Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 1418 ggr
Sagafrahaeli
0

Tävla med din isis??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej alla människor!!

Jag ska börja tävla med min islänning Saga och det skulle vara kul om någon annan här kanske också ska göra det!!

Jag är med i klubben Ófeigur i sydöstra skåne och tävlar med på margaretehof!!

Berätta lite om dig o din häst.

Saga är 16 år, rödblack och efter Fáfnir frá Fagranesi (alltså halvbror med Fengur frá Íbishóli, vinnare T1 på VM -99 med Jóhann R. Skúlason.) Vi har haft Saga i 2 år och innan dess gick hon på turridning, både på Island och här i Sverige. Men trots det kunde hon inte tölta så det är vad jag ahr jobbat på sedan dess. Nu går hon som en klocka och börjar få riktigt bra ökningar.

Kram Jenny

Alex
0

Vad roligt. :) Jag har tävlat två gånger, dock inte med min egen isis, utan en jag hyr under vintrarana som jobbar som turhäst resten av året. :)

Hon heter Þerna frá Hjálmholti, är ett sto på 13 år och musblack. Hon är efter Þorri frá Þúfu (e: Orri frá Þúfu). När hon kom från Island som 5-åring var hon naturtöltare, så hennes dåvarande ägare lärde henne trava. Nu har hon tappat tölten lite om den inte är tränad, vilket den inte alltid blir så bra när hon går turer, då hon gärna "fuskar" och travar väääldigt mjukt och lite saktare så folk som inte kan så mycket tror att hon töltar..:P Men efter lite träning går tölten riktigt bra. Men ökningar har hon svårt för, då hon tar väldigt korta steg. Men vi tränar på det. ;)

Bilden är på mig och Þerna på tävling för två år sen..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

PonnyAnnie
0

jag har tävlat med mi islänning i hoppning!;D

Sandra
0

Hur uttalar man första bokstaven i din hästs namn Alex? Jag har alltid varit fascinerad av islänningar. Varför har jag ingen aning =)

LinneaG
0

vi hade en isis på bete i sommras som tävlades.

Maja
0

#3 - Þ uttalas som "th" som i engelska "the".. :)

Maja
0

Jag har tävlat tre gånger, fast på små tävlingar.. ;) Olika hästar varje gång.. ;)

gejsa
0

#4# Oj, det var en vacker isis. Hade def inte eksem heller. Med så lång man och lugg. Herregud va fin han såg ut. Var det en hingst?

Maja
0

#4 - Haha.. Det är ju en Sólfari!! :D Haha.. Han (?) var ganska lik Sólfari från Kvarnbackagård.. :)

Alex
0

#3 Som Juve sa, som 'th'. Sen så uttalar man faktiskt ett 'd' mellan r och n också.. Så det blir "Therdna". Komplicerat det där. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#9 - Haha.. Þerna i vårat stall kallas bara Tärna.. ;) Haha.. Mycket lättare.. ;)

LinneaG
0

Det är en valack som står i Uppsala området, tror jag. I ett islandsstall. Han hade inga eksem.

Sandra
0

#5 Tack =) Jag har aldrig fattat det där med isländska bokstäver. De ser roliga ut det är allt jag vet!

#7 Han va jättefin, men manen var väldigt tunn =(

Maja
0

#12 - Hehe.. Ja, det är ju inte helt som svenska.. ;) Sedan så finns ju ð och æ också.. ;) Fast å andra sidan så finns æ i flera språk.. ;)

Ex. Kvíði (oro, brkymmer - hingst/valack) och Blæfaxa (med vacker man - sto).. :) Men mitt favoritnamn på islandshästar är ändå Frostrós (isblomma).. Sedan så är även Frostmóða (frostdimma) fint också!! :)

MalinE
0

Hur får man in de isländska bokstäverna i texten??

Maja
0

Haha.. Jag kopierar bara från en annan text.. ;) Söker efter t.ex. Vængur, Goði eller Þorri.. ;) Sedan så kopierar jag bokstaven.. Hehe.. :P

Paparazzi
0

Jag har funderat på att tävla min ena isis, bara vi lärt oss lite mer ;) Traven e på gångs nu :)

æ t.ex.  så trycker man ner tangenten Alt och knappar in 145 på siffrorna till höger, tadaa! ;) Och Æ är 146 och 208 är ð  osvosv ;)

Maja
0

#16 - Hehe.. Okej!! ;)

Awwwgh.. Fina hästar!! ;) Haha.. Var inne på din sida och tittade lite.. ;) Vem av dem blir der su tävlar då? :) Vad blir det för tävlingar då? Fyrgång? ;)

Alex
0

#10 Här blir Þerna Fertna. ;)

Þ får man om man håller ner Alt och trycker 2 3 2 på siffrorna till höger.
þ (lilla) = Alt + 2 3 1
Æ = Alt + 1 4 6
æ = Alt + 1 4 5
Ð = Alt + 2 0 9
ð = Alt + 2 0 8

Finns förövrigt både bokstäver och uttal och annat på www.icelandichorse.has.it

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#18 - Haha.. Ja, det går det med.. ;) Lysingur i stallet blir Lys eller Pys (av någon anledning ;))..

