Fynda! Showträns, täcken...
Vi har nu trappat ner radikalt på hästar och även fått plöttslig bortgång på andra. Därför säljer jag nu mängder av prylar både för den dagliga hanteringen och för showringen.
Det som finnd mest är:
Showhuvudlag (den gamla modellen av arabträns men färgade nosgrimmor och pannband)
Täcken i storlek 115 - 130 (många helt nya då vi alltid hade ett lager som nu aldrig blev använda)
Träns i Ponny till Full av olika kvalitéer
Bett
Grimmor
Ridstövlar/ridskor storlek 37-40
Småsaker
Är du intresserad av något särskillt men är lite osäker på storleken så mäter jag det gärna så att du vet det säkert passar till dig och din häst när du väl får det.
Behöver det fraktas så betalas detta av köparen. Och vill du istället komma och titta på grejerna så är du varm välkommen till mig på min hästgård i Alunda, 4 mil norr om Uppsala.
Det går lika bra att skriva och fråga/tjinga här som via min mail elajna_alunda@hotmail.com
Alla bilder finns högupplösta här om du vill titta lite extra noga på något:
http://cid-118f04c5394e871b.skydrive.live.com/browse.aspx/H%c3%a4stprylar%20til%20salu
Dåså här börjar jag radda upp sakerna ;)
Vsningshuvudlag - Handsydda och secialbeställda till vårat fd arabstuteri.
Här har mitt Welsh Mountain sto Betty Boop II fått så modell och hon har normalt Ponny på grimmor/träns och då har det mesta varit inspännt på ganska så litet.
Obervera att de flesta av dessa huvudlag går att reglera ganska så mycket så att det både passar en lite större häst och en lite mindre häst/åring, men de flesta ligger runt cob storlek.
Svart/silver 75 :-
Svart rundsytt med dekorationer på sidostyckena 75 :-
Svart/blått 75 :-
Svart/Vitt, någon liten fläck på det vita som inte går att ta bort helt 50 :-
Svart/rött 50 :-
Svart/vitt med lite ljusa missfärgningar på det vita 40 :-
Svart/rött 75 :-
Svart/vinrött 50 :-
Svart/guldbrunt 50:-
Slät rundsytt halter i brunt läder (nyinköppt för något år sedan men aldrig användt) 50:-
Hakuna matata!
Träns
Tränsen är alla använda men är i lite olika skick. De flesta saknar nosremmar då vi aldrig använder dem men vill du ha ett med ditt träns så plockar jag gärna fram ett i matchande färg/storlek gratis.
Kandar, brunt i engelsk stil med vita sömmar/dekor, bra skick och mycket bra kvalité köpt från egnland, huvudlaget är i storlek Cob-Full men på bilden sitter en Ponny/Cob nosgrimma. Den säljs med den tillhörande nosgrimman som är storlek Cob-Full även den, men ponnygrimman går att köpas till för ett totalpris på 125:- Tyglar ingår ej 100 :-
Mörkbrunt Achenträns med mässingnitar på pannband/nosgrimma, endast använt fåtal ggr och är i fint skick. Nosrem kan fixas fram om du vill ha det med, storlek Cob-Full 90:-
Mörkbrunt Achenträns med en lätt lila ton, vit fodring i pannband/nosgrimma, fint skick, storlek Cob 75 :-
Svart Achenträns med vinröd fodring på pannband/nosgrimman, använd men i fint skick, storlek Ponny - Cob 75 :-
Mörkbrunt Achenträns med mocca fodring på pannband/nosgrimma, väl använt men i fint skick. 75:-
Svart achenträns, använt men i bra skick storlek Ponny 50:-
Mörkbrunt träns med remontnosgrimma ytterst lite slitet storlek Cob-Full 50:-
Svart Achenträns, lite slitet men utan skador storlek Cob 25:-
Mörkbrunt engelskt träns med vit sömdekor på nosgrimman, ganska så slitet och lagat en gång i tiden efter en olycka, men inga skador utöver det storlek Ponny-Cob 25:-
Svart träns i bra skick lätt slitet, dock följer inte nosgrimman på bilden med så jag använt den till ett av mina egna träns ist. storlek Cob 25:-
Ljusbrunt träns utan nosgrimma med vita sömmar, storlek Full 25:-
Svart Achenträns, slitet men utan betydande skador storlek Ponny 25:-
Svart träns utan nosgrimma, lätt slitet, storlek Ponny 25 :-
Svart huvudlag, lätt slitet OBS nosgrimman på bilden finns inte längre och det är alltså bara nackstycket som gäller. Storlek Ponny-Cob 25:-
Mörkbrunt träns utan nosgrimma storlek Cob 15:-
Mörkbrunt träns utan nosgrimma, slitet men utan skador, storlek Shettland-Ponny 15:-
Brun lös nosgrimma i engelsk modell med vit sömdekor, använd men i fint skick, storlek Ponny 30:-
Brun lös engelsk lite bredare nosgrimma med vit söndekor storlek Full 30:-
Hakuna matata!
