inköpspris på era hästar?
Jag är lite nyfiken på skillnaden i inköpspris på hästar i olika åldrar, raser och utbildningar här inne.
Vad kostade er häst/hästar att köpa? Vad ingick i priset (utrustning osv)? Vilken ras, ålder och utbildningsnivå var din häst vid köpet?
22.000 kr.
Exmoorponny 8 år. La LB samt lite western när jag fick honom.
Han stod före i över 30.000 kr klassen.
Idag är han värd runt 35.000+
Ingen utrustning bara hästens pris.
men med pris och allt runt 40.000
Detta är nog den enda i Sverige som tränar mkt inom western och skall tävla.

Kiara 2år guldbelönad B-ponny, knabstrupper/WPB utan utrustning 15 000:-
Ametist, Karisma, Kahlúa egenuppfödning blir mycket dyrare vid två år 
Köpte min Granda för 6000kr, ett varmblods sto på 14år. Det ingick ingenting med henne inte ens en grimma. så fick även köpa utrustning. Till på köpet hadde dom maskerat en hälta, så det blev ytteligare 6000-7000kr och efter det ryggen 2000kr till + ny sadel, gelpadd, fårullsschabrak m.m. och nu e hon halt igen.. e så himmla ledsen
Ut över alla problem, så kan hon när hon är helt igång öpna, sluta, sänkelvikning, lättare galoppombyten travar som vilken annan rid häst som hällst ingen travaar trav. lätt för att söka sig i form och att jobba, men bara då hon är igång redan..
8 Månader PRE sto 85 000:-
6månader PRE hingst 55 000:-
8 månader PRE sto 68 000:-
1årigt shetlandssto 12 500:-
Ingenting förutom grimma och grimskaft medföljde.

Jag fick Kalle för kompispris, 15 000 kr.
Då var han 9 år gammal. Ett svenskt halvblod med fin dressyrstam, e: fontana ue: chapman, utbildad ca LC/LC. Jag fick med i stort sätt allt: sadel, träns, täcken osv.
Han var ute på annons för ~40 000.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Welsh Cob hingst f -08 : 35 000:-
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Köpte Wilma för 44 000. hon var då 7 år. Ponny/Holländskt halvblod e. cardento. hon hade inte gjort så mycket och är inte så stor så därför var priset lågt. förra ägaren hade skickat henne på inridning men efter det har hon inte vart igång särskillt mycket. träns och grimma ingick
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
den gammle gav jag 2000 för en travare som då var 18 år och utbildad i ridning men jag fick rida till henne en del själv.
Zara gav jag 25000 för pluss pass besiktning och all vaccination och dna test så blev väl runt 30. Sv halvblod med bra stam
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag fick Sylgja för 25'000 svenska kronor pga att jag jobbat på gården (egentligen skulle hon säljas för 40'). Med flygresa och allt från Island gick hon väl dock på ca 55'000. Islandshäst på 6 år då, inriden men inte så mycket mer. Och det var bara hästen och en gul nylongrimma jag fick. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

calippo - 14' utan utrustning, enbart täcke och grimma.
brago - 1500, enbart grimma
oskar - 4000, enbart grimma

Pigall - 37.500 utan utrustning, enbart grimma. Billig var han :)
Blizzard - 25.000 utan utrustning, enbart grimma.
Köpte min Welsh Mountain hingst (m. Lord Milligan) som föl för 10 000 kr, 1 månad senare blev han fölchampion (A) tur man var ute i tid ^^ Idag är han godkänd hingst med flera titlar som res. BIS och diverse championtitlar.
Hade inte ens tänkt köpa någon häst alls utan var och hälsade på på Molstaberg stuteri efter som vi känner Per Achgan där… Men så blir man med hingst! :D
Hakuna matata!

