Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: raser
Läst 4184 ggr
Alex
0

Spinoff: Godkänd Caspisk häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då detta kom upp i en annan tråd gör vi en ny för att kunna diskutera det utan att förstöra den andra tråden.

Caspianowner, du får gärna lägga in bilden på hästen här också. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caspianowner
0

Alex !

Jag vet inte hur jag tar in bilden här uppe. Kan du kopiera den från andra tråden ? eller ska jag helt lägga in ny bild, här nere ? ?

Är Lite rådvill !

Alex
0

Jaa, lägg in bilden i ett nytt inlägg här nere bara. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

Alex

Innan jag börjar med att svara på dina frågor, så läs det här som finns att läsa bakom länken. Det står nu visserligen på Engelska men jag tror du kan förstå det mesta som är skrivet.

Titta gärna på bilden längst ner där Louise Firouz håller armen om en häst. jämför det huvudet mot det supreme Championstoet jag visade i tråden tidigare.   Historien om den Caspiska hästen.

lisette
0

#3 vill du så får du gärna skriva ihop en artikel om den caspiska hästen.

Caspianowner
0

# 4

jag ska ta mig raderna om ett par veckor !  Hur mkt utrymme har jag att gå på ?

Maja
0

#5 - Hur mycket du vill! =)

Caspianowner
0

Ja nu Alex nu kan jag ta mig tiden att besvara på frågan.

Förstut att bara säga !

Visst blir dem Caspiska hästar om dem kommer till världen undan dokumenterade Caspiska hästar.

MEN, så är det inte riktigt fallet på den hästen på bild. Hästen i Fråga är visserligen importerad från Asien, men det gör honom inte automatiskt till Caspisk häst.

SEr man dessutom till hans extriör är det tyvärr ganska långsökt att klassa honom som Caspisk häst. Han tillhör en grupp ospecifiserade / odokumenterade hästar som kom till Tyskland under våren 2007.

Jag var själv tillsammans med några mkt kunniga vänninor åkte ner och tittade på flocken, redan i maj -juni 2008, som några av de första som erbjöds att titta över hästarna, för eventuellt köp. Vi var oerhört entusiastiska när vi åkte ner, men vi blev tyvärr närmast förskräckta över vad vi såg. Vad det en var så inte kunde vi tänka oss att det var Caspiska hästar. För det första var de väsentligt större / grövre än vad våra Caspiska hästar är.   De hade stora grova ibland tunga huvuden, grova ben,  i vissa fall extremt långa öron. Detta är i diametral motsatt till hur en Caspisk häst skall se ut.

En lyckad Caspisk häst är liten och ädel och har ett vackert mejslat huvud, smala/ smäckra ben, med små nätta öron.

Det finns inga som helst papper på dessa hästar, och att säljaren i det här fallet fått för sig att försöka sälja dem som Caspiska hästar är svårbegripligt.

Hästarna bjöds ursprungligen ut för ganska stora pengar, och det hade inte varit svårt att sålt nytt blod för de beloppen, om det varit Caspiska hästar. Men beakta ….. att ingen,….. vare sig vi eller någon annan i England eller i övriga delen av världen, tex.USA som älskar att vara först, visade  något som helst intresse.

Det slutade med att delar av flocken praktiskt taget skänktes bort och troligen gick ett antal av dem till slakt.

Jag vet att några ledande personer i en av de engelska Caspiska föreningarna gjorde vissa framstötar på godtrogna och mindre nogräknade svenskar att förbarma sig över några individer. De tyckte väl antagligen synd om hästarna, men tydligen inte så synd att de ville ta dem till England, som är den Caspiska hästens andra hemland. Bland annat var de säkert rädda för att dem skulle blandas upp med deras Caspiska hästar. Om så skedde i Sverige såg man väl sannorligt som ett mindre problem, Engelsmännen har inte särskilt stort behov av att handla hästar från Sverige.

Jag vet idag att visst utredningsarbete har lagts ner på denna flock för att undersöka om någon kan innehålla något Caspiskt blod. Jag känner dock inte till något resultat av detta. Jag tycker för övrigt att det räcker med vår egen okulärbesiktning, vilken gav vid handen att, de må komma från Asien, men några Caspiska hästar är det absolut inte.

