Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 1173 ggr
SarahPeace
0

hjälp...kan inte få stop på de.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas ni kan hjälpa mej o Molly … vet att ja skrev långt men aja ,;P det är bara o fråga på om ni undrar nått. 

*host* , Molly stegra med mej häromdagen Generad   hehe hon är lite GALEN ..FÖR hon hade "stått" i 3 dagar ,.. (ja var sjuk), Hon bockade o sparkade och hoppade hitt och ditt så vi kanppt kom framåt, slutade med att ja fick skenn galoppera med hennen för att i huvudtaget komma hem levade *överdriver  lite med levade * haha.  Men sen vart hon lugn ; P (Hon kräver mkt motion så ja måste rida varje dag för att hon ska kunna ridas utan "bråk",)
men när hon är som värst så har Molly lyckas fått mej att blir rädd… Asså visa såna sitvationer vet jag itne vad ja ska göra, när molly står på samma ställe och bockar och bockar och bockar, och driver jag framåt så gör hon ett KRAFTIGT skutt och sedan taktar hon hela tiden  Gråter    ,   jag är så arg på henne när ohn har så mkt energi…  ja fattar itne var hästen får alla energi av .. Men som sagt hon är glad , hon gör inget av detta för att hon har ont lr så . utan hon är GLAD och FULL AV ENERGI ..

så jag är väldigt ruttinerad på att sitta kvar i sadeln det är en sak som är säker… : /

Sen är Molly även expert på att takta … Nått förslag som jag kan prova när hon taktar? (för när hon taktar så får jag henne iNTE till skritt, Antingen blir det halt - takt- nått töltaktigt -  skenn …*suck* *SUCK* … ja har provat mkt , ja har provat att "dragit" i tyglarna,, öhh, funkar inte,  vafaan ja har provat allt, men det går inte, endå saken är att ja får skenna(full galopp) me henne,

Sen när jag har ridit varje dag då ,,, då så skrittar hon jätte fint o så , men så fort hon får trava /galoppera en bitt, sen så taktar hon hela tiden hela vägen hem : / asså hon nöjer sig inte att ho nfår springa en bitt för hon vill springa hela tiden enda vägen hem.. jag är vädligt less på detta , för asså det skulle va förengångs skull vara jätte KUL att kunna skritta, sedan trava en bitt, sen skritta sedan trava och sedan galoppera och sedan Skritta .. ! men det går inte med molly, öhhh nu när jag skriver detta blri jag arg xD haahah hoppas ni inte hatar mej bara för att jag har skrivkt detta, men nu som orkar läsa kanske kan säga nå bra ide lr så xD , v

Okeokej, nää nu ska ja inte vara dum mot Min älsklingpälskling Mollly <333333 , Kyss hon är bäst förutom dom där stunderna *ler*

jag har lite svårt att visa för molly atrt hon INTE ska hålla på med det där, för dte är ju farligt ….. man sitter kanske inte kvar nästa gång…  Men det VÄRSTA är att molly är STRYK rädd.  asså jag ger hene inte stryk/slår lr nått , men så fort ja gör tex  , "kraftig" halt lr gör nått liknade (har provat ALLT vad ja har komit på ) Så blri hon så RÄDD så hon försöker sticka.. asså … vetrinären trodde att hon är "stryk"rädd igenom att hon har gått på travet. asså att hon kanske har fått "stryk" nån gån där …

Så det är jätte svårt för mej att "uppfostra" molly i sånt här .. förslag/tips nån ? Fundersam

Men problmet ligger hos Molly är att hon taktar …
Problemet hos mej är att jag har ingenanning hur jag ska få henne o sluta…

HJÄÄLLLPPPPP : O

Ps. hata mej inte för detta, ja vet att det ligger väl mest problemet i mej såkalrt, då jag vet inte hur ja ska få stop på henne att hon slutar takta !!!!! … Gråter

fridak
0

hur välbalanserad är hon? "min" pålle är inte särskilt välbalanserad med mig på ryggen(jag rider INTE bra) och då bruakr det hjälpa att ge honom tygel för han tar stöd på bettet(läs. hänger på bettet). men när han blir övertrött så blir han som flera människor när de blir övertrötta, flummig och tramsig, så då kan han öka också. men han är ju tarvare och de tarvare jag ridit brukar vilja springa "fortare" ju tröttare de är, el iaf inte gå lugnt utan öka till trav och sedan till galopp.

