Hjälper det att kastrera?
Solon fårr enmassa små sår av att bråka med de andra hästarna.. och han är lite smal nu på våren..
Kan det lugna honom om han blir kastrerad? Jag menar, han är ju unghäst så det är ju inte konstigt om han bråkar och så, men kanske han slutar lite grann? Inte för att det gör något att han har lite små sår, det får man väl räkna med, men kan det minska utan att han mår dåligt är det ju bra.
Sen är det hullet; min tanke var lite att hormonerna skule hjälpa till att bygga lite nacke på honom, men man kan ju ha fel.
Han kommer troligtvis aldrig bli någon godkänd hingst, utan mitt val att låta honom vara är grundat på att jag alltid elat ha en hingst eftersom jag gillar deras psyke m.m. Men inte till kostnad av hans välmående, det har jag ju alltid sagt.
Han är lika okomplicerad att hantera som alltid, än så länge.
Det verkar inte som att han blir såld, ännu har ingen ringt och lägre vill jag inte gå med priset. Så det blir kanske att jag behåller honom. :)
Men vad tycker ni; borde jag kastrera trots att jag allid drömt om en hingst att rida, för hans skull? Eller är det bara vanligt unghäst tjafs? Det är lika vanligt att de bara betar ihop som att de busar.
Vad kostar en kastration? När bör den göras (årstid) eller spelar det mindre roll? Ska snart ha ut veterinär för sprutor och tandkoll, kanske kan fixa det samtidigt?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har han någon att gå med och inte faller ut allt för mycket ( och är är snäll at hantera då givetvis) så skulle jag ha sparat honom som hingst åtminstone tills han vuxit klart för att bli så snygg och välväxt som det var tänkt.
Har du honom kvar själv och tycker att det går bra finns ju ingen direkt anledning att kastrera honom, för jag tycker lika dant - hingstar ska det vara!
Behöver han bli vallack så ta den dagen då! ^^
Men vad det gäller kastrering så föredrar jag själv den lite mildare (men rena) delen av vintern. Det bör inte vara allt för kallt, men värme är så klat ännu värre. Så förutom vintern är våren och hösten bra, bara det är torrt i hagen.
Hakuna matata!
Med andra ord bör det ske nu innan det blir varmare.. :3 Hagarna är rätt torra, bara Crow som lyckas möga ner sig, men han är expert ;)
Han har ju vallackerna.. och det går ju bra :) Utom småsåren, men jag gissar att det hör mer till unghästeriet än hingsteriet?
Han är fortfarande supersnäll att hantera. Ska ta tag i den där inkörningen igen.. Han behöver muskler och motion och jag är lite för lat för att tömköra.. Men det räcker nog at dra skaklarna någon gång till med ett däck i och sen spänna för vagnen och hitta någon som kan leda honom i början. Stanna, gå och sväng kan han ju tömkörningsmässigt :)
Ja småsåren skulle även jag tippa på att det beror på att han är unghäst mer än hingst :)
Visst kan det vara att han tycker det är extra roligt att busa som hingst, men å andra sidan ger det mer motion, och tränas han senare blir han nog lite tröttare och behöver inte lägga all sin energi på att busa med kompisarna!^^
Hakuna matata!

kastrera innan det blir för varmt! jag har för mig jag gav 800 + moms för en kastration hemma i boxen för min ponny.
Jag är också hingst människa och drömmer om en hingststation i framtiden. Småsår är bara att räkna med och inget att oroa sig för. Min hingst går med 5 valacker i olika åldrar och en 1-årig hingst. Att han tappar i hull… vad får han för foder? Min går på lösdrift med fri tillgång på hösilage och bara lite betfor och mineraler en gång om dagen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Ska du inte visa fram honom som hingst så kastrera och honom bli en lycklig valack, livet blir så enklare med en valack.
#6 På dig låter det som att jag ska kastrera för min skull. Jag vill ha en hingst och han har inte gett mig någon anledning att vilja ha honom som vallack. Ska jag tvunget kastrera så är det för hans hälsas skull och inte min eftersom jag själv inte ens vill kastrera. Jag gillar hingstar. Så länge han har kompisar och går med och inte blir mer skadad/sårig pga hingsteriet ser jag inte varför det gör honom olyckligare att vara hingst.
Men om jag ska visa honom så lider han inte av det, ska jag inte visa honom så lider han?
#5 Han har fri tillgång på hö, en näve betfor, mineraler/vitaminer och lite lucern. Har kat på lucernen.
Det finns inga ston inom syn/hörhåll och jag har egentligen inte sett att han skulle springa omkring mer, kanske bara har varit föör lite protein under vintern och det visar sig nu.. foderstater i all ära men alla hästar följer ju inte mallen. Å andra sidan gick han u upp fint i hull på den dieten efter vanvården.
Jag skulle testa att lägga till något i foderstaten (vad vet jag inte för jag har bara haft lättfödda hästar) innan du tar till kniven.
Det är ganska vanligt att hingstar tappar i hull på vårkanten speciellt de yngre när hormonerna börjar spira, även om det inte finns ston i närheten. Han kanske står på span efter tjejer och inte äter lika mycket längre. eller nåt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#8 Jo precis, har ju ökat lucernen redan, och snartkommer gräset igng. Nästa år får jag helt enkelt vara mer förutseende :)

#7 om du inte ska visa honom och kastrerar då kommer han lägga sin kraft på annat än att lukta efter son han inte får träffa och bråka för att vinna stonas gunst, som valack är han bara 100% häst och kan koppla av mer.
#10 Jag håller inte med dig om att det är en bra anledning att kastrera om ingen annan orsak föreligger. Han är knappast bara 90% häst för att han är hingst..