SEnast vi diskuterade dem var tidigare under vintern då det stod klart att man kunde få dem näst till skänks, vi såg för den skull ingen anledning att befatta oss med dem.

Vi stallde oss bara frågorna: Vad skulle vi ha dem till ? vi kan ju inte blanda upp dem med våra Caspiska hästar och för övrigt ostammade gratishästar kan vi väl hitta i någon grannby.  Dessa får betraktas som oplanerad buskavel från Asien.

Den tyske säljaren som inte hade någon kunskap om Caspisk häst hade väl i blindo nappat på ett försök, där han trodde han skulle kunna tjäna en hacka.

För att få komma in i det internationella Caspiska registret  krävs en del DNA tester / prover samt två avkommor, avkommorna ska sen besiktigas av utvalda personer . Avkommorna ska då uppvisa de typiska dragen så som en Caspisk häst anses skall se ut.

Visar det sig att han på bild kan ta fram avkommor som ser ut så som rasbeskrivningen säger att en Caspisk häst skall se ut så kommer han att tas upp, in i det Internationella Caspiska registret.  och blir då början till en nytt foundationblod, för en ny generation av blod att tillföra.

Detta gäller även stona. Ston med samma ursprung fr Asien utan papper / dokumentaioner etc. kräver man av stoet två avkommor på. Även de avkommorna ska besiktigas av utvalda personer.. Blir avkommorna godkända tas stoet upp, in i det Internationella registret och blir då stoet med ett nytt foundationblod

En annan häst från Asien gruppen. Detta är ett sto som då vid vårt besök var i ett bedrövligt skick.  Det var inte svårt att få känslan att man ville köpa dem bara för att man tyckte synd om dem.  Se på hennes Vänstra öra som är sönderslitet hon är dessutom lite ihoplappad lite var stan på kroppen.  Har dessutom ett brännmärke på h skinka. Det är oftast så att man i asien brännmärker sina djur och var och en har då sina specifika märken. Den här hästen har ägds av någon och har troligen köpts upp av den som sålde hästen till den här tysken.  

Kan väl säga att jag lagt ner en del jobb för att se om man kan hitta sig fram till någon som kanske känner till det här brännmärket och andra märken på hästarna jag såg på hästarn i den  här gruppen. Ännu inget resultat fått.

En född Caspisk häst i Iran, den får ett märke som oftast inbränt, men långt ifrån att de ser ut så som märket det här stoet har på baken, än mindre så sätter man märkningar på den där platsen.

Marrsson
0

Spännande läsning! Jag ser verkligen fram emot en artikel från dig för jag har inte hört talas om Caspiska hästar tidigare! Ska bli väldigt intressant och lära sig mer, det ser ju ut som en trevlig sportponny :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Alex
0

Okej, tack! Då tror jag att jag förstår lite mer. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

Jag ska sammanfatta en artikel om den här rasen. Men det kommer att ta någon dryg vecka.

Caspianowner
0

Från en hemsida ur den Caspiska världen ! Sånt här kan man tyvärr få se.  Hur skulle ni själva tolka det här ? ?

Hästarna kommer alltså från den grupp i Tyskland jag skrev om i artikeln ovan.

Personen som lade ut dessa rader eller någon annan i den svenska föreningen är inte några som har något mandat att avgöra om en import utan koppling till någon av dagens godkända registrerade är en Caspisk häst.

Rasen har varken någon internationell stambok eller har någon form av Internationell avelsvärdering.

Vad som finns är ett Internationellt register som tar upp världens alla registrerade Caspiska hästar, som registrerats in från olika föreningars register. 

En häst som kommer från ett Asiatiskt land är inte automatiskt Caspisk häst. Detta kan läsas mer om i min artikel ovan.

Detta vet naturligtvis inte läsaren som läser detta som står att läsa här under i raderna. .

FörvånadObestämd

Våra föl
Nu har alla 3 föl för i år fötts.

Årets första föl föddes i slutet av mars och blev ett brunt sto undan Maleke och efter Lall Fölet är en Kaspisk häst som måste avelsvärderas innan den kan bli godkänd i stamboken.

Bild kommer inom kort.

_**Årets andra föl föddes i början av april och blev ett brunt sto undan Almas och efter Lall
Fölet är en Kaspisk häst som måste avelsvärderas innan den kan bli godkänd i stamboken.