8000:- för varmblodst travaren, 10 år utbildad i medel svår hoppning och lätt drssyr, fick med allt hästen hade! 6 täcke, 1 sadel, 2 träns massa ryktsaker, grmmor, 10 schavbrak o.s.v.
2000:- för shettisen men ja betala bara sulkyn som va helt ny hästen fick ja till skänks
Varmblod, 3 år, varken inriden eller inkörd, hanterad men inte "van vid allt" utan det är mycket jag fått jobba med så som att lyfta hovar m.m. Det enda som följde med var passet, ingen grimma eller nånting. Jag har redan allt man behöver för att ha häst så inga direkta inköp förutom häst + bensinpengar för att hämta henne, kanske 1000:-. Jag gav 5000:- för henne.
Förra hästen: vbl, vallack, 16 år. Välutbildad i dressyr (nivå? fråga mig inte, kan inte sånt, skolade om hnm till westernhäst, men hade ju nytta av hans tidigare kunskaper). Fick honom gratis men fick lägga ca 2400:- på rehab för att få ordning på hältan som han hade när jag fick honom (men hade honom iof graits i 5 månader - stall, foder, strö osv). Han blev frisk och jag tog mot honom och flytta honom till stallet jag skulle ha honom i (400:-/mån), han blev halt igen, efter 1 månad fick jag ta bort honom.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Rapidash, varmblodstravare. 9 år.
Kvalad 3 ggr. Kom in 2 ggr men startades aldrig. Går i stadig form i skritt, trav och galopp.
Fick med sadel, träns, ett schabrak, benskydd, 3 täcken (fleece, insektstäcke, regn)
15 000 :-
Gumme russ 3år var precis inkörd 15.000:- enbart en grimma
Monami russ 3år hade haft träns på sig 1 gång 8.000:- enbart en grimma
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
7 år, 45.000.

Den dyraste Quarter jag köpt kostade 250.000kr vilket var fruktansvärt billigt för på marknaden kostade han 350.000. Det är min avelshingst.
Mitt dyraste sto köpte jag från USA och kostade 125.000kr 3 år och dräktig. Hon fick en hingst i våras och han är 6 månader och jag har redan nu fått bud på honom på 100.000kr. Han är inte tillsalu!
Jag har även ett sto jag köpt i Sverige för 100.000kr men dom flesta avelston jag köpt från bla. Tyskland och Holland har jag betalat runt 70.000kr för.

9 årigt varmblodssto fick med allt hon hade till hästen: sadel, täcken, träns massa grimmor och rycktsaker, benskydd fick henne och sakerna för 10 000, grundutbildad gått på trav, några starter.. riktig allrand häst då jag kör och rider henne mycket:) dåde hoppning och dressyr och skogsridning..
Jätte nöjd med henne.
Desmond f.93 Halvblod e. Feliciano utbildad 120 hopp/LA dressyr.
Honom köpte jag för 35.000 kronor, då ingick sadel, träns, täcke. Det var ett riktigt bra pris för honom tänkte jag, men det visade ju sig att det fanns en anledning till att han var så billig… Jag var tvungen att avliva honom 31 augusti 2008. Då hade jag bara haft honom i 8 månader och då hade han varit halt i fyra månader 

23' resp. 75'
ingen speciell utrustning, inget av värde iaf. köpte allt nytt själv sen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Fick Holly gratis ^^
Nä, men fick 25% av henne i födelsedagspressent av ägaren. Så har inte betalat en krona. Vet inte heller vad hon är värd i pengar.
20år, connemara, La-dressyr (dock triangelmärkt), bra stam.
Men för mig är hon värd allt så det är det ända som är viktigt för mig.
15000 kr för en welshponny, som du var 12 år. Han kunde bara gångarterna och halt, så inte utbildad direkt. I priset ingick sadel,träns,borstar,reflexer,schabrak,grimmor. m.m-
13050 kr för en arab/halvblodskorsning. riden i skritt och trav, kunde absolut inget. 5 år. Fick med sadel och träns bara.
Welshponny av cobtyp -08 15.000kr fick med grimma grimskaft och fleecetäcke
Jag tycker det är intressant att väldigt få har fått med sadel. (en del har ju köpte dom unga så då är det väl inte så konstigt) På den tiden jag och min syster fick våra första ponnys så ingick sadel och träns på alla hästar vi var och tittade på.
Vi har ju hört mycket diskussioner här om hur svårt det är att få en välliggande sadel till hästen. Är det inte bra då om sadeln följer hästen (när man väl hittat en bra)?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag köpte min arab valack som 2 åring. fick en nylongrimma med. Betalade 18000 kr för honom.
Ibbe - engelskt fullblod, 4 år, vallack, ej startad i löp, riden men ej utbildad. Gav jag 15.000 kr för, då fick jag bara med en grimma.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

#27 jag håller med dig helt o hållet!
#27 Håller delvis med. Men sadeln ska ju inte bara passa hästen, utan även ryttaren. Så i vissa fall kanske sadeln såldes innan hästen, t.ex, eller så hade ägaren en anledning att ha kvar sadeln (annan/framtida häst den skulle kunna passa på), eller så är hästen köpt från ett stuteri/försäljningsstall eller liknande, där de kanske inte har en sadel till varje häst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#27 håller delvis med precis som Alex skriver.
När jag sålt vissa hästar har jag däremot erbjudit dem att köpa till sadeln som jag haft till den hästen. Den är då utprovad och stoppad av en sadelmakare.
Men ibland har jag själv varit så nöjd med en sadel att jag har den kvar för att använda på andra av hästarna.
Det är trots allt dyrt att köpa en BRA sadel.

