Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 3579 ggr
Hermelina
0

Hur många täcken?

Hur många täcken har ni till era hästar? berätta gärna om det är tjocka fodrade, fleece eller regntäcken osv!

Hur många täcken tycker ni att man behöver? Jag tycker det är så svårt, om man ska köpa tex 3 regntäcken eller 1. Tänk om det regnar varje dag i 2 veckor, så har man bara 1 ! Men känns lite onödigt att köpa 3 dyra täcken som sedan bara ligger och skräpar… Svårt att förutse vädret haha :)

CelsiusT
0

Jag började köpa ett regntäcke och sedan fyllt på efterhand. När man har häst är det kul att köpa grejjer till den, hamnar man på en täckesrea så köper man, då är det bra att inte redan ha köpt en massa dyra täcken. Reor kommer!!

Detta har jag till 2 hästar:

Regn: 3st

fleece: ~6st

ylle: 1st

termo: 2st

Jag kan säga att jag har inte ens öppnat alla paketen med täcken än =) Hehe.. har helt nya paket med täcken i stallet. Det jag använder till mina två hästar är 2st regntäcken, 2st feece, ylletäcket och 1 termotäcke (unghästen går utan). Jag har mina på lösdrift.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Hermelina
0

#1 Okej :)

Íbland tar det ju så lång tid för täcken att torka, om man inte har torkrum alltså. Och då kan det ju bli problem om man bara har ett regntäcke!

Men föredrar ni fodrat täcke + regntäcke eller båda två i ett och samma täcke?

viktoria91
0

Regn:4 st, varar en flecce och en med mkt lätt foder.

Vinter:3 st o olika tjocklekar varav ett Rambo med avtágbar hals.

Flecce:5 st varar ett tävlings/transport.

Länd:4 st.

Flugtäcke:2st.

18 stycken täcken till en ponny.

Föredrar fodrat regntätt täcke då dte är lättare att täckena kasar om man har 2 på en gång och hästen trasslar in sig.

viktoria91
0

Kan tillägga att alla mina täcken används, dock olika mycket beronde på vädret, men inget ligger och "skräpar".Glad

CelsiusT
0

Det beror på häst. Min förra häst kunde man inte lägga två täcken på för då kasade dom på sidan. Men den äldre jag har nu är det inga problem, och då är det ju faktiskt lite mer smidigt att ha några få täcken som kan kombineras med varandra på många olika sätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ella99bella
0

har ny häst så har bara ett ofodrat regntäcke

Mvh/Ellen<3Glad

Lorita
0

Jag undviker täcke, har ett regntäcke till mina B-ponny att lägga på om jag vet att det ska regna på förmiddagen och jag ska ha ridlektion på eftermiddagen (köpt i man och oanvänt)

Ametist D-ponny har två som jag köpte fel ÖoB (fel märkt men passade honom) också oanvända och kommer så förbli

Däremot har jag flis-täcken som jag lägger på och ställer in hästen i stallet väntar en timma också är han torr, där har jag ganska många köpta på ÖoB. Ett räcker då det kan torka över natten om det är använt.

------------------------------------------------------------------------------>

om någon nu skulle vara intresserad så har man konstaterat att det tar år från hästarnas liv att gå med räcke hela tiden. Bogarna blir låsta, huden andas inte som den ska och kroppen exponeras inte för sol så hästarna får mindre D-vitamin i sig…..lite NH = Naturlig  Hästhantering

Mitt råd älska inte sönder era pälslingar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Hermelina
0

#7 Okej :) Men om man har en häst som man vill klippa på vintern så behöver man ju täcke.

viktoria91
0

Jag måste klippa min på vintern om jag vill kunna rida mer än 20min skritt och 5 minuter trav, hon blir helt genomsvettig av bara dte med vinterpäls. Och då krävs ju täcken när hon är ute.

Lorita
0

#8 det är ett val man gör, jag väljer att låta dom gå en timma med flis antingen i box eller hage om dom blir svettiga.

Man tar den kunskap man har lägger samman och gör sitt val, jag väljer att inte täcka 24 timmar utan bara vid behov. Du gör ditt val, utifrån vilka konsekvenser du tror det blir för hästen och dig.

viktoria91
0

#10 vad lyxigt att dina hästar torkar så snabbt med fleccetäcke!!för min tar det timmar med vinterpäls…täckar inte mer äv vas som behövs och så tunt som mö´jligt, har endast täcken med andasfunktion.