hur länge sedan gick hon på travet? de flesta travpållar brukar ju kuta fortare ju mer tryck de får i munnen.

steffy
0

jag är inte så duktig på sådant här, men du kanske kan prova på att longera henne tex före ridningen. du kanse även kan prova på nh eller något sådant så att hon inte är så strykrädd, med som sagt det finns andra som kan hjälpa dig bättre än det jag har skrivit.Skrattande

ps jag hatar dig inte för att du skrev ditt och hästens problemFlört

Snuttan
0

Du ger henne inte lite mkt energie i fodret då?

Jag tycker som så att en bra foderstat för en normal hobbyhäst ska den klara av att ha de dagar den vilar med utan att bli anorlunda dagen efter… De dagar hon inte blir motionerad kanske hon ska ha mindre foder än de dagarna som hon blir motionerad även?

Du rider inte för någon tränare som kan hjälpa dig? Borde nog vara lättast för att få direkt hjälp och få stöd…

emsems
0

håller med snuttan. gå igenom fodret, testa ta hjälp av tränare… ibland när min  förra häst blev fööör jobbig å släppte jag henne i ridhuset så hon fick bralla av sig. då kutade hon oavbrutet i ca 40 minuter och edan var hon snäll en tid efetråt haha =)

beror ju lite på hur mycket /hårt man rider, om dom får sysselsättning i hjärnan osv.

Mangis
0

#3#4 Tänkte precis som er, testa att sänka kraftfodret. Ibland hjälper det inte ens att räkna på foderstaten, den blir inte helt rätt ändå. Troligtvis behövs inget kraftfoder alls om hon inte rids hårt.

lisette
0

har du inhägnad paddock sara? hade låtit henne springa lös där för att få ut den värsta energin innan du rider henne efter hon har stått några dagar, det kan vara farligt för dig när hon beter sig så där.

[Angel88]
0

Jag tycker det låter som om din häst står på havre.. min kompis hade ett lilnande problem med sin travare.. byt till ett kraft foder utan någon havre i (om du har havre i). och sedan så är jag bara glad när jag läste att du inte slår din häst(tex bestraffar med spö, för det vet jag många som skulle göra), det är jätte bra. gör som dom andra säger det är jätte bra att longera med sadlen på innan man rider, sedan har du tängt på om du hamnar frammåt i sadlen för vissa hästar behövs det väldigt lite för att dom ska villja sticka.. Din häst molly var väldigt söt.. hoppas det går bra för dig

Tarek
0

Jag har några kompisar som har travare som gör precis som din och taktar hela tiden, men dom är så… Inget att göra. Lite stressiga förövrigt hela tiden och vill gärna takta när dom skrittar. Men vad jag förstått så är det så dom är och inget man kan ändra på?? Min häst är nästan tvärtom, så jag kan ta lite av din Flört

Mangis
0

#8 Man kan nog ända på det om man vill, men inte alla orkar. Det tar ju grymt mkt tid. Men om man alltid är konsekvent och säger till hästen att den ska skritta så går det! Dock skulle jag nog ändå se över foderstaten. Överutfodring kan ge många andra problem också.

DojoKelder
0

#8 Hoppla hoppla.. här haglar det fördommar!

Mangis
0

#10 Tror inte det handlar om fördomar, Tarek har en egen travis.

DojoKelder
0

#11 men då bör hon också veta att de inte "är" sådana.. hmm.. har då aldrig upplevt mina egna som stressade och inte heller de andra travarna ja stött på..

Eve
0

Lykka var likadan i börja.. Det gick bara inte att skritta henne feter att vi hade travat och galopperat. så jag började med att så fort hon taktade så vände jag henne om i motsatt riktigt, gjorde halt oxch stod där ca 20 sek, sen fick hon vända sig om och gå igen. Ibörjan kom man inte långt, men nu förstår hon.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

tessa
0

#12: men hon kanske syftar till just att dessa hästar som hon nämner "är så" och inte travare i allmänhet… bara en tanke, bäst att Tarek själv svarar på detta, hon är ju den enda som vet vad hon själv menar =)

För övrigt så märker jag i princip ingen skillnad på min Yrla om hon blivit riden dfagen innan eller har stått i, låt säga två dagar. Det är rätt skönt =)

Lycka till Sarah, kan tyvärr inte råda eller hjälpa dig med detta då jag inget kan om sådana här saker - men att longera hästen innan ridning sägs ju vara ett bra sätt att bli av med överskottsenergi.. kanske värt att testa? och se över foderstaten förstås.

