Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 5140 ggr
Zadeira
0

Free Jump Carbon Collar?

Stötte på den här på en annonssida: Free Jump Carbon Collar (överst till vänster) och undrar om någon har någon erfarenhet av denna "hjälptygeln".

Jag förstår inte hur den fungerar riktigt då jag inte hittar någon bra beskrivning på varken hur den fungerar eller hur den inverkar på ryttarens hand, mer än att handen stabiliseras. Den ska tydligen också vara effektiv på heta hästar som springer mot bettet, någon som vet på vilket sätt och varför?

Zabbio
0

Du håller i den så drar du inte lika mycket i tygeln?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linnea
0

Om du håller i den så undviker du att du drar hästen i munnen under och efter språnget. Ungefär som en hederlig gammal fegisrem =).

Har aldrig använt den så om den funkar på heta hästar, och hur, det vet jag inte.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

#1 och #2 Jo det förstod vi nog båda, men det står ju att den ska vara bra mot heta hästar som biter tag i bettet eller vad det stod :P Verkar ju mysko,  annars enn dra grej =)

Hakuna matata!

Linnea
0

Eftersom den inte är fast i tränset är det teoretiskt omöjligt att den skulle hindra hästen från att ta bettet.

Zadeira
0

Jo, jag fattade så mycket att det är en rem man håller i för att handen ska vara stadig och man inte ska rycka hästen i munnen. Men en sådan kan man väl lätt sätta på själv och inte betala så dyra pengar för?

Det var just det här med hur det skulle vara bra på heta hästar som springer mot bettet som jag inte fick grepp om. Är det bara en fristående rem som sitter i bröstan har den ju ingen som helst kontakt med hästens mun och borde inte kunna påverka det…

Linnea
0

#5 Nej det där förstår jag inte heller.

Kan hända att det blir lite samma effekt som när man håller tyglarna i brygga. Handen blir stadigare men också starkare. Men den bör inte kunna hindra hästen från att ta bettet.

Zahara
0

har du en stadig hand stör du hästen mindre och det borde ju påverka en hel del även på heta hästar då de inte blir lika irriterade av bettet kanske?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Zabbio
0

Handen blir som du sa stadgare och starkare, och stör man hästen mindre blir den kanske känsligare?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zahara
0

personligen tycker jag att heta hästar är lättare om man ger f i och hålla på med bettet och använda rumpa och ben i stället, tycker de blir lugnare då…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Linnea
0

Jo man kanske stör den midre men det hindrar den inte från att ta bettet.

Alex
0

"Utmärkt till hästar som är svåra i munnen, som är heta och springer mot bettet"

Det står ingenstans att den hindrar hästen från att ta bettet, så jag tror som några andra redan skrivit, att de syftar på att det håller ryttaren från att kämpa med bettet och använda andra metoder istället.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linnea
0

Svåra i munnen? Ett ganska brett begrepp tycker jag.. Gör den något av ovanstående kanske man ska kolla mun och bett först. Bara en tanke.

Skulle jag valt mellan den här och att hålla tyglarna i brygga så hade jag valt bryggan..

Zadeira
0

#12, hur menas med att hålla tyglarna i brygga? Aldrig stött på uttrycket förr.

Alex
0

#12 Ja det är det absolut, jag säger inte att det är rätt eller bra med ett sånt redskap, jag ville bara poängtera att det inte står att den hindrar starka hästar från att ta bettet. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

#13 Det är nog när man lägger tyglarna över varnadra, eller hur det ska beskrivas. Rätta mig om jag har fel:P

Linnea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser en brygga ut ,brukar man göra när man rider galopphästar.

Birke
0

#16 Så ja :)

lisette
0

finns en till salu på blocket för 600:- för den som är intresserad. ;) kristianstad, skåne!

Zadeira
0

#16, då är jag med!