Hyr häst från ranchen. Men han är den hästen som ägaren betalat mest för av alla lektionshästar. På kontraktet står det att han är värd 50.000:-
Ludde: 10.000kr ingick grimma,sadel och träns. Varmblodig travare, 9 år då. Inriden o tränad i dressyr. Inkörd men ej tävlad.
Kefir o Kelda 15.000kr ingick grimma t Kefir. Kelda låg i magen när Kefir kom t mig på foder. Inriden o inkörd, haft föl o varit på utställning m bra resultat samt fina poäng på prem. a-prem första sommaren här. Shettis 11 år när Kefir kom.

B.C.D.Newton "Besse": Varmblodsvalack , då 8 år och hade slutat springa på travet två år tidigare , kunde skritt och trav - inget mer.
Ingenting ingick.
Pris: 1 kr
Daffy II: Minishettishingst , då 15 år , inkörd och sutten på.
Grimma+grimskaft samt rosetter från utställningar ingick.
Pris: 1500 kr
#5 Hur kom det sig att du fick han så billigt?
"Musse" 26800 (betalade resterande på försäkringsåret), Så för bara honom 25000. Fick 2 täcken, träns, grimma, grimskaft, sadel, pad, shabrak, benskydd till honom :)
Han är 13 i år, connemara/halvblod, utbildad Lb/Lb typ :)
#36 tror att hanna fick Kalle så billigt för att hon var medryttare på honom :)
Kan ju tillägga att jag ju har ytterliggare en häst sedan jag skrev i tråden. 13 år, vallack, varmblodstravare. Regntäcke, grimma och grimskaft fick jag med honom + att hon fortsätter att sko honom. Fick honom gratis, först på foder en månad och sedan skrev vi över honom på oss (kostnad 525:-).
pållan köptes in som tvååring för 80 000,skrevs över på mig som 16 åring så jag bettalade 0 kr^^ är e:chapman ue:temptation och ligger på msv i dressyren,det ingick när jag tog över henne tre st sadlar,en hopp,en allround och en handsyd engelsk dressyrsadel,ett stalltäcke,ett regntäcke och ett vintertäcke,ett kandar och ett vanligt träns
treåringen är egen uppfödning så hon kostade inget
Köpte min b-ponny då 3 år för 6000 kr inkl vagn,sele och släde dock var han lite hanterad och var till salu för 20.000 men efter att han tagit omkull ägaren sålde hon han till mig snabbt :)
sen min tidigare d-ponny La dressyr och LD hopp för 5000 kr hon var då 19 år men jättefin i kroppen och perfekt häst för mig :)

Sushi kostade 12 000 kr
Jag fick med en dressyrsadel, träns, benskydd, några schabrak, ett fleecetäcke, ett regntäcke
Hon är ett engelskt fulllblod sto född -99, utbildad LB/LB. Tävlad hoppning
Hon visade dock liiite hälta på vet. besiktningen men veterinären sa att den inte kommer påverka ridningen
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Ambra, 9-åring varmblodsto (travare) inte utbildad, tävlad i trav. Fick med ett regn/vintertäcke, grand prix hoppsadel och lite annat :)
Pris 8000 kr :)
Håjt, 6-åring varmblodsvalack (travare) inte utbildad, ej tävlad. fick med ett thermo master täcke, träns.
Pris 6500 kr :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Min fösta häst ( islandshäst) Taktur var 16 år när jag köpte honom för 40.000:- ( han hade då varit tävlingshäst i 10 år) Jag har aldrig tävlat honom
Häst nr 2 Hind ( också islandshäst) 10 år när jag köpte henne Kostade 60.000. Kommer inte att tävla henne .
Dyraste hästen jag har köpt betalade jag 40.000 för - det var 1986, då kronan var mycket mer värd än idag, så det var väldigt mycket pengar då… (dessutom mitt sämsta hästköp alla kategorier, men det är en annan historia)
Den billigaste hästen fick jag helt gratis, inkl massor av utrustning - det var en häst jag fick testamenterad till mig när en av mina bästa vänner dog efter många års sjukdom.
Jag har egentligen inte köpt så många hästar, har fött upp desto fler. *funderar* Jag har nog köpt 3 stora hästar (+ den jag fick) och ett drygt tiotal shettisar (mellan 3.000-25.000 kr). Plus D-ponnyn som min pappa köpte till mig när jag var tonåring.

roger är varmblodstravare 11 år, 8000 inkl. utrustning. jag hade haft honom på foder i dryga tre år så sadeln jag fick med då hade han vuxit ut sen länge så den tog ägaren tillbaka eftersom jag ändå inte använde den, annars hade jag fått med allt jag fick under fodertiden. Kan väl tillägga att det enda jag använder som jag fick med honom är en hovkrats och ett schabrak. tränset används ngn enstaka gång också.

