Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3268 ggr
lisette
0

ridning på 90 vägar?

brukar ni rida på ALLA vägar man får rida på? 90 som 70 väg?

anledningen till att jag frågar är att vi var ute och körde på en 90 väg och mötte ett ekipage.

jag blev lite förfärad. förvisso vet jag inte hur långt de skulle på vägen. det kan ju ha varit 10 meter. men i det stora hela tycker jag inte man ska rida på en 90 väg.

farterna är så höga, det är svårt för en bilist att sänka farten till lämplig hastighet förbi hästen.

Lorita
0

Om jag ska komma till ridvägarna så måste jag passera 130 vägen (står 70 på skyttarna men folk kör 130) så jag kan säga att jag brukar avstå från dom långa ridvägarna på andra sidan vägen.

Vad jag har hört så händer det i snitt en olycka på vägen och år med häst inblandat, så jag avstår. Det händer att jag lastar hästen och kör för att komma till bra ridvägar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

nackdelen med att köra iväg är ju att OM man skulle flyga av så springer hästen hem. det i sig kan ju skapa en olycka.

när jag var mindre red vi över en 90 väg för att komma in till skogarna, att man inte tnäkte på säkerheten då. lite konstigt egentligen.

Lorita
0

#2 det kan ju hända om jag rider över 130 vägen också, har jag kört iväg så vet inte hästen var hem är, då kör jag nämligen längre och till ännu bättre ridvägar.

Alex
0

Red ofta över 90-vägar förr, vilket krävdes för att komma till några andra bra ridvägar vid stallet jag stod i förut. Det var dock bra sikt, så man såg långt. Samt att vi brukade undvika att rida så vi skulle behöva korsa vägen runt 16-17-tiden på vardagarna då det var som mest trafik.

Har dock aldrig vad jag kan komma på ridit utefter en 90-väg. Dock 70-vägar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

jovisst är det så som du skriver. men kör du iväg så hittar hästen inte hem och blir kanske ännu räddare?

nej det bästa är om man har en häst som står pall när man åker av. =)

Lorita
0

#5 nu har jag inga planer att trilla av det är därför jag köpt en ny sadel, säkrare än i den kan man nog inte sitta, inte bekvämare heller.

lisette
0

jag brukari nte heller planera det där. men ibland så händer det. =)

Elshira
0

Vi bor längst en 70 väg även om folk inte håller hastigheten och gärna kär lite snabbare ibland och det kommer lastbilar som "bor" längst vägen med men det har aldrig varit några problem. Hagarna går längst med vägen så hästarna är vana vid all sorts trafik och går bara rakt över för att komma till millånga stigar och grusvägar ^^

Hakuna matata!

Aribigga
0

Jag undviker helst att rida/köra på större vägar, mest för att jag själv är trafikrädd.

Min stallägare däremot rder på en hyffsat stor 70 väg för at komma till bra ridvägar.

Visst är riskerna större att det händer något på en 70 väg än på en 50 väg men det är det ju när man rider fälltävlan också. Förhoppningsvis så vet man vad man ger sig in på när man rier på stor väg och man är säker på att ens häst är trafiksäker (även om alla hästar kan bli rädda så känner man ju ändå sin häst hur lättskrämd den är.)

Sen kan man fråga sig, vägarna vid mitt stall är det 70 km/h men de är små så folk är nästan tvugna att sakta ner om man möts. på en stor 50 väg är det ju inte säkert att folk kör lagligt heller.

Det bästa hade ju givetvis varit om man kunnat låta bli att rida i trafik överhuvudtaget.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lorita
0

Det är tio år sen sist och jag hoppas det dröjer ett tag till Flört nu är Ametist lugnet själv så att han skulle bli skrämd det är inte så troligt.

Mille
0

Vi bor vid en 90-väg, så vi har inget val utan måste köra/rida längs den och/eller en 70-väg för att komma någonstans. Tycker inte att det är värre att vara på 90-vägen än 70-vägen, tänker inte ens på det.

thilda-
0

förut var jag tvungen att köra efter e4an för att komma till alla träningsvägar.. och då var jag först tvungen att köra över vägen.. sen köra längst efter den i 30meter lite drygt och sen svänga av till en mindre väg.. och alla gånger jag ska över är det lika spännande då luddan inte hade "alla hästar hemma i huvudet" i bland.

Cilla89a
0

Oskyldig Jag är lyckligt lottad, vart jag än rider, behöver jag inte vara rädd för att möta bilar.. Jag har ju hästarna hemma, på landet, och här kör bara ett fåtal bilar förbi, mest dem som bor här i trakterna, och dem vet att man saktar in och rullar försiktigt förbi hästen Skrattande
Så det behöver jag inte oroa mig för.

Jag skulle aldrig vilja rida på en vältrafikerad väg. Jag har ju en sjö jag kan kan rida till, men då måste jag gå över väg 24 (90 väg), vältrafikerad, och det gör jag absolut inte. Skulle jag ramla av på andra sidan vägen, usch, vill inte ens tänka på vad som kan hända Förvånad

Senast igår när jag körde till k-stad, så väg 21 (90 väg), vältrafikerad, helt plötsligt kastar sig en ryttare med häst ut i galopp på vägen för att hinna över Tyst Herregud..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Maja
0

Nej, jag har inga "stora vägar" som jag behöver rida vid alls. I nuvarande stallet är det 3 km till stora vägen och vi rider aldrig åt det hållet. Istället rider vi åt andra hållet där det bara är små grusvägar och fritt fram.

cillaw
0

vi bor längst en 70 väg där hagarna ligger precis bredvid, hästarna blir vana vid lastbilar, traktorer mc och allt som kommer, för att ens ta sig någonstans förutom till padocken måste vi rida på asfalten.men vi bor på en ö,  vägen är inte jätte trafikerad men de bilarna som kommer måste stanna om de ska kunna mötas, så smal är vägen, Vi rider mitt i vägen tills vi märker att trafiken saktar ned farten och sedan släpper vi förbi dom. fumgerar utmärkt. på sommaren undviker vi att rida under dagtid då våran ö invarderas av snikna och fartblinda sommarstugeägare och turister, då vågar man knappt ut med bilen själv :S

fridak
0

vi behöver rida över/längs vägar som det är 50 på. för att nå ännu fler ridvägar så kan man korsa 90 el 70väg men det är väldigt sällan man gör det för ridvägarna på denna sidan är fler. Men de få ggr vi gjort det ändå så har de aldrig kommit några bilar, det är en vältrafikerad väg och rider man mot den så hör man att det kommer flera men när man väl är framme och ska rida över så är det tomt. Jag använder inte det som en ursäkt utan jag tycker bara det är väldigt lustigt…

starcatcher
0

med min förra pålle hade jag nog kunnat rida på motorvägen utan att oroa mig, han var ju helt avtrubbad, hahah. med den nya har jag dock inte mött så mycket trafik, men jag undviker de stora vägarna. man behöver bara korsa dem om man ska till skön. (och där får vi egentligen inte ens rida, så det är väl bra med det då)

SHV-Pysen
0

inte så långt från oss finns en väg där det finns jättemånga fina stall, ett stort och nybyggt ridhus och många tävlingsmänniskor. vägen är till synes en lugn väg förbi alla fina gårdar och genom skogen, men de åker om idioter. det är favoritstället att gasa på tydligen.

Det är en som ska flytta till vårt stall därifrån och den tjejen (typ 10 med en snäll ponny) fick inte rida till ridhuset 100 m bort vare sig det var ngn med elr inte. de tog transporten för den sträckan!

och vägen är ju inte rak, så det dyker ju upp bilar, hästar, gående och allt möjligt där helt plötsligt. minns inte hastigheten men jag tror det är 70, tvivlar på 90… borde vara 50 minst då det finns barn där oxå

painten
0

Nej, 90-väg har jag aldrig ridit på och kommer absolut att undvika det. 70-vägen har vi gått vid några gånger, korta sträckor för att få en runda, tycker dock att man kan hålla sig undan från vägar med hög hastighet om det går.

Tusen
0

Vi är ibland tvugna att korsa en 90-väg och även ibland rida längs en 70 väg. Vi har kanske haft tur men på dessa vägar sköter sig bilisterna. Värre har det då varit på de mindre krokiga grusvägarna. Senast var vi ute och körde på en mindre grusväg med en 4 åring. I en svagt sluttande uppförsbacke med en liten svag kurva kom en bil rusandes mitt mot oss i 180!!!! Vi klarade oss med ett nödrop efter att bilen kommit sladdande med bredsidan mot oss. Självklart trodde vi att det var ett gäng yngre killar som nyss fått körkort men nej…. Det var en medelålders man med sin fru som passagerare. JAg tror aldrig jag varit så rädd i hela mitt liv. Är så imponeerad av vår lilla 4 åring som var så cool i den situationen.

lisette
0

#20 hände ungefär samma sak med mig för ett tag sedan. skillnaden var att det var en enorm traktor som kom med släp och hade svårt att stanna.. man blir livrädd!

skillnaden mellan 70 och 90 är enorm! i 70 kan du hinna stanna, eller ivarjefall komma ner till bra hastighet, i 90 är det helt omöjligt. stoppsträckan blir betydligt längre i 90.

lisette
0
AusaBausa
0

Rider på en väg m högst 70 men hur mkt bilisterna kör i sen vet jag inte…betydligt snabbare..men på just den vägen rider jag max 100m för o komma vidare på min längre ridväg. När jag var yngre korsade vi ngr ggr E22(90km) för o komma t en sjö så där smart o slutade när morsan åkte förbi oss m bussen..gissa om ngn INTE var glad på mig när jag kom hem! :-)

En tjej ramlade av på andra sidan E22 också en gång o hästen sprang själv hem över E22, tur man inte såg den överfarten…usch! Allt slutade väl förutom att tjejen fick hjärnskakning o inte fick vara kvar i stallet där vi red.