Jag är intresserad av ett par utställningsträns mindre ponnymodell !
Tillbehör till träns
Vanliga bett från vänster till höger:
12.5 cm - 12.5 cm - 12 cm - 12 cm
Nummer 3 från vänster är lite lätt rostigt men det försvinner om man puttsar det ordentligt eller bara använder det ett par gånger, det är inget farligt :P
Alla: 20:-/st
Pessoa: 13 cm - 50 :-
Gummibett, ett par år gammalt men användes bara under en kort period och är inte sönderbitet osv. Det är fullt börjbart och har inga som helst sprickor - gummit är i "fin form" - 25:-
Bridongbett i ljus mössing, användt - 25:-
Brunt ponny hackamore i nylon med kedja, använd men utan skador 40:-
Pannband uppifrån och ner:
Svart med vitt foder 32 cm - 20:-
Ljusbrunt med gul/blå sammet 34 cm - 40:-
Svart med blå/vitt 40 cm - 10:-
Brunt/vitt 39 cm - 10:-
Brunt med svart/vitt 37 cm - 10:-
Brunt med rödvitt 36 cm - 10:-
Svart med silver och fransar 42 cm - 15:-
Brun arbets-/tömmkörningstygel 7.5 m fint skick 35:-
Bruna/oranga lädertyglar med gummi, obetydligt använda och utan skador. Passar större ponny och häst 30:-
Svarta välanvända vävtyglar utan skador, dock lite rost som behöver puttsas bort storlek ponny 10:-
Svarta välanvända vävtyglar, lite luggslitna och saknar 2 "pluppar" närmast mot bettet stoelek ponny-cob 10:-
Bruna lädertyglar med räfflor, välanvända men utan betydande skador passar större ponny och häst 20:-
Bruna välanvända vävtyglar, inga skador dock lite rostiga passar större ponny och häst 10:-
Hakuna matata!
Täcken
Flera av täckena är helt nya och aldrig använda då jag som jag tidigare nämnt aalltid hade ett lager nya täcken hemma och de täckena är därför på sin höjd provade på en häst men aldrig använt.
De täckena som är begagnade är alla tvättade i tvättmaskin.
