Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 6784 ggr
velepa1986
0

kalla fötter elsulor

Vad gör ni på vintern och de börjar bli kallt om fötterna?
Här är de minusgrader redan och jag har vinter kängor som jag rider i men de hjälper inte. Har letat massa efter elsulor eller liknande, har ni tips? Vart kan man köpa?
Har letat massa men hittar knappt nåt..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

IdaT
0

Har du tittat på Tidaholmsvagnar? Dom har inga sulor, men däremot sockor.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Akerberg
0

Det finns elektriska fotvärmare på Jula, har dock inte provat själv

LillaLinn
0

Finns yllestrumpor med eltrådar som värmer tårna påCleas Ohlsson.

Jag kör iallafall med dubbla yllesockor (problemet är att jag inte kan rida i stöslar eftersom att jag har dubbla underställ också)

lisette
0

jag blir lite nervös när jag läser elsulor.

ser bara vatten och el framför mig… ;)

men visst, det hade varit kanonbra… :D

velepa1986
0

Jag måste verkligen ha nåt, jag måste kunna rida riktigt utan att frysa. Jag hatar att frysa om tårna :)
Vi har en julabutik här jag bor så jag ska åka in och titta. Någon som provat dom?

Sandra

Besök gärna

pinkish
0

#5 har du "vanliga" stigbyglar? dom leder kylan, man kan byta till plast eller trästigbyglar.. det hjälper lite iallafall ;D

velepa1986
0

#6 Jag rider oftast i en stocksaddel, och fryser ändå. :/ Men nu när du säjer sådär, de är värre med vanliga sadeln!

Sandra

Besök gärna

emeliekarlssoonn
0

Jag har plaststigbyglar, ett par vanliga tunna strumpor och antingen ylle- eller raggsockar :) Funkar superb!

pinkish
0

#7 när jag rider med vanligs atugbyglar o fryser brukar jag ta ur fötterna då o då och "vicka" på tårna då håller man igång cirkulationen oxå…

åh jag vill oxå ha en stocksadel. dom verkar så sköna ;D

Akerberg
0

Förra vintern hade jag Steeds vinterstövlar från Hööks. Har ALDRIG haft varmare skor någonsin =O Mina fötter är alltid som istappar annars… TYVÄRR höll inte stövlarna, avverkade två par på en vinter, skickade tillbaka första paret o fick ett nytt, när de gick sönder efter bara några månader skickade jag tillbaka dem o fick pengarna tillbaka. Jättesynd med tanke på värmen i dem, helt oslagbar =O

velepa1986
0

Jag ska absolut köpa plaststigbyglar, när jag va ute och red sist hade jag stocksadeln och red i över en timme. Frös ingenting, annars börjar jag frysa efter 10 minuter.. :/ Tack för de tipset!

Sandra

Besök gärna

Rita-S
0

jag tänkte tova mig "tofflor" att fästa på stigbygeln faktisk :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

lisette
1

#10 vad var det för mirakelstövlar?

#12 köp plastbyglar istället. ;)

Elshira
0

Pjäxor vid t.ex skidåkning går att köpa med inbyggd värme. Då är det ett bateri som driver det som man laddar innan man ska ut i backen. I och med att man får svettiga fötter och hjular i snön med jämna mellanrum har jag svårt att tro att dessa "elstrumpor" etc skulle vara farliga på något vis. Och även om de skulle bli något fel så är det ju inte precis en dödlig dos i ett litet batteri och sedan plaskar man ju inte precis i vatten utan det blir fuktigt vilket inte är tillräckligt för att göra det så mycket mer trömförande än om det bara var strumpor emellan.

Hade de varit farliga att komma i kontakt med vatten har jag svårt att tro de skulle få finnas på marknaden =)

Jag har prövat både plaststigbyglar, dubbla yllesockor och tjocka ridstövlar och ändå blivit iskall om tårna. Det bästa är att röra lite på fötterna efter som att cirkulationen inte når ut till händer och fötter av hjärtats kraft i någon större mängd utan det är tryck och rörelse som får blodet framåt. Så kommer inget blod och avger värme så spelar det ju ingen roll hur många lager isolering man har, isoleringen i sig värmer ju inte =)

Så "el strumpor" tycker jag verkar vara det alla bästa alternativet för de riktigt frusna personerna!

Hakuna matata!

Rita-S
0

#13 inte efter jag såg vad som hände med fötterna till en kompis som hadde sådana inte. Hon fick sy 28 stygn på ena foten efter stigbygeln gick sönder när hästen halkade och ramlade på sidan, och dom plockade en del plastsplintar. Och detta var en godkänd stigbygel… Nej. hellre trä då.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

lisette
0

fast trä borde ju vara lika illa då…

Rita-S
0

Jag vet inte? Dom jag har sett i trä är rätt så rejäla, så dom brister kanske inte lika snabbt? Jag har hört om liknande olycker med plast, men faktisk inte med trä

lisette
0

men det är kanske inte lika vanligt med trästigbyglar som med plast?

det borde ju bli samma effekt, trots att de är rejäla. det blir ju trots allt ganska mycket tryck på bygeln om man går omkull och den hamnar emellan.

Rita-S
0

*rycker på axlarna* Det är mycket möiligt, men jag har ju fortfarande inte hört om det även om det skulle va så att anledningen är att det är mer vanligt med plastbyglar än trä..  Glad

kaka1234567
0

Ja mina gammla sulor gick sönder så jag köpte nya.Och ett par till fast i fårskin och då blev skit varmt så fårskins suler .Och på mina ridstövlar har jag dubbla fårskins suler och de blir väldigt varmt och skönt Glad

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Rita-S
0

Fårskinnssuler ja, det har jag hört fler tala varmt om (bokstavligen talat). Man kanske skulle skaffa sådana. Det borde ju isolera från trampytan i stigbyglarna om inget annat :)

Elshira
0

Det är ju betydligt vanligare med trä än med plast… Titta bara på alla som rider western? Jag tror nog att trä är betydligt "säkrare" i en sådan situation. Hårdplast har en fårmåga att splittras ganska ordentligt medan trä bara spricker eller går av och får oftast inte lika vassa kanter. De flesta i trä är gjorda av flera lager trä som är ihoppressade och därmed flisar de sig inte i vassa spetsar till skillnad från dem som ev bara skulle vara "urtäljda" ur träet. Men dessa är inte lika hållbara och av den anledningen är de pressade vanligast =)

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Tapaderos gillar jag, hjälper mer än man kan tro =)

Medarbetare på westernridning.ifokus