Vad är rollkur för något?
precis som rubriken säger, Vad är rollkur för något?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Undrar också! Det tävlas ju "kur" i de riktigt höga dressyrklasserna, eller hur?
Är Rollkur när man böjer in hästens huvud för långt (innanför lodlinjen eller vad det heter?) och kur är dressyr freestyle? Så är det jag förstårr iaf :) Men vet faktiskt inte riktigt heller^^
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Rollkur är att "stretcha" ut hästen genom att överböja den i halsen, både nedåt och i sidled. Bild.
Kür är något annat (obs prickarna över u:et som skiljer), och ja, det är väl ett egenkomponerat dressyrprogram.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
en video som förklarar lite om rollkur här
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Rollkur är precis som #2 säger, när man rider i en väldigt, väldigt rund och djup form och långt bakom handen.
men det är inget bra va?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#5 Därom de lärde tvista! En del säger att det är djurplågeri andra motsatsen.
lurvponnyn.vimeddjur.se
När den djupa, runda formen går för långt och hästen inte kan andas korrekt och blodcirkulationen i tungan blockeras, då går det för långt. Det är därför rollkur/hyperflexion kallas "blåtunga" och fördöms. Sedan kan man rida i djup, låg, rund form utan att det blir "blåtunga" av det.
#2 stavas inte Rollkur också med prickar över u:et? Alltså rollkür?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 Nej.
I alla fall inte på nån sida jag kan hitta om det, varken svensk eller tysk. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#9 Okej, jag tycker man får upp lika många stavningar med u som med ü när man googlar… Hur uttalar du det? Rollyr eller rollkur?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#10 jag tror du har rätt för ordet kommer från dressyren.
(kvalificerat djurplågeri enligt mig)
Söker man på tyska sidor stavas allt utan prickar. Och då bör det ju rent logiskt uttalas rollkur. Kür däremot uttalas ju kyr.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ar det skadligt for hasten? Uttalas det rollkyr eller rollkur? och ar o ljudet kort eller langt?

#13 om man vet lite om anatomi så förstår man att det är skadligt
#13: Jag är inte säker på uttalet, men när man krullar ihop hästen så att den inte kan andas eller svälja och tungan blir blå av blodstockning, då är det skadligt. Att korta perioder gå i djup, låg, rund form bakom lod behöver inte vara skadligt, unga, muskelsvaga hästar låter man ofta gå där korta stunder för att bygga muskler på rätt ställen. Men det får aldrig gå så långt att halskörtlarna kommer i kläm eller andningen påverkas!
Var gränsen går beror på den individuella hästens anatomi, det finns inte en absolut vinkel som utgör gräns för djurplågeriet. Ett drag hos avancerade dressyrhästar som många inte tänker på är att de måste ha brett mellan ganscherna, så att struphuvud och tonsiller (eller vad nu hästens motsvarighet heter) kan få plats att fungera normalt även när huvudet är i spetsig vinkel mot halsen. Det kan vara djurplågeri att tvinga en häst med trångt mellan ganascherna att gå i samma form som en med gott om plats där.
är det tyskt ord så uttalas ü som ett y..
#16 Fast det är ju inte ü, utan u, utan prickar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

+ att dom inte ser vart dom går
Man vinner inget på att rida en häst under hand så dom inte heller bygger muskler utan bryter ner kotorna i nacken,vilket absolut inte leder till att hästen jobbar med ryggen. Unga hästar ska ridas i låg form så dom kan få arbeta med ryggen och bygga muskler rätt.
just det ja xD fick för mig att vi skrev om kür xD Men då borde det ju uttalas u? =S
#18: Bakom hand ska inga hästar gå, men bakom lod kan vara OK i en låg form, då blir inte vinkeln mellan hals och huvud skadlig trots att nosryggen är bakom lod.

man viner inget på att krulla ihop en häst mer än att bryta ner den mentalt och kroppsligt och detta gäller framförallt unga hästar.
Det är ytters sällan jag ser unga hästar idag ridas i den låga form som är rätt för dom, det som dom "gamla" visste och utbildade hästarna i.
Idag har vi tyvärr så bråttom att få ihop hästarna att vi skapar spänningar och problem som man sen försöker hjälpa med kiropraktorer mm istället för att rida så hästarna inte går sönder.
Tyvärr går fokus mer och mer till den krökta halsen och mindre och mindre att få hästen avslappnad och i harmoni.

