potträna hästen
jag har tagit in hästarna för året och i förrigår lät jag en av busans (nya hästen) skitar ligga kvar för att se om hon sket på samma ställe sen.
idag när jag mockade såg jag att hon skitit på samma ställe! nu lät jag skiten vara kvar igen för att se om det blir likadant imorgon.
tyvärr hade hon även lagt en "laddning" i krubban, men lite olyckor får man räkna med… ;)
Funkar oftast bra på hngstar men många ston och valacker grisa till det i alla fall. Tyvärr.
Lycka till ändå med din "potträning".

vi får väl se helt enkelt, hoppas på att det funkar! tänkte uppdatera här hur det går.
är det fler som pottränat hästarna får ni gärna berätta hur det gick! =)

Min ena häst skiter och pissar i ett hörn :) Väldigt lätt att städa upp! Medans mina två andra grisar runt värre än värst ibland….lillkillen är väsrt "/
Spännande m potträning..:-)
Ludde(valack) var kanon när han stod på box m spoån sket alltid i en hög och oinkade på ett annat..så lättmockat som han hade kan det knappt bli;-) Stoet jag hade innan var en riktig grisfia.( spridde ut allt plus att hon alltid skulle ha tomt på halm i mitten..fick alltid bädda om för natten t henne..
Lycka till Lisette!

ena medryttarhästen jag hade sket på ett och samma ställe och råkade det någon gång vara på annat ställe så fick han "pottränas".
roger är rätt renlig av sig också men det mesta beror faktiskt på vart han har maten. i förra stallet där vid hade halm så la jag alltid in den nya halmen vid "höplatsen", så när höet var slut så fortsatte han på den nya halmen och i andra änden kom då skitarna. I nuvarande stall på spån så kommer de flesta högar på samma ställe också men det beror nog också på att han har fodret på ett och samma ställe.
Pottträning? Det har jag aldrig hört innan, jag har en valack som är RIKTIGT! duktig på att skita ner! Kan ni berätta mer om pottträning! Tacksam för svar, förlåt för trådkap!!!
Ett tips kan vara att lägga lite av en annans hästs skit där man vill att sin häst ska skita :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Helt underbart att mocka åt hästar som har sina "skit platser" XD

#5 var ju underbar!
Har två väluppfostrade ston som gör sitt på ett ställe. den tredje därremot…
#5 usch min mostrs häst hade behövt lära sig det där xD hon lägger in en ny torvbal varannan dag som det är i nuläget. helt sjukt vad hästen kissar!!!
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#5 Så gör min ena varje kväll.
mitt sto är jätteduktig även om hon trampar sönder bajsen så ligger allt på samma ställe, även min vallack kille som gick som hingst länge är superduktig allt på samma ställle, lättmockat :D

#8 man ska försöka få hästen att bajsa på samma ställe i boxen. det ska hjälpa att låta en skit ligga kvar på samma ställe så de lägger nya tollar där.
det funkar inte alltid på hästarna tyvärr. har provat med merry och det funkar inte alls.men nu har jag en ny häst som inte har "bajsat in sina ställen" än, så då kanske det fungerar.. =)
*
imorse var det bajsat en liten bit brevid…

Ska testa detta på mitt andra sto…hon är relativt renslig förutom när hon pinkar… lägger alla bajshögar "snyggt och prydligt" så de är bara att lyfta upp med grepen men bäst vore ju om hon kunde lägga allt på sammma ställe! :)
Låta hennes bajs ligga kvar där jag vill att hon ska bajsa eller lägga in nån av dom andras där? :O Fatta inte riktigt…har aldrig pottränat en häst förut xD

låt hennes bajs ligga där du vill ha den. funkar inte det så kan du ju prova med annan hästs bajs. =)

låt hennes bajs ligga där du vill ha den. funkar inte det så kan du ju prova med annan hästs bajs. =)
#15 Har du haft marry i boxen ett tag innan du började potträna? If kan det hjälpa om du byter box oxh börjar botträna med engång (redan förta natten så ligger det en hög när du vill ha det).
en kan man ju även se över om man utfodrar med hö, kraft och vatten i samma hörn, för då brukar det mesta komma ut på samma ställe.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Min bajsar i bakkant i boxen i en stör hög och kissar strax framför men så tror ju han att han är hingst också.. Lättmockat är det iaf!
Skynda långsamt så går det fortare.
Min häst är en riktig gris. Om han någon gång står inne så brukar folk sucka åt honom. Han går runt runt i boxen så allt spån blir skitigt. När han stod inne över natten för att hovslagaren skulle komma så kallade hovslagaren honom för Bajshästen resten av dagen :p

Bygger nya boxar så dom har tillfälliga boxar nu men kan väl testa ändå? och sen om hon inte fattar min tanke så börjar jag med de från natt 1 i första boxen sen? :)

#19 de kom ju in samtidigt, men hon skiter lite överallt i boxen. tvivlar på att det hjälper att byta box. men det är kanske värt ett försök iofs.
#22 klart du kan! =)
När man "pottränar" var väldigt noga med att det inte ligger någon liten plutt någon annan stans i boxen! Bara det lilla kan "förvirra" dem.
Har en (iofs hingst) som skiter på exakt samma ställe - jämt. Det är en yta på kanske 45 x 45 cm. Men flyttar man över någon anna häst där och man råkar glömma en klutt någon stans ja då skiter han över allt tills allt är borta.
Men gör på samma vis i hagarna - lämna lite bajs kvar på lämpligt ställe (där hästarna verkar gilla att skita med).
Hakuna matata!
min bajsar alltid längst in till vänster på en rad :D men kisset kan hamna lite var stans