Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2054 ggr
Zadeira
0

Första täckeslösa dagen!

Idag togs hästarnas täcken av ute i hagarna för första gången denna säsongen! När jag släppte ut dem i morse hade alla sina täcken på, men värmen bara steg och solen lyste, så under dagen var stallchefen uppe och klädde av hästarna!

När jag kom upp i eftermiddags såg det så underbart ut att hästarna stod och njöt i solen utan täcken! Nu är det den där övergångsperioden då man får pilla en massa med täcke som ska vara på under natten/vid regn och kallare väder och av under soliga och varma dagar, men vilket skönt vårtecken!

Hur har ni det med värme och solsken nu? Har ni också sån här härligt varm vår och hästar utan täcken?

Zadeira
0

Såg nu att det redan fanns en liknande tråd, men känn er fria att kommentera i denna tråden också ;)

gejsa
0

Jo då. Vi har jätteskönt väder vi med. Gobban har varit utan täcke i 2 dagar och han stortrivs. Han rullar sig som en tokig i leran nu. Rena gyttjebadet för färgen på honom syns knappt när vi tar in honom på kvällen.

Cavello
0

Hästarna går på lösdrift och går alltid utan täcke. Men de tycker att det är skönt att solen är framme, ligger och sover i hagen oftare och fäller som aldrig förr =)

Salo
0

Men är era hästar superkorthåriga eller? Har de gått med täcke på sig konstant hela vintern? Mina har endast fått täcke efter ridning och när det varit riktigt kalla eller blöta dagar. Men de har också vinterpäls då jag inte rakar dem, försöker ha de fria från täcken så mycket som möjligt. Men när det är soliga dagar tycker jag att även korthåriga hästar kan få gå utan täcke.

Cattix
0

Daisy har varit klippt i vinter, så hon har gått med täcke hela vintern. Men herregud vad skönt det känns att inte behöva så mycket grejer längre! Och att kunna åka till stallet i bara tröja. Jag ääääälskar våren!

Kattapult
0

Här har hästarna också fått gå utan täcke nu ett par dagar :)

De tycker det är jätteskönt!

Ninnii
0

Jag har inte vågat ta bort ena täcket än. Jag har haft ett stalltäcke och vintertävcke på min Bill under vintern, så nu går han i stalltäcket. Är lite rädd att han ska bli kall av blåst osv. Bill är rätt känslig.  Så det får bli en mjuk övergång.

jsca
0

Min häst har också gått utan täcke nu sen i, tisdags. :) she loves it, dock inte lika kul att hon rullar sig extra mkt nu. säkert bara för att irritera mig ^^

Anna
0

Wilda har inte haft täcke på hela vintern =) Däremot har hon värsta björnpälsen, men det mesta har hunnit lossna nu… härligt!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Zadeira
0

Våra hästar har haft täcke hela vintern och inte blivit rakade, så de tycker det är jättevarmt nu och är så glada att slippa täcket.

hestellen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hos mig va det 18+ i SKUGGAN förut så jag tog faktiskt av min D-ponny täcket förut. Dom stod mest i solen o där är det väldigt varmt!! Annars brukar jag täcka henne ganska bra, men när tom jag svettas av att mocka i t-shirt (har engelska boxar) så tänkte jag att hon kunde få lufta sig=) 2åringen har inget täcke alls (miniature British spotted pony) och minisen fick av sig sitt regntäcke för flera veckor sen!

Men det ska bli dåligt väder till påskhelgen så det är kanske bara idag hon kan va naken. Inte så kul när vädret hoppar:/ 

Hon är inte klippt men blir väldigt lätt kall om "rumpen" så hon måste hållas varm där, o sen har hon ingen vidare vinterpäls. Se själva på den bifoga bilden. Promenad från förra veckan tror jag, det är hennes VINTERPÄLS.

lisette
0

merry har varit utan täcke nu några veckor. skitig är hon!

[Zkold]
0

Viking har gått ute om nätterna nu och han har inget täcke, skönast så. Vi har haft sol nu varje dag i en vecka. Har suttit och solat idag, känns så skönt att våren är påväg på riktigt nu!

Susan-J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Syrrans häst som jag tar hand om nu tills Söndag har inte haft täcke sen han kom till stallet sen Torsdags förutom i söndags då han inte vill komma in då jag skulle rida men han va dygnsur och fick ha ett fleecetäcke när jag endast gick ut och gick med honom då han inte gick att rida. Men annars är han naken till och med på nätterna i stallet. Okej regnar det så har han regntäcke men inte annars.. ;)

silvery
0

min har bara 100g täcket på sig nu =)

Tusen
0

#10 Men varför ha täcke då de inte är rakade?

#11 Vad är det för ras på din häst som sätter så dålig vinterpäls? Är den sjuk? T.o.m vårt varmblod har tjockare vinterpäls än vad din häst verkar ha.

Zadeira
0

# 16, för att de är bortskämda! Nej jag vet faktiskt inte. Stallchefen säger att de fryser annars, och jo det märks att de fryser lätt, men jag tycker inte att alla behöver täcket…

lisette
0

men det är ju klart de fryser om de inte fått sätta päls. =S

sen är det kanske ren lathet?

Cilla89a
0

#18 eller så vill dem inte att hästarna får lång päls.. tar antagligen lång tid att raka alla ridskolehästar och sen skulle dem behöva ländtäcke när dem rids fram, inte helt lätt på en ridskola.

jag har täcke för att hästarna inte ska få så lång päls..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

silvery
0

min täckades i tidigt ockå av förra ägaren och jag slipper klippa vilket är ASSKÖNT

hestellen
0

#16 Haha, nä hon är inte sjuk. Ras okänt. Ridponny. Har haft henne i 8 år o hon får inte så tjock vinterpäls. Det är när hästen har slät glänsande päls som man vet att hästen är frisk! Även om såklart många långhåriga hästar mår minst likabra!:D Det är inte alla som blir som björnar! Flört  En raggig långhårig häst kan jag förstå att du tror är sjuk men en med kort blänkande päls? Du har nog fått det där om bakfoten ;)

Däremot är hon väldigt välmående, ryktas 1timme varje dag, och motioneras och lever ett allmänt bra liv=) Och det är ju hennes päls ett utmärkt bevis på!Glad

Hästar som tränas hårt och blir varma behöver ett täcke för att inte bli kall och stel i musklerna, och slippa skaderisken.=)

#18 Även om dom är täckade sätter dom päls om dom är sånna. Men man måste helt enkelt inse att det finns hästar som inte får björnpäls och kan behöva täckas.

Dessutom är det inte snällt mot hästen att vintertid ha jättelång päls och bli jättesvettig..Det är inte bra att stå med intorkad svett, inte heller att duschas om det är kallt heller om man inte har sånt stall som tillåter det.

Zadeira
0

Våra hästar har vinterpäls trots täckena. Den är inte jättetjock, men den märks.

De blir sällan svettiga på vintern, trots att de är ridskolehästar rids de inte så hårt..

HannaT
0

Min nakenfis (han är rakad i januari senast) går utan täcke nu på dagarna när det inte regnar :) Han ser ut att stortrivas.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.