diskreta transportskydd?
han står som ett ljus när han åker och står bredbent, men sen när han ska ut, går det snabbt(!!) och ofta går han snett, så han trampar nedanför lemmen och ibland skrapar i benet i lemmen, vilket hände igår igen!
problemet är att han tycker inte om stora skydd på benen. utan jag brukar linda, som jag rider med och boots på det.
men igår när han trampade snett IGEN! så skrapade han upp ett litet sår på insidan av kotan, precis under där lindan slutade.
han vart dock inte halt, men han är ju klart öm över såret.
så nu undrar jag, finns det några transportskydd som är bra men lite diskreta? att ha extremt vadderade höga transportskydd som går över hasen, funkar inte..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vet tyvärr inte nåt om såna transportskydd, men kan du inte ha någon med som står på sidan och knuffar honom rätt när han går av?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#1 det är som sagt en bjässe på närmare 1.80 ;) inte lätt att säga till honom, eftersom han gärna vill ut så snabbt som möjligt..
men jag provade igår när vi var hemma att klämma in mig under bommen på hans vänster sida, och puttade lite med handen på hans vänstra sida och då gick han mer rakt ut, än att gå direkt åt vänster…
men det känns onödigt att det ska hända igen, en dag kanske han får ett riktigt stort sår..
och visst jag skulle ju kunna linda (transport), det hade ju vatt det bästa, men då ska jag linda av dem och sedan linda för att kunna rida med, och sedan linda av dem och linda på transportlindorna.. känns jobbigt :P
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag har ett par korta väldigt lätta transportskydd som jag köpt på Börjes. De slutar under knäna och är inte jätte tjocka, blir lite tjockare än lindor. Jag tycker de fungerar kanon bra.
#2 En häst ska väl inte gå på en människa oavsett storlek?
Det allra bästa vore väl egentligen att träna på att han ska gå lugnt ur transporten.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

min pappa hade transportskydd i läder som gick ner en bra bit över hovarna. det kanske hade varit något?

Både Börjes o Hööks har väl en ganska tunn variant som slutar under knät/hasen?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=k
Typ dessa från Börjes?

Vanliga skydd som man har vid hoppning/western på benen man kan klä benen riktig väl med det 
Jag brukar alltid kräva av mina hästar att stå kvar en stund efter att vi öppnat transporten, just för att det ska gå långsammare ut, annars är risken stor att en dag så blir en medhjälpare klämd/nersprungen.

Kan du inte ha dubbla lindor då? Alltså ridlindorna under o transportlindor ovanpå
Jag har ett par i läder (vadd på insidan) som börjar strax under knät och går ner över hela hoven. Sedan har jag ett par i vadderat tyg som är samma modell på. Väldigt smidiga och diskreta för hästen men skyddar bra för ex tramp och sådant som du beskriver. Vet inte var jag köpt dom och dom är jättegamla nu så det var ett bra tag sedan jag köpte dom.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Linda med transportpaddar? Boots och så tjocka långa paddar som lindas längre ner än vanliga "ridlindor"". Dom går ju inte upp över hasen. Skyddar bra och dom flesta hästar brukar inte tycka det är så läskigt. Om han nu ändå är van vid o va lindad=)
det du kan göra om du vill fortsätta ha samma lidor är att du bara lindar en bit ner på hoven. har jag lindor vid transport så har jag tjocka padar och lindar med långa lindor och ner på hoven.
Lindar också ner på hoven samt har padd under..