Oden nordsvensk bruksnordsvensk 18 år 7000 kr inkl sadel, träns och regntäcke + 2500 för att han kördes hem till mig, 40 mil enkel resa

Min nuvarande häst:
Köpte som 9mån föl, gick att leda, fick en grimma med, bra stam och bra kritik från fölvisningar. 70 000 (om jag inte minns helt fel). Värd bra mycket mer idag.

Nuvarande swb-valacken köpte jag som oinriden och ojobbad 3-åring, inga tillbehör, vad jag anser är sämre allround-stam. Han är snygg att titta på men inte perfekt extriört, rör sig taktfast men inte med stor eller flott gång på något vis, hoppar inte spektakulärt på något vis. Annonserades för 80.000 men efter röntgenfynd fick jag honom för 60.000kr.
Föregående häst jag köpte var fullblodshingst på 4år inne på täby (dvs bara galopp-riden), liten och opererad i knän utan perfekt resultat. Inte bra på något, men mkt trevlig mentalt. Inga tillbehör. = 12.500kr
Hästen innan det var ett halvblodssto (trak/xx) på 7år som var dåligt hanterad (krävde mkt extra arbete), riden ett par månader. Såg bra ut, rörde sig inte spektakulärt men bra. Inga tillbehör. 45.000kr
**Odinn frá breidabolstad
**f-1994
islandshäst, valack
grund utbildad
20.000:-
Exemtäcket ingick.
Han var inte till salu egentligen. Men eftersom jag var så envis och ville bara rida på honom, så vi fick köpa honom. Han har även exem och är triangelmärkt, därav priset.
**Panter av friheten
**f-2001 tror jag?
shettis, valack
Inkörd och hanterad
10.000:-
Sadel, träns, täcke, grimmor, sele, tömmar, rockard, och lite små plock ingick i priset.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Dyraste hästen vi köpt var ett halvblod somvi betalade 20 000 kr för. Hon var då 3 år, oinriden men sutten på, inget följde med.
Ett annat halvblod 9 år köpte jag för 5 000 kr. med allt utom sadel. Hon var utbildad till MSV i dressyr och försäkrad för 40 000 kr. Ett riktigt kompispris, men med tillägget att förra ägaren skulle få ta föl på henne inom två år.
Billigaste är två travare som vi fått : Ett varmblod 8 år gratis, med honom följde en hel uppsättning täcken. Ett kallblod 7 år också gratis men med tillägget att förra ägaren skulle få ta föl på henne inom 3 år. Inget följde med henne.
Där emellan har vi köpt:
Ett russto 2år 10 000 kr, ett russto 12 000 kr 1 år, en russhingst 4 år 15 000 kr, en russhingst 1 år 3 500 kr.
En shettis (13 år) i SM-klass för 5000 kr inkl. sadel och träns samt mängder med täcken. En annan shettis ( köpte vi för 6 000 kr inkl. rockard och sele. Hon har idag tjänat in nästan 25 000 kr på ponnytravet och deltagit i monté-SM i många år (3:a som bäst).
Alla hade naturligtvis grimma med sig då de kom.

29 000:-
Inriden, men inte mer. 6 år. Arabkorsning. Valack. 152 cm.
Svindyrt med andra ord!

#51 Vilken härlig bild!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
*fel*
min valack var till salu för 40.000. Varmblod, 5 år som är lite mer än grundutbildad, men har gått väldigt bra på travet,
dock fick jag honom för 8.000 iom att jag köpte honom av en släkting ;)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
#55 Menar du varmblodig ridhäst eller varmblodstravare?
Betalade 37 000 för mitt sto (ink. moms). Ett fullblod direkt från täby, fem år. Ingenting följde med, inte ens en grimma..
#56 Varmblods travare :)
Men omskolad till ridhäst :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

