Filmer på travhästen
Om någon missat det: är inte min häst, utan jag är medryttare på denna och hon är just nu totalkvadad :S
Är väldigt taskig kvaltié på filmerna (mörka, korniga och uppspeedade), för min kamera suger och jag suger på att klippa och komprimera filmer…
Först, tror detta är ifrån i Torsdags, kan vara fredag…
är iallfall klipp ifrån när hon springer löst i ridhuset, visar alla gångarter, rullar sig och går omkull :S
Och detta tror jag är Fredag, men kan vara torsdag…
Visar iallfall en mkt snabb version på när hon rullar (med täcke på som åker av) och trallar runt lite.
Och detta är ifrån idag
Då jag tämkörde henne lite lättare (ser mer ut som longering med två tömmar), tanken är bara att hon ska få trava av sig lite. Ser så fånig ut med tjocka lindor (men hon har problem med benen), BoT-padd (men hon har problem med muskler så det hjälper) och allting, men hon behöver ju allt flugg och grejer…
Iallafall, allt jag gör är att jag ber om gångart, ber om volt och så kontrollerar jag att tempot inte är alltför vilt och när det inte går åt skogen ber jag henne söka sig framåt-nedåt och göra en enkel egen stretch, vilket jag tycker att hon för sina förutstättningar gör bra, egenom kroppen.
Ideér på vad mer som ser ut att vara fel är varmt välkommet då vi spånar för fullt om exakt vart man ska börja och vad som är fel nu med henne… Är antagligen flera saker desutom…
kollade bara lite tvärt på tömkörningen.. tycker först att hon är för stel/kort i steget. skulle vilja få henne att kliva på mer för artt mjuka upp henne.
Fast det är ett av problemen, hon kan inte röra sig ordentligt..
Tömkörningen är ingen träning där jag ändrar ngt på henne, utan bara ren motion, hade lika gärna kunnat ha henne i grimma och grimskaft och springa med henne i stort sett, men jag är lite för lat för att orka göra det och vid tömkörning kan man ju korrigera aningen mer än vid longering, så jag föredrar det.
Hon har ju massor med olika problem med olika ben, sedan har hon flertal olika mkt ömma muskler över kroppen, hon är antagligen sned, kanske på flera ställen igen, hon är total-fast i bogarna och kan inte röra på dem alls = minsteg fram och stora steg bak = ser ut som om hon kommer tippa framåt på nosen när som helst, och nu är det ändå bättre sedan vi började sitta på henne trots alla men och skritta ut henne mera… För vi har samtidigt som att hon inte kan gå i hage med de andra problem med att hon inte klarar av att stå stilla i sjukhage heller… Är att välja mellan två helveten, antinge med de andra eller själv, och inget fungerar egentligen bra, utan gör situationen sämre…
Jag är mest intresserad utav fler ögon på vad som kan vara fel, antinge bara att man ser något vi inte sett, någon snedhet/belastning/böjning eller annat eller har någon tanke om vart felen kan komma ifrån…
För det här är ju ingen träning och antagligen inget man kan träna bort eller ens träna med…
Skulle jag börja ändra på steget här skulle hon antagligen dratta i backen eftersom hon har noll balans och går omkull för minsta lilla i stort sett nu, eftersom inget i kroppen fungerar för henne 

# usch så hemskt detta låter….. men hon lider inte av det då? hoppas allt går ok med henne…..

en tanke, om hon har så mkt problem - har ni tagit ut veterinär/ET? vad säger de?
Jag skulle inte säga att hon lider ngt kolosalt eller ständigt har ont. Men hon har ju spänningar och lite små ont.
Vi har haft ute ET och ska ha ute en ET/kiropraktor, men han kan först komma i början utav februari.
Anledning till att vetrinären inte har tagits ut är att den antagligen inte kommer kunna säga någonting, utan bara vill ta in henne på helutredning (det jag skulle vilja göra med) och det är för tillfället lite för kostsamt för ägaren.

Jag förstår vad du säger när du säger att hon är totalkvaddad! Stackar liten gumma! Länden och/eller korset (det ser ut att sitta där men någonstans bakdelen är det iaf) sitter ju helt fast på henne så hon inte kan ta ut sitt steg någonting alls. Samt även bogen sitter fast men det ser inte jag som ett lika stort problem som det som är bak. Svårt att se på film oxå, skulle sett henne i verkligheten då hade det varit lättare att säga

vad sa ET:n då?
#5 För kostsamt? Är inte hästen försäkrad? Även om de inte hittar något så ska behandlingen/undersökningen gå på försäkringen.

det beror väl på vad man har för försäkring?

#8# Jag tänkte också på dom orden. Har man häst så får man väl tänka på att det kan kosta ibland. Fråga mig, jag har lagt ut över 10.000 kr på två månader nu pga diarrén. Hade ju tänkt sälja två hästar just dom som är sjuka. Men vill få dom friska först. Men håller på att gå på knäna nu pga alla kostander nu. Men ingen frisk häst ingen försäljning heller.
Men eftersom hästen har så mycket fel och verkar ha ont så borde man nog åka till en vet iaf. Det är ju inte bra att gå och ha ont för länge. Det kan ju också bli kroniskt om tex hästen går och snedbelastar baken osv.
Nu hoppar vi inte på dig snuttan eftersom vi vet att du är medryttare……
Jag tror hon är sned i både bäcknet och korset igen… Var det senast kiropraktorn var ute och har varit det i båda förrut med. Och eftersom hon inte är i träning nu eftersom hon är skadad så har hon inga muskler att stabilisera sig med och så har det varit lerigt och är nu isigt, så det är som gjort för att halka tillbaka…
Och så är det flera muskler i bakkärran som inte fungerar som de ska. Hon har antagligen därför inte full rörelse i bakbenen och kan inte föra dem särskilt mkt bakåt alls och mkt lite framåt.
Vår egna Et/kiropraktor var ute för ca tre veckor sedan, en annan ET som var i stallet tittade på henne förra veckan (men behandlade inte) och hästägaren har pratat med våran ET/kiropraktor på telefon (eftersom han inte har tid förrän i feb.). Våran kriopraktor säger att snedheterna är tillbaka, lätt nervklämd vid bogfästet? och att någon muskel i bogen har sträckts för mkt. ET:n som var ute föra veckan och tittade på henne lite trodde att hon hade något fel på sina kotor/leder i benen, senor eller någon sorts upphakningar.
Hon är försäkrad, men jag tror hon har en rätt dålig försäkring, och försäkringen bara tar om man faktiskt har en skada? Åker man iväg på en utredning som man själv valt får man väll betala mera? Eftersom jag inte vet vad för försäkring hon har på hästen litar jag på när ägaren säger att försäkringen inte tar särskilt mkt och att hon inte har råd nu.
Ang att inte åka iväg på helutredning.
Jag förstår hästägaren, även om jag själv inte hade gjort så… För det är sämsta tillfället ekonomiskt för henne just nu, det kommer knappast bli värre av att vänta någon månad tills hon fått tillbaka sitt jobb och har pengar, absolut med tanke på att det här varit en karusell lite till och från i iallafall ett års tid och det även är lite gamla skador som spökar…

sa dom inget om att rida/träna henne då? om det var bra eller dåligt för henne? det är ju svårt för oss att ge tips och råd bara genom att se en film.

Härliga filmer Snuttan. Smålog lite då hon brallade så hon sladdade omkull. hihi.
Hoppas ni får ordning på hästen.