hvor lenge kan en is stå
hei
hvor lenge kan en is stå uten och bli riden för den mister sine muskler.
jag har så dålig samvittighet siden her har det regnet och regnet alle mine ride plaser er lerie och mine 2 is Filma och Eldfari har stått i vile 5 dagen i dag.
jag ser inte mulighet til och ride för det stopper och regne och det törker opp.
de er i haven och tar dem inn törker dem opp och slipper ut.
blir gal av regnet gjör det noe om de viler så mange dager?

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder ;)
Jag rider fast det regnar, visst det är inte kul att ge sig ut i regnet, men har man häst så har man.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
det vet jag men vi har hatt storm och mycke regn så vegen er bare leri och det menes at hästen kan gå over kull

mina hästar står med när det är sånt här väder. jag fixar helt enkelt inte att rida när det står som spön i backen. jag blir irriterad och hästen gillar inte det heller.
Dom mår nog inte dåligt ska du se, lite vila en vecka eller två tappar dom inget på.

nej, det gör ingenting att hästarna vilar. går de dessutom ute om dagarna så har de möjlighet att få röra på sig ändå.
för att musklerna ska börja degenerera så ska det till mer än några dagars vila från arbete, och som sagt, så står de inte stilla i box hela dagarna heller, som jag förstår det.
jag gör som #3, och nu får mina hästar stå hela vintersäsongen, eftersom jag studerar på annan ort och det inte har fungerat med medryttare. mina hästar har dock inte tappat så mycket muskelmassa för den skull..
medarbetare på djurskydd.ifokus
ja ha det var fint och höre siden min bana er full av vatten och ride vegene er leirie så det er helt umulig och få rid.
jag fikk rid Eldfari i dag i 20 min på banan men lite trav skritt och lite tölt inte noe mere sen var han iritert da det regnet och han var jette våt,
nei mine hästar står inte på boks de er i haven eller inne på den åpne lösningen men de tas inn på boks för jag skal ride.
Snowi och Eldfari var jette våte och skiti så jag har satt dem på boks til i morgen de trenger och törke etter alle disse dagene i regnet.
Filma sto inne noen timer med hö men henne fikk jag inte riden hun er stor och banan trenger och törke lite för hun går der så jag törket henne og satte på tekken så får jag ride henne i morgen.
jag tror at Eldfari som har värt i hard trening fra april 09 tar inte skada av och vile lite.
han trenger och tenke over det han har lärt på kort stund.
jag vill heller ta vinter vile på de tror jag enn sommar vile.
sommren er fin och ride på selv om det regner men vinteren er inte bra vi får inte snö men vått och regn och leire over alt.
ville heller ha vit törr snö enn dette.

Många (inklusive jag själv) låter sina islänningar få vintervila och den kan bli upp till ett par månader lång.
ja det hadde värt smart sen min kompis her i sverige sier hun setter sin häst for vila fra slutten av desember til begynnelsen av mars
hadde värt lite skjönt och slippe ride alle i vinters halt och kalt.
blir det snö er det kult och ta en tur både for meg och hästen men blir det som foje året med kun regn och så kalt och halt så er det inte kult.
Jag, och de flesta jag känner, brukar lägga vintervilan i november och december. Dels pga vädret, då det oftast är då det är som mörkast och lerigast, plus att det brukar vara en del annat då också (jul t.ex, samt nyår). Framåt januari - februari är det oftast större chans/risk för snö, vilket både lyser upp och blir trevligare underlag, så då brukar det vara lämpligt att börja sätta igång hästen igen. Eftersom man mest skrittar till en början så gör det inte så mycket om det är lite lerigt och halt då. Och sen framåt mars börjar det ju bli ljusare och lämpligt att dra igång träningen ordentligt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ja smart tror jag skal gi dem som vinter vila

För min del är det pälssättningen som är avgörande, att sätta päls är en ganska energikrävande process och de flesta hästar blir ganska trötta och håglösa under den perioden. På Álfur märks det dessutom väldigt väl när ljuset börjar komma tillbaka, knappt hinner det vända innan han plötsligt börjar göra små omotiverade skutt i hagen. Då är han mycket mer motiverad att jobba igen. Vintervila är att rekommendera.
ja det tycker jag i alle fall Eldfari som har trena så mycke burde få vile, Snowi viler jo allerede frm til mars
men jag tycker nu filma kan gå lite så her och der sen hun trenger det hun trenger rygg muskler det manglar lite der.
konstig når jag ser på Filma och eldfari han har muskler och så rett de er lagt, mens Filma kan man tydelig se manglar musklene.
men tror at det vill ta noe tid.
men tid har man jo.