#21 Tkr också att folk fokuserar för mkt på halsen.
Ang. videon i #3, filmsnutten 0:48 - 0:52, där tycker jag inte att det är sådan överdriven form. Visst, hästen går ju bakom lodlinjen men rollkur, nja. Tycker att det är viktigt att man skiljer på vad som är skadligt och vad som inte är det. Man kan lägga hästen bakom lod någon gång sålänge det inte är överdrivet och under för lång tid, utan att den tar skada.

har det gått så illa att folk inte ser
hade krullat en av mina så, så skulle det vara ett misslyckande och jag kan hålla med om att det var det "snällaste" men absolut inget som är bra för hästen
#24 Att påstå att det där är en extrem form är enligt mig bara löjligt.
Missförstå mig inte, jag säger inte att man ska arbeta hästen sådär, den korrekta formen är ju när hästen går längs med lodlinjen. Men att säga att det är rollkur, det köper jag helt enkelt inte.

#25 bara att beklaga att utvecklingen har gått så långt, den formen är inte heller den bra för hästen och totalt onaturlig för den och skadlig även om den inte är så extrem som dom andra bilderna.
Hästen på bilden i #24 tycker jag har alldeles för skarp vinkel mellan huvud och hals. Om en häst ska gå så mycket bakom lod måste halsen/nacken vara mycket, mycket lägre, så att vinkeln mellan hals och huvud öppnas, och halskotpelaren ska inte vara hopkrökt till en cirkelbåge hela vägen.
EDIT: Den här bilden visar vad jag menar med att det kan vara OK att låta hästen gå bakom lod (vilket inte är detsamma som bakom hand). Hon har en låg form, hon är avspänd och börjar få upp ryggen, arbeta med bakbenen och komma fram till handen. Hon är inte riktigt framme än, ryttaren har just börjat ta tyglarna och gör de första lösgörande rörelserna, hästen har börjat söka bettet och formen. Vinkeln mellan hals och huvud är öppen, halskotpelaren är relativt rak. Om ytterligare en stunds arbete, när ländryggen är uppvärmd och bakben och rygg jobbar fullt ut, kommer hon att bli lite högre i formen, med huvudet i ungefär i samma vinkel mot halsen, så att nosryggen kommer i lod eller framför lod. Hon kommer fortfarande att ha en relativt låg form, även när hon arbetar fullt ut, eftersom hon ännu inte är stark nog att hålla högre form. Den kommer med tid och träning.
Låg, djup, rund form låter ju bra, men det är hela hästen som ska ha en "rund" form, inte bara halsen som ska rullas ihop som en kanelsnäcka!

Så det finns altså elitryttare som rider såhär? Är det ingen som gör någonting åt det? Får dom höga poäng när dom gör så? :O
#29 Det är väl inte under själva tävlingen, utan före och/eller efter.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#30 även vad jag förstår under tävlig för vissa domare går hästarna i en form som #24
#31 Jaså?
Ja, det var mer än jag visste. Trodde formen var väldigt viktig inne på dressyrbanan… Men där ser man.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#28 fast där tycker inte jag det ser ut som att hästen använder ryggen alls, ser dessutom ut som att ryttaren böjer in huvudet med innerhanden istället…. men hästen ser ut att vara på väg åt rätt håll som du säger, en eftergift med innerhanden och halvhalt så skulle det nog bli bra från det läget =)
angående rollkur överlag så håller jag mig ganska neutral. det är inget jag använder mig av själv men känner inte att jag har tillräcklig kunskap om det för att kunna fördöma dom som använder det.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag försår inte hur människor som brukar rollkur kan kallas duktiga. Anten kan dom ingenting om hästar, elelr så skiter dom fullständigt i att dom far illa.
#33: Hon har precis börjat "välva upp" de stora ryggmusklerna och komma bak med tyngden (känns väldigt tydligt barbacka). Tyglarna har just börjat kortas efter framskrittning och ryttare och häst känner på varandra. Det är ett antal halvhalter, eftergifter, halter och övergångar kvar, och en hel del arbete med böjning, ställning och spårning, innan det blir något att skryta med.
Det jag ville få fram att "bakom lod" inte behöver vara en dödssynd i alla lägen. Hästen på den här bilden blir inte kvävd eller får skador på halskotpelaren för att nosen hamnat bakom lod ett par steg.
Jag skulle inte kalla det djurplågeri om det bara var ett eller ett par steg, men hästen mår inte bra av att gå där i flera minuter i sträck. Dessutom ser detta ut att vara en häst och en ryttare som inte "råkar" hamna där på grund av oskicklighet/oträning. Om ryttaren avsiktligt rider i den här formen hela tiden skulle jag i alla fall kalla det olämpligt. Huruvida det är djurplågeri eller inte beror ju på om hästen har ont.

Har inte läst hela tråden så någon kanske redan sagt detta menmen :) För att svara på #0
Vad jag förstått så definieras rollkur som att med "agressive force" tvinga hästen till att gå i en extremt rund form med nosen in mot bringan. Hyperflexion är samma sak som rollkur. Rollkur/Hyperflex har förbjudits av FEI och får alltså inte användas varken inne på tävlingsbanan, inte heller före på uppvärmningen.
Däremot så är det tillåtet att på tävling eller framridning rida hästen i en låg, rund och djup form, dvs samma som i rollkuren, skillnaden är att man när man rider sin häst låg, rund och djup inte tvingar den dit, genom att t.ex dra den så mycket i munnen att hästen p.g.a smärta tvingas till att gå extremt bakom lod.
Ett ekipage i vilket ryttaren rider hästen i rollkur, även om så bara på framridningen, kan bli diskvalificerat från tävlingen. Vad jag förstår så är det funktionärer eller personal på framridningsbanan som rapporterar/bedömer om ryttaren rider sin häst LRD (Low, round and deep) eller rollkur , dvs om den extrema formen är tvingad eller ej.
Alltså klassas inte själva formen som djurplågeri utan det är själva metoderna man använder sig av för att nå dit och hålla hästen där.
Sen vill jag bara säga att allt ovanstående är sådant som jag läst i tidningar och på nätet, kan självklart ha missförstått något, sedan kan ju regler varieras från tävling till tävling. Sen är jag nästan helt säker på att Rollkur uttalas med vanligt u. Kür är en helt annan sak, en tävlingsform i vilken man rider till ett egenkomponerat dressyrprogram till musik.

Är det ingen som säger till ryttare som gör så? Har de inte tränare som gör någonting åt det? Men ärlig talat borde väl elitryttare veta bättre än att göra så, vet dom om hur hästen påverkas?!
#39: Klart som f*n att de vet! Det visar sig gång på gång att vissa elitryttare och deras tränare tar till vilka medel som helst för att nå resultat - dopning, fula bett, barrering, piskslag, grym inspänning och nu hyperflexion. Det finns bara plats för en på toppen av prispallen och en del tappar ur sikte vem det är som får betala priset. I andra idrotter är det ju människan själv eller hennes maskiner som tar stryk av extrema metoder, här är det hästen. Alla elitryttare älskar inte sina hästar, det är jag övertygad om - en del hästar är bara redskap som man ska pressa ur allt de har att ge.

Jag tror att när man kommer upp på så höga nivåer fokuserar man inte lika mkt på hästens välbefinnande och mer på framgången. Det är hemskt, men det är så - dom elever på hästarna, dom har dom inte för att dom tycker om hästen i fråga.

