Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 2112 ggr
emsems
0

skritt på asfalt

varje dag när jag rider så måste mirran skritta fram och av på asfalt minst 5 minuter. detta pga att vilken väg jag än väljer så är de asfalt minst 5 min närmast stallet. gör det något? kan det påverka något? är det bättre om jag försöker gå på gräsmattan brevid? (får man inte eg men..)

Zebben
0

Anser det vara jättebra att skritta på fast underlag. Det stärker senorna och gör bara nytta. Men som sagt då bara i skritt.

emsems
0

men i en bok jag har står det att man skall trava på asfalt?

lisette
0

vi har skrivit om detta innan… vissa säger att det inte gör något att trava korta sträckor på asfalt. asfalten är ju mer fjädrande än vad en grusväg är.

när jag rider måste jag skritta på asfalt och mina hästar verkar inte ta skada av det.

Snuttan
0

Finns ju plus och minus med de flesta underlag. Bra med asfalt är att det är just stumt och stärker senor. Minus är att det lätt blir svårt att få fäste på, sliter på skorna och att det sliter på kotorna och ligamenten.

Det är ju lika dumt att rida för mkt på asfalt som för mkt på anlagda underlag på banor, de är mjuka och blir därför inte bra för senorna att rida för mkt på.

lisette
0

stumt? asfalt är mer fjädrande än en grusväg.

Snuttan
0

Lisette, var det där till mig?

Att något annat är mer stumt än något annat betyder inte att det inte är stumt.. För hur mkt fjädrar en asfaltsväg under hästens hov..? Jag skulle iallafall klassificera asfalt som ett stumt underlag. Likaså skulle jag klassificera grusvägar.

Sehvrin
0

#5 jag tror det är när det är torrt och varmt ute det gäller (om det är fuktigt fjädrar ju grusväg)

Men jag tror absolut inte det är nån fara att skritta på vare sig asfalts- eller grusväg, inte heller tror jag att det är farligt att trava (om man har en häst med bra ben) vi låter iaf våra travaa på asfalt (finns inte så många grusvägar i närheten av oss som är bra att köra på och det är rätt lång transportsträcka på asfalt till de som finns)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

NinaToy
0

Är det farligt att trava ca 3 km på en grusväg när det har regnat mkt (en hård grusväg)!

Faxlin
0

Här blir man stämplad som djurplågare om jag springer med hästen på asfalten. Då pratar vi ponny med lugn trav nu.
Så här ska man helst hålla sina hästar fem mil från asfalten för att vara ansvarsfull.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

emsems
0

konstigt… på atg springer man ju på betong om man ska kolla den?

PimTheGreat
0

#11 tänkte med på det. Men det kanske har med att göra att det ska vara plant….Generad…kanske. Lättare för veterinärerna att se avvikelse från hästen…kan det vara så? Bara en tanke. Jag har oxå tänkt på det Med Pim som har förslitningsskador och ömmar fram…hur bra är det för han att gå på asfalt? Vi har ju bara hårda grusvägar och asfalt vid stallet….. det enda mjuka så som jag vet är paddocken och där kan man ju inte alltid vara. Hur gör man med honom……känner mig grym varje gång jag går på asfalten med han

Shailina
0

Om han ömmar sig fram är min förste logiska tanke att asfalt nog är lättare att gå på för att det är plant och inte ojamt och massor av sten. Men samtidig är det ju hårt. Fast, jag tror inte det är mer skadeligt för honom att gå på asfalt enn någon annan stans. ända är ju att våt asfalt och slitna skor = halkar lite lättare. Snøhettaprins blev fruktansvär på det där, hans sommarskor blev så glatta om det närmade sig skoning, och regnade det skled benen litegrann på våt asfalt

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

gejsa
0

Ingenting är farligt! Om man rider med måtta. Och varierar all sin träning på olika underlag.

bubbelbubbel
0

jag rider i stort sett alltid på asfalt, måste rida på det i minst 15 min för att komma in på grusväg. hästarna verkar inte ha några som helst problem med det, dom är ju vana vid det säkert, jango är ju född där ute så. riff är den enda som har skor men han halkar inte, han snubblar, men det gör han hela tiden.

men vad ska man rida på egentligen ? om grusväg inte är bra enligt vissa, och asfalt är inte bra enligt vissa, och för oss som inte har tillgång til ridhus ?
sen behöver man väl inte överdriva, man måste ju inte galoppera på asfalt men att skritta tror jag inte är någon som helst fara, det har jag gjort i alla mina år då jag hållt på med hästar.

gejsa
0

Det är inte farligt. Tänk på polishästarna dom går ju på asfalt i stan jämt.

Zebben
0

#16. Jag tror det har gummisulor på sina hästar. När man tävlar maraton så är det faktiskt asfalt på en del tävlingar. En tävling vi deltog i hade  speed sträcka på just asfalt.

Kör/rider man mycket på asfalt/hårda grusvägar så kan det ju vara lämpligt att sko med gummiskor eller med gummisula.