**_

Caspianowner
0

Lite kort sammanställt. Del 1

Den Caspiska hästens bakgrund

Det vi i västvärlden idag kallar för Caspisk häst ( Caspian horse ) är en liten Asiatisk urhäst, med mycket gamla anor. I vissa delar av hästens huvudsakliga hemland, Iran, omnämns rasen  bla. som Abscheh Khazar = Bergshäst. Den Caspiska hästen som har mycket gamla anor anses vara en förfader till Araben. Bilder som liknar Caspiska hästar har hittats i hällristningar som daterats till Kung Darius tid. ( ca 500 f.kr. )

Rasen var överhuvudtaget inte känd i modern tid utanför Iran, fram tills mitten på 60 talet. Det som hände var att en amerikans kvinna, Louise Firouz, som var gift med en Iransk Aristokrat, Narcy Firouz var ute och letade efter små ponnyer som hon avsåg att använda till ridning åt sina 3 barn.

Louise Firouz som på den tiden bodde på en stor farm hade hört talas om små hästar som skulle finnas i bergsbyarna i norra delen av Iran, i bergstrakterna söder om Caspiska havet. Louise och en väninna till henne hade enligt rekommendationer sökt av ett område mellan två byar som heter Amol och Babol utan att finna vad de sökte.

De hade praktiskt taget givit upp då de i byn Amol bazzar fick se en liten ädel uppenbarelse framför en gammal skraltig kärra. Han var mager och eländig och tuffsig, men dolde något ädelt över sig. Han poserade ändå med en sådan elegans att Louise blev betagen.

Denna lilla hingsten kom senare att bli känd under namnet Ostad * han fick senare stor betydelse i den Caspiska aveln. Här på den första expeditionen hittade man ytterligare två små individer av samma typ. Dessa var ytterligare en hingst, som fick namnet Aseman * samt ett sto som fick namnet Alamara *

Alla tre fördes till familjens Firouz stora ranch. De visade sig vara duktiga hopphästar, intelligenta och spirituella, långt över vad Louise var van vid hos små ponnyhästar från sin tid i Virginia USA.  

Sökandet efter små ädla hästar fortsatte och mellan åren 1965 och 1974 hade Louise sammanlagt hittat 27 individer. Hon hade dessutom avlat och lyckats fått fram 32 st. avkommor.

Flertalet av de hästar hon hittade blev räddade bort från ett mycket hårt arbete, som de oftast sattes in i vid ung ålder. De stamhästar som på detta vis hittades i Iran utgör den så kallade foundation stocken * för det vi idag kallar för Caspisk häst. Vissa så kallade foundationhästar har även infångats i vilt tillstånd i bergstrakterna söder om Caspiska havet.

Louise som anade att hon hittat någonting unikt hade tidigare sett de stenristningar vi nämnt ovan och började en intensiv forskning på sina hästar. Hon intresserade även framstående forskare, och efter en tid kom man att förstå att det här var något unikt. Det började mer och mer stå klart att det här rörde sig om en genuin hästras, äldre än Araben. Vid studier av hästarnas skelett visade sig att det hade proportioner som mycket mer liknade stora hästar än ponnyer.

Då Louise samlade in hästar var hon noga med deras typ skulle följa ett visst mönster. De skulle vara omkring 11 hands i mkh. Ädelt nätt utseende, vackra små nätta huvuden, små korta öron, Stora ögon. Om föl föddes i flocken som inte stämde överens med hennes rastyp åkte fölet och föräldrarna ut.

Längre fram i tiden ca år 1990 Startades ett projekt för att blodtypa Caspiska hästar. Syftet var att försöka kartlägga eventuellt släktskap med Arabhästen.  Projektet drevs av Dr. Gus Cothran, vid University of Kentucky, USA. Hans intresse hade väkts för Caspiska hästar.  Man valde ut 41 hästar i Iran och samtidigt 53 st. i England. De flesta av de Engelska hästarna kom från Henden stuteriet, som idag är Englands största Caspiska uppfödare. I studien ingick att jämföra de Caspiska hästarnas blod med blod från ett stort andra asiatiska raser. Bla. Kurd, Persian-arab, Turkoman

(inkluderande Yamoud, Akhal-Teke, Goklan, Jargalan och Yabou ) När senare DNA tekniken kom började Dr. Gus Cothran att bygga upp DNA bank för Caspiska hästar.

