Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 1621 ggr
lisette
0

det är farligt i trafiken

E_hjo
0

Va…?  Haha =)

MiaMaria
0

Tidningen ridsport "Följande hingstar har avbrutit årets bruksprov" ;-)

gejsa
0

Ja, vad menar lisette?

E_hjo
0

Hihi!
Läste artikeln iaf, sjuka människa… =/

MiaMaria
0

Tror det är de här Lisette menar

MiaMaria
0

Nog för att den som körde bilen måste va sjuk men de här e då sjukare _"Det är fortfarande oklart hur olyckan kunde ske. Enligt polisen finns det inte ens misstanke om brott. Bilföraren är inte gripen och ska heller inte ha varit berusad vid påkörningen.

- Olyckan orsakade ingen kroppsskada på flickan och det finns heller inga misstankar om uppsåt.  Därför tror jag att anmälan kommer att skrivas av, säger vakthavande befäl hos polisen till BLT."_

Det som är med fetstil menar jag

Jill_Niss
0

Förstod inte riktigt..dog fjordhästen??

gejsa
0

Är det artikeln med bilföraren som kör in i några ungdomar som rider du menar?

Han körde på en fjording står det. Men det står inte om den fick avlivas eller så. Troligvis bröt den väl benen. Ledsen

Hade inte ungdomarna reflexer tro???

Tyfon
0

men vad hände med hästen?

Alex
0

Vad fasiken menar de med att det kommer skrivas av för att flickan inte fick några skador? Det ska väl ändå inte spela någon roll? Hon had eju lika gärna kunnat dött! Hade hon gjort det så hade det ju inte vart någon tvekan om rättegång.. Suck.. Sveriges lagar..>.<

Har hänt en liknande olycka på en ridskola här i närheten, men det var några år sen. En bil kom i hög fart och körde på en ridskolegrupp som var ute.. En häst avlivades på plats av polis (mycket bra gjort av den måste jag säga, som faktiskt begick ett "brott" för att göra det) en annan häst avlivades sen av en tillkallad veterinär. Ingen människa fick allvarliga skador i alla fall.. Ridläraren (som red först) hade dock kunnat det, om hon inte ridit stallets största häst (som förövrigt ägaren till min medryttarhäst "tilldelat" henne.. Hon jobbade där då nämligen). Så hon tackar hästen för sitt liv..

Det är läskigt hur lätt hänt det är med såna olyckor..:/

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alexandra13
0

Bra att det inte hände nån ngt! Men nu kmr jag gå runt och undra om hästen klarar sig eller inte, jag måste veta det…

__iE
0

läste om det i BLT imorse.. kmr inte ihåg om det stod om fjordingen dog.. troor inte det stod ngt om det faktiskt ..

__iE
0
MiaMaria
0

"Enligt veterinären klarade sig även fjordingen Blenda mirakulöst och slapp undan allvarligare blessyrer."

E_hjo
0

*pust* vilken tur!!!  =D

Oxarra
0

Skrev innan på en annan sida men jag behöver nog skriva detta igen. Igår när vi kom hem från ridskolan(en annan) så ringde min flickas bästis som hade varit med om olyckan, hon var en häst emellan den som blev påkörd. De är bara 8 år men oj vad de pratade, bästisen grät hela tiden. Ikväll när Filippa skulle lägga sig kom hennes tårar över hästen hon har nämligen ridit där innan. Så nu somnade hon helt förgråten bredvid mig i mysfåthöljen. Hennes stora fråga är ju vad som ska hända med farbrorn som var så DUM. Svaret blir: Förmodligen inget!!!!

saga
0

Jag var med om olyckan det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv. Jag var säker på att benen bröts på hästen men hon har inte brutit benenhon fick ett fult skärsår som fick sys och vet tror att buken tog den värsta smällen, men vet ej ännu om hon fått några sprickor eller inre skador. Hadde det varit någon annan häst hadde den garanterat inte klarat sig. tack o lov att det var stallets största ponny, Flickan klarade sig ochså bra efter omständigheterna,men alla är riktigt chokade min dotter har inte kunnat gå i skolan idag hon flög av sin häst när den skenade.efter olyckan. Bilföraren bromsade inte en sekund han försökte inte heller att väja. Alla hade reflexvästar och det var i dagsljus och föräldrar var med

shirley
0

16&17 usch vad otäckt! stackars er å alla de andra inblandade…..

