Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1112 ggr
zimba92
0

Hjälp mej är rådvill!

Hej!

Är det nån här inne som kan hjälpa mej och min kompis med en sak. Jag har ett varmblodssto på foder. Men kruxet är det att det finns inget juridiskt bindande avtal skrivet mellan mej och hästens ägare.

Det är så att stoets ägare har inte råd eller plats att ta emot henne. Stoet är i mycket dåligt psykiskt skick och hullet är inte heller bra. Men hon är bättre nu mot vad hon var när hon kom i mina händer men långt ifrån bra.

Jag och min kompis tycker och anser att hon kommer få det bättre om hon stanna hoss oss i och med att hon har rotat sig och trivs med det andra stoet vi har.

Snälla nån som kan råda oss vad vi ska göra.

Många tack på förhand.

Rita-S
0

va ni skal gjöra är att begjära ett skrivet avtal i första hand. Borde inte va så svårt för ägaren att gå med på. Om ni vill ha stoet så borde ni ha nåt skrivet fodervårdsavtal. Skriv gjärna inn i avtalet att ni skall ha första köpsrätt i fall dom skall sälga med om ni är intreserat av ett evt köp, så inte ni får besked om uppsägningstid pga salg bara sådär ut av det blå

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Sara
0

Vill ni ha kvar henne? Vill ägaren ha henne tillbaka? Är det nått tjafts med ägaren idag?

Sara

lisette
0

jag undrar som sara: varför frågan?

om inte ägaren har råd/plats till hästen, varför vill ägaren ha tillbaks hästen då? för jag antar att det är så…

men sen är det ju så att ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt avtal. vad sa ni när ni kom överens om att du skulle ha hästen?

tessa
0

Lisette: visst är ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt - kruxet är bara att det kan vara väldigt svårt att bevisa vad man kommit överens om muntligt… därför som alltid skriftligt avtal är att föredra!

Hoppas det löser sig för er!

lisette
0

japp det är kruxet, det är sant. men jag ville bara berätta det för trådskaparen. ;)

tessa
0

#5: hehe är jag petig tycker du… men nu är det väsentliga sagt, hoppas det kan hjälpa trådskaparen =)

DojoKelder
0

stoet är nu köpt!
Ägaren belv erbjuden att hämta hem hästen då det varit en del tjabb.. detta ville hon inte utan ansåg att vi skulle stå för en lastbil upp till henne.. vilket aldrig har varit prat om innan.. hon hade som sagt inte ens plats för henne..
då erbjöd vi henne att skriva över ägarskapet på oss.. detta ville hon inte heller hon skulle ha 4000:- för en häst som inte ens är värd slaktpriset.. efter mycket om och men så köptes hon idag och får stanna hos oss..

gejsa
0

Skönt att höra Dojo. Är det din nu eller?

zimba92
0

Nä gejsa hon är min men dojokelder har henne som sin.

Det är skönt att allt är över nu.

Tack för alla svar jag har fått.

gejsa
0

Aha så ni står i samma stall alltså. Nu ramlade tjugofemöringen ner. *ler*

PimTheGreat
0

grattis till köpet flickor!