Nytt - Vintertäcke, Amigo, Marinblått med vit paspoal. storlek 125 - 250:-
Nytt! Regn/vind täcke, blått med grå paspoal stoelek 125 - 200:-
Nytt! Domain, fodrat stalltäcke, orange/rött med svart/vit paspoal. Det står 115 i täcket, men mäter man över ryggen är det 125-130, dock är det inte så stort i fram så passar grövre häst som har 120~ eller elegantare häst med 130~ - 200:-
Som ovan fast brunt med svart/ljusblå paspoal, några obetydliga småhål på täcket, i övrigt gott skick. 125:-
Nytt! Event, fodrat stalltäcke, svart med ljusgul paspoal, storlek 125 - 200:-
Som ovan men med små skador på sidorna på magen av obetydlig storlek, hålen rispar och "växer" inte. 150:-
Amigo, vintertäcke, blå/grått med ljusblå paspoal, slitstark nylon, endast använd av häst en gång, då (unghäst) hästen klädde av sig det i hagen (utan att det gick sönder på något vis) och det hamnade i leran, därför är det lite missfärgat på mggjordarna då leran inte gick bort helt i tvätten, emn som sagt helt utan skador/förslitningar. storlek 125 - 200:-
Stalltäcke, svart med blå/vit paspoal, aneadt använt vid transport och är därför i mycket fint skick. storlek 125 - 150:- 
Jackson, fodrat stalltäcke, grönt, använt och med en liten slitskada på den bakre maggjorden i övrigt fefri. storlek 125 - 150:-
Ylle täcke, rutigt, använt men utan skador, lite rost på spännena har börjat uppstå men är annars i bra skick. storlek 130 - 150:-
2 st - Källquist, vintertäcke, blått med gul paspoal, använda men utan skador, lite färgning efter lera som inte gått bort i tvätten syns fortfarande svagt på båda i övrigt inget fel.
Shasco, grönt tynnre fodrat täcke med otroligt slitstarkt yttermaterial, gammalt täcke som är använt som transporttäcke till mindre araber, men är inte alls slitet, däremot några fläckar efter rost som har blivit med åren. storlek 115-120 - 50:-
Hakuna matata!
De båda knallröda showtränsen samt det vita där det vita är vikt över kant. Tack !
Passar förhoppningsvis mitt vita Arabsto och det andra ett av mina mindre hästar
Tala bara om hur jag ska sända över pengarna.
Ridstövlar/skor:
Nya! Vackert mörkbruna stövlar med svarta detaljer, storlek 37 - 300:-
(De är stoppad emed papper för att behålla formen under "lagrings tiden" och ser därför lite väl groba ut på fotens ovansida vilket de i verkligheten inte är! Jag skulle ha tagit ur papper inna jag fotade…)
Svarta gummistövlar, väl använda men utan skador storlek 37 - 150:-
Välanvändna och ganska slitna svarta läderstövlar storlek 37 - 150:-
Välanvändna och ganska slitna svarta läderstövlar storlek 37 - 150:-
Välanvända gummistövlar, lite trasig vid hälen på insidan men utöver det felfria storlek 38 - 50:-
Finare damstövlar i svart läder, aldrig använda eller ytterst få gånger, dock lite slitna vid förvaring under många år. storlek 37 - 100:-
Mountain horse ridskor, använda men utan skador. Bruna/gröna i storlek 38 och Svarta/gröna i storlek 40. 50:-/st
Hakuna matata!
Övrigt!
Nytt! Transportskydd i fleece, är endast prövade på mina småponnyer men var för stora och passar lite större ponnyer. 100:-
Välanvända men ack så hållbara transportskydd från bucas, neoprené på utsidn och fleece på insidan. Passar större ponny. 100:-
Nytt! Shettlands grimma - 35:-
Nytt! Agria föl/shettisgrimma - 35:-
Nytt! Föl/Minishettland - 35:-
Agria föl/shettis grimma - 20 :-
Vit grimma föl/shettland - 20:-
Nästan ny reflexgrimma - 40:-
Täckes gjordar:
Den vita är ej elastisk och de 2 andra är elastiska - 5 :-/st
Svettskrapa - 10:-
Stigbyglar i storlek herr - 40:-
Stigbyglar i ljus mässing storlek Dam - 30:-
Bruna lite grövre stigläder, storlek full - 30:-
Hakuna matata!
Så det var nog allt tror jag!
Köper du många saker kan pris diskuteras -
Är det flera som vill ha samma saker är det högst bjudet som gäller!
Lycka till med att fynda! ;)
Hakuna matata!
Jag är intresserad av ponny hacket! :)
Eftersom jag var lite snabb i mitt förra inlägg så får jag ta det igen !
De båda knallröda showtränsen samt det vita där det vita är vikt över kant. Tack !
Passar förhoppningsvis mitt vita Arabsto och det andra ett av mina mindre hästar
Tala bara om hur jag ska sända över pengarna.