lisette
0

*flinar* ja jag är nogl ite förvirrad. tur miamaria hjälper mig.. ;)

PimTheGreat
0

fy fanken…jag blev så arg igår när jag läste om olyckan på jobbet och sen nu när jag läser detta oxarra och saga skriver blir jag ännu mer arg. chauffören får ingenting på sig för han handlat vansinnigt i trafiken bara för att barnen och hästarna klarade sig….fysiskt ja…..men psykist då??? Stackars barn….och häst då givetvis…

Martin
0

Tycker att man är för snabb att dra slutsatser. Dels skall man inte alltid lita på vad tidningar säger, dels är det tveksamt om det är en trafikutredare som uttalat sig angående att det skall läggas ner.

Sen är det dessutom så att oavsett om man tycker saker är olämpliga eller ej, så måsta man ta hänsyn till lagen, och för vissa brott så måste det finnas ett uppsåt, medan det vid andra brott inte behöver finnas det.

Jag möter ibland hästar i trafiken, och jag förundras över att det inte händer mer. Självklart kör jag alltid försiktigt och har ögonkontakt med ryttaren i det fall det går (det är ju inte alla ryttare som söker ögonkontakt med bilförare). Men möter ofta ett par tjejer i 16-17 års åldern som alltid rider på samma sida vägen, dvs oavsett vilket håll de är på väg åt. Det går en stor fin åker längs den rätt smala vägen, och jag har försökt snacka med dem ibland om att de borde rida på åkern eller i vart fall hålla sig på rätt sida vägen, men svaret jag får varje gång är att jag skall väl skita i var de rider…

Men, för att inte bli feltolkad nu, så hoppas jag såklart att alla inblandade klarar sig bra, och att trafikutredarna kommer fram till ifall det var ett brott bakom eller inte.

mvh Martin

lisette
0

hum en person har skrivit ovan som var med om händelsen. tror nog att hon vet vad som hände…

visst, ryttare kan vara idioter - utan tvekan. men bilisten har ALLTID ansvar för vad som händer.

att inte ryttarna i ditt exempel inte rider i åkern tycker jag verkar vettigt. det finns kanske en anledning till varför de inte rider där, funderat på det?

Martin
0

#22 Det är klart jag har funderat på det. Jag har frågat också. Men inte fått svar (mer än att "det skall du väl skita i"). Jag har inget emot att ryttarna rider på vägen - men jag vill då att de rider på RÄTT sida av vägen (då blir det enklare för mig och alla andra trafikanter, precis som att det blir enklare för mig att fotgängare går mot trafiken och att cuklister cyklar med trafiken). För det är väl så att även ryttare skall hålla sig till lagen, eller är det så att alla skall anpassa sig efter er? Min mening med mitt inlägg var inte att kritisera eller att säga att sällskapet som blev påkörda gjorde fel, för det kan jag inte uttala mig om eftersom att jag inte vet vad som har hänt. Jag var inte där, och jag har inte sett någon förklaring på vad som hände.

Observera också att jag inte sagt något om att det är fel det som står i tidningarna (mer än att jag tvivlar på att den polisen som uttalade sig är den som har hand om utredningen, för så är det sällan).

Dessutom så har ALLA som är i trafiken ansvar för sina handlingar / vad som händer. Det spelar ingen roll om man är bilist, fotgängare, cyklist eller ryttare.

Sen är det som sagt - bara för att man tycker att någon gör en dum grej i trafiken - inte säkert att det är straffbart. Tyvärr är lagen inte heltäckande, tro mig - jag är ute i trafiken varje dag (mer eller mindre) och skulle vilja att betydligt fler saker i trafiken var brottsliga.

mvh Martin

Anna
0

Usch vad hemskt.

Var med om en liknande grej (eller det hade kunnat bli liknande iallafall..) när jag red på ridskola och var ganska lite, 7-8 år kanske. Jag red en C ponny, Saga hette hon, och när vi skulle korsa en 70 väg för att komma in i skogen kommer det en bil i kurvan, ser oss och ställer sig på tutan. Han sakatar inte in trots att flera av hästarna & ryttarna redan var mitt på vägen utan fortsätter bara tuta och två hästar fick panik och skenade rakt över vägen in i skogen. Jag minns att jag såg bilen komma rakt mot mig så jag tvärvända Saga och manade på så hon tog ett snabbt språng tillbaka mot stallet på andra sidan vägen. Bilen körde förbi i säkert 90km/h och såg bara surt på oss utan minsta respekt.

