Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 1418 ggr
Sagafrahaeli
0

Tävla med din isis??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej alla människor!!

Jag ska börja tävla med min islänning Saga och det skulle vara kul om någon annan här kanske också ska göra det!!

Jag är med i klubben Ófeigur i sydöstra skåne och tävlar med på margaretehof!!

Berätta lite om dig o din häst.

Saga är 16 år, rödblack och efter Fáfnir frá Fagranesi (alltså halvbror med Fengur frá Íbishóli, vinnare T1 på VM -99 med Jóhann R. Skúlason.) Vi har haft Saga i 2 år och innan dess gick hon på turridning, både på Island och här i Sverige. Men trots det kunde hon inte tölta så det är vad jag ahr jobbat på sedan dess. Nu går hon som en klocka och börjar få riktigt bra ökningar.

Kram Jenny

Alex
0

Vad roligt. :) Jag har tävlat två gånger, dock inte med min egen isis, utan en jag hyr under vintrarana som jobbar som turhäst resten av året. :)

Hon heter Þerna frá Hjálmholti, är ett sto på 13 år och musblack. Hon är efter Þorri frá Þúfu (e: Orri frá Þúfu). När hon kom från Island som 5-åring var hon naturtöltare, så hennes dåvarande ägare lärde henne trava. Nu har hon tappat tölten lite om den inte är tränad, vilket den inte alltid blir så bra när hon går turer, då hon gärna "fuskar" och travar väääldigt mjukt och lite saktare så folk som inte kan så mycket tror att hon töltar..:P Men efter lite träning går tölten riktigt bra. Men ökningar har hon svårt för, då hon tar väldigt korta steg. Men vi tränar på det. ;)

Bilden är på mig och Þerna på tävling för två år sen..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

PonnyAnnie
0

jag har tävlat med mi islänning i hoppning!;D

Sandra
0

Hur uttalar man första bokstaven i din hästs namn Alex? Jag har alltid varit fascinerad av islänningar. Varför har jag ingen aning =)

LinneaG
0

vi hade en isis på bete i sommras som tävlades.

Maja
0

#3 - Þ uttalas som "th" som i engelska "the".. :)

Maja
0