Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 427 ggr
DojoKelder
0

På tal om försäkringar..

Ska ju bli ägare till Edla nu. Varmblodssto på 10 år. Bra stam, fint avelssto om man vill avla..
Ska ge 4000:- för henne.. Vad kan vara lagom att försökra henne i för summor?
Hon ska användas till lättare ridning och som "gårdshäst" ev nån träning/tävling.

gejsa
0

10000 kr kanske.

DojoKelder
0

i liv? men i vet.vård då? Har den adra damen i 15000 liv och 50000 vet.vård..

gejsa
0

ja, vet vård har jag hur mycket som helst ifall dom blir sjuka rejält. Men minst 50000 kr iaf tycker jag nog. En skada kan fort gå upp till många tusenlappar.

DojoKelder
0

så 10000 i liv och 50000 i vet.vård.. låter ju klokt! Blr nog antagligen så!

PimTheGreat
0

Jag har Pim försäkrad i 5000 kr liv bara, skulle höja honom till 10 000 men han var för gammal då.  han är vä äldre än Edla med väl antar jag…gav bara 2500 för Pimmen

lisette
0

man får inte ha livförsäkringen för mer än vad man köpte hästen för (har jag för mig). bragos liv är 1500 (köpesumman), men man kan ju höja den vartefter hästen blir utbildad.

men så hög veterinärvård som möjligt!

PimTheGreat
0

#6 men jag fick ju ha det dubbla på Pim…..

DojoKelder
0

jag fick ju min andra dam gratis och henne har jag i 15 000:- liv.. hade henne i 40 000:- innan men tyckte att det kändes onödigt..

lisette
0

#7 som jag skrev, har för mig att det är så. tror det stod i papperna man fyller i när man ska ha ny försäkring. men det är klart, man kan ju uppge ett pris som man inte gav. de kan aldrig veta vad man gett.

Sara
0

Hade min nordsvenska dam i 20 000:- liv och då var hon inte ens registrerad.

Sara

lisette
0

gick in på agria o h kikade. så här står det:

[Livförsäkringsbelopp är det belopp som försäkringen ersätter om hästen dör eller insjuknar så svårt att den måste avlivas pga ersättningsbar sjukdom eller skada.

Det är viktigt att beloppet motsvarar hästens marknadsvärde, som fastställs av inköpspris, meriter/utbildning. Om hästen är för högt försäkrad kan ersättningen sättas ned vid eventuell skada.](http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/4107 "http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/4107")

gejsa
0

Mig frågade försäkringsbolaget vad jag skulle ha sålt min fille för när jag skulle försäkra honom. Jag var ärlig och sa att priset som jag gav för honom var på tok för lågt. Vad är han värd sa hon då så jag fick bestämma priset själv. Men det är klart att dom helst vill att man ska ha livförsäkringen på samma summa som man själv köpt den. Men dom ska ju inte tjäna på om man tex gör ett klipp.*ler*