Sandra
0

Undrar varför det där inte funkar på min dator.. Juve, du har ju också mac… hur lyckades du?

Maja
0

Koooopiera.. ;) Haha..

Sandra
0

Haha! Din fusk-fia! Men det borde gå att göra på nått sätt. Får kolla teckenuppsättningen när jag orkar…

Maja
0

Haha.. Så länge det fungerar så är det bra.. ;P

Alex
0

Testa kringlan och siffrorna eller nåt. :P Kringlan ska vara bra till mycket har jag lärt mig. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MalinE
0

testar… þ Wheee! det funkar!! tack så mycket hörrni!

Sandra
0

Eh… "kringla"?

Kom på att det är vääääldigt svårt att söka på de där namnen Juve, med tanke på att jag inte kan skriva in de som sökord!!!!

Maja
0

Joo.. Sandra!! :D

Vaengur => æ
Therna => þ
Audsholtshjáleigu => ð

Vaengur och Therna går väl an, men sedan så gäller det bara att komma ihåg stavningen på Audsholtshjáleigu.. ;P

Alex
0

Går att söka på "Godi frá" annars.. så får man upp Goði. :)

Och ja.. kringla. På tangentbordet på mac-datorer ska det ju finnas en sån. :P Gör det i alla fall på de vi har i skolan. Och jag måste säga att jag lider med er.. hatar verkligen de datorerna! >.<

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Alex - du är så mycket smartare än jag.. :P Haha..

Alex
0

Hahaha nej, jag är blond och dum! ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sandra
0

Undrar vem som är blond o dum, det är nog ingen av er två tippar jag på ;P

Men "kringlan" (även kallad commando-knapp) så funkar det iaf inte att skriva såna konstiga bokstäver på min dator ändå. Iof har jag inget behov av det heller.

Du behöver inte lida med oss Alex, inte med mig iaf… jag skulle aldrig byta ut min mac mot en pc =) inte förrän den går sönder iaf.

Maja
0

#30 - Jag är också blond.. Eller snarare mörkblond.. Det kanske är ett tecken på att jag blir smartare? ;)

#31 - SANDRA!! Hjääääälp med min mac!! Hehe.. Du har väl msn? Har du också fått uppdatera till den nya 6.0.1? Kan man verkligen inte få tillbaka den andra som man hade förut? Den var ju mycket bättre.. Iaf för mig.. :P

Sandra
0

Juve - Jag har inte ens MSN. Jag har aMSN. Fick tipset av slo =) Men det är mycket mer MSN som jag saknar på aMSN faktiskt. Men fördelen är att man kan se webcams i aMSN och det går ju inte i MSN.

Men man är ju inte tvungen att uppdatera till den nyaste versionen. Det går ju att avböja förfrågan ;P

Jag blev tvungen att byta till aMSN för att min vanliga bara strulade. Den loggade ut mig hela tiden och det var ganska störande. Har absolut inte samma problem nu!

lisette
0

men sandra. du kan kolla på webcam på msn med. och du behöver inte ladda ner nya versioner om du inte vill! jag avböjer hela tiden pga mitt modem.

Maja
0

#33 - Jo, jag testade aMSN också, men det blev gick inte.. :P Dumma dator.. :P Och nej, det gick inte att avböja frågan. Det står "Om du inte uppdaterar så kommer du inte att kunna använda MSN".. :/

#34 - Mac-MSN har inte kommit lika långt i utvecklingen.. ;P

Sandra
0

#34 Jag hänvisar dig till inlägg # 35. Både jag o Juve har Macintosh och på vanliga MSN så kan man INTE se webcam.

Men… skumt. Hur gammal är din dator då??? Hm, kanske är bättre att det i ett privat meddelande istället =)

Sandra
0

Men åååhhhh!!!! Juve, jag kommer ju inte in på din sida så jag kan inte skicka nåt PM!!!! GAH!

Maja
0

#36 - Nääe, inte så gammal.. -03 tror jag, en eMac.. :)

#37 - Testa igen!! ;)

Alex
0

#32 Haha, ja kanske lite. ;P Jag är brunett egentligen.. Fast i somras hände det nåt konstigt och oj, så otroligt blond jag blev. Dum på köpet också (eller så har jag varit det hela livet, bara att jag trott att jag vart smart förut eftersom håret sa det.. eller nåt).. komplicerat det där. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#39 - Haha.. Livet är inte alltid så lätt……tyvärr!! ;) Sitter hjärnan i håret kanske? ;)

Alex
0

#40 Nej, men intelligensen. Det var det faktiskt någon som sa för ett litet tag sen, och jag menar, om man då klipper av det och färgar blont… Säger inget mer utan hänvisar till bilden. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Hahaha.. Ja, det kanske är så.. ;) Haha.. Du passade ju i både brunt och blondt (eller hur det nu stavas) hår.. :D

Alex
0

#42 Tack ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport