Ni med fler hästar
Sitter och funderar fram och tillbaka på att köpa en häst till.
Har en arab för tillfället på 4 år som jag red in förra året och utbildar nu dvs en hel del jobb. Tanken är att tävla distans med han med prova på och clear round nästa år.
Har aldrig haft mer än en häst åt gången men har senaste halvåret funderat på att skaffa en till..fullblod eller arab.
Dels vill jag ha en häst så att någon kompis kan ibland följa med och rida dels för att det skulle vara kul att byta lite.
Frågan är bara om jag hinner med??? Är ute varje dag i stallet och jobbar med min häst minst 5 dagar i veckan på ett elelr annat sätt. Jobbar fulltid dvs vinterhalvåret är det kvällarna som jag är ute i stallet och då kan det kännas lite stressigt då det är så mörkt och dagarna känns kortare.
Funderar på om risken är stor att man inte hinner med och det blir halvdan träning på båda hästarna?? Eller så kanske man skaffar sig en favorit så den andra inte får tillräckligt???
Har aldrig ägt två hästar på samma gång.
Hur fungerar det för er med flera hästar???

Jag har 3 hästar varav 2 rids regelbundet och en körs/promeneras några ggr i veckan. Jag går visserligen i skola men pendlar 12 mil varje dag så är sällan hemma före 17.00 och åker 07.00 på morgonen. Jag hinner med dom men jag har inte som helst chans att hålla dom i super tävlingskondition under vinterhalvåret då träning och tid måste fördelas efter väder och vind då jag inte har tillgång till ridhus…
Brukar ha hjälp av min kompis som tar ena hästen så rider vi tillsammans.
Tiden skaffar man sig nästan alltid men frågan är om du har orken att lägga ner dubbelt så mycket tid än vad du redan gör eller vad ska du ha andra hästan till? Mest sällskap?
Jag har mina hästar hemma oxå så behöver inte åka någonstans..
Har du råd att hushålla en häst till? Mycket sånt får snurra i huvudet innan man vet, Hahahha
Jag hinner med mina hästar men om vinterhalvåret är dom bara i god grundkondition för mer hinns inte när det är snö och is ute men dom far inte illa av det 

Jobbet har jag bara 5 minuter till från hemmet men till hästen har jag 1 mil enkel väg. Jag har dessutom familj och barn som kräver lite tid.
Jo jag har räknat lite på kostnaden och det skall gå runt.
Andra hästen skall jag ha att rida på också hade jag tänkt mig=))
men …frågan är om jag har ork???

Är där ingen där du har hästen som du kan rida ut med?

om du har barn och familj och två mil till hästen, hur hinner du då med din familj om du får en häst till?

ja precis det är just det jag sitter och funderar över….hinner jag eller inte? Hur mycket merjobb är det egentligen. Resan blir ju densamma och fördelen är att någon familjemedlem kan följa med på en ritt dom gånger dom vill men hur fungerar det alla dom andra gånger då jag måste sköta det själv?

Är resten av familjen intresserade av hästar?

#3 Missade visst din fråga på grund av all reklam. Nej det är inte så många jag kan rida med. Bara han som äger gården när han hinner. Han har nyligen köpt sig en häst så vi brukar ta en tur ibland för övrigt får jag alltid rida själv.
#6 Vilken härlig bild!!!
#7 Njae…min son har gått på ridskola och tycker det är kul men kanske en töntig sport så han vill gärna men vill inte bli retad av sina kamrater=(( Dessutom vågar han inte alltid rida på min unghäst då han kan ha lite hyss för sig men det har hänt att han har ridit honom när jag har gått jämte. Dock har min valack lugnat sig en hel del nu.
Flickan var ridintresserad men bytte ut detta intresse mot killar…det växlar hela tiden sen vill hon inte lära sig grunderna utan vil kunna rida med en gång *suck*.
Sambon tycker det är skoj men han är rädd för hästar. Han har vant sig en hel del och det går sakta framåt så med lite tålamod har jag fått upp han på hästryggen.

Jag har man och en dotter. Har sedan 4 år tillbaka 2 hästar. Visst tar det tid men jag tycker att det också ger mycket. Bra att rida olika hästar. Fokuserar mer på en häst / dag. Rider inte så ofta båda samma dag men då har jag en tjej som hjälper mig att rida en av dem. Har även två hundar som kräver sitt då jag tränar med dem också. Jag vill så gärna att det ska fungera så för mig gör det faktiskt det men visst får jag priorietera bort andra saker som umgänge med kompisar mellan varven.

Härligt att höra! då kanske det fungerar trots allt även för mig. Min tanke är väl att rida en häst per dag dvs varannan dag blir varje häst riden om jag inte får med mig en kompis ut eller någon i familjen som kan hjälpa.
Tar gärna fler exempel så att jag inte glömt att tänka på något.

nu verkar det ju som dina barn är lite äldre? för då är det kanske inte så stora problem med två hästar. jag har en son på tre och hinner knappt med en häst. ;)

#11 jag kan säga att en dag så kommer du stå förvånad och upptäcka att du har tid över
jag har just öppnat det kapitlet i min livsbok nu, 19 och 16 är mina.
Jag har alltid nästan haft minst två hästar men jag har haft olika användning och inriktning med dom. Ett tag hade jag två som skulle ridas och tränas ungefär på samma sätt, en tävlingsponny och min blivande tävlingshäst. Då kändes ridingen lite löpande band, det var inte lika kul som nu när jag har en för egen ridning och ponnys för körning, utställning och som jag låter barn rida på. Då gör jag olika saker med dom och det hela blir roligare.
Jag rider mina hästar varannan dag (men istället något hårdare pass än om jag rider varje dag) och varje dag på helgerna.
På så vis räcker min tid till i.af :)
Hakuna matata!

Ja mina barn är 12 och 15 år så dom är ute på egna äventyr för det mesta=)) Sambon har jag diskuterat med och han är med på noerna och har lovat att sätta sig på min arab någon dag…dock är han lite rädd då han varit med några gånger och har sett hans unghästfasoner som i oförståede ögon ser hemskt ut? Sakta med säkert kommer han nog upp på ryggen=)
Jag velar och velar och velar ändå är så himla rädd att något inte skall fungera och att det blir jobbigt och man tappar stinget men enligt vad ni skriver är det inte så farligt som jag föreställer mig.
Ångrar lite att jag inet köpte fuxen som gick mig ur händerna i våras men ville inte förhasta mig. Måste bli en häst som känns 100% rätt.
Ett annat dilemma är om jag skulle bhöva byta stallplats. Hyr plats då jag bor i stan men om något skulle hända och jag måste flytta så hur lätt är det att hitta två platser i stället för en???

#14 problem löser man när dom uppkommer.
Det känns nästan som du ska köpa en super snäll stabil häst till din man 
Det beror väl på vad man prioriterar och lägger upp tiden. Vissa är ju såna som Lisette, som har en son på 3 och knappt hinner med häst, och så finns det såna som hinner med hur mycket som helst trots fler barn… Känner t.ex en med barn på 3 resp. 1 år och är gravid med sitt tredje… Hon har ett stall på gården som hon sköter i stort sett själv, med 20-talet hästar. Visserligen inget jobb utöver det, men ändå.
Så visst går det om man vill. Man måste ju inte rida varje dag heller, sen är det ju självklart som du säger, ofta svårare att hitta två platser i samma stall om man måste flytta hästarna. Men tidsmässigt bör det inte vara några problem om du vill och bestämmer dig för att det ska gå, har du dessutom intresserade familjemedlemmar och vänner så kan du ju lätt få hjälp med det också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag hade 3 hästar i vintras. 2 i träning, och en unghingst inhyrd i annat stall. Jag går samt i skolan, och är inte hemma förrens 4 på eftermiddagarna, och har då ofta extra skolarbete. De två träningshästarna jag hade reds i tävlingskondition, dvs ganska ""rejäla"" pass, självklart anpassade efter deras förutsättningar och utbildningsnivå. Jag hann inte med något annat än hästarna på min fritid. Hingsten var jag inte oftare hos än kanske max 2 ggr i veckan, och skolarbetet hann aldrig bli gjort. Detta resulterade i att jag i år kommer läsa om flera kurser. Jag antar att ni kanske inte är intresserade av hela min livshistoria, men det jag försöker komma fram till är att man måste prioritera. Vill du ha 2 hästar, så tror jag att du kommer hinna med dem, men inte så mycket mer… Är det värt det?
Men sedan beror det ju på hur du rider hästarna, motionsrider, eller tävlingsrider dem, hur mycket du behöver göra med dem, dvs. in,- och utsläpp, fodring, rider du ensam hästarna, eller har du fler runt omkring som kan hjälpa dig, mm. Jag hade då i princip det fulla ansvaret för "träningshästarna", och jag är dock både övernoga och perfektionist…

Stallmässigt så bygger vi ett lösdrift där jag är inhyrd så det blir inga in och utsläpp, det som blir däremot är mockning av lösdriftet. Fri tillgång på hö och så kolla vattnet.
Ska jag ha en till häst så vill jag ha en arab eller engelskt fullblod…annars kan det kvitta känner jag..vill ha en skoj häst med motor i. Min sambo får helt enkelt lära sig att rida=))
Min nuvarande arab är egentligen gudasnäll dock är han en unghäst..några år till så kommer nyfödda kunna rida han.
Ja…jag siktar på distans så det är väl också ett litet hinder…hinner troligen inte träna upp två distanshästar ???
Ush…så svårt fet är!
Sen fastnar jag ju alltid för oinridna unghästar men förstår givetvis att en äldre vore smartare.