#11 jag förstår inte vitsen bara för att äga en hingst som inte ska få betäcka varför inte låta honom slippa hormonerna.
#12 Jag förstår inte vitsen med att rida galopplöp så varför gör folk det?
Jag tycker om hingstar och ser ingen anledning att kastrera honom om han inte mår dåligt av det. Han mår inte dåligt av att leva som en häst, i flock oavsett hormoner.
Nu lämnar vi den aspekten för jag håller inte med dig och det är min häst.
Jag kan väll tillägga att hos oss har jag under hela min uppvuxna tid aldrig sett en vallack, inte ens min alla första ridponny (som var hingst). Och vi har haft uppfödning av både new forest, ridponny och araber. Dock har jag ridit flera åt andra personer.
Båda arabhingstarna samt welsh mountain hingsten jag nämnde ovan som ridpony har jag kunnat tagit in och ut ur hagarna samt hanterat dem med ston i åsyn sedan jag var drygt 10 är - väldigt befogliga och snälla med andra ord. Framför ena hingstboxen är våran ryktplats, vilket gör att hästen som står där kan nosa på hingsten inne i boxen - trots det står hingstarna oftast bara och sover eller äter fast de har ett sto (eller annan hingst) mitt framför ögonen. De vet att de inte är betäckning som gäller och då bryr de sig inte bara man säger till dem lite försiktigt.
Förutom dessa så har vi aldrig haft någon "hingstig hingst" (dvs där hormonerna spelar dem ett spratt) som springer och tittar efter ston hela tiden. Vi har hinsgtar och ston både i boxarna och hagarna bredvid varandra och de är varken piggare eller lugnare än vad någon anna häst är. Har hästarna behövt stått inne en dag pga ösregn - ja då är det stona som är som galnast att ta ut!
Är det en hingst som skriker så fort dem ser ett sto, är orolig och stressad eller ska agera barnponny där ryttaren ska kunna rida själv ut i skogen osv. - ja då är det bästa för dem att bli kastrerade. Men långt ifrån alla hingstar är så.
Men finns det ingen given anledning att varenda hingst som inte är i avel ska vara vallack. Jag skulle aldrig i mitt liv sätta kniven i någon där jag inte ansåg det nödvändigt för hästens bästa, då det är väldigt sällan en vallack har samma utstrålning och framåtandra som en hingst. Hingstar är oftast mest lyhörda och samarbetsvilliga.
Ni vet väll: En hingst ber man, en vallack säger man till, och ston lämnar man in en skriftlig ansökan till ;)
Hakuna matata!
#14 Det är min erfarenhet av higstar också :) Jag har visserligen mött flest vallacker, men de hingstar jag träffat och suttit in har varit otroligt trevliga.
Skulle Solon behöva kastreras av att han blir svår så beror det troligtvis på att jag missat i något och inte på att ''alla hingstar måste bli vallacker'', men jag har ju inte ensam uppfostrat en hingst förut. Någon gång måste ju vara den första. Har däremot hjälpt till med ett antal hingstar och ridit in/suttit in en. Viserligen blev den kastrerad senare eftersom ägaren bara hade en annan häst som sällskap - ett sto. Och de skulle inte gå själva i vars en hage. Men Rimfakse ochjag har galopperat runt barbacka i de småländska skogarna och aldrig mött några problem trots att han var en treårig hingst och vi ibland mötte brunstiga ston.

Lite OT: Jag tillhör dom som kastrerar hundar som inte skall gå i avel. Trotts att jag mött många trevliga hingstar så skulle jag inte ha en hingst bara för att ha en hingst, fast jag skulle ju inte gå och köpa mig en valack heller
Ston skall det vara 
Men åter till ämnet och min fundering. Eftersom Solon aldrig får uppleva ston i sin närhet är inte risken större att han får en "hormonknäpp" när han väl stöter på dom? Har aldrig varit med om att ha ett rent hings/valack ställe (inte bara stall då utan större) Och det jag hört talas om har fostrat fram "monster hingstar" som flyger på stona och saknar allmänt vett.
#16 Han stöter på dom när jag är ute och tömkör eller promenerar :) Kan gnägga och takta lite (taktandet tillrättavisar jag ganska milt så slutar han) men försöker ite slita sig eller ''flyga på'' :) Jag går förbi hagar med ston, har hänt att ett sto stått och ''blinkat'' men han har inte reagerat mer på det. Visserligen är han fortfarande ung. Men skulle det bli problem av det slaget så tvekar jag inte att kastrera.
Men vi har inga ston på gården.

Daffy - min lilla minishettis på 17 år är hingst .
På stället där han bodde innan jag köpte honom kröp han under eltrådar väldigt ofta för att "ha koll" på de andra hästarna (bla ston då) , vilket gjorde att han magrade av - ordentligt . Han såg riktigt bedrövlig ut när jag var och tittade på honom första gången :S
Men efter en tid här hemma med min Varmblodsvalack Besse så blev han en "normal" häst till utseendet och han behövde inte vara tvungen att ha koll på en massa andra hästar , utan kunde ägna sig åt att äta istället :)
Att han är hingst märks inte alls i hans beteende . Kusinerna på 7 och 4 år har ridit och pysslat med honom och han är gudasnäll !
Behåll du honom som hingst - om det nu går :)