Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 4446 ggr
halludu
0

AKUT Mamma sökes till föl!

Hej, fick nyss ett sms.

"Mamma sökes till nyfött föl, ring 0702xxxxx."

Så sprid vidare!

Salo
0

Läste att en amma var på väg till fölet och att det kommit fram, men mer vet jag inte.

lisette
0

fanns en tråd tidigare om detta, men jag tog bort den eftersom de hade hittat en amma.

hoppas det går bra för fölet.

WhoCares-01
0

fick också det smset =/   hoppas allt löser sig

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Zabbio
0

Var i världen finns fölet, kan ju vara bra att veta för den med ston :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Caspianowner
0

Det går meddelanden runt på facebook om att amma inte hittats.

Ett meddelande som kom till mig för ca 15 minuter sen.

Peppe
0

Ägaren bor i Örebro, skickade till nummerupplysningen när jag fick smset.

Varför står inte tel. nr här i tråden? hur ska man kunna kontakta ägaren annars om man har en amma?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Caspianowner
0

Numret stod i det andra meddelandet som togs bort. Plocka fram det igen. och lägg in det här.

lisette
0

jag tog bort numret faktiskt. hon blir tydligen helt nerringd enligt poster på facebook.

Caspianowner
0

Hade detta hänt för tre veckor sen hade de kunnat kanske fått en märr från Norska sidan intill svenska gränsen. Fölet där vart två dygn gammalt. men det stoet har nu inget att ge ifrån sig idag. Fick det veta igårkväll.

lisette
0

21.24 står det på en av mina vänner på fb Sprid nu ut att fölet fått en amma och ni behöver inte ringa vidare för kompisen M är nerringd

Caspianowner
0

Jag har fått ett nytt meddeland inne på facebooken nu. Det stoet som kom igår funka inte

Snälla sätt in telefonnumret här igen.

Det är kris !!!!!

Jag återkommer med mer info. Jag har fått kontakt med vännen till paret som fölet ägs av

DET ÄR KRIS !!!

Peppe
0

Ska jag lägga ut numret eller inte?

Caspianowner
0

# 12

Ja ja ja ja Nu !!!!!!

lisette
0

ja gör det peppe!

Caspianowner
0

Det fölet som gäller bor ca 1 och en halv mil utanför Örebro.

Plats Stortorp

Ägaren heter Ingela bor ca 1 och en halv mil fråm mig

Men jag har inte hennes nummer då jag inte har min telefonbok intill.

Peppe
0

Numret jag fått går till en Mirja i örebro.

070-2154359

Caspianowner
0

# 16

Tack !

Nu är det bara att vi som kan sprida de vidare på andra ställen hoppar igång.

Jag sitter nu med andra trådar och sprider.

Ursäkta om jag låter stressad nu !!

Elshira
0

#17 Så stressad behöver du inte vara, fölet dör inte för att det är utan mamma en stund, men det är ju bättre för deras uppväxt =)

Hakuna matata!

NovaRoll
0

kontakta ammajouren, det första man bör göra i ett sånt här läge….

CelsiusT
0

Jag fick också ett sådant meddelande på facebook, men där stod det Uddevalla. Är det flera eller är det samma bara att meddelandet har blivit fel? Det fölet hade tydligen fåtten amma nu iaf..

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caspianowner
0

# 20

Om du menar fölet i Uddevalla som fått amma nu så är det inte det fölet som berörs nu.

Det är ett föl i Örebro. Plats; Stortorp.

Senaste info har jag nu är att den amman igår inte fungera.

Tele, 070-2154359 det är bråttom !

Elshira
0

Ja det bästa är ju att kontakta amma jouren och fråga hos någon av de större djursjukhusen om de vet några mammor eller kan hålla utkik.

Kedjor skickas runt långt efter att händelsen uppkom och är svåra att stoppa, sedan blir saker lätt fel och misuppfattas eller där saker förstoras/förminskas eller feluppfattas.

Man letar efter en mamma på de ställena där de bör finnas (sjukhus och ammajouren) och tills dess flaskmatar man vilket inte är het omöjligt då jag själv varit tvungen att fixa både råmjölksersättning och vanlig mjölkersättning någon vecka (och senare stödmatning) för att mammas mjölkproduktion inte kommit igång då fölen var för tidigt födda. Det är pyssel - men läget för fölungens del är nog inte akut på så vis.

Hakuna matata!

Caspianowner
0

# 22

Min information jag har fått nu sista timman är att det är Bråttom !

Ägaren till hästen är en bekant till mig.

Elshira
0

Ja det bästa är ju att kontakta amma jouren och fråga hos någon av de större djursjukhusen om de vet några mammor eller kan hålla utkik.

Kedjor skickas runt långt efter att händelsen uppkom och är svåra att stoppa, sedan blir saker lätt fel och misuppfattas eller där saker förstoras/förminskas eller feluppfattas.