Lorita
0

#11 jag har väll ett bra stall Skrattande

viktoria91
0

#12 har jag med, men en riktigt hårboll till ponny med enormt tät päls, suck. Skulle finnas nåt att ge dem för mindre hårväxt.Oskyldig

Peppe
0

jag har runt 30-35 täcken till Blacky, men använder bara 5-6 stycken regelbundet. resten är "ville ha"-täcken och reserver och liknande.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hermelina
0

#10 Ja precis :)

Men ett 300g fodrat innetäcke, hur pass varmt är det egentligen? Visst är det väll från häst till häst men är det för varmt (i regel) när det är ungefär -5 till  -10 grader ute ?

Peppe
0

#15   300 g kan generellt passa vid de temperaturerna om hästen inte redan har en tjock päls samt beroende på om det blåser/snöar/är soligt. blåst och väta är ju det värsta som du säkert vet =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hermelina
0

#16 Ja okej :) Jag har redan köpt ett regntäcke och ¨får inte köpa fler än absolut nödvändigt då vi inte ska hästen så länge. Så jag tänkte köpa ett 300 g. Hoppas det inte blir för varmt tillsammans med ett regntäcke?!  Bor i stockholm.. :) Förra vintern var det ju dock ryyysligt kallt !

Lorita
0

#13 jag har 4 hästar och fyra hårtyper, en som blir som en strävhårig hund, en om blir kort och tät, en som blir som blir långhårig 10-12 cm päls på vintern och en medelång med mycket under ull

Alla fyra torkar snabbt efter att svettas eller det har regnat, dom går på lösdrift.

WinterPrince
0

Jag har för tillfället inget täcke till min, då han trampade sönder fleecetäcket sist…. Ska se om det går att laga dock…

elli-kleo
0

Lista på mina täcken (har räknat bort dom mest slitna som aldrig används)

1 vintertäcken (1 rutigt)

3 regn/utegångs täcken (1 svarta, 1 mörkblått och 1 blårutigt)

4 fleecetäcken (2 bruna 1 blårutigt och 1 blått)

4 ridtäcken (1 fleece 1 fodrat regn 1 reflex 1 insäkts/nät)

1 mygg täcke

Tror att det var alla ;) har kanske nått till utetäcke eller fleece täcke men kommer inte på nått nu :)

Kan tillägga att jag har ett halstäcke också men använder inte det så mycket

Minst 13 täcken till en häst

Tycker att jag har lite för många :P

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

liljegren
0

Bellis

2 vinter

1 regn

1 "övergångstäcke"

4 fleece

Glory

2 vinter

1 regn

2 fleece

Paloma

2 fleece

1 vinter

Dock används de knappt.. Oftast åker det på ett fleece när de kommer in eller dagar då det är snöblandat regn alt. regn och blåsigt

Alma-G
0

Jag kommer helklippa antagligen i höst/vinter. Kommer till och börja med finnas: Ett vintertäcke, ett flecetäcke, ett regntäcke. Sen har jag ett transporttäcke som jag fick av en tjej i stallet som nu sålt sin ponny, med klubbens namn och så.

Zabbio
0

Crow har två lätt fodrade vattentäta täcken. De har han vid regn eftersom han hare ganska tunn päls som lätt trycks ner eller skavs av ofodrade regnäcken känns det som att lätt fodrade är bäst. Då brukar han vara lagom varm under, inte för varm och inte för kall. Annars fryser han lätt om han blir blöt, men går utan täcken även om det är många minus och snö.

På sommaren har han flugtäcke om det behövs. Sällan/aldrig regntäcke eftersom han inte fryser då. Regnar det väldigt mycket eller länge får de gå in och torka i stallet. Skulle det vara kalla regn mitt i sommaren flera dagar i sträck så får jag väl köra och köpa ett ofodrat regntäcke :)

Har en hel drös fleece täcken för att kunna byta av efterhand som de blir blöta när han har svettats mycket eller blivit avdushad/svabbad.

