Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1459 ggr
gejsa
0

Hjälp! Vargen kommer.

I dag ringde grannen och sa att en annan granne hade sett varg i går eftermiddag. En duktig spårjägare kom och tittade på spåren. Det var troligtvis en ung varg. Men det var iaf varg.

Så nu har vi haft Lo. Den höll ju på att ta vårt fösta föl första sommaren vi bodde här.

Varg.

Och vildsvin. Nu är 4 skjutna på en vecka.

vart ska detta sluta?

Eve
0

Usch, så otäckt :(

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Faxlin
0

I en helt underbar fauna. Förstår att det kan vara jobbigt, men är ändå avis. Vill också ha varg här hemma, fast svinen får du gärna behålla.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[slo]
0

Bjärven blir nästa, japp jag lovar ;)

Usch vad hemskt…!

Faxlin
0

*Asg* Tror jag oxå vill ha en bjärv.

Audiatur et altera pars

reddie
0

Jag tycker att det är väldigt otäckt då de vilda djuren kommer närmare samhällerna och in på husknuten. Usch!!

Vi har både varg och björn här i kommunen och det känns inte som man kan slappna av då man är ute i skogarna, och att vara i skogen är ju bland det bästa som finns. Vi har ett naturreservat 2 km från vårat hus och där har björnen synts några gånger. Glömmer bort det ibland då jag är ute och promenerar.

[slo]
0

Tänk på att dom flesta vilda djur är rädda för människan om dom inte blir direkt hotade… Eller det kanske bara gäller det farligaste vi har här på västkusten - älgar :P

LinneaG
0

#5 - hjälp! då skulle ja knappt våga gå ut.

Sessan
0

Usch, jag skulle inte våga röra mig i skogen om jag vet att det finns vargar eller björnar. Är skiträdd t.om. för älgar. Alltid när jag rider i skogen blir jag lite ängslig av mig. Jag vet, jag är en fegisGenerad Till råga på allt tappade jag bort mig senast jag var i skogen och red men jag släppte tyglarna och lät isisen själv välja vägen och plötsligt stod vi vid en bekant åkerSkrattande

bebbe
0

Ytterligare en klar fördel med att bo i Skåne, vi har inte era bekymmer.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

[slo]
0

#8 hehe det påminner mej om när jag och en kompis red vilse i en stor granskog för ett tag sen… I ena änden fanns en mosse, som vi red genom skogen för att försöka ta oss runt, det hade blivit en perfekt runda. Men när vi letat vid mossen en stund insåg vi att det nog inte skulle gå. Hoppsan, det börjar bli mörkt, vi har inga lampor eller sånt och är i en helt okänd stor skog. Vet dessutom om att det går en kohage en liten bit in i skogen på ett ställe för vi följde taggtråden en bit när vi gick in… :P Men tillslut kom vi ut iaf å  tur va väl de :D

//Jonas

eleonor
0

Jag har inga önskemål om att möta björn i skogen, huu! Finns gott om varg här i trakten men de känns inte lika läskiga, björnen är nog mer oberäknelig. Mina föräldrars hund var farligt nära att bli vargdödad men han klarade sig undan med en massa bitsår och en bruten svans. Skulle gärna se en varg, min pappa ser ofta varg, men inte jag… Men lo har jag sett, första gången jag såg en sprang en lo över vägen och min första tanke var "oj en gepard…"Generad

Men det känns faktiskt läskigt att ha djur när de kan tänkas hamna i rovdjurs fokus. -98 eller -99 har jag för mig att en häst blev dödad av en björn. Men är man rädd för björn kan man vara högjudd så skrämmer man nog iväg dem.

Sessan
0

Haha "oj, en gepard"Skrattande  kanske de liknar…liteFlört

Faxlin
0

De flesta vilda djur blir rädda om man väsnas lite. En björnhona med ungar skulle jag dock försöka droppa av så tyst som möjligt ifrån. För annars kan man väcka deras försvars instinkt, och det är ingen hitt, jag lovar. Har själv gjort den missen i min ungdom. Hualigen det var inte skoj. Ja, inte då i alla fall. I dag kan jag se tillbaka på det som en häftig natur upplevelse.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Vad häftigt.