Man letar efter en mamma på de ställena där de bör finnas (sjukhus och ammajouren) och tills dess flaskmatar man vilket inte är het omöjligt då jag själv varit tvungen att fixa både råmjölksersättning och vanlig mjölkersättning någon vecka (och senare stödmatning) för att mammas mjölkproduktion inte kommit igång då fölen var för tidigt födda. Det är pyssel - men läget för fölungens del är nog inte akut på så vis.

Hakuna matata!

Caspianowner
0

Äntligen kom jag fram på numret. Vilket inte var lätt under förmiddagen. Upptaget upptaget uptaget upptaget. . . . .  

Enligt mobilsvaret som Marja själv lagt in där så ska det ha ordnat sig med en amma.  

Hoppas innerligt nu att så håller !

Lorita
0

Caspianowner hon har ju fått en amma och det sista jag skulle vilja vara att få min mobil nerringd om jag var i hennes situation

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Caspianowner
0

Ägaren själv,( Ingela Pettersson i Stortorp, strax utanför Örebro.) ägaren till den aktuella fölungen. till det numret som framgår på # 16 inlägg

Ägaren Har inne på sin sida i facebook, meddelat där, nu är i skrivande stund för 5 timmar sen, uppgett där inne att det inte har löst sig.

Om det svaret som man fick höra på svararen till det numret man har hänvisat till är från igår , då man trodde det var löst med amma, det går inte fram på det meddelandet.

Hur man nu ska veta vad som står att gälla, det vet bara nu de som är inblandade på plats.

Caspianowner
0

Fått tag på fölägarens man( för bara ett par minuter sen.) på deras hemtelefon. Stoet som hade ankommit igår, det ville sig inte.

Lorita
0

Lever fölet skulle jag ge flaska och inte jag fler ston, nu när det gått så lång tid.

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

E-mail till fölägaren    MISSBRUKA DEN INTE !!!

E-mailen Ska endast användas av de som har ett sto som nyligt fölat som förlorat sin avkomma.

Stoet måste kunna komma till Örebro.

För er som nämnt frågan, Jo, ammajouren är upplyst och man kan även gå den vägen in och lämna uppgifter om sig och sitt sto man har att kunna erbjuda.

Alltså än vill man försöka hitta en amma.

NovaRoll
0

AMMAJOUREN !!

Rafflan
0

Varför är det så döende akut, man kan väl föda upp den på flaska? och kanske hitta nåt annat sto som bara kan uppfostra den?

Dock förstår jag att amma är bäst ;)

niare
0

jag fick sms om det idag och jag bor lååångt ifrån örebro

MagganS-B
0

Jag tycker att det är tidigt att ge upp efter en dag! Man skall inte tro att ett sto tar emot ett nytt föl utan vidare, man skall helst gnida in fölet med efterbörd från fostermamman, eller lägga på skinn från fostermammans döda föl…..vick-salva på båda kan faktiskt också hjälpa i nödfall! Jag har fött upp ett russföl med hink, visserligen var hon nån vecka, men det gick jättebra. Travstuterier brukar ha nerfryst råmjölk som man kan ge med flaska under några dygn, sen finns det mjölkersättning.

Caspianowner
0

Ammajouren är de varit ikontakt med och har så varit hela tiden. Men där har ännu inget inkommit.

Caspianowner
0

SEnaste info nu: Ännu ingen amma har kommit på plats

AnnaLundin
0

Jag hoppas att INGEN skickar runt detta på SMS, det är ingen annan än telefonbolagen som vinner något på att tusentals SMS skickas kors och tvärs över landet!

När SMSen börjat spridas är det inte längre någon som vet varken när ursprungsSMSet skapades eller om det hela har löst sig. Och eventuella utlagda telefonnummer blir komplett nerringda, i veckor, kanske månader efteråt!

Vill ni hjälpa till, Be ALLA era vänner att kontakta AMMAJOUREN http://www.asvt.se/page53584.php om de har något sto som är tillgängligt! DET är nämligen tidlös information och något som alla stoägare bör känna till!

Peppe
0

#37 väldigt många i sverige har idag gratis sms, det kostar inte mig ett öre mer att skicka 3000 sms än att skicka 1….

Caspianowner
0

Jag är gratisanvändar på sms också.

Men som sagt. Det har i vart fall inte kommit till någon amma. Jouren har inget fått in om några aktuella ston.

Fölet går på flaska och ägaren har ett dygnet runt jobb.

Sista meddelandet nu för 30 minuter sen. Då lät hon bra sliten. Inte pga av fölet, utan för alla sms, mailar, telesamtal som bara gick ut på hur är det med fölet.

Att få föl vid den här tidpunkten har sina baksidor om något går snett.

