Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3198 ggr
[LoveNasse]
0

Låter denna kostnad trolig?

Detta är då en uträkning hur mkt det ungefär skulle kosta med häst (norr om sthm) Och hästen skulle då vara runt 155-165 i manken smäcker variant.

(Vinter)

Boxplats (kallhyra) : 1280 kr

Hö/hösilage : 600 kr (8 kg/dag)

Krafft: 300 kr/månaden + morötter och äpplen i maten

(Ca 1 kg/dag)

Strö (spån): 300 kr/månaden (4 balar i månaden)

Hovslagare: 400 kr/månaden

Försäkring: 150 /kr månaden (detta är då om det är tex ett varmblod)

Vaccination/Avmaskning: 100 kronor / mån

Totalt = 3130 kronor /månaden x 9 =

28 170

Sommar:

Boxplats (kallhyra) : 1280 kr (vet ej om man drar av på det på sommarn? )

Krafft: 100 kr/månaden + morötter och äpplen i maten

Hovslagare: 400 kr/månaden

Försäkring: 150 /kr månaden (detta är då om det är tex ett varmblod)

Vaccination/Avmaskning: 100 kronor / mån

= 2030 x 3 = 6090

28 170 + 6090 = 34 260 kronor /året

Kan detta stämma? =)

Gronstedt
0

Jag tycker du har tagit till väldigt lite hösilage. Hö kanske räcker med 8 kg, men om det är hösilage verkar det väldigt lite. 4 balar spån per månad kan också vara en glädjekalkyl, det beror på vad hästen har för vanor. En del förstör mer, andra mindre. 1 kg kraft kanske inte heller räcker, om inte hästen är lättfödd, utan du kanske måste tillsätta lucern, olja eller annat.

Gör en "worst case"-kalkyl också, där du räknar med en tappsko per månad, 1,5 gånger så mycket mat och dubbelt så mycket spån.

[LoveNasse]
0

#1 Okej, på det stallet som jag isåfall funderar på är det hö 8 kg.

Men jag får ta och göra en worst case kalkyl tror jag ;)

usch… så dyrt.. iförsig är det mina föräldrar som betalar isf men det är verkligen sjukt dyrt :/

Kimpa
0

Och så kan du nog öka kostnaden på en vanlig skoning. (Då menar jag inga tappskor).

[countess]
0

plus ny utrustning , tandraspning :D

Cilla89a
0

smakar det så kostar det ;)

låter överlag ganska rimligt :)
men jag hade också lagt på lite på hovslagarkostanden, tror nog du får räkna med 500-600 kr per månad.
sen 8 kg grovfoder kan jag tycka är i minsta laget om det är en stor häst, skulle nog räkna på 10 kg.

sen tandläkare får du inte glömma, inte heller utrustning, och massör/equiterapeut.
och sedan träningar? tävlingar?
en buffert ifall hästen skulle skada sig? 

jag brukar själv sitta och göra upp en budget, mest för att se vad mina hästar kostar, men av någon konstig anledning så håller aldrig budgeten ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[LoveNasse]
0

#5 ojojoj .. kanske ska fortsätta vara medryttare trots allt :P haha

nej men både jag och mina föräldrar vet att det är väääldigt dyrt :S

Alex
0

Ja, jag är inne på samma spår som de andra. Hö samt skoning framför allt bör du nog öka på kostnaderna lite på… Även försäkringen tycker jag låter väldigt billigt, men du kanske har kollat upp det? Är det i och för sig bara veterinärvårdsförsäkring kanske det inte blir dyrare än så…

Sen som sagt ny utrustning, till både dig och hästen. Och sen bensin/busspengar för resor till och från stallet om du inte har gång- eller cykelavstånd. Det drar iväg, vare sig man vill eller inte. Flört Så ja, det är dyrt att ha häst.