Jag har haft den diskutionen miljoner gånger om med jägare och dyl..Jag vill ha varg i sverige så den är välkommen.

-Dock inte i tätbebyggda områden..

mvh Linda

Kiara
0

Jag såg den första vargen som vandrade in i Sverige det var en maffig upplevelse när jag väl fattade vad jag såg. En förskrämd varg så kom från Norge in i Jämtland, det var stortSkrattande

lisette
0

nu hr jag inte orkat läsa alla svar.

varg? fy sjutton vad häftigt! jag hade inte oroat mig speciellt mkt. dom går oftast på mindre djur.

davidia
0

om inte vargarna kommer i en flock för då tar dom även stora djur.

gejsa
0

Oj, vad ni har skrivit när jag inte har varit här. Ja, det är lite häftigt men otäckt. Eftersom om dom är riktigt, riktigt hungriga vargarna är jag rädd för att dom ska pröva att attackera några av dom små hästarna. Tror inte att min Gobban tex någonsin kommer att känna sig trygg då inte i hagen eller någonstans. Han är ju fortfarande väldigt rädd efter att vi mötte ett vildsvin. Ja, inte mötte men det låg under en gran vid vägen när vi skulle förbi. Han skulle korsa vägen. Vilket han hade gjort efter att vi hade ridit förbi såg jag på spåren.

Men björn! Nej, då skulle jag inte våga ha mina hästar ute överhuvudtaget. Inte ens rida. Jag skulle flytta då det är en sak som är säker.

Men vargen kan ju ta mina hundar eller katter. Burr!

Loet var ju väldigt orädd av sig. Låg hela ljusa sommardagen på en sten helt synlig. Så alla kunde ta foto på den. Har ett stort foto på väggen på den.

Linda
0

Det är läckert med rovdjur tycker jag..

-Har du bilden på lodjuret så du kan visa oss?

Nää nu måste jag åka och jobba och tjäna brödfödan till hästarna.

Kram Linda

gejsa
0

Jag har bara ett stort foto som jag fick av en granne. Måste isf scanna in det om det går. Men den är inte inkopplad nu. Måste vänta tills gubben kommer. Han är ju bortrest nu tyvärr.

CBA
0

Njä, dom där stora rovdjuren dom får gärna hålla sig borta för min del…. Jag vill ha dom i våran fauna men inte där jag bor/rider.

Det räcker med vildsvinen som stryker runt! Har visserligen bara mött på dom (5st) på avstånd men det räcker för mig….jag får puls bara jag ser älg Ledsen

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Faxlin
0

CBA det är nog en väldigt vanlig åsikt det där att man tycker att det är okej med de stora rovdjuren så länge de inte bor i närheten av en själv. Så du är i gott sällskap. Jag välkomnar dock rovdjuren hit, även om jag skulle föredra att slippa vildsvin i mina skogar. Fast det beror mer på min okunskap om detta djur. Har aldrig behövt läsa på om just vildsvin och därför inte lagt så mycket energi på att lära mig, men det bör kanske åtgärdas.
Älgar kan vara riktigt jäkla elak, och oftast är de mer orädd för människor än vad vargen och björnen är.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

CBA har du mött vildsvin???? Var det i mörkret eller mitt på dagen. Hu ja, jag bävar för den dagen jag möter dom. Jag lovar att det blir inte nådigt för mig då. Sken hem absolut.

Sandra
0

Det är för det mesta inte djuren som kommer närmare våra samhällen. Det är våra samhällen som sprider sig över deras marker och revir. Vilket gör att när de kommer till sitt vanliga ställe där de alltid har sovit varje tisdag i flera år… så blir de lite lessna och går vidare till fler hus för att kolla vart f*n matförrådet tagit vägen…

Lite så tror jag det är… det var väldigt seriöst skrivet i början av mitt inlägg… men det spårade ur nåntstans i mitten. Förlåt.

När jag och en kompis va ute och red förut så stod vi helt plötsligt mitt emellan en älgko med sin kalv. Tråkigt kissnödig jag blev när jag upptäckte att vi inte va själva i skogen längre. Det gick fort hem kan jag lova.

CBA
0

gejsa- Jo då det har jag och 5 stycken var det !