Han klipps på vintern men bara spårklippning eller så.

Islänningen har två fleece, ett lätt fodrat vintertäcke och flugtäcke vid behov. Vet inte hur jag kommer göra när han är inriden, om han behöver klippas.. pälsen tar en evighet att torka när den blivit blöt. Men det får framtiden visa.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

teamedward
0

Min ponny har egentligen alltför många, tror jag räknade upp till nästan 30 täcken häromdan.
Men min mamma har någon form av täckesfetisch tror jag, haha.

Ricko
0

Om man har en Fjording där jag bor som ej går på lösdrift och inte blir rakad. Vilka/hur många täcken behövs då? Det är ju olika, men ungefär? Samt hur många/vilka om den går på lösdrift med vindskydd/ dyl.

Kan påpeka att det kan/brukar ofta bli 20-30 minus på vintern var dag Tungan ute

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Lorita
0

#25 jag har mina helt utan täcke på vintern i lösdrift, täcken använder jag bara om det är något extra.

Kyla är inte heller det som är värst för hästen det är när det är blött och blåser.

joooossan
0

Oj, många, älskar att shoppa täcken!

5 regn, varav ofodrade och fodrade.

3 övergångstäcken.

5 vinter.

3 "fintäcken" för tävling mm.

2 stalltäcken.

1 BOT täcke.

Måånga fleece och rid/ländtäcken.

Dessa täckerna använder jag, sedan har jag många i förrådet som bara ligger, som jag kanske borde välja eller något. Jag klipper alltid Dite på vintern, hon har bjööööörnpäls och svettas ganska fort. Därav vill jag inte riskera att jag står utan täcke en dag. Foffe vet jag inte riktigt, har inte sett honom med vinterpäls. Men nu har jag ju som sagt Foffe också, så blir att shoppa lite fler täcken till honom med :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

MissisM
0

Har inte häst längre men har haft ett gotlandsruss som jag hade tre täcken till , ett fodrat regn , ett vintertäcke och ett fleece täcket.
Använde vintertäcket 1-3 gånger bara & regntäcket använde jag mest på vintern när det snöade och så han inte skulle bli blöt o kall. Så eftersom han aldrig blev riktigt blöt på vintern så frös han ALDRIG även fast jag inte hade något vintertäcke på honom. :)

MissisM
0

Kan tillägga att jag klarade mig gott o väl med ett regntäcke, var bara att hänga upp på kvällen så var det torkat på morgonen igen. :)

TtypFlikka
0

#17 , hur kallt hade ni de i stockholm i vintras? ;o

Mina täcken :

1 vintertäcke med avtagbar hals

2 regntäcken, ett med hög hals å ett vanligt

1 fleecetäcke

1 reflex/fleece - ridtäcke

Har inte ägt min pålle så länge så de kmr fler med åren :p

JennyR
0

Jag har en stoooor svaghet för täcken Skäms Har över 60 st till mina shetland, och dom använder ytterst sällan täcken Tungan ute men dom är fina där dom hänger Flört Min stora häst däremot är väldigt ädel och "hög i blod" så Till henne har jag rätt mkt täcken som faktiskt används Cool

Rita-S
0

jag har nog lite mer täcken än hästen behöver tror jag.. jag köpte ett 150 gram stalltäcke till dom dagar med typ 30 grader kallt eller kallare, sen har jag ett ylletäcke till att torka på vintertid, ett fleecetäcke till att torka på sommar, höst och vår och 3 regntäcken nu varav ett har supetunt foder av något tunnt tyg för att undvika kondens rakt på kroppen tror jag. Regntäcken är det som definitivt används mäst.

Förra hösten köpte jag även 'pyjamas' i form av tunnaste tunnaste sommartäcke jag kunne hitta, inte för värme men för att hålla torven borta från pälsen mäst möiligt, Gejsa fick antydningar till skav pga all torven jag inte fick ut ur tjocka fjordpälsen

Jag fick till skänks ett blårutig ylletäcke nu med, så då har jag faktisk två kom jag på..

Men jag tycker inte jag behöver något mer iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

gotlandsruss
0

1 flugtäcke 1 regntäcke 1 vintertäcke 2 flece då dom går åt mest sen även ett nättäcke.