#41 bara nickar och hoppas det finns undantag

#21, #34, #40 & #41
WORD.
Om hästen hade mått bra av att gå i en sådan form hade den nog valt att göra det av egen fri vilja.
Det går faktiskt att rida sin häst i en behaglig form som även är vacker att se på utan smärta eller obehag.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

#43 Nja, det stämmer inte. Bara för att hästen inte tar skada av en ärlig, bar form går inte hästen i den formen ute i hagen.

#44 den formen kan dom gå i hagen när dom visar uppsig men aldrig under lod

Har du sett en häst gå i rollkur av sig själv eller?
exakt.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

#46 Vart har du påstått att jag har sagt det :S?

Vad jag vill få fram är att i hästens naturliga "form" ligger den större delen av vikten på frambenen, och då går den alltså inte i form alls.

det jag menade var att om rollkur hade varit en bekväm form för hästen hade den nog gått i den formen av egen fri vilja. Men det har jag aldrig sett eller hört talas om, och det tycker jag säger en del om den metoden.
Inget svar, bilden i #36, vad anser ni?

Inte naturligt.
Djurplågeri, kanske. Det finns ju helt klart värre saker att utsätta en häst för.
Sen så blir jag mycket bekymrad över hästens mun när jag ser såna här bilder. Inte bara orsakar den här formen spänningar i rygg och nacke, men det krävs ju också en form av våld mot hästens mun för att få den i den här formen.
Tänder, gomtak, mungipor och till och med skelett tar stryk.
Det är inte så relevant för frågan om form hur hästar rör sig eller inte rör sig när de är fria. En häst som visar upp sig i när den är lös - till exempel "hingstar sig" - kan gå i ganska extrema former, men då har den ju bara sin egen kroppsvikt att hantera. Det blir helt andra belastningar när en ryttares vikt tillkommer. Hästar som visar upp sig brukar dessutom gå med hög nacke, inte inrullad.

#53 det är naturligform man strävar efter inte att låsa in hästen i en onaturlig form.
All djurdressyr går ut på att få djuret att utföra på komandå sådant om den utför naturligt.
Man bör inte tvinga djuret till annat än vad den är skapta för att utföra om man vill få glädje i dressyren.
#54: Jo, men man måste beakta vikten och viktfördelningen hos det kompletta ekipaget. Att en häst kan röra sig med god bogfrihet och hög form fri betyder inte att man kan sitta upp och rida den i den formen dag 1 - man måste kanske börja i lägre form träna upp musklerna under lång tid innan man kan begära samma form under ryttare.

#55 själkart att det tar tid men man ska inte begäsra något som är onaturligt av ett djur att utföra.
Jag kommer aldrig få mina att gå pass hur mycket jag än tränar för det är inte naturligt för dom.
Att krulla bakom lod är onaturligt och inget man bör begära av hästen.
#56 Det där är i och för sig inte riktigt sant. Många hästar lägger sig något bakom lod för att komma undan arbetet. Sen såklart inte i sådana extrema former som förekommer i rollkur, men bakom lod, jo.

krulla ihop
lägger dom sig bakom så får man rida fram dom för det är som sagt inte naturligt och riding bör utgå från det naturliga för hästen.
#58 Men om det inte är naturligt, hur kommer det sig då att många hästar gör det självmant?

#59 för att komma undan handen, tyvärr är inte alla ryttare så följsamma som man skulle vilja

Jag behöver inte säga någonting i den här konversationen, förutom att Lorita har koll på läget

#62 tyvärr ser man ryttare som rider varv efter varv i #24 formen och till och med tror dom rider bra
när det gäller bild #36 så tycker jag att det är en konstig bild med en publik som ser åt ett annat håll och jag har svårt att bedöma om det är ett två steg av misstag eller om hästen rids i den formen kostant varv efter varv.
Rollkur är djurplågeri.
liebe kann manchmal sehr weh tun