Jag kan ju säga själv att jag räknade på att min häst kostade närmare 4000 kr/månad, med stallhyra, försäkring, skoning, extra foder, resor och utrustning. Dvs i stort sett allt utom transporter, tränare och veterinärkostnader. Och då är det en islandshäst, lättfödd och som stod i ett stall där hyran var 1750 kr/månaden, inklusive strö och hösilage…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

satin
0

Jag tycker det mesta låter rimligt,
men jag tycker som många andra att det är för lite grovfoder.
Om du med varmblod menar travare så är de oftast inte så lättfödda. Sen kanske jag inte hade gett lika mkt kraftfoder på sommaren som vintern.

LinaN
0

tycker du tar i litet väl med vaccination och avmaskning. Säg häst om 600kg då klarar du dig på en spruta som kostar vca 100-150kr 2ggr/år. dvs 200-300kr. vaccinationerna däremot ligger på mer, så räkna med 500kr till 1000kr beroende på om det är ditriktare eller inte.

så totalt räkna 1500kr/år för sådana kostnader.

hovslagare tycker jag låter ok, det är ju 800kr var 8e vecka om man följer din kalkyl. O de flesta helskoningar ligger däromkring, dock kan det springa iväg om din hovis inte har tappskogaranti, dvs slår på skon utan extra kostnad.

jag fodrar 8-10kg till min normal mot lättfödda kallblodsvallack plus att han får nått kilo i hagen också. han får inget kraftfoder men däremot tillskott i mineral och vitaminform samt proteintillskott för ca 2000kr på en vinter också.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lillsandra
0

jag tycker nog att kallhyran låter lite låg. nu har jag mina två hästar på lösdrift och bor söder om stan. men när jag kollade stallplats för mina som ett alternativ ifall jag inte skulle hitta lösdrift. så låg priserna på 2500-3500 och ännu mer för kallhyra.

men nu har vi hittat en helt suverän lösdrift med bra stallkompisar.

Gronstedt
0

Och som flera har sagt, glöm inte utrustningen! Man behöver mycket mer än man tror, köper fel, måste byta, behöver någonting annat … det drar fort iväg.

AnnaLundin
0

#9 - varifrån får du att hästen ska avmaskas två gånger om året? Det finns nog ingen som kan stå bakom en sådan rekommendation!

Sen måste man också komma ihåg att det kostar en slant att få recept på sitt maskmedel också!

LinaN
0

#12 minimum i vårt stall, en gång före bete och en gång efter eftersom vi får in hästar från andra stall på betet.  och hur menar du då med att "ingen kan stå bakom en sådan rekommendation!"? kan ju förklara varför DU inte skulle göra det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

ett bra hö kanske innebär att du kan dra ner på kraftfoder kostnaden.

AnnaLundin
0

#13 - det är ett uselt sätt att hålla parasitfritt.

Jag ska be Madick formulera ett begripligt svar för hon kan det mycket bättre än jag…

[LoveNasse]
0

#10 Jag har kollat upp kallhyran redan och det finns billigare att få tag i. Den jag räknade med har jag + på några hundra lappar mot vad det kostar på de flesta stallen här omkring. :)

(bor norr om sthm)

#7 Försäkring har jag kollat upp och det ligger ungefär på den kostanden för en hyffsad veterinär vårds föräskring (A1)

Resor blir det inga eftersom det är ca 5-15 minuters gång avstånd till alla de stallen som isåfall är intressanta.

Och utrustning har jag inte räknat med eftersom det är inget som återkommer "Varje" månad utan det blir en större summa då och då så det är inget problem.

#8 Jo, nu har jag ju bara räknat på ett ungefär. Men jag har kollat runt lite bland andra som har varmblod som är i normalt hull och de ger ca 6 - 9 kg /dagen + lite krafft :)

Men självklart beror det på hur mycket varje häst behöver men behövs det mer så ökar man ju självklart på nått kilo. Men hästen ifråga kommer inte heller gå några jätte ansträngande pass. Utan kommer isåfall bli riden kanske 5-6 dagar i veckan med runt två - tre pass på volten nått dressyrpass och nått hoppningspass och resten uteritter i lugnt tempo :)

isabelle_
0

Ja det är dyrt att ha häst. Jag har en shettis, ingen hyra. Han förstår ganska mycket endast hö och spån,hovslagare,osv.. varje månad. Avmaskar heller inte, Utan kollar först med Kolla Masken och därmed avmaskar om det finns mask. 1000 kr/månad kostar min häst.