Snuttan
0

Håller med här, fördomar och okunskap Tarek, alla hästar som mår BRA kan ta det lugnt och gå rent!

Tarek
0

#10,#15.. Alla hästar är olika.. eller hur? Alla har olika temprament. Mina kompisars hästar ÄR stressiga i tempramentet.. Dom bara ÄR så.

Och jag har ABSOLUT inga fördommar eftersom min egna häst är en travare…

Snuttan
0

Fast Tarek, ALLA hästar som inte är väldigt felaktigt bygda och mår BRA kan gå rent. Att de hästarna du känner inte gör det beror antagligen på att ägarna ännu inte lyckats med det (vilket är rätt hemskt med tanke på att rena gångarter och takt är grundsteget i all korrekt ridning efter din utbildnigsskala jag rider efter… :S).

Att vara stressig i temramentet tror jag på. Men du kan ju lika gärna ha en slö häst som inte håller ren tre-taktig galopp, utan faller ur till fyrtaktig och hasar sig fram, och då är det upp till ägaren att anpassa och se till att hästen finner ett bättre mellanting i sin vardag där den går rent.

Du kan ju mkt väll ha fördommar emot din egen ras, varför inte? Man kan ju desutom ha både negativa och positiva föredomar ;P 

Jag säger föredomar då det lät som så typsikt "travare är så", ursäktar at jag var lite snabb att kasta ur mig det.

Okunskap säger jag då du skriver "men dom är så…  Inget att göra. " Tyvärr är dem inte så naturligt. Utan har antagligen blivit så utav felaktig hantering/hållning.  Och det finns massor man kan göra.

Tarek
0

#17… När jag mena Dom är så, så menar jag min kompisars hästar, för DOM är så. bara att gilla läget. Den ena är 21 år och har alltid taktat när man rider ut på han, rider man däremot på banan så kan han gå i lugn skritt. Jag antog att det var vid uteritt som SarahPeace hade samma problem med sin häst…. Alltså vid uteritt…. Och eftersom hästarna kan gå lugnt och samlat på banan coh den ena även tävlas i dressyr så får vi väl bara hoppas på att dom inte är offer för felaktig hantering/hållning..

Med VÄNLIGA hälsningar Anna Skrattande
(det kan säkert låta irriterat i inlägget, men så är inte fallet, svårt att skriva med trevlig ton Flört)

Snuttan
0

Jag skulle säga att det fortfarande är något fel på ryttare eller hästhållning om ryttarna inte kan lyckas få hästarna att vara lugna ute…

PimTheGreat
0

min Pim är en travare och han taktar inte kan jag börja med att säga. Sen så var han också väldigt knepig och dan när jag fick hem honom och drog iväg, bockade, stegrade m m och det som hjälpte på honom var markträning…….. ledarskapet….

Nu börjar han bli lite åt det hållet igen och det är antagligen för att jag tränar inte honom i markträningen lika idag som då samt att TopGun har honom vissa dagar.

Så mitt råd till dig Sarah….hur är det med ledarskapet? Taktar hon även om du går med henne ut eller bara under ridningen? Sen som de andra sa kolla fodret MEN jag tror inte på det där att vissa hästar inte tåler havre. Det sas om min pojk innan och jag trodde det å, sen kom jag till Shirley….. det var min träning det var fel på……han gick på ganska mkt havre där sen när han var i träning  och var jättetrevlig på alla sätt….. men detta är nu vad JAG tycker

gejsa
0

Vill bara hoppa in här lite grand. En del hästar får för lite protein och för mycket då blir dom hispiga av det med.

En rätt foderstat kan få den jobbiga hästen lugn eller den lugna lagom het. Så det kan vara så enkelt som att göra en rätt foderstat. Det behöver inte vara ledarskap jämt.

