Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 4980 ggr
jackiejohn
0

Tuggar på saker, varför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste en annan tråd men kärnämnet var ett annat så startar en egen Flört

Min lille shettis kille är lite ful då han utnyttjar och spelar på min lilla syster genom att nafsa efter henne och dyl ibland händer de att han får tag och biter henne = inte uppskattat!

Men de jag egentligen vill få svar på är varför han alltid ska stå och tugga på grimskaften när man leder honom/när han står uppbunden elr när man är ute och går? Han gör likadant med tyglarna dom gnager han på! Samma när man sätter på grimma/tränset så biter han börja tag i de och håller de i munnen ist Obestämd

De gånger han får på sig täcke och man sätter på de så är han där och nafsar och tuggar, han visar ingen obehag de ser mer ut som ett "tidsfördriv" ibland ser man även i hagen hur han står och tuggar och suger(ser de ut som iaf) i hagen oxå…

Kan bitandet och behovet av att ha nåt att tugga på höra ihop? Hur kan man i såna fall komma fram till att han slutar bita har provat jätte mkt och mig biter han inte kan nafsa tag i jackan elr liknande nån gång men alla andra biter han Obestämd 

Han är 17½ år och valack sen han va ung antar att sånt kan spela in…?

WinterPrince
1

Jag tror det är något som har blivit en olat.

Jag har märkt på min unghingst nu att han ska smaka på precis allt (min backspegel var det idag). Så jag är noga med att han får en tillsägelse varje gång och så småningom tror jag han slutar.

may-britt
0

jag har en is som tyggar på  sin boks så  fort hon har eti  opp  sitt hö  eller moste venta lite på  höet hon tyggar så  at hennes gumm blödar

HVA KAN JAG GJÖRA MED DET

kan jag kansje kasta inn lite halm i boksen så  ho tygger på  det?

det er kun når hon står inne på  boks noe som hon moste noen ganger

Cilla89a
0

Tror också det är ren olat att han ska stå och tugga på allt, eller rentav att han är otålig/uttråkad och vill hela tiden ha något att sysselsätta sig med.
Hade en häst på skolan och han var helt MAKALÖS, han tuggade på allt som kom i hans väg, gjorde man halt när man red då började han leka och skulle ha tag i tyglen, när man band upp han i boxen, tuggade han konstant på grimskaftet, att ha täcken hängandes på boxdörren fanns inte, dom drog han in i boxen och tuggade på, när man ledde honom hade man till sist c:a 1 dm grimskaft att hålla i resten hade han stoppat i munnen ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Rita-S
0

#2 halm är bra sysselsätting på så sätt, så det kan du nog säkert göra!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Zaphix
0

Kan det inte vara lite som för oss människor då?

Jag är väldigt rastlös av mig och måste alltid ha något i händerna att hålla på med, en penna, pinne, gem eller vad som helst.
Kan inte hästar vara lite samma? Att vissa är rastlösa av sig och behöver vara aktiverade hela tiden och hålla på med saker med munnen eller sånt.
Bara en idé..

Nåt annat jag har märkt är att det nästan alltid är valackar som blivit valack tidigt som håller på så.. Men det är ju en högst ovetenskaplig iakttagelse. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#5 min erfarenhet är att det är vanligare hos sent kastrerade hästar eller hingstar.

-----------------------------------------------------------------------------

Jag har två hemma, som smakar på allt, ett sto och en valack, båda är rätt busiga glada och nyfikna till sättet. Dom använder munnen som ett barn för att undersöka om saker är farliga eller inte. Mig får dom inte smaka på då säger jag AJ eller NEJ (även om det inte gör ont) och markerar att jag blir arg.

Nu gör dom inte sönder saker utan dom liksom undersöker vad det är och sen när saken inte är "farlig" längre så slutar dom. Dom går båda på lösdrift och med fritt med hö så rastlösa på det sättet är dom inte, utan munnen är ett sätt för dom att förstå värden.

Dom äter inte på tyglar eller grimskaft, binder jag uppdom står dom lugnt och hätesover tills jag släpper dom lös igen och det är lika när jag leder dom, dom vet att det är förbjudet att bita i snöret (tyglar, grimskaft, longerlina mm)

Den lilla hon for runt med en presenning i munnen i dag, den var "farlig" först men sen bara en leksak som skulle undersökas. Allt vill dom upptäcka den vägen också, det är deras natur.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

min ponny vill oxå gärna prova saker. här leker han med en presenning.

Zadeira
0

Bellman är likadan, han ska ha precis allt i munnen och tugga på. Tyglar, grimskaft, longerlina. Speciellt när man försöker jobba honom, då börjar han tugga på linan eller grimskaftet.

Han bits också, i den meningen att han ska naffsa i allt, byxor, skor, jackor, och blir han arg så hugger han till ordetnligt.

Han är född 2006, och har gått på lösdrift sedan dess, vilket jag tror är en bidragande faktor.

WinterPrince
0

"Han är född 2006, och har gått på lösdrift sedan dess, vilket jag tror är en bidragande faktor."

Intressant! Kan du utveckla varför du tror att lösdrift är en bidragande faktor?

jackiejohn
0

Han gillar inte att man aktiverar honom direkt han går mest och skrotar om han får välja…han är inet den som "Ja!! Vi ska ut och köra/gå promenad elr leka!" Flört

Han förstör inte heller visst lädret på tygeln ser väl inte jätte snyggt ut men han biter inet sönder saker….bara han sluta bita så är ja väl nöjd han får väl stå och suga/tugga på den där tygeln då om han är rastlös Förvånad eller de kanske är dumt..?

Jag är själv väldigt rastlös och står gärna och trummar elr tummar på saker Oskyldig

Men de är ingen som kan ge mig ett mer konkret svar på om bitandet och detta rastlösa tuggande hör ihop elr om d eär två skiljda saker? Glad