Jag är intresserad av:
Ljusbrunt träns utan nosgrimma med vita sömmar, storlek Full 25:-
Täckes gjord - 5 :-/st (den röda) - antar att dom är i normal storlek så dom passar även till häst i storlek full?
Hur fungerar det med betalning och frakt?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hej!
Jag är eventuellt sugen på att köpa det nya amigo vintertäcket. Var finnsa sakerna? Eller hur mycket kostar det med frakt?
är intreserad an tömkörnings tömmarna, ponny hacket, blågul täckes gjord, grön svarta mountain dojorna, och ev mässing byglarna… kan du väga detta så att ja kan kolla frakten???
Jag är intresserad av
Svart rundsytt med dekorationer på sidostyckena
Hur betalar jag?

Har skickat ett mail till dig ang. några av täckena, men ej fått något svar. Är tacksam om du ville ta kontakt så att jag vet om dom finns kvar eller inte:)
Hej! Jag är jätte ledsen att jag itne kunnat svara er alla! Kvällen då jag gjorde inlägget gick jag och lade mig direkt efter och var allmänt död, och nästa dag gick mit modem sönder jag jag har inte fått tillbaka det förrän nu!
Men för alla er som undrar så finns allt kvar och jag har även gått till posten för att få upplysningar om fraktkostnader osv.
För övrigt så bor jag i Alunda 4 mil norr om Uppsala
Hakuna matata!
Jag tittade på porto och det jag kommer använda mig av för att skicka är vadderade färdiga kuvert som finns på posten att köpa. Dessa får alla innehålla max 2 kg och kostar lite olika beroende på storleken:
Small - 21 x 15 cm = 27.90 kr
Medium - 27 x 21 cm = 43.90 kr
Large - 36.2 x 26 cm = 60.90 kr
Extra Large - 44.2 x 31 cm = 84.90 kr
Kartong - 52 x 32 x 12,3 = 31 kr x Frakt som tillkommer högst 5 kg = 135 kr, högst 20 kg = 280 kr
Till alla täcken (utom möjligen det tunna transport täcket, har inte vägt det) eller om du vill köpa flera saker som kanske skulle kosta lite mer med posten, så rekomenderar jag bussgods då det blir avsevärt mycket billigare och enklare att skicka med posten.
Du kan titta på www.bussgods.se så kan du göra en "testsökning" för att se hur mycket det skulle kosta.
Hakuna matata!
Det är nu flera som är intresserade av samma grejer och ni får då alltså bestämma er snabbt för vad ni absolut vill ha och då skickar jag det.
Båda röda arabtränsen + vitt över kanten - Caspianowr
Svart rundsytt arabträns med dekoration på sidan - Micky
Kandar - Yuppie
Ljusbrunt tröns utan nosgrimma med vita sömmar - CelsiusT
Gummibett - Pagn
Gammalt bridongbett - Pagn
Amigo vintertäcke - Cattmedpor, Supernova
Nytt event stalltäcke 125 - Supernova
Tunnt stall/transporttäcke - Supernova
Täckesgjord (röd) - CelsiusT, buffinbay
Blå/gul täckesgjord - Angel 88, buffinbay
Tömkörningstömmar - Angel 88
Grönsvarta Mountain ridskor - Angel 88, buffinbay
Mässingstigbyglar - Angel 88
Bucas transportskydd - buffinbay
Så bestäm er snabbt för vad ni garanterat vill ha och skicka det i ett mail till mig (skriv också vem ni är på ifokus) så fixar jag frakten osv så snart som möjligt.
Hakuna matata!
Om nu ingen annan ska ha´t så tar vi också med det blåa showtränset.
Min dotter anser mig inte ha smak till hennes hästar.( Nu var det så att jag inte tänkte på hennes hästar alls, jag köpte i första hand till mina ) Nu råkade jag visa henne in på sidan och nu blev det eldat. Hon ska ha det blå till en av de sina hästar. Alltså han på bild.
Är det blåa kvar så släng med den ibland mina. Jag tar notan.
Ok då är alltså både de röda, det blåa, och det vita (med vit kant) arabtänsen reserverade, av Caspianowr!