Alla klarade sig oskadda men läskigt sånt där..

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Martin
0

#24 Låter inte skoj alls, och jag förstår att det kändes läskigt. Dessutom ett klart fall av olämpligt - och straffbart (även om det nog aldrig skulle gå att bevisa - tyvärr är "vårdslöshet i trafik" väldigt svårt att bevisa, åklagarna ställer höga krav) beteende av bilföraren.

mvh Martin

lisette
0

#23 absolut att du inte ska rätta dig efter ryttarna. de ska hålla sig på sin sida vägen, ingen annanstans.

som bilist har du alltid ansvaret för vad som händer i trafiken. skulle du krocka med en häst som befinner sig på fel sida av vägen, ja då är det ditt fel ändå. det är du som ska anpassa dig. så har jag lärt mig ivarjefall…

ringde tom polisen för jag ville se vad som hade hänt om jag kört på en cyklist som jag mötte (han körde då mot färdriktningen), inget ljus, han var mörkklädd och det var beckmörkt ute.

polisen sa att det hade varit mitt fel…

Martin
0

#26 Ok. Då tycker jag du skall ringa och kolla igen, för du har tyvärr fått fel information. Hästens sida av vägen, är ju dessutom densamma som min sida av vägen (om vi färdas åt samma håll, hästen skall alltså rätta sig efter högertrafik). Det innebär att om jag kör på en häst bakifrån är det såklart mitt fel, men om jag möter en häst, som är på min sida, så är det inte lika enkelt som att säga att det är mitt fel.

Det brukar heta att det alltid är bilistens fel, men felen är inte alltid straffbara. Det är det som är skillnaden. Dessutom, vägregler gäller även för en häst, så om en häst skall korsa en väg och springer ut framför en bil så är det ryttarens fel, och inte bilistens (men så var det tydligen inte i detta fallet).

mvh Martin

NinaToy
0

läskigt.

saga
0

Nej så var inte fallet här.Det var ingen som sprang ut framför någon bil, 7 hästar med ryttare i reflexvästar i dagsljus skulle korsa vägen för att komma hem till stallet.Alla stod stilla på led tills det var bilfritt då började vi gå när tre hästar var på vägen kom en bil, vi hadde en förälder på den sidan som trafikvakt och han gjorde stopptecken för att hästarna skulle hinna över bilen saktade inte inn då började föräldern att vifta med armarna men det hjälpte inte heller då hade två hästar hunnit över men den trtedje plev påkörd rätt i sidan så häst och ryttare slungades flera meter, bilföraren rörde aldrig bromsen, körde bara rakt på. det kunde lika hjärna varit ett led med dagisbarn som gått förbi innan på dagen hade aldrig hunnit få bort alla barnen från vägen, då hade det inte slutat lika bra Det är rätt att det inte alltid står rätt i tidningarna och i det här fallet har inte utredningen laggts ner utan det pågår,

Martin
0

#29 Det låter ju som att ni har gjort helt rätt och att bilisten gjort ett fel. Vet att utredningar ofta tar ganska lång tid, men skulle vara kul och intressant om du kunde hålla tråden uppdaterad med vad som händer.

Som sagt, av erfarenhet vet jag att tidningar sällan skriver som det gick till (eller missar väsentliga bitar).

mvh Martin

saga
0

Jag ska hålla er uderrättade om fortsättningen , barnen har haft sin första ridlektion idag efter olyckan och de var allt lite spända så hästarna kände det på sig och var extra busiga så det behövdes någon som sprang brevid i galloppen hos några fast de igentligen klarar det galant själva.Blenda hästen är pigg och har tagit bort styngnen men går naturligtviss ej med på ridlektioner än. om utredningen vet jag tyvärr ej så mycket om hur den fortskrider.

gejsa
0

#31# Skönt att höra. Inte ofta man får veta hur det går EFTER en olycka. Att allt fungerar menar jag. *ler*