PimTheGreat
0

#21 inte alltid…det skrev jag inte heller, men många gånger KAN det vara så. I mitt fall var det så.

juliapettersson
0

Har samma problem, dock med en PONNYtravare, men han är lika het som ett varmblod. Står han en/ett par dagar är det nästan omöjligt att köra/rida ensam. Han är träningsnarkoman, vill jobba hela tiden annars blir han tvär. Dock upptäckte jag att han hade vargtänder, och en del av det dumma beteendet kom därifrån. Använder också en s.k "pullburk" (ett rör som sitter i käkremmen). Den används så att han inte ska kunna dra ihop huvudet och kväva sig när han pullar, vilket innan också orsakade ett stressbeteende.

Annars kan du ju köpa en rockard och börja köra lite - perfekt att låta dem springa av sig dagen innan man rider!

gejsa
0

#22# Det var inte ämnat till dig. Du skrev ju att du hade kommit på vad det behövdes till din häst. Markträning! Utan rent allmänt. Det är ju inte alltid fodret som gör dom heta eller tråkiga. Men många ggr är det så. Och det är oftast det sista folk tänker på att det kan vara så enkelt som att göra en ny foderstat för att få en bättre häst.

PimTheGreat
0

#22 ja det är sant.

SarahPeace
0

sorry att jag inte har svarat.men min internet funkar ej så jag lånar min brorsas dator nu, men han står och stampar bredvid mej så jag känner mej mkt sterssad ; P  jag har kanppt hunnit läst igenom era svar, men tack så himla mkt för era svar. läser noga igenom dom sen när jag har tid på mej . men om fodret, öhh, haha Molly får kanppt en näva kraft och sedan "multi" vintamin .  Igenom att hon är så pigg så har vi inte vellat gett henne nå just, är dte fel ?   bråkar hon för att hon får för lite foder  ?  

haha gud va dum jajänner mej när jag itne läser igenom allt, lr ja ja "hinner" inte hihi men ja lovar att göra et så fort jag kan ! = )

men som sagt , jo jag har försökt gått med henne, men ja har fått vända då hon taktar lika väl då … 
men när jag stananro så så stananr hon ,  och så , om jag ska träna "nh" men henen ?  vad är det för övnignar jag ska göra? (kan itne så mkt sånt , )

Idag red ja henne i skogen, jag tänkte skritta länge, i långa tyglar, men de gicvk inte för hon försökte trava hela tiden. så jag fick korta tyglarna ,  Och hon taktar och taktar ,, aahh *blir galen*  hihihi, Jag gjorde så att när hon taktade så (lite svårt ör hon skitter inte.. ehh aja) så gjorde jag en volt, men det funka ju inte, iaf inte å ; P och sen när ho ntaktade igen (DIREKT efter första volTEN ) så gjorde vi en volt till OSV , men alltså vi kom ignenstanns för direkt efter volten så taktar hon , .. hmm måste komma på att knepp för att hon ska förstå att hon on te ska takta, jag har försökt hitta nått "knepp" typ att höja tyglarna lr sänka dom lr inte ihuvudataget andvända tyglarna, men de går inte … hmm …  men när jag ber henne göraa halt så gör hon alltid det, fasst det är ifrån galopp lr så ; P  (det är ju bra =) ) , så hon sticker inte just … asså ni fattar ,  aaaa jag msåte tyå gå nu , hinenri nte skriva allt vad jag känenr att jag vill skrivka om henne till er nu , tyvär så kan jag inte det nu , men jag kommer in nån annan dagså jag kan skriva allt som henne nu som jag vill , men iaf ,  nä nu måste jag gå innan min brorsa trampar sönder golvet*ler* hahahah heeej d¨åå

Mandysan
0

Har du analys på höet då?

SarahPeace
0

Nej tyvär inte . ,  Då vi har bytt hö nåra gånger då ja det har varit krångel så har det aldrig blivit ,    men nu har vi jätte bra hö = )

Nu går jag hejdå, : /    ahh jag blri galen, speciellt när man är beroenade av ridportifokus ; Phiihih

juliapettersson
0

#28, fast man kan ju inte SE om ett hö är bra.

[louise80]
0

jag hade nog kollat tänderna på den hästen, och börjat träna på marken, låter som att hon är stressad för att hon inte riktigt vet sin plats….. kan vara så men man kan ju aldrig vara säker