Madick
0

#13 - Blev hitkallad :-)

Avmaskning är för att stoppa smittspridningen på markerna, de flesta hästar mår inte dåligt av att ha en liten mängd parasiter. Jag kan förstå att stallägaren vill att alla avmaskar innan betet, MEN, ett bättre förslag är avmaskning ELLER uppvisande av rent träckprov. Hästar som inte sprider ägg ska inte heller avmaskas.

Avmaskar ni inget mer under hela sommaren kommer de hästar som har behov av avmaskning (ca 10%) att sprida ägg 4, 8 eller 12v efter avmaskningen och sen hela sommaren tills höstavmaskningen sker. Alltså är allt gjort i onödan.

Anledningen till att avmaskningsmedlen nu är receptbelagda är för att få stopp på den slenterianmässiga och totalt meningslösa avmaskningen många tyvärr gör för att de inte förstår hur smittan fungerar.

CelsiusT
0

#16 Fast varifrån har du fått att dom flesta vbl-ägare ger 6-9kg?

Har för mig att vi haft uppe detta på diskussion och min uppfattning är att det då har legat runt 8-10 kg på varmblodig ridtravare. Dom flesta svarade fri tillgång på ensilage, sen var det några som gav väldigt lite hö/hösilage men ger då väldigt mkt kraft och/eller annat ex lucern.

Jag tror att det är för lite med 8 kg, visst kan det räcka men räkna inte med det (jag räknade med det själv när jag skaffade ridtravare och det har visat sig ligga närmare 12 kg/häst).

Hovslagare låter lite? Här ut på visjan kostar det 900:- var 6-8 vecka. Har hört att det runt sthlm kostar runt 1000-1300:- var 6-8 vecka.

Resten tycker jag låter rimligt. Men räkna heldre på för mkt än för lite. Känns alltid bättre att inte använda hela budgeten än tvärt om =)

Mina hästar kostar ca 1500:-/mån styck, det är räknat utan träningar/tävlingar och resor m.m.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[LoveNasse]
0

#19 det skrev jag aldrig? :P

Jag skrev jag har kollat runt lite :)

Jo, nu har jag ju bara räknat på ett ungefär. Men jag har kollat runt lite bland andra som har varmblod som är i normalt hull och de ger ca 6 - 9 kg /dagen + lite krafft :)

Men det beror ju på hur erfaren hovslgaren är, än otubildad hovslagare kan ju vara lika kunnig som en outbildad tex?

En som har häst jag känner har en outbildad hovslagare men som skott i runt 20 år, han tar 700 /gång för att sko tex. :)

Men sjävklart måste vi kolla upp sånt innan isåfall. Men om jag känner mina föräldrar rätt så vill de alltid kolla upp saker jätte ordentligt och gör aldrig något förhastat så om det blir aktuellt att skaffa häst/foderhäst så ska vi verkligen kolla upp allt ordentligt först. =)

Tack för alla svar :D

Nitro
0

Mitt varmblod äter ungefär 10 kg hö om dagen, det är nog vad jag skulle räkna på. Särskilt under vintern!
Sedan äter han 4 liter krafft sport om dagen (högpresterande).

Hovslagare kostar för mig ca 500kr var 8e vecka.

[LoveNasse]
0

#21 Tävlar ditt varblod på travet? :)

Nitro
0

#22 Ja, det gör han! :)

[LoveNasse]
0

Nu har jag gjort en ny liten buget här :P

Vad tycker ni om detta prisförslag och vad kan vara rimligt att ta av medryttare som rider 2 dagar i veckan ? (där den personen i princip bara rider och mockar (fina ridvägar, tillgång till ridhus)

Prisförslag :

(Vinter)

Boxplats (kallhyra) : 1300 kr

Hö/hösilage : 750 kr / 10 kg

Krafft: 300 kr/månaden + morötter och äpplen i maten

Strö (spån): 400 kr/månaden

Mineraler: 50 kronor /månaden

Hovslagare: 500 kr/månaden

Försäkring: 200 /kr månaden

Kurser (några per år utslaget i månaden) : 100 kronor

= 3600 kronor x 9 = 32 400 kronor

(Sommar)

Sommarbete : 800 kr

Krafft: 100 kr/månaden + morötter och äpplen i maten

Hovslagare: 500 kr/månaden

Försäkring: 200 /kr månaden

Kurser (några per år utslaget i månaden) : 100 kronor

= 1700 kronor x 3 = 5100 kronor

32 400 + 5100 = 37 500 kronor /året + 1000 (ridhushyra)

Ca: 3200 kronor / månaden

Cilla89a
0

#24 låter bättre :) fast nu har du glömt avmaskning/vaccination/tandläkare :P
vart bor du någonstans?

Selinas
0

Har ni så billiga hovslagare? Härikring tar alla minst 800 spänn!

CelsiusT
0

#24 Det låter jättebra, men som #25 säger så har du missat avmaskning/vaccin =) Men det låter annars mkt bättre räknat.

Du skrev i #20 att man ju kan få tag i en outbildad men erfaren hovslagare och att den visst kan vara lika bra. Ja det är absolut sant, men det man faktiskt betalar för brukar vara vilken utrustning din hovslagare har i bilen och vilken kunskap h*n har att använda denna. Min hovslagare gör allt det en hovslagare förväntas göra, och jag behöver inte åka till klinik förren det är riktigt allvarligt.

lillsandra
0

jag tycker det låter bättre.

trist att det skiljer så mycket på norr och söderort när det kommer till stallhyra.

bra att du räknade med kurser. ett tips om du vill gå bra kurser, svenska blå stjärna. helt suveräna.

[LoveNasse]
0

#26 men när det står 400 kr/mån för hovslagare innebär ju det 800 varannan månad :P asså man skor ju bara var åttonde veckan och jag delade det bara så att jag räknade för varje månad ..

Gronstedt
0

#29: Du ska nog ha tur om du får en häst som ska skos var 8:e vecka, det kan man inte automatiskt räkna med. Min skos var 7:e, till exempel, och då är ofta skorna rejält slitna.

Cilla89a
0

#30 och min skos vart sjätte.

ellenbellen
0

Min månadsbudget ligger faktiskt på ungefär 500-600 kronor i månaden.. Men ibland blir det ju vaccination och på vintern behöver hon skor.

Men min stallhyra går på 500, jag verkar min häst själv hela delan av året när hon går barfota. Och om hon tappar skon så slår jag på den själv igen bara.

Så en normal månad blir det 500, men ibland köper jag ju ngt, vaccination, nya skor osv.

Så jag tycker att din låter helt okej! :D

/Ellen (:

CelsiusT
0

#32 Men menar du att du inte ger din häst någon mat? Om bara stallhyran ligger på 500:- så måste du väl ha högre månadskostnad för hästen totalt.

seehase
0

kostar hovslagaren verkligen bara 400? tycker det låter lite, är det verkligen en bra hovlagare?

och försäkringen låter vansinnigt lite, har du ringt försäkringsbolagen och kollat vad som passar dig?

vet du redan vad du ska ha för en häst? den du ska ha kanske behöver mkt mer mat till exempel, eller har nåt annat som den behöver varje månad. det kanske kommer gå åt mkt mer spån tex. jag försökte också att bara ge min en spånbal i veckan men han är så fruktansvärt grisig att det verkligen inte går, han måste få två.

jag bor inte i sthlm men betalar bra mkt mer än så varje månad med träningar och allt. tror jag lägger ca 6-7000 på min häst varje månad, ännu mer nu när han har varit hos veterinären denna månaden, två gånger dessutom.

jag vill att min häst ska ha det så bra som möjligt, hästen ska inte bli lidande bara för att man inte har råd, isf ska man inte ha en egen häst. men jag tänker ändå så ekonomiskt jag kan och slösar inte men jag kommer ändå upp i dom summorna varje månad. tack och lov blir det mkt mindre på sommaren.

Alex
0

Faktum är att jag tror att det är omöjligt att räkna ut i förväg vad ens häst ska kosta. Det varierar så otroligt mycket, höpriser och andra foderpriser förändras hela tiden, man vet inte säkert vad man kan få tag på för hovslagare, och om man kan behålla samma under hela tiden, och även olika hovslagare varierar väldigt mycket i pris (har själv haft olika hovslagare som verkat för allt mellan 300-800 kr).

Sen blir det större kostnader vissa månader, andra månader blir det mer, beroende på skoning, ev. tappskor, veterinärvård, foderinköp, köp av utrustning, vaccinering, träningar, träckprov och avmaskning… Nån månad kanske man kan komma undan med i stort sett stallhyran som kostnad medan det går på betydligt fler tusenlappar en annan månad.

Sen kan man ju, som hästägare, räkna ut på ett ungefär vad hästen kostar på ett år och slå ut det på 12 månader, men en ungefärlig fast månadskostnad är väl i stort sett omöjlig att få…

Och gör man en kalkyl i syftet att avgöra om man har råd att ha häst, ja då är min mening att man ska lägga på ett par tusenlappar på det färdiga resultatet. Flört För det är oftast betydligt dyrare än man tror. Sen om man kan hålla nere kostnaderna ändå när man väl skaffat häst så är väl det bara positivt. Men man bör alltid räkna med mer än man kommer fram till, för att slippa stå där en dag en kort tid senare där man behöver sälja hästen pga att man inte har råd.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ellenbellen
0

#33, Hö för min häst går på 400 kronor och det ingår i Stallhyran.

/Ellen (:

CelsiusT
0

#36 Oj oj,, det var billigt hö och billig stallhyra ;)

ellenbellen
0

#37, Jo vårat hö ligger på under 50 öre tror jag. :)

/Ellen (:

JenD
0

#36 Wow va billigt du har det, kan jag få flytta till dig? Oskyldig

Jag lägger 2000:-/mån i grund, sen tillkommer verkning ca 300:- , avmaskning när det behövs, vaccinationer, lite ny utrustning, försäkring 960:-/halvår mm

Jag har kommit undan billigt senaste tiden för han är unghäst och kräver inte så mycket utrustning + att han går barfota.

Det är jättesvårt att räkna ut vad en häst kostar, jag försökte göra samma sak när jag skulle köpa min andra häst men jag lade ner det och tänkte istället med sunt förnuft, har jag råd att lägga ett par tusen i månaden på en häst? I värsta fall flera tusen?

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

ellenbellen
0

#39, Jo det är jättebra! Men vi får åka och hämta höet själv också. Det är lite jobbigt ;)

/Ellen (:

AusaBausa
0

Ja kan jag med flytta t er? Tycker jag inte gör annat än hämtar hö ..500kr varannan vecka för hö i rundbal..

Nu får dem fri tillgång men när jag mätte gav jag min varmblodstravare som ej travtävlas 8kg per dag o det var  han fin i hull på dock även kraft då(betfor o havre). Han är 150 hög.

