Hur mycket kraftfoder till unghäst?
Oj min får fritillgång på hö, vet inte exakt hur mkt han pillar i sig nu men mer än i vintras. Sen får han 3 liter lusern, liten skvätt kli och betfor, mineraler och 210 gram soja. Samt tokosel på söndagar.
Tidigare fick han också havre men nu äter han såpass mycket hö så den tog jag bort.
Min granda e dock 14år (R-travare). men hon har fri tillgång på hösilage, 1/4 mått havre morgon och lunch, och 1/2 mått havre kväll, 1 liten skopa bettfor kväll, olja, linfröolja, E-vitamin, vitaminer och mineraler, salt. funderar dock på att öka havren lite då ja inte får i henne så mycker mera hösilage
Jag har en 10-månaders New Foresthingst uppstallad. Han är ganska stor och välutvecklad. Nu äter han:
ca 10 kg ensilage 55% ts och analyserat
1 kg Salsa müsli med extra protein
0,5 kg Salsa müsli bas
50 g mineraler Wiromin aktiv med extra vitaminer
0,5 kg lusernpellets
Han verkar alltså äta mer än ts halvblod
Min James, shetlandsponny, tre år, går på lösdrift får fri tillgång på hö och en näve kraft varje dag.
Hans polare Karat, new forest, ett år får ett kilo krafft morgon och kväll samt fri tillgång på hö.
lurvponnyn.vimeddjur.se
glömde skriva att vårt hö är analyserat och foderstat är uträknad.
# 6 Ger du inga mineraler?

Jag skulle nästan kunna säga att han har fri tillgång på hösilage under natten. Började lägga in 6kg, men det lämnade han en del i början, men för någon vecka sedan hade han åtit upp allt så nu får han ungefär 8kg på kvällen och då brukar det ligga kvar på morgonen. De får även 10kg ut i hagen på morgonen som delas på tre hästar.
Som ni skriver så verkar jag ge ganska lagom kraftfoder. Han får ju mer än de stora hästarna i stallet.
#7 Jo både vitaminer och mineraler. Jag har slickbaljor, fri tillgång

#8 Får de bara hö två gånger om dagen?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#11 Så mycket som #8 ger två gånger om dagen så varar det ju hela dygnet. Jag ger mina två gånger om dagen också men det har precis hunnit ta slut då jag ger nästa gång. Inget konstigt med det
#12 10 kg hösilage på tre häst räcker ju knappast hela dagen.
Mina hästar, 1 hbl sto, en åring och en a-ponny mumsar i sig första balen på 12 kg till ca kl 12 mitt på dagen, de går ut vid 07, sen räcker bal nr två resten av dagen.. Men de äter nästan 24 kg hö under dan och sen fritt under natten..
#11 Får hästen fri tillgång på hö kan du fodra den 1 gång i veckan om du vill. Så länge det finns att äta spelar det ingen roll hur ofta du fodrar den.
Vi ger aldrig våra unghästar kraftfoder. Inte förrän de börjar träna får dom det om det skulle behövas. De allra flesta hästar i Sverige får alldels för mycket kraftfoder och då det gäller unghästar ska man vara väldigt försiktig med kraftfoder. Risken finns att de växer för fort och får därmed sämre hållbarhet.
Jag har två unghingstar på 2 och 3 år. Welsh Cob
De får 12kg hössi var, ca 1kg Hippo Grow och lite betfor.
Tänk på att du ska beräkna foderstaten på förväntad vuxenvikt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#14 tror Alex reagerade på att de var två stora hästar och en åring som fick 10 kg hösilage att dela på på morgonen och sen fick de inte mat förrän på kvällen igen..
Precis. 10 kg hösilage delat på tre hästar räcker knappast en hel dag. Det blir bara tre kg var och det äter de upp rätt snabbt. Det är ju helt klart skillnad om de får en hel bal, eller 10 kg per häst eller nåt… Men 10 kg på tre hästar blir inte så mycket att jag räknar det som fri tillgång i alla fall. Och på tok för lite om de ska klara sig på det fram till kvällen sen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#16,17 mfl
beror ju helt på hur mkt gräs som finns i hagen. visst - ingen näring, men det är ivf något som de får arbeta med.
jag märker att hästarna inte äter upp allt nu när det börjat komma lite gräs i hagen.