Har aldrig hört en vet. som säger att det är farligt att skritta eller jogga på asfalt.

gejsa
0

#17# Gummiskor säger min hovslagare inte är bra. Det blir för mjukt.

lisette
0

tänk på alla hästar i storstäder då. de framför häst och vagn. de går ju alltid på asfalt. men de är vana å andra sidan.

Zebben
0

#17. Det finns ju väldigt många olika. Några har ju bara några millimeter gummirunt.

Luthien89
0

Jag skirttar minst 20 min på asfalt varje dag, måste skritta på asfalt inna jag kommer in i skogen.. Jag har hört att dte är suuuperduuper bra å skritat på asfalt, även trava om man har hästen i form.

-Anso-
0

var till ett stall o red en gång o då travade vi en bit på asfalt,jag blev ju lite skeptisk mot det men ägaren sa att dom gör det dagligen så hästarna är vana o att eftersom att det görs dagligen skadar det inte hästen..
själv skulle jag inte trava..

går dagligen på asfalt med hästarna o dom har inte tagit nån skada av det, tycker nästan att det stärkt deras ben..? bena är torra o mycket fina..

gejsa
0

Självklart går det att trava på asfalt. Det gör jag när jag kör vagnen med Gejsa. Bara man inte gör det varje dag kanske.

Shailina
0

Tiina körte Snøhettaprinsen i trav. Fast det va bara trav i stegen, tempoet va så lågt att han kunne lufsa snabbare ;)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

sandraliz
0

Självklart tål hästarna gå på asfalt… vart tror ni alla polis hästar traskar hela dagarna.. *tänker* hm.. ja inte på nån grusväg på landbygden iallafall.

Detta innebär ju inte att man ska rida på asfalt så mkt som möjligt men 5-10 min i skritt var dag kan jag inte tänka mig att det skulle skada //Mvh sandra

NinaToy
0

Är det farligt att trava ca 3 km på en grusväg när det har regnat mkt (en hård grusväg)!

gejsa
0

Nej då Nina Toy. Jag rider alltid på grusväg. Galopperar med.

NinaToy
0

#27# Tack. :)

gejsa
0

Ingen fara. Jag har alltid ridit på grusväg som kan vara väldigt hård. Hästar är inte så känsliga som folk vill påskina. Men det är klart rider man alltid i ridhus och sedan börjar rida varje dag på grusväg så kan det ju bli lite gallor pga överansträngning. *ler*

[slo]
0

#8 asfalt består av olja, bland annat… Som blir mjukare ju varmare det blir, har du aldrig märkt att man klibbar fast med skorna på riktigt varma, nylagda asfaltsvägar? ;)

#12 Men att man springer på betong på klinikerna, vet-bes och liknande är väl för att det ska vara ett stumt underlag för att dom inte ska luras av att det är mjukt…

Neywaz
0

Nu blir det ett kort inlägg till skillnad från mina andra då jag bara pratar på i nattmössan ;)

Skritt på asfalt stärker hästens senor och ligament. Jag rekommenderar vanliga järnskor. Asfalt är mer fjädrande/stötdämpande än en torr grusväg (ex på sommaren).

Det är inte farligt att rida i trav och galopp på hårda grusvägar, men man ska vara medveten om att det är stumt och en häst som är tränad för det kan gå långa sträckor i både trav och galopp på hårda vägar. Detsamma gäller åt andra hållet, en häst som är van vid att gå på hårt underlag måste vänjas in på tyngre underlag så som ridhusbotten/sand etc. Det ultimata är ju att hästen är tränad för bådadera. En normalt riden häst är ju oftast det (man rider lite i skogen, på ridbanan, på grusvägen, asfalten etc)

Att man springer på plant och hårt underlag när man visar för ex veterinär är just för att man ska se hältan bättre, det är svårare att se den om det finns ex gropar i underlaget eller om det är en specifik hälta som kanske till o med "försvinner" när hästen travar på mjukt underlag.

Så där… nu gjorde jag det så kort jag kunde ;)

Murre_Uddiz
0

haha xD

Neywaz
0

tja kort blev det inte ändå Hemlis

får jobba på det Flört

horspawer
0

kan vara så när man har mycket att sjäja :)

horspawer
0

Jag försöer att rida i ridhus eller mjuka underlag lika mycket som på hårda men jag tycker att det är mer farligt att bara rida på hårt underlag en på mjukt ex trava och galoppera på asfalt långa sträckor varge dag  kan ju inte vara bra.   

Jag tycker att hästen sätter ner hovarna mer nogrant när man rider på hårt och snubblar inte lika mycket.

gejsa
0

#20# Förstår inte vad du menar. Gummiskor är ju gummiskor. Dom är gjorda av  gummi alltihop.

Loa-bg
0

Kan det vara farligt med mkt grusvägar? Många av vägarna här hemma är bara grusvägar, fast jag försöker rida mkt på stigar, fält och gräskanter….

gejsa
0

Vi rider jämt på grusvägar utom när vi rider i paddocken då är det ju mer sand.

Mangis
0

#36 Gummi kan hårdna vid slitage också. Fastspikade gummiskor förstörde hovväggen på Mangis, men EasyBoots (också gummi) verkar fungera bra. Kan dock inte uttala mig om elasticitetens påverkan i leder osv…