[LoveNasse]
0

#34 Vi har råd , vad jag har förstått får mina föräldrar ungefär 10 000 över varje månad efter att allt är betalt som sparas istället typ. Så det skulle aldrig bli så att vi skulle behöva typ låna för att betala stallhyran lxm. Men jag vill ändå räkna ut ungefär vad det kostar osv för självklart vill man komma undan så billigt som möjligt. Även någon som var jätte jätte rik vill ju inte göra av med mer spån än vad som är nödvändigt tex, och om det finns två hö sorter att välja på där höet är exakt lika bra men de kostar olika mycket så tar man ju det billigaste självklart så man kan få pengar över till annat ;)

ellenbellen
0

#41, Ja våra har också fri tillgång :) Vi hämtar hö minst två gånger i veckan :)

/Ellen (:

[Angel88]
0

Gu va billigt du har det…

jag betalar:

Stall: 1800kr mån (ingår, strö, grovfoder, kraft, in+ utsläpp + ridhus)

Extrafoder så som, E +B- vitamin, biotin, linfröolja, svarthavre m.m. ca 1000kr var 50:de dag. ( ca 500kr mån)

hovis: 900kr var 6 vecka

bensin till moppen (kör 3 mil om dagen bara till och från stallet) 1000-1500kr mån.

ca: 4700kr månaden

ca: 56 400kr om året…

och nu har inte vett kostnaderna kommit med som jag har lagt ut detta året. första va på 7000kr, sedan ryggen ca 3000kr, nu kommer även vaccenaton och tandraspning ca 2500-3000kr

och avmaskning 2ggr ca 360kr

försäkring förtillfället 650kr året (täcker inget typ) ska ändra den, dendagen min gumma blir helt bra från alt va hon nu drar på sig.. börgar se ljusare ut..

Nu bor ja i skåne i landrskrona och har min häst utanför teckomatorp ca 1,5 mil hemifrån.

sedan all utrustning ja köpt under året då inget kom med min gumma ligger nu nog uppåt 20-25 tusen…

och ja pluggar!!!!!! vete f*n hur det går ihop?, har ju 5 katter, en stor hund och två kaniner med.. Tur att man har en snäll kille som hjälper en ibland..

CelsiusT
0

Om jag höftar lite på vad mina hästar kostar (lite svårt när man har två st). Om vi försöker räkna per häst:

Brorsan (12 år valack, 160cm, medelgrov, vbl-travare):

Stallhyra (lösdrift på landet, fri tillgång till bra och upplyst paddock): 400:-/mån (250:-på sommaren)

Försäkring: 75:-/mån (900:-/år för: 10 000:- liv, 60 000:- vet vård)

Hösilage: Fri tillgång (ca 10-12kg/dygn) ca 300:-/mån (0.75/kg)

Extra foder/tillskott: Kraftfoder: (169:-/mån), Kalk (50:-/år), Lucern (179:-/mån), b-vitamin (100:-/mån)

Hovslagare: 900:- var 7e vecka (men just nu har vi en kompis som skor, tjänster mot tjänster liksom, så då betalar vi skorna för 120:-). Normalt: 450:-/mån

Strömedel: Torv ca 190:-/mån

Avmaskning, Vaccinering, Tandvård: 250:-/mån

----------------------------------------------------------------------

Exy (3 år, sto, 150cm, smäcker, vbl-travare):

Stallhyra (lösdrift på landet, fri tillgång till bra och upplyst paddock): 400:-/mån (250:-på sommaren)

Försäkring: 115:-/mån (1375:-/år för: 10 000:- liv, 100 000:- vet vård)

Hösilage: Fri tillgång (ca 10-12kg/dygn) ca 300:-/mån (0.75/kg)

Extra foder/tillskott: Kraftfoder: (169:-/mån), Kalk (50:-/år), Lucern (179:-/mån), b-vitamin (100:-/mån)

Hovslagare: 400:- var 8e vecka (hon går barfota och jag verkar henne själv just nu, så igentligen 0:-/mån just nu) normalt: 200:-/mån

Strömedel: Torv ca 190:-/mån

Avmaskning, Vaccinering, Tandvård: 250:-/mån

---------------------------------------------

Kostnad en normal vintermånad:

Brorsan: 2113:-/mån

Exy: 1903:-/mån

Uj, det var mer än jag trodde att dom kostade Förvånad Men väldigt billiga endå tycker jag.