#56 inte många ridhästar som går särskillt bra på travet 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Betalde 45.000 för min islandshästvalack när han var 4 år och någorlunda inriden. Gav sedan 9.000 för ett 5 veckors gammalt hingstföl, 35.000 för hans mamma. Hingstfölet sålde jag som 7 åring för 55.000, mamman såldes för 20.000 då hon hade fått exem och spatt :-/ Ingenting har ingått i priset för någon av hästarna.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Nu har inte jag köpt någon häst, men ägaren till min halvfoderhäst köpte honom för 5 000, varmblodstravare på 12 år som gått okej på travet, var lite westerntränad och skogsriden. Hon fick med travsele och rockard.
Uppfödaren, som sålde honom, är vetrinär, så hon kommer ut till oss gratis så fort det är något. Mycket billig häst i längden alltså. :)
Glömde min andra häst, har en travare också. Ett sto som köptes in när hon var ca 1,5 år, lovande men halvbra stam (pappa har inget bra rykte, resten är super) fick med en grimma 35.000:-

Jon: varmblodstravare, valack. Köpte honom som 4-åring för 18.000 kr. Inriden men det var jag själv som hade gjort det året innan. Grimma följde med.
August: russ, var då hingst. Köpte honom som 1-åring för 5.000 kr. Grimma följde med.
Skynda långsamt så går det fortare.

ca 30 000 för oinriden arabavalack då strax innan 3 års ålder. Mycket fin stam och har legat ute för 40 000 vad jag har sett försäkrad i 50 000.
Bara grimma var med.

Sharon, vbl-travare, sto, 14 år gammal, outbildad - 9 000 kr (inköpt 2006).
Patula, connemara, sto, 18 år gammal, utb lb/lb (om jag inte missminner mig), ingick transportskydd, grimma, grimskaft, ylletäcke, träns - 17 000 kr (inköpt 2007).
Putte, 7 år, valack, shettis, gått orörd i hage hela livet - 1 000 kr (inköpt 2007).
Hampus, 8 år, hingst, shettis, gått orörd i hage hela livet - 4 000 kr (inköpt 2007).
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag köpte fyra täcken, ett träns, två grimmor och lite foder för 1000 kr och fick hästen med på köpet. Varmblodstravare, 9 år, riden och påbörjad grundutbildning.
Tyson, 1 år då vi köpte han (4 nu), Russ, ingen utrustning , 15.000 kr.
Manfred, 10 år då vi köpte han, shettis, lite utrustning , 10.000 kr.
Camille, 13 år då vi köpte henne, holländsk ridponny, utrustning, gått LD i hoppning. 25.000 kr
billigaste hästen var ett varmblod, vi fick han av min farbror.
dyraste var oxå ett varmblod, över 100.000 kr.
# 67 varmblod över 100 000 :O? varmblodig ridhäst eller varmblodig travare?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
travare :)

#68 är det en häst som går löp och har bra stam så är det kanske inte ett så konstigt pris.
#70 ja precis :p

vad är det för stam på den #71?
e: enjoy lavec u: haidee san :)
Haha, måste säga att när man läser igenom alla så fick dom flesta bara med grimma. Väldigt generöst ju ;)
//Emma

Tja det är ju hästen man köper. Man väljer nog inte häst efter vad som följer med. Min gick direkt från travträning så han hade inget.
Skynda långsamt så går det fortare.
#75 I vissa fall ska man nog vara glad att man fick hästen..
#76, 77
Ja det är ju hästen man betalt givetvis och klart man ska vara glad om man får med den hem givetvis! Ni har så rätt, tycker bara det låter så roligt på något sätt :-)
//Emma
Islandsgäst (var 7 är när jag köpte henne) 40.000
A-ponny (ca 8 månader när jag köpte honom) 2500
Shetlandsponny (ca 1,5 år när jag köpte honom)1800
Halvblod (14 år när jag fick henne, utb och tävlad medelsvår dressyr) Gratis 

Mitt halvblod som var 8 år när vi köpte henne kostade 79 000. Hon var utbildad till LB/LB ungefär..
har betalat 9000.- för min islandshäst.
femgångare och grundutbildad.
Eldfari 65000 han kunne bare skritt och grisepass nu er alle gangarter lagt inn så skulle värt kult och vite hva han er vert nu
snowi 55000 skritt trav har lagt inn tölten och galoppen jätte snygg nu
Filma 45000 skritt trav lagt inn tölt sen hon gikk travtakk i tölten och trena galoppen
Lia 25000 jätte duktig dressyr ponny tevla dressyr för jag fikk henne
Super Moment 6 år varmblodtravare vi betalade 7000 kr för han men det var för jag jobbade för han som hade honom.
då ingick bara grimma.
men allt som allt 20.000
då man var tvungen att köpa alla täcken, sadel, träns, sele, huvudlag,lindor m.m. då har vi inte köpt vagnar än dom tillsamman blir nog 14.000 till.