Neywaz och jag var ute och red i mörkret, jag låg i täten och när vi kom upp för ett backkrön såg jag några svarta skuggor mot den vita snön som for runt i skenet från min pannlampa. Nasse hajjade till men fortsatte framåt (maken till cool häst har jag aldrig mött). När neywaz kom upp brevid och hennes lampa som har starkare sken lyste upp skogskanten såg vi att det var 5 vildsvin runt 50 meter från oss.

Hade vi kommit någon minut tidigare hade vi mött dom på skogsvägen för vi såg tydliga spår i snön efter dom.

Likadant när vi har ridit i en av skogarna så har jag sett färska spår av dom där dom har bökat upp jorden.

Det är lika spännande varje gång vi rider !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Jag har ju haft turen att aldrig möta vildsvinen iaf. Jo, en gång men jag såg den aldrig. Men hästarna regerade massor. Gick inte att rida förbi ens.

Nåja,  går kväll var det dags igen. Tydligen var dom i närheten av sommarhagen eller rent av i den igen. Den är bredvid ena vinterhagen där mina unghästar och gobban går. En inackordering kom för att hämta sin trp vid 18.45 tiden i går kväll. Då stod gobban och blåste jättehårt hela tiden. Så vi var tvungna att gå ner för att ta in dom. Vi höll inte på att få in dom ens. Ville inte bli tagna med grimskaftet. Dom är livrädda. Så i morse när jag släppte ut dom började gobban igen. Då var det älgen med sina tvillingar. Jag skyndade in för att ta foto. Då hade förstås hundarna sett dom och började skälla. Så dom försvann. Men älgarna är hästarna normalt inte rädda för. Men såg nu att gobban hade rört om rejält inne i boxen i natt. Vet inte vad jag ska göra. Han är skiträdd.

Linda
0

Här ute har vi så mkt älg att vi har blivit vana att stöta på åtminstånde 1 vid varje ridtur.

..(Fråga sungria..)Flört

Linda
0

Skulle inte vilja träffa honom…

Sessan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch nej!

Han ser nästan lika farlig ut som denna skönhet(?)

Det är min systers hund, han ogillar hennes pojkvän som ni serFlört

Linda
0

-Åh fy vilken läskig tror jag träffar vargen häldre; )

gejsa
0

Ha, ha Linda tror du inte att jag litar på dig? Du slutar med att skriva (fråga sungria) ha ha

Nej, den bästen ser inte rolig ut. Usch ja förstår att hästarna är rädda.

Linda
0

- jag menar att hon alltid råkar träffa någon älg..

lisette
0

# 29 den är  ju nästan i stil med en pittbull… ;)

Linda
0

Nej jag gillar Älgar och iof pittbulls oxå men skillnaden är väll att älgarna inte har pittbulls ägare utan de är iaf fria så vi röstar på att häldre möta en älg;)

gejsa
0

Ok! Jag förstår vad du menar Linda.

Nåja, tror nog att vildsvinen är mer otäcka för mina hästar än en ensam varg. Fast man vet ju aldrig.

Kiara
0

#35 framförallt så hör inte vildsvin hemma här dom kommer från tyskland. Vargen hör ju hemma i faunan, vad jag hört så är vargen lika känslig mot el som hunden. Vargen blir ju då ett större hot mot får och kossor så dom ofta inte är hägnade med el som våra hästar. Men läskigt måste det ju vara särskilt på våren då fölen är små och om man har små hästar. Förvånadoj, Kiara är B-ponny så jag  har en små hästFundersam men vi har inte varg Skrattande

gejsa
0

Nej, vildsvinen hör def inte hemma här. Håller med. I förrgår fick vi ju ta in tidigare pga att dom var i skogen troligtvis eller om det var vargen. Gick dit på dagen för att leta spår. Såg inga men det hade ju snöat lite under natten. Så Gobban är fortfarande rädd. Han står och tittar mot skogen där något var hela tiden nästan. Fick släppa in tidigare i går kväll med. Inte alls roligt.

Faxlin
0

Inte roligt när man inte vet vad det är som finns i skogen. Ovissheten är värre tycker jag. Men som sagt var, jag är glad över att vi inte har vildsvin här hemma. hualigen, skulle inte vilja träffa en sådan.

Audiatur et altera pars