Caspianowr - maila mig så bestämmer vi hur det ska betalas och fraktas! =)
Även det svarta rundsydda (med dekor på sidan) arabränset är reserverat, av Micky!
Hakuna matata!
# 20 Har skrivit ett meddelande till dig inne på kontakter.
Det bruna tränset utnan nosgrimma med vita sömmar + den röda resårgjorden är nu reserverat till CelsiusT!
Även det nya blåa vintertäcket, det nya fodrade svarta stalltäcket och det svarta tunna transport täcket, är nu reserverat till Supernova!
Det bruna kandaret är reserverat till Yuppie!
Hakuna matata!
jag får tyvärr stå över denna gången, fick nämligen en ny (nästan ny i alla fall, 2 år gammal men hadde knappt blivit använd) moppe idag för 10 000kr pluss att ja ska få en ny hjälm, eu moppe kort, packbox, sele till hästen och ett flugtäcke, så ja anser att vi inte hadde råd nu.. moppen va ju inte beräknad från min sida… men men ja har ju en så snäll pojkvän 
OK! =)
Hakuna matata!
Jag kan inte sända dig pengarna utan ditt clearingsnummer till din bank !!
Sänd mig den snabbt som ögat !!!!!!!!!
Det är några stycken som jag än så länge bett sätta in pengar på mitt konto och vi har kommit överens om priset… Nu är det bara det att jag har fått in en summa som inte stämmer in på någon. Inte ens "en femma hit eller dit" utan det är en ganska så stor skillnad (med tanke på vad det var meningen att alla skulle betala).
Så den som är "skyldig" till att ha satt in mer/mindre än det som var tänkt får gärna ge sig till känna så att jag vet vem det kommer ifrån!
Skriv ett mail till mig med den exakta summan ni satt in så får jag försöka hitta några ledtrådar…
Hakuna matata!
Finns det inte något kontonummer uppgivet som dem pengarna har kommer ifrån ?

#26 tror du kan be din bank om hjälp att se vem som satt in pengarna.
Det är redan löst! =) Tyckte det var onödigt att betala för att ta reda på det när jag bara kunde fråga! =)
Hakuna matata!
Ni som har "beställt" saker och har ett överenskommet pris påminner jag om att betala, några andra har "tingat" saker utan att vi kommit fram till ett pris.
En del saker ligger alltså i "packnings groparna" och väntar på att bli betalda men snart får dessa alltså bli till salu igen.
Jag har tagit bort vissa bilder då de blivit sålda, men kan meddela att inga täcken har ännu blivit ivägskickade så alla täcken + allt annat som finns på bild är fortfarande till salu!
Hakuna matata!

%20med%20m%C3%A4ssingnitar.%20Endast%20anv%C3%A4ndt%20p%C3%A5%20t%C3%A4vling%20och%20%C3%A4r%20i%20fint%20skick%2C%20s%20Full.jpg)
%20Achentr%C3%A4ns%2C%20andast%20anv%C3%A4nd%20f%C3%A5tal%20g%C3%A5nger%20p%C3%A5%20t%C3%A4vling%2C%20s%20Cob.jpg)

.jpg)
.jpg)

%20Shasco%2C%20tynnre%20fodrat%20t%C3%A4cke%20med%20slitstark%20yttermaterial%2C%20gammalt%20t%C3%A4cke%20som%20knappt%20%C3%A4r%20anv%C3%A4nt%20men%20d%C3%A5%20det%20bara%20legat%20i%20m%C3%A5nga%20%C3%A5r%20s%C3%A5%20har%20det%20blivit%20lite%20rostigt.jpg)
%20Shasco%2C%20tynnre%20fodrat%20t%C3%A4cke%20med%20slitstark%20yttermaterial%2C%20gammalt%20t%C3%A4cke%20som%20knappt%20%C3%A4r%20anv%C3%A4nt%20men%20d%C3%A5%20det%20bara%20legat%20i%20m%C3%A5nga%20%C3%A5r%20s%C3%A5%20har%20det%20blivit%20lite%20rostigt.jpg)