Storlek på gödselplatta?
Vad tycker ni är en lämplig storlek på en gödselplatta till ett stall med två hästar.
Visa gärna bilder på era gödselplattor.

jag har en gödselvagn faktiskt. smidigare så när bonden ska tömma.
storleken beror sen helt o hållet på vad ni ska strö med. ni behöver en STOR platta om ni tänker använda er av halm. inte likastor om ni ska ha spån eller torv.
finns väl vissa mått som man ska räkna på när det gäller plattor.

5 kubikmeter och häst och år, har jag fått som direkt uppgift från miljö och hälsoskydd.
Så 10 kvadratmeter och murade väggar på en meter borde räcka gått.
På bild, Vår Dyngplatta under byggnation. nov 2007. måtten är 15 X 8 m. Den räcker utmärkt till 16 hästar / ponnysars gödsel. När gödseln börjar närma sig utkanten på plattan så kör vi upp högen med hjullastare eller traktorn.
Då vi använder halm som strö så kan vi också ta hand om vår egen gödsel, som vi sprider ut på våra marker.. Plattan tömms på så vis 2 gr. om året.

Tanken är att använda torv

ska de stå på bädd kommer ni inte att behöva en speciellt stor platta. men hellre för stor än för liten.

det är väl inte ens krav på platta om man har så lite hästar??
nog för att det kan vara trevligt ändå, men.. 
ta till ordentligt tycker jag, räkna på "smärtgränsen" för att klara året och lägg sen till lite till.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#7 beror helt o hållet på var man bor.
i skåne (bland annat) är det krav från andra hästen.

#8 aah, okej.. tur att man bor i norrland=)
medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag bor också i norrland. Här gäller det väl om man har fler än 4 hästar. Men det är lika bra att göra en riktig platta. Känns fräschare, och snart gör de säkert om bestämmelserna