med lindor…

#17 Jo jag vet, men lindar aldrig längre nästan…. ;)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#5, och #17 - det har jag aldrig tänkt på att om lindan går upp fladran den på utsidan. Nu vet jag varför man lindar åt det hållet.. Hehe ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Eller så har man extra typ "kardborrelås" på lindorna så går dem inte upp. =)

#20 När jag lindar stallbandage sätter jag alltid på en liten silvertejp bit :P
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Silvertejp lagar allt! ;D
Om lindan lossnar ska den ha lättast att röra sig ut från kroppen för att muinska risken atthästen trasslar in sig. Så lindan ska gå framifrån->bak på utsidan av benet, och bakifrån -> fram på insidan.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.