En annorlunda gäst i stallet
Vi har fått en annorlunda liten gäst som använder vårt hö som sovplats, nämligen en igelkott.
Han (eller hon för den delen) har legat i höt en gång innan, men då trodde vi att han bara hade irrat sig in i stallet och sedan tagit första bästa ställe att sova på, men tydligen inte.
Fick en liten chock idag när jag tog tag i en stor höhög och det bara fräser.

den kanske bygger bo där för vintern? :)

jag har fått två kisebebisar i mitt stall - mamman saknas tyvärr. =(

inte det tråden handlar om, men passar på att fråga ändå ;) Vet du vart Poppe finns nu? Han är ju från samma stuteri (och bror?) som min gamle kuse =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Visst är det underbart med dom små liven. Jag hade för ett par år sedan en igelkott som övervintrade i min sadelkammare. Den sov under elementet som stod på +10 grader så han/hon vaknade ibland och ville ha mat och vatten. Det blev tomt när våren kom och den hade flyttat.
Hihi så mysigt! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
dom e så himla mysiga! hade en som flyttade in i sommarstallet under dagarna. det enda stället den kom undan från alla hundarna :)
jag hade en i mitt stall ivintras i halmen en bjässe var det! blev som en fotboll när den rullade i hopa sig, hoppas den kommer i gen till vintern
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Här är våran igelkott som här ligger i mitt knä. Hon saknar ett öga på höger sida, men hon klarar sig finfint. Den här bilden togs förra året.
I år har hon nedkommit med två kanonsöta små kottar som vi hoppas ska komma att etablera sig runt vårt boende. Vi ger de kattmat varje kväll kl 21.00 för det är då hon kommer med barnen.
Till vintern hoppas vi hon flyttar in i sin lilla rislövshög igen som vi bäddt med halm i botten.
Ska understryka att hon sökte upp oss och har sen kommit att stanna.
Favoritplatsen är faktist att få ligga i någon av våras knän.
Ett tips, ha handuk det sticks, även om inte just våran nu sätter upp taggarna. Sätter upp taggarna gör de när de är rädda.

är ni inte rädda för att få loppor i stallet?
Inte en loppa har jag personligen eller någon annan i familjen känt under åren med våran igelkott eller som nu kottar. Inte hellr några hästar, hundar eller katter har visat på några loppor.
Vi tänkte så själva första året och gardera oss med all skön smörja men några loppor har vi faktiskt inte kommit att få. Inte heller bekanta som haft henne på bild på sina knän har blivit drabbade.
Loppor fick jag som barn från hönsen. Så loppor har man känt avnågra gånger. Men det är allt vad jag också fått erfara av loppor.

#11 därav att man inte har höns… ;)
man har ju alltid hört att igelkottar för med sig loppor, därav min fråga. =)
Kan tillägga att Igelkottar snarkar när de sover. På bilden min så togs den när hon var riktigt nere i sömn.
Exakt, men nu finns det så bra medel som håller dem i schack så skulle jag vilja ha höns så skulle jag inte tveka att hålla några individer. Men just nu har jag bara inte tid med höns, även om jag ibland lägtar efter egna hemmaägg.

Härligt, orginellt med kottar i stallet ;)
jag hittade också en igelkott i stallet igår under gammalt hö vi skulle kasta :P vi hörde den fräsa och kuttra eller vad man säger :D
Jo visst är de söta! Får väl hoppas att den hittar något bättre ställe att övervintra på. Vart ska vi annars ha vårt hö? 
Nämen, en liten piggekott! =)
De är så där charmigt fula. :) Döp den och bygg en box. ;)

Igelkottarna är så fina, men min hund biter ihjäl dem som bor här :( Och så äter igelkottarna upp våra kattungar i stallet, så vi har fått sätta staket runt dem varje år.
Men när de inte gör någon skada så gillar jag dem :)
# 19 Äter igelkottar kattungar ?
Vi har våra kattungar springandes runt igelkottarna dagligen, men aldrig sett igelkottarna visa minsta tendens till att vilja döda eller attackara dem. De kan ätit ur samma skål, senast bara för någon dag sen.
Antingen är det era igelkottar som har problem eller så är våra onormala. ja inte vet jag, men här fungerar igelkottarna utmärkt med katterna som våra hundar.