Den som vill fördjupa sig i detta kan med fördel inköpa Brenda Dalton books  "The Caspian horse." som dock endast finns utgiven på engelska.

Den första Caspiska häst som Louise Firouz lyckades exportera ut ur Iran var fux hingsten, Jehan *. Han  såldes redan 1966 till Louise barndomsvän Kathleen McCormick, i  Great Falls, Virginia, USA. Tyvärr fanns då inga Caspiska ston utanför Iran, varför någon renrasavel inte kom till stånd i USA under hans livstid.

Louise man, Narcy Firouz var av mkt högbördig Iransk familj, vilket gjorde att de blev inviterade till det engelska kungahusets besök hos Shan av Iran 1971.  Under besöket väcktes intresse hos Prince Philip för Louise ´s Caspiska hästar. Under besöket donerades en hingst och ett sto till Prince Philip. De aktuella hästarna var hingsten Rostam * och det arablika fuxstoet Khorshid Kola * dessa båda var så kallade foundation-hästar. Dessa kom senare att få en stor betydelse för den Caspiska aveln i England, och senare i övriga västvärlden.  Beakta att de Caspiska hästar som idag finns i tex. USA, Australien och New Zealand samtliga har kommit via England. Det samma gäller för övriga europeiska länder som har Caspiska hästar inkl Skandinavien. Det är således fruktlös att försöka hitta ett genuint blod genom import från tex. USA.  England kan således betraktas som den Caspiska hästens andra hemland.

Mellan åren 1994 och 1995 väcktes intresse för Caspiska hästar även i USA och Engelsmännen hade då fått möjlighet att exportera, vilket gjorde att priserna på Caspiska hästar steg.

På bild ovan är på stoet, Henden Aiesha, hon är barnbarn till  arablika fuxstoet, Khorshid Kola*

Caspianowner
0

Del 2.

Starten i Skandinavien

Under våren 1997 publicerades en artikel i tidningen ridsport som handlade om Caspiska hästar. Man hade intervjuat en Iranier bosatt i Sverige, Khosro Sanandaji. som presenterade den Caspiska rasen. Khosro förde en diskussion om att importera Caspiska hästar till Sverige direkt från Iran. Khosro nämnde att det även fanns Caspiska hästar i England och USA men han kände tveksamhet till de engelska, eftersom han hade sett uppfödningar där som han på goda grunder misstänkte hade blivit uppblandade med engelska ponnyraser. Därför upplevde han det som viktigt att köpa hästar direkt från Iran. Projektet var dock både dyrbart och osäkert med väldigt många hinder efter vägen, vilket gjorde att det rann ut i sanden. Vi var själva närvarande på ett förberedande möte i Bohus juni 1997 tillsammans med ett 20 tal svenska ponnyuppfödare som också hörsammat kallelsen.

Vi kom att hålla kontakt med en norsk kvinna, Anne Mette Lunde från Etnedal i Norge som också var med på mötet. Anne Mette Lunde började med att undersöka möjligheten att importera från England, vilket av naturliga skäl var ett mycket enklare projekt.

Beträffande de engelska hästarnas renrasighet finns alltid möjlighet att DNA testa Caspiska hästar där man i flertal fall även kan härstamningsverifiera dessa tillbaka till sina förfäder i flera led.  Det finns dock tyvärr uppfödare som inte gör några DNA tester och som dessutom blint vägrar att tillhandahålla tagel från deras påstådda föräldrar, så här finns stor anledning att vara försiktig. Vi kom redan i början ikontakt med seriösa uppfödare som på tidigt stadium varnade oss för var vi inte skulle handla, om vi var ute efter garanterat renrasiga individer.

Ett problem i England är att den ursprungliga engelska rasföreningen som idag har delat sig till två separata föreningar redan från början underlät att kräva DNA härstamningsverifiering för att registrera Caspiska hästar.

Detta är väldigt synd framförallt pga. att det finns en genuin DNA bank för Caspiska hästar som idag ligger i Texas A&M university och sköts av en Dr. Gus Cothran. DNA banken låg från början vid University of Kentucky där Dr Gus Cothran verkat tidigare.  Då Dr. Gus Cothran flyttade till Texas blev DNA banken efter en tid medflyttad. Denna DNA bank byggdes upp i början på 90 talet då ett flertal foundationhästar samt avkommor till dessa fortfarande fanns vid liv i England. Detta gör att man, om man vill vara seriös, kan välja Caspiskt avelsmaterial med genuin renrastillhörighet och dokumenterad härstamning.

Sådana uppgifter går tyvärr inte att få från någon Caspisk förening. Denna kunskap besitter endast ett fåtal personer.

Individer som saknar DNA verifiering kan naturligtvis DNA testas vid Texas A&M university. Om föräldranas DNA finns i banken kan härstamningsverifiering också ske. Om så ej är i fallet men föräldrarna finns i livet kan man skicka med prover från dessa och på så vis, även DNA testa dessa och göra härstamningsverifiering. Det finns således goda möjligheter för den som vill bedriva seriös Caspisk avel.

Under sommaren 1998 hade Anne Mette Lunde intresserat några ytterligare uppfödare att satsa på Caspisk häst och vi själva följde med på en import samt ytterligare en svensk familj som på eget bevåg letat upp och köpt ett par Caspiska individer från England.

Den 22 juni 1998 anlände således en transport till Göteborgs hamn med 8 Caspiska hästar. En 2 årig fux hingst och två skimmel ston av dessa stannade i Sverige medan de övriga reste vidare till sina nya hem i Norge. Dessa var de första Caspiska hästar som någonsin stått på skandinavisk mark.

Det ena skimmelstoet våran, hon var då två år. Hon har blivit vårt stamsto, heter Sirhowy Danae och finns fortfarande idag 2009 här hos oss. Hon har sedan hon kom fått 6 avkommor, 5 ston och 1 hingst som fick namnet Ca Za Zorro (son till Kineton Houdini )Han blev såld till Roslagen där han fick en del avkommor, ett renrasigt sto samt några korsningsavkommor. Tyvärr gick han själv hastigt bort under hösten 2007.

Det andra skimmelstoet, Henden Kirsty, var dräktig när hon kom och har sedan dess fått ett antal avkommor. Fuxhingsten, Kineton Houdini, som dessutom blev Sveriges första avelsvärderade hingst. Användes flitigt tills han hastigt gick bort sommaren 2007.

Under åren har dessutom ett flertal ytterligare importerer gjorts. Avel har dessutom bedrivits i både Sverige och Norge och tillsammans med några enstaka individer i Danmark kan vi räkna ihop ca 120 st. Caspiska hästar. Eftersom ett antal Svenska importer gjorts från mindre säkra engelska uppfödare samt att vissa svenska importörer helt negligerat DNA härstamningsbevisning,  vet vi inte hur pass renrasiga dessa är.

Vi är dock några svenska uppfödare som kan ta fullt ansvar för och på ett tillfredställande sett verifiera det material vi själva har samt en stor del av den Norska populationen, med vilken vi bedriver avelssamarbete.

Det man måste tänka på när någon säger att en häst är DNA härstamningsverifierad är naturligtvis hur detta är gjort och var detta är gjort. En singeltest på en enstaka häst säger naturligtvist inte så mycket om den inte samtidigt är kopplad till dokumenterat renrasiga föräldrar. Det har t.o.m. förekommit att svenska uppfödare fått för sig att DNA testa enstaka Caspiska hästar i svenska laboratorium där något Caspiskt bakgrundsmaterial av naturliga skäl ej funnits.  En sådan test på en importerad häst saknar naturligtvis värde, om syftet är att verifiera honom/henne som renrasig Caspisk häst. 

På bild. fr. 2009. stoet, Sirhowy Danae. En av de tre som kom som de första Caspiska hästarna till Sverige.  Hon är dotter till den Iranskfödda hingsten, Persicus Yussef som tillhör gruppen som sist lämnat Iran.

Caspianowner
0

Bild fr. 2001, hingsten, Kineton Houdini, (f: 1996 d:2007)

Han var klart en hingst med karisma. var än han satte sina hovar så vände sig folk om både 3-5 gånger.

Lämnade flera bra avkommor efter sig.

Förutom en hel del döttrar så har han lämnat några söner efter sig. Han är bla. far till idag levande hingstarna, Maks Spirit och Persepolis Goliath.