#18 Fast en växande unghäst behöver näring och inte bara nåt att pilla med. Samt att Linnea bor på ungefär samma höjd i landet som jag gör, och då är jag mycket tveksam till om de har så mycket gräs faktiskt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jo visst är det så iofs med näringen.
dock har jag sett bilder på hur hagen såg ut tidigare och där var massor av gräs.
Jag läste det som om varje häst fick 10 kg… blev lite väl snabbt =)
#14 det där får man se till varje individ tycker jag. Vissa behöver kraftfoder även som unghäst och den kan ju växa sämre om den inte får det. Att hästar växer för fort av foder är en överdrift. Man lär se att hästen är fet fortare än att den ska växa för fort. En smal unghäst behöver ha mat för att växa.

Min 3 åriga valack får 11 kg analyserat hösilage med väldigt bra srp, 2 kg Dodson & Horrell Mare & Youngstock och lite mineraler.
Kan kanske tyckas som mycket foder men han kräver det för att inte tappa hull trots bra värden. Han tycks kräva ordentligt med foder och är i fint hull.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Om jag nu ska lägga mig i också. :) Linnea skriver i inlägg 0 att han får 8 kg hösilage sammanlagt. Sedan skriver hon längre ner att han får 8 kg på natten. Sedan igen att dom får 10 kg ute att dela på, på 3 hästar. Hur mycket äter han ute då? Ingenting eller? Då är det inte bra.
Dom står i en hage som är nygjord alltså inga hästar som gått där så det finns mycket gammalt gräs. Men det är inget som en unghäst ska gå och äta. Dom behöver mycket protein.
jag lägger mig också i lite =) tycker som flera av er andra, han får för lite stråfoder. I den mån det är möjligt ska en unghäst ha fri tillgång på stråfoder.
10kg hösilage på 3 hästar är på tok för lite att klara sig på en hel dag. Det blir uppätet väldigt fort.
10 kg hö ger jag mina shettisar på morgonen. 2 shettisar i varje hage och 10kg i varje hage, dom går 2 och 2, så det blir alltså 5 kg till varje häst. Det äter dom upp innan kvällen, jag får slänga ut lika mycket till under dagen. sen får dom ytterligare en stor giva var när dom kommer in till natten.
3 av ponnysarna får, utöver hö, även lusern.
Ja gammalt gräs kan ju istället ställa till det i hästmagar.. Framförallt när det är frostnupet.
Min fick hösilage och när det behövdes hippo alfa nu de sista 2 åren som 2 och 3 åring har hon fått fritt hösilage bara.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Nu var inte hösilaget en fråga utan kraftfodret och jag vet att hö räknas till kraftfoder, men jag menar havre/grund/betfor osv.
Varför hästarna inte får mer i hagen är för att det är två stora hästar som vräker i sig allt, hingsten äter inte specíellt mycket. Han äter i kanske 20 min sen går han därifrån. Och tyvärr så jobbar jag 1 timme bort så kan inte åka hem på lunchen och ge mer hö.
#27 Hö räknas inte som kraftfoder, utan som grovfoder ;)
men min 19 åriga arab valack få 6 dl kraft groov 90 (tror jag det är) på kvällen. och en skvätt miniraler. och ca 10 kg hö/dag
( Han är under en ganska normal träning. Några dressyrpass i vecka, hoppning ibland, uteritter. )

#27# Spelar ju eg ingen roll vad andra ger sina unghästar för ni har inte ens samma grovfoder. Det måste man räkna ut och då ha analys på hö/hösilaget. Och grovfoder är viktigt att dom får så mycket dom orkar än kraftfoder.
Man måste analysera sitt grovfoder för att kunna beräkna hur mycket hästen ska ha. Det är viktigt att fodret innehåller rätt balans mellan energi och protein och olika hästar kräver olika värden beroende på användning (hård träning, "promenadhäst", digivande sto, unghäst osv). Man ska alltid sträva efter att ge så mycket grovfoder som möjligt och ett absolut minimum är 1.5 kg ts per 100 kg häst. Om man inte kör med fri tillgång så är det viktigt att ha koll på fodrets ts och man måste tänka på att den ändras så man kan inte bara analysera fodret en gång och sen tro att ts förblir densamma. Men ts är enkelt att kolla själv.
Med rätt grovfoder behövs i princip aldrig något kraftfoder. Det är mycket få ridhästar som behöver kraftfoder ens vid ordentlig träning/tävling men man kan behöva komplettera med t ex selen/natrium mm men då är det vikigt att man har koll på vad grovfodret innehåller och hur mycket salt hästen själv slickar i sej via saltstenen t ex. Däremot så är många tillskott som folk petar i sina hästar fullständigt onödiga eftersom de små mängder folk ger ändå inte har någon som helst verkan medan större mängder kan vara direkt skadliga. Dessutom ska man inte peta i hästen tillskott "för säkerhets skull" utan man ska veta vad fodret innehåller och vad hästen faktiskt behöver. Man ska inte gissa och man ska inte låte sej luras av alla "proffsiga" burkar och förpackningar med allsköns tillskott för "muskeluppbyggnad" mm.
En tunn häst ska i första hand ha mer grovfoder för att gå upp i vikt/hålla vikten och inte föränn hästen får så mycket grovfoder att den inte vill/kan äta upp så behöver man komplettera med kraftfoder om hästen behöver mer hull. Lite betfor för magens skull (typ ett par dl torr betforpellets två ggr per dag) är inte precis att räkna som kraftfoder. Man ska aldrig ge mer än 2 liter kraftfoder per utfodringstillfälle och man ska alltid ge grovfoder före kraftfoder (helst en timme innan).
Jag har samma "problem" som #27, jag jobbar också så att jag inte kan åka hem och lunchfodra. Det har jag å andra sidan löst så att mina hästar får "nattfodret" under dagen i hagen och "dagfodret" på kvällen i boxarna. Oftast ger man ju mer grovfoder under natten, men för hästen spelar det väll ingen roll egentligen?
Jag anser att ALLA hästar ska som bas ha fri tillgång på grovfoder, tom shettis (huuu, nu blir jag på hoppad…). Är hästen inte van att äta fri tillgång så kan den mycket möjligt äta mer än den behöver i början men när den har vant sig brukar den lugna sig och pillar inte i sig mer än vad den behöver. Blir den för rund om magen kan man ju tänka på att även halm räknas som grovfoder…
När hästen, ung som gammal, ätit det grovfoder den vill kan man KOMPLETTERA med kraftfoder.
Mineraler, vitaminer och salt får man absolut inte glömma.
Till unghästar är det viktigt att man har koll på protein innehållet i grovfodret och sedan utgå där ifrån när det gäller kraftfodret. Har man ett grovfoder som är skördat tidigt är det mer protein i än om det är skördat sent. Därför är det extra viktigt att göra analys på grovfodret till unghästar.
Jag har samma "problem" som #27, jag jobbar också så att jag inte kan åka hem och lunchfodra. Det har jag å andra sidan löst så att mina hästar får "nattfodret" under dagen i hagen och "dagfodret" på kvällen i boxarna. Oftast ger man ju mer grovfoder under natten, men för hästen spelar det väll ingen roll egentligen?
Jag anser att ALLA hästar ska som bas ha fri tillgång på grovfoder, tom shettis (huuu, nu blir jag på hoppad…). Är hästen inte van att äta fri tillgång så kan den mycket möjligt äta mer än den behöver i början men när den har vant sig brukar den lugna sig och pillar inte i sig mer än vad den behöver. Blir den för rund om magen kan man ju tänka på att även halm räknas som grovfoder…
När hästen, ung som gammal, ätit det grovfoder den vill kan man KOMPLETTERA med kraftfoder.
Mineraler, vitaminer och salt får man absolut inte glömma.
Till unghästar är det viktigt att man har koll på protein innehållet i grovfodret och sedan utgå där ifrån när det gäller kraftfodret. Har man ett grovfoder som är skördat tidigt är det mer protein i än om det är skördat sent. Därför är det extra viktigt att göra analys på grovfodret till unghästar.