Kanske bra för andra att känna till denna händelse, de som går i tankarna att vilja ha tidiga föl.

Lorita
0

#39 synd att hon är så långt bort min Kiara ger fortfarande di och det skulle säker inte vara några problem för henne att bytta mjölkare.

exitingsvillemo
0

Men har jag fattat allt rätt om det nu är 2 ston som har visats för fölet?

Hur länge har dessa 2 ston fått stå med fölis och har man verkligen gjort allt för att dom ska acceptera sin nya bäbis?

Det fungerar ju liksom inte (oftast) att bara sätta ihop dom, lukterna måste synkas och det ena med det andra.

Ofta så är det lättare för stoet att acceptera den nya, om stoet får stå kvar i sitt stall och sin box.

Lorita
0

det är samma telefonnummer Obestämd

Caspianowner
0

Senaste meddelandet av fölägaren själv som hon gick ut med för 3 timmar sen,

Läget just nu är att jag fortfarande letar efter en amma, en som nyss mist sitt föl och har mjölk som kan flyttas hit till örebro, kan absolut inte flytta fölungen, enbart ni kan som har detta kan ringa Ingela 070-7xxxxxx Tusen tack alla. kram på er

Elshira
0

#43 0702xxxx menar du väll… Eller är det 2 olika nu…?

Hakuna matata!

Caspianowner
0

# 44

Nä jag mena 070 7xxxxxx De 6 resterande siffrorna de kan de som har ett sto att erbjuda få av mig. Genom att bara enkelt lämna ett meddelande till mig här inne.

Det andra numret har personen fått blockerat av alla som vill veta hur det gått går med fölet. och det meddelande som ligger där går inte att byta ut.

Elshira
0

Ah ok =)

Hakuna matata!

Lorita
0

Får man fråga när fölet/fölen är födda?

Caspianowner
0

26 feb

velepa1986
0

Oj vad smset verkar ha spridit sej. Jag har också fått de och jag bor i sandviken. Jag trodde att de va en häst här någonstarns.. Foten i munnen

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Lorita
0

det finns inget datum, det finns ingen plats…detta SMS kommer cirkulera länge och förstöra för andra föl/ston

AnnaLundin
0

Det finns även cirkulerande SMS som någon har sparkat liv i, där de ursprungligen skrevs FÖRRA SOMMAREN…

Här är anledningen till att jag tycker att SMS-kedjor av detta slag borde förbjudas!

Lorita
0

Ja utan datum utan plats så finns ju inget värde i SMS:et

AnnaLundin
0

Jag startade den här tråden som generellt skulle handla om efterlysning av ammor, men den passerade visst obemärkt.

Om man nu nödvändigtvis vill starta en SMSkedja så föreslår jag att man skriver något liknande:

"Ett föl har nyss blivit moderlöst och skulle behöva en amma så snart som möjligt. Fölet finns anmält på ammajouren på www.asvt.se och där finns även kontaktuppgifter. Har du ett sto som är lämplig som amma, kontakta fölägaren eller lägg själv in ditt sto som tillgängligt på den sidan!"

Detta är ju HELT allmängiltigt och hjälper samtliga föl som finns anmälda där. Dessutom gör det att fler blir medvetna om att ammajouren finns!

lisette
0

det finns ju en amma inlagd den 1/3 på ammajourens sida. hoppas de har testat med henne.

Elshira
0

Jag kom på en anna sak. Har man ett eget sto som accepterar fölungen även om den inte har mjölk så kan man flaskmata till sidare och ge stoet ett mjölkstimulerande preparat som gör att hon kommer börja producera mjölk. Även det är ju ett alternativ!

Hakuna matata!

Lorita
0

Eller så letar man reda på ett snällt sto med ett fjolårsföl vid sidan om min Kiara skulle inte tveka att ta ett föl till.

Caspianowner
0

# 56

De har haft ett sånt sto, Det visade sig inte fungera. Det var det stoet som fick någon att tro att nu var det fixat. Sen drog rykterna igång om att det hade löst sig med amma.

PimTheGreat
0

oj oj hoppas verkligen att det löser sig för fölet…

exitingsvillemo
0

#49 Jag sitter också i Sandviken ;) Och jag vet flera som fått detta SMS.

Fattar inte varför folk ska sitta och masskicka sånt här :O

Kontakta ammajouren. De flesta som förlorat ett sto/föl söker sig i första hand dit!

AnnaLundin
0

Något som är väldigt viktigt är att man inte ska tro att det fixar sig på ett par minuter så har stoet accepterat fölet. VIsst, det händer, men ofta har man ett digert arbete framför sig, en vecka eller tre, för att få stoet att ta sig an fölet helt.

Att ge upp efter nån timme är att ge upp för lätt…

Lorita
0

#60 bland det vettigaste